10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Min fäller också lite till och från. Vet inte om det beror på vädret, jag bor så långt söderut i Sverige att vissa dagar har vi höstrusk och vissa dagar fortfarande sommar. Hon fällde sommarpäls för ett par veckor sen, sen stannade det av och nu har hon börjat igen, den här gången rejält. C-ponnyn är redan klar sen säkert en månad tillbaka, och har riktig vinterpäls vid det här laget.

Haha, mina fäller enormt mycket nu också och har satt väldigt mycket vinterpäls. Hela jag är vit när jag borstat eller bara har gosat med 08:an. Men tycker det är skönt att dom börjat redan för jag hoppas på tjock och tät päls så att man slipper hålla på med ev täcken.

Igår hade vi superduper fint väder så jag hade tänkt att fotografera för engångskull. Höstbilder har det inte hunnit bli av här eftersom vi bara har regn och regn hela jävla tiden! :mad:

Men hann jag med och fota dom? Nix det gjorde jag inte.
Jag som åkte ut på förmiddagen för att hinna med både det ena och det andra eftersom vi skulle ha utekväll med arbetsgruppen.

Hoppas på fler fina dagar nu så man hinner få några fina bilder under hösten på dom :)

Jag tänker likadant. Hellre massa päls, än att behöva täcka en två- och ett halvtåring. C-ponnyn har alltid kunnat gå utan täcke förut, men eftersom hon gick ner ganska mycket i vikt förra vintern när hon var sjuk så är hon mycket känsligare nu än vad hon var när hon var smällfet, och dessutom är hon så gammal nu att hon får ha täcke.

Jag förstår dig fullt där.
Vissa lär absolut ha täcken för olika orsaker, har varit i sådan situation förr så.

Och givetvis får mina täcke om det verkligen behövs...

Apråpå maskning, vi ska väl ta och skicka in kolla masken snart även här, ska bli skönt. Får se hur det ser ut, mina hade ju lite inför betet så dom har blivit avmaskade osv så jag hoppas dom är ur rensade ;)

Men visst brukar man väl maska vid först kälen typ?
Jag minns då aldrig, men har för mig att det brukar ske under oktober månad som man kollar och ev avmaskar om det behövs... Eller minns jag fel? :o
Usch, kan man köpa bättre minne så hojta!

I dag har Orvar varit ute i skogen UNDER RYTTARE! :D

Hade gått kanonbra,och korven hade tyckt det var skitkul att hänga på polarna ut i skogen. :D

Ska sysselsätta han nu Oktober ut,och så får han ut i skogen under ryttare ca 2 ggr/veckan så han tycker det är ok att ha någon på ryggen,sen blir det helvila fram till Januari/Februari kanske,sen tar tjejen som hjälper mig upp "ridningen" igen några dagar i veckan,i Mars/April hoppas jag kunna ta över ridningen själv några gånger innan helvila igen,sen väntar ju grönbetet. :d

Sen får vi se till nästa höst hur planerna blir,det enda jag vet är att vi ska ta tag i ridningen igen iallafall,men hur ofta och så får vi se då.

Senast ändrad:

Ska du göra om den kombinationen en dag så står jag först på kö..

Hon är verkligen jättefin med en speciell glimt i ögonen :love:

*kl*
Ove är en liten dunboll nu :p Fick för en vecka sedan raka mulen och en bit upp då hans grimmor blev för tajta :p Kommer i dagarna klippa huvudet bara på honom sedan då tränset med sitter lite tajt runt pannan, sedan blir det nog lagom dags för hans vintervila när pälsen växt ut igen :D
På volten går han bättre nu, han tar för sig mer i steget och ta lite stöd på bettet ibland :)

img_2928_5071e34d9606ee01a2fde64e.jpg

img_2952_5071e395e087c33d4cde4b30.jpg

Lilla Ove! :love: Har glömt bort dina planer,när planerar du att sätta han framför vagn?

I dag tog jag korven i linan ute på ridbanan,hade som mål att få till alla gångarter i bägge varv med ganska kvicka växlingar mellan skritt och trav,och trav och galopp,och galopp till trav igen,sen från trav till skritt,utan att behöva springa ett helt varv innan han saktar ner alltså,det satt så klockrent så vi var klara på 2 minuter,så det vara bara att ta in och ut i hagen direkt! :D DUKTIG KORV! :bump::banana:

Vad otroligt snabbt dom lär sig röstkomandon alltså! Är inte många gånger vi tränat på det... :bow:

Just det är ju det som gör det så himla roligt med unghästar! De lär sig jättefort på ingenting, och har de fått vila ett tag är det som om de lärt sig dubbelt så mycket på att göra ingenting! :D Kul att det gick så bra för dig!

KL
Här står Kaptenen och har tråkigt. Jag är fortfarande förkyld (men bättre) och är skittrött efter jobb och ständig vård på de andra två, så jag har helt enkelt inte orkat göra nånting mer med honom nu. All energi går till lillebror för tillfället... Jag vet att lite aktivitet förmodligen skulle ge mig extra energiboost, men det är så svårt att ta sig iväg. :grin: Nordisen är iaf bättre nu så snart hoppas jag att han får lite sällskap ute!

Tänkt sätta honom för vagn till våren :) vill att han ska bära sig utan problem och har kondis innan då han är så liten. Samt att jag måste hittar ett par skaklar till honom då de jag har till shettisen är för breda :p

Vad spännande! :D

Måste fråga,hur gör du med Ove på vintern om det kommer mycket snö? jag menar,han måste ju "snöa över" ganska lätt? Få du lov att skotta hela hagen eller? :D

KL

MIn lilla har vilat eftersom jag har varit på Flyinge...

Idag så blev det sadelpromenad, hon bryr sig inte det minsta om sadeln, jätteskönt, nästa gång så ska stigbyglarna vara på.

Haha, tack! Det kan bli så att den här blir till salu efter treårs.. Vi får se lite vad som händer, men det är egentligen planen från början. Men jag vill hemskt gärna behålla henne, hon är än så länge allt jag kan önska mig.

I går var vi på prommis i skogen för första gången, pigg och nyfiken liten dam som skötte sig perfekt som vanligt :)

Jag avmaskar faktiskt som vanligt, som man gjorde förr. :o Här rekomenderar veterinärerna att avmaska "på det gamla sättet" med unghästar tills de är runt fyra, för att de allra flesta unghästar tydligen ska ha mask i vilket fall. Sen är tanken givetvis att göra kolla masken på henne. Eftersom de ändå skriver ut avmaskningsmedel till en häst så får den andra också haka på av ren bekvämlighet, hon är 25 år gammal, och har hon avmaskats varje år i 25 år kan jag nog fortsätta med det de få år hon har kvar.

Jag har redan avmaskat mina. Eftersom de står på stall och går i vinterhagen nu så blev jag tvungen. Vi har alltid gjort det tre dagar före betet och tre dagar innan de ska hem därifrån.

Idag har lillis fått pröva på tömkörning för första gången, med hjälp av min kompis. Vi satte linorna i både bettet och grimman (grimman under tränset funkade utmärkt), och det gick kanon. I början var hon lite misstänksam (kompisen som är mer van gick därbak och styrde, jag gick framme vid huvudet), men efter ett tag kunde jag släppa mer och mer, och i slutet gick jag bak vid sadelstaden. Höll till i paddocken först, och provade både att svänga, volta, stanna och starta. Eftersom det gick så bra gick vi en liten sväng längs vägen också. Mycket nöjd med henne idag. :love:

Men gud vad kul och höra att det gick så pass bra första gången vid tömkörningen :banana: Sådana dagar kan man leva på länge!

Men du skulle ha fotat ;) (Om du gjorde det så in med bild) :o

Delvis kl.

Idag blev det lite gå fram å tillbaka på gårdsplan med snuttan, och sedan blev det lite hänga som nu känns ganska klockrent. Men jag tror nästan vi ska prova och gå några steg med mig hängandes i sadeln innan jag sitter upp helt.... Eller är jag bara nojig? :angel:

Hon är verkligen super lugn när man pysslar osv, men jag vet inte alls hur hon kommer reagera när "trycken" kommer om var sida osv.. Kanske blir lite åka.. Nejdå, usch så ska man då absolut inte tänka, dumma jag!

Såret hon hon lyckades riva till när hon bockade i fredags? Det läker fint trots leran, ingen svullnad men ytterst lite varm runt partiet men inte så konstigt kanske.

Nu är det en vecka kvar tills hon ska få skor fram :eek: Sen kan faktiskt jag verkligen ta tag i att sitta och åka lite häst på allvar innan det är dax för att ställa av henne igen... Sötnosen som älskar all uppmärksamhet kommer få det jobbigt.
Äh, får väl borsta henne lite medans hon får sin kraft!

idag har storasyster och lillebror fått löshoppa tillsammans för första gången.
Eftersom det var första gången Izzo hoppade lite högre och syrran tagit det lugnt pga fraktur i tornutskott i maj så blev det inte så många skutt.

Var helt ensam så ni får ursäkta kvaliteten på filmen :D
Izzo "den lille" e. Hip Hop-Nostradamus är som ni ser en bra bit större än systern... Som alls inte är liten (ca 165 cm på den lilla).

http://www.youtube.com/watch?v=caHwz9cVRPQ

Jag har en 10:a e. Ampere 1225 - Bellissimo M 95222, som jag försöker få till en dressyrhäst. Vilket säkert kommer fungera då han rör sig som en GUD redan, så fantasktiskt lovande unghäst. Han är dock väldigt konstig, han rör sig riktigt bra men det känns som om han itne växer i kroppen ordentligt. Då han alltid haft stort steg sedan födseln, men på senare tid har han blivit väldigt snubblig och till och med gått omkull för att han inte hunnit med sina fötter. Det känns litet oroväckande då han faktiskt verkar besväras väldigt mycket av det, jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Vi har löshoppat men det höll på att sluta illa då han tog i med för mycket rygg så han flög litet för långt och landade nästan på näsan, så vi kanske har litet hopp i honom med. Vi har promenerat mycket och tömkört en del samt longerat men gjort uppehåll med allt nu när han inte hinner med sig själv med benen. Det är ju bra att han rör sig mycket men det är ju inget vidare att han inte kan följa med framåt.
När han dock rör sig med framåt och blir litet gladare och flaggar med svansen och länger steget så blir man litet tårögd för han rör sig bra. Han kommer bli en riktigt fin häst i dressyren och hoppningen.

Men har ni problem med att era unghäst snubblar runt som clowner i ridhuset/hagen? Jag har haft ut veterinär samt equi-terapeut mm och allt är prima med honom har även röntgat och gjort en grundlig undersökning och han har inget fel alls. SÅ nu är frågan vad som gör att han inte hinner med sig själv. Förhoppningsvis växer det bort, en vännina trodde det har att göra med att han rör sig så pass mycket och bra att han helt enkelt inte hinner med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar