10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Fin mig funkade det kanonbra! Första gången gick min sambo med som säkerhet. Som sagt är ett långt grimskaft att föredra, om det blir tvärnit för nåt kan man hinna stanna innan grimskaftet tar slut. ;) Kaptenen var ju segare än nordisen i början, men det berodde nog mest på fötterna tror jag. Sen han blev skodd har det ju bara varit problem med allt här hemma så jag har inte kunnat prova efter det. Men på gräs gick han lika bra om inte med än mer energi än vad nordisen gjorde. :) Har bara testat skritt och lite trav än, men tanken är att han ska få gå med i alla gångarter i vinter!

Kl.

Åh herregud, fy vilka galna hästar jag hade idag :angel:

Men men, först till dom glada nyheterna! Svullnaden är helt borta och hon känns mycket bättre i karlederna :banana: Känns så himla skönt kan jag lova.

Tog en promenad med sadel på idag, tänkte jag skulle prova sadeln lite i olika gångarter. Skritt och trav bryr hon sig inte ett dugg om den men galoppen var en annan femma :o

Hon lekte cowboyhäst tror jag :angel:
Så jag provade några ggr och hon lugnade sig på slutet. Dock bestämde jag då att vi håller oss till skritt och trav ett tag till, eller ska jag kanske få galoppen ok också innan man börjar rida? Kanske vore en bra ide :rofl:

Så det var den ena galningen ;)
Iof var hon lugna direkt efter faktiskt, väl hemma så hängde jag lite på bägge sidor men jag satte aldrig upp efter dagens händelser. Men däremot tog jag lite stöd i sadeln och stod typ upp, så att hon fick se mitt huvud högt ovanför henne men ändå med mig i sadeln typ.

Inga problem alls, tittar lite bak på mig bara men står så snällt där medans jag håller på. Min fina tösa :love:

Får se vad morgondagen erbjuder, kändes inte ok att sitta upp idag ifall hon skulle få sina tokryck igen med mig i... Hua
Men imorgon kanske?

KL.

Min 10:a blivit ouppfostrad, naffsig, skitstörig & allmänt bråkig att ha göra med.
Nu har han fått vila några dagar då jag inte haft tid att jobba honom på något sätt.
Ska inte ha på grimman, försöker gå över mig mm

Hoppas det bara är en testfas för att kolla mina gränser.

Nej men usch vad tråkigt!

Jag tror jag skulle ta och aktivera honom mer, alltså så fort du har tiden vill säga. Ut och gå med han eller tömkör? Löshoppa är ju något också såklart.

Min var ganska bråkig när hon kom till mig och även under den tid hon stod som mest eftersom jag inte ville hantera henne hela tiden då hon faktiskt är bebis. Men så fort man bara tog in henne och borsta, gick en liten promenad osv så lugna hon sig enormt.

Kanske bara är något sådant? Att han känner sig lite "utanför"?
Eller så är det någon trots ;)

Hur har han gått på sommarbete? Har han fått vara herren på täppan där?

Jag skulle släppt honom på lösdrift med en flock hästar som kan uppfostra honom. Det brukar hjälpa väldigt bra!
Du får igen det enormt resten av hans liv sen.

Jag tror faktiskt tvärtom. Han visar tydligt att han behöver vila.

Spirit, du körde väl även in honom i somras?

Hjälp vilken vacker häst! Vad är det för stam på honom?

kl.
Jag sitter och funderar lite på ett träningsschema för Lillis, efter att ha läst länken som las upp här för någon dag sen. Just det där med sammanhängande vila är något jag inte alls haft med i tankarna, så ni får gärna komma med input.

Min tanke är nu att fortsätta longera henne med sadel max två gånger i veckan, gå ut på lite promenader och allmänt borsta och pyssla med henne fram till jul. Tanken är även att börja lite med tömkörningen, har pratat med en kompis, och hon ska hjälpa till där. Där är fundering nummer ett: Jag vill ogärna sätta tömmarna direkt i bettet nu i början, men hennes egen grimma i storlek ponny kommer aldrig gå att få över tränset. 87:an har cob i sin grimma, jag har provat den på Lillis och den är lite för stor, men om jag har tränset under kanske det kommer gå i alla fall? Funkar det med tömkörningen är tanken att göra det cirka en gång i veckan, och beroende på hur jag får det med hjälpredor så vill jag gärna fortsätta med löshoppningen också.

Under jullovet hade jag tänkt hänga lite på henne och eventuellt även börja åka häst. Steget efter det var att börja rida ett par gånger i veckan. Men nu funderar jag på det här med vila. Eftersom jag pluggar så beror det lite på hur mycket jag har i skolan när det passar bäst att ställa av henne, samtidigt som vädret givetvis också spelar in. Blir det massor med drivsnö och blankis kan hon behöva stå då. Hur har ni planerat? Min vuxna häst har jag alltid kunnat hålla igång hjälpligt hela vintrarna, eftersom hon är skodd och kan broddas. Men den möjligheten finns ju inte här.

Jag tror på att ha längre sammanhängade vilor, under hela utbildningsperioden (unghäståren). Du kan väl börja med tömkörning (i grimma går bra till en början, sedan, som någon annan också skrev, kan du fästa tömmen i båda grimma och bett, innan du övergår till enbart bett). När tömkörningen sitter så kan du låta henne vila en längre period och sedan under ditt jullov tar du insittningen. Sen viloperiod igen.

Under de perioder som hon jobbar kan du ju aktivera henne flera gånger per vecka. Bara du låter henne vara helt under vilorna. Sen får du hela tiden vara beredd på att ändra planen om hon kommer in i en växtperiod.

Alltså det där med armen över ryggen och trycka i sidorna tycker jag låter jättebökigt! ;) Jag är visserligen kort i rocken, det skulle bara fungera på små ponnyer för min del.
Men jag tycker inte att det brukar vara några problem alls att lära in framåtdrivande skänkel när man väl sitter på senare. De kan ju förhoppningsvis röstkommandona vid det laget.
Däremot "sidförande" eller snarare gå undan för tryck kan vara bra att ha lärt in från backen.

Vilket oflyt du råkat i nu Maja :( Håller tummarna för dina andra båda hästar!
Tur att du har en duktig liten kapten som plåster på såren :laugh:

En busfilm på Rozzie

http://youtu.be/YVE6LIO89zU

Hon fick även prova på löshoppning för första gången i torsdags. Det gick strålande, hon galopperade runt tillsammans med sin hagkompis som om hon aldrig gjort annat. Bara bommar på marken till en början. Men sista gången så satte vi upp andra "hindrets" bom på ca 30 cm ;) nemasproblemas!
Tänkte låta henne gå tillsammans med kompis nån gång till också på superlågt så hon helt har fattat vad det går ut på, innan hon får testa ensam.

Igår var hon nog ganska så nöjd med att bo i box på natten igen, det regnade nått så kopiöst hela eftermiddan/kvällen!
IMG_0950%5B1%5D.JPG

Han är inte inkörd än, går ett pass i veckan med sikte på vagn och jag sitter på honom en dag just nu.
Har gått på sommarbetet med 10 andra och fick rejält med stryk. Hemma håller mina två avelsston honom på plats.
Går normalt sett på lösdrift men står på stall just nu pga jag vänjer av fölen.
Vill inte låta honom stå kvar ute själv under natten.

Det var så med min med i våras. Eftersom hon var så lite hanterad (läs: inget alls) när jag köpte henne gick allting på räls i två-tre månader, och hon bara utvecklades, och utvecklades och utvecklades, hela tiden till det positiva. Sen kom det till en gräns, och hon blev en riktig liten tyrann. Ingenting funkade. Just då var jag nerlusad med saker att göra också (vi höll på att avsluta två kurser i skolan och i samma veva bestämde sig stallägaren för att åka på en oplanerad semester i tre veckor så jag fick ta hand om hennes hästar också under den tiden, samtliga pass/dag), så hon fick stå mycket.

För min häst hjälpte det med nytt sällskap (i hennes fall var det nog att hon hade fått gå och bestämma i hagen, hon gick med sin mamma då och kunde bossa runt henne hur som helst), men när hon fick gå med min gamla 87:a istället blev hon nertagen några pinnhål från sin piedestal. Sen gick jag bakåt i träningen med henne, nöjde mig med att ta in och borsta henne varje dag i några veckor, och sen började vi försöka med promenaderna igen, fast först på inhängnat område. När det funkade började vi gå ut i naturen igen.

En kanske korkad fråga, men springer du med henne då när hon galopperar? Eller har du henne i lina?

kl.
Jag har övat tygeltag med min i paddocken idag. Har bara gjort det en gång innan, i somras, och då fattade hon inte alls vad det var jag ville. Men nu gick det trots allt att genomföra. Vi testade lite halter-igångsättningar och lite volter, så hon fick prova både ledande och förhållande tygeltag. Hon var väl inte överförtjust, men som sagt, vi kom igenom. :)

Hihi,full fart! :D Finingen! Hon ser på vuxen ut i kroppen! Kanonfin.
Vad är det för fleecetäcke du har? Jag har nyligen köpt ett liknande,men jag har kryssgjordar på mitt...

Korven är lite småful ni igen,jag som tyckte han såg skaplig ut ett tag,nu beror det nog på pälssättningen,men jag fattar inte vad hans päls håller på med.... :confused: Han tappade sommarpäls i Augusti och satte lite längre/tjockare,sen nu RASAR det päls av han igen,1,5-2 cm lång,så nån mittemellan päls,eller vad? Har aldrig varit med om detta... Sommarpälsen brukar ju tappas,sen kommer vinterpälsen,och sen brukar dom ju inte tappa något mer,eller är jag så knäpp så jag har glömt bort att dom faktist gör det?

Gammelmannen tappar sommarpäls,men det är ju dom där korta och tunna stråna,sen kommer ju vinterpälsen.

Nån mer som varit med om detta?

Vi ska även ta en kolla masken här snart,så då får vi se hur den ser ut,i våras låg han ju på 1800 epg! :eek:

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt vad det är för nått... Jag fick det av en vän då det var för litet för hennes häst. Passade Rozzie perfekt :laugh:

Jag tror inte att du minns fel, mig veterligen så fäller de en gång ;) Men det kan ju vara så att han inte hade fällt färdigt, visste kan de komma lite i omgångar och de kan hålla på att byta päls ganska länge. För att underlätta pälssättning så kan man ge extra protein (behövs för att tillverka den nya pälsen), men vid det här laget är det nog redan för sent...

Ja,jag tycker det är lite konstigt,är nån slags mellanpäls han fäller nu verkligen,varken korta sommarpälsen eller långa vinterpälsen,jättekonstigt..

Här om dagen så gick jag loss med ryktstenen och jag fick ihop en rågad spade med päls.... :crazy: Det enda jag gjort är att börja ge han Lucern...

Sen står han ju på stall sen mitten av September,men dörrarna är öppna i bägge ändor,så samma temperatur inne som ute.

Frågan är ju om man ska börja bli orolig? Den nya pälsen under den här "nya" verkar vara lång och tjock även den,så han blir iallafall inte mindre pälsad. Men jag vart så chockad att han tappar igen,han var ju färdig med att vara av med sommarpälsen. Dom flesta hästarna i stallet fäller lite nu,men det är ju sommarpälsen som åker,sen sätter dom inför vintern,men Orvar har ju redan tappat sin sommarpäls...

Nu när jag tänker efter så tror jag nästan det var något liknande i våras också... Att han tappade jättemycket vinterpäls i Mars redan,sen stannade det av,sen tappade han en omgång till i Maj innan han var färdig,men då var det nog endå samma päls han tappade,dvs vinterpälsen. Nu har han ju satt längre päls,som han nu tappar igen... :confused:

Hittade en bild från i våras när han hade stopp i pälsfällningen,lite så ser han ut i pälsen i dag med:

295268_3251830088839_929779209_n.jpg

Sommarpäls:

543376_3550386032551_382231422_n.jpg

Här var för 2-3 veckor sen,man ser att han börjat få lite mer vinterpäls fläckvis,då den är mycket ljusare:

384214_4073484349682_1839593878_n.jpg

Sen kom vi hit innan vi började fälla igen:

430145_4076939356055_1395253378_n.jpg

Jo vi har avmaskat var fjärde vecka,4 ggr sen vi fick svaren,enligt veterinärens rekomendation,så jag hoppas ju att han är tom nu. Eller iallafall har betydligt mindre mask.

Jag har också hästar som fäller i 2 omgångar både på våren och hösten.
Det gör att jag en period är helt övertygad om att nu blev hästen svart istället för brun. Sen fäller hon lite till och så är hon brun igen :grin:

Vad era är runda och fina!
Min växer dels groteskt mkt och har dels mått rätt dåligt efter kastreringen. Sen är han inte så stor i maten från grunden så han har inte en muskel över ryggen :eek:
Men jösses vad stor han är den lille. Lätt dm högre än syrran som är 165 cm.
Men snäll. Igår la jag sadel på honom och han stod som om han aldrig gjort annat när jag vräkte upp den (det blir lätt så när hästen är 1 dm högre än man själv). Drog sadelgjorden lite lätt och gick ut, drog sadelgjorden som på ridhäst och gick vidare, inga problem. Sen började vi jogga -ja, vadå?! tyckte han och larvade på vid sidan om mig som att sadel visste han väl vad man gör med.
Kul grabb!
Tänkte ta veckan och göra ett ryck med longering med sadel och träns samt kanske sitta på honom en kort sträcka. Sen får han bara vara någon månad till så han växer i sig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar