10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Tack!:laugh:
Marenzio som han heter är
E: Donelli (Donatelli-Akzent)
UE:ej godk. Hingst som är E: Cortus stoets morfar är Roderick sedan Maraton
En mkt. Lyckad kombo om jag själv får säga:D

om du tar bor nosgrimman på tränset så kan grimman sitta under tränset, sen kopplar du tömmarna i både grimma och bettring (så länge de sitter så pass nära varandra att det går) Då när du använder tömmarna så tar det mest i grimman men bettet inverkar lite också. Det fungerade bra för Räkan.

I em ska vi på träning för John Rickets. Ska bli spännande. De i nya stallet har markträning för honom en gång i v. så jag ska prova att vara med och se vad det går ut på =)

Jag har aldrig nosgrimman på ändå, så det måste jag testa. Låter som en bra grej. :)

kl.
Igår hämtade vi äntligen upp hästarna till stallet. :banana: Känns jätteskönt att ha båda två på samma ställe. Det har dessutom slutat regna, och hagen de går i nu är bra mycket torrare än den förra, så ifall det inte blir strul med fodringen (stallägaren antydde att hon tyckte att hästarna inte behövde stödfodras, det kanske hennes inte behöver heller, men min gör det), så får hon fortsätta vara ute ett tag till. Men som sagt, ska hon tjura om att de inte får äta i hagen åker hon in.

Orvar skötte sig galant med hovisen,bästa gången någonsin! :bump: Han stog helt still i dag utan att försöka dra åt sig benen eller något,så duktig!

Dessvärre gick det inget bra för gammelman... :( OT,men upptäckte i morse att han hade en stor "kula" på kronranden,hovis fick kika lite efter en böld,hittade något,men han trodde inte det var en vanlig böld,utan något han inte kunde svenska ordet på (han kommer från tyskland) men han skulle kolla upp det och höra av sig. Dessvärre är det något som har mycket dålig prognos,och dom enstaka fall han har haft så har hästarna fått somna in efter röntgen...

Vi fick tid för röntgen i morgon kl 10,så vi får se då. Naturligtvis hoppas vi på att det "bara" är en böld eller något i allafall,men det verkar inte som det. Han är ju inte halt alls,lite ömfotad har han varit på stenigt underlag,samt på stallgången,så han skulle få skor i dag,men nu gjordes ingenting med honom,för hovis trodde inte vi skulle få med oss han hem igen... Jag kan varken säga bu eller bä,för jag vet inte ens vad det handlar om än....

Nog om det,Orvar var som sagt jätteduktig! Dock har han börjat bli lite bitig... Eller han bits inte direkt heller,utan lägger tänderna på boxdörren och biter till,eller pillar med grimskaft och biter,försöker bita på våra kläder osv. Är alltså inte att han hugger eller tuggar på inredningen,utan han lägger på tänderna och biter till en lite längre stund,antar att det är något på gång med tänderna att det kliar lite eller något?

Vad bra att han skötte sig! :) Himla tråkigt med gammelman. :( Hoppas verkligen att det inte är så illa! Om han inte är halt eller besvärad så låter det ju inte så farligt? Hoppas röntgen visar nåt bra!
Ang tänderna så har alla mina bröder varit väldigt plockiga och "bitiga" och ska gärna leda sig själva eller varandra i grimskaftet eller smaka på jackan, händerna, håret, väggen, spaden... Haha, allt ska man smaka på! Just den här perioden kan det väl bero på att tänderna ska börja bytas också. :)

Kiwifrukt: Vad skönt att du fått ta upp henne till stallet nu! Men om du inte får ge din häst mat måste du ju få ställa in den på natten så får väl den andra stackaren svälta då. :grin: Antar att det är lite bete i hagen ändå eftersom att hon inte vill stödfodra alls?

KL
Jag trotsade förkylningen och tog mig en tömkörningstur med lilla rödingen. Nu hade poletten trillat ner ännu mer sen sist och han gick så himla fint i båda varven med tömmarna genom de översta ringarna hela tiden. Skritt och trav åt båda håll på stora volter. Han har börjat hitta formen nu och gick faktiskt ganska stadigt med fint stöd på tömmen i både skritt och trav. :laugh: He made my day! :love:

Efteråt var jag helt slut, så det blev ingen skogsrunda som vanligt utan vi masade oss tillbaka till stallet direkt... Morötter och beröm och sen ut i hagen igen. Han är så duktig, gnäggar bara nån gång ibland, annars står han och käkar eller plockar med nåt annat. :)

Nej,jag tänker så att dte kan ju inte vara så illa eftersom han är ohalt,men jag vågar inte hoppas på för mycket,för då blir man bara besviken. Vi får se i morgon helt enkelt,just nu känner jag bara BLÄÄÄÄÄ över allting så jag orkar inte ens gå runt och tänka på det,konstigt,jag som är en riktig grubblare igentligen....

Är iallafall duktig och stolt över att korven skötte sig,kunde inte ha gått bättre. Sen att han höll på att äta upp hovis den där grejen dom lägger upp hovarna på är en annan femma,bet tag i den och lyfte upp den och stog så en bra stund innan han släppte ner den med en duns,sen på den igen. Han hade dessutom i natt snurrat saltstenshållaren ett antal varv så det har blivit som en mörk ring kring hållaren,plus lyckats få ur stenen och grävt ner den under en stoooor spånhög i boxen.... :grin: Tror det kliar väldigt mycket i både kropp och knopp. :p Ska nog skaffa en bitring till han tror jag. :D

Lilla busen...

430145_4076939356055_1395253378_n.jpg

Senast ändrad:

Jag vill också skaffa mig en transportkamera när transporten kommer mer till hand vill säga. Nu står den bara ju :/ Haha

Vad hade du för en, minns inte riktigt.

Spännande med ev uppsittning! :D

Kul att det gick bra med hovis, mindre med gammelgubben! Håller en tumme för att det "bara" är en böld!

Ja vi får se hur det blir..
Funderar på om jag ska slå två flugor i en smäll och prova dra med Miraz vid sidan när jag rider Sakura. Blir bara en kort sväng isåfall men det kanske skulle vara något. Vet bara inte vart, skogen vågar man inte vara i när det är älgjakt :angel:

Åh vilken läckerbit! :love: Undrar också över stammen. :d

Molin: Vad kul att du siktar på uppsittning! Men jag vet mycket väl hur det är med lera, ett riktigt helvete rent utsagt. :crazy: Jag har haft kvar mina i stora sommarhagen bara för att försöka motverka att det blir så nertrampat, men när det är såhär blött är det bara vatten överallt.

Hehe, vi får som sagt se hur det går. Om det ens blir av... Har inte fått svar om jag får hjälp av en medhjälpare ännu. Själv hoppar jag inte upp!

Ptja, lera är väl lera och man får helt enkelt stå ut. Visst har vi sommarhagen fortfarande men den ska plockas ner snart plus att det inte finns ligghall i den så det spricker iaf.

Men det går bättre nu iaf, så med rengörning osv så borde det försvinna =D

Usch, vad tråkigt med din andra häst! Hur gammal är han? Min hovslagare dömde faktiskt ut min 87:a i våras och trodde inte hon skulle överleva natten i princip, men idag är hästen friskare och fräschare än vad hon har varit på flera år (peppar peppar), så det behöver ju inte gå käpprätt heller. Kommer hålla tummarna imorron!

Angående att bita på allting, min hade en sån period från att jag köpte henne egentligen tills i mitten av sommaren. Hon skulle verkligen ha allt i munnen, och helst tugga på det också. Det har tack och lov avstannat lite nu, så snart tänkte jag göra ett nytt försök med tyglarna.

Egentligen är det inte ett grässtrå i hagen. Det brukar vara det, eftersom vi brukar låta den vila från mitten på maj till typ nu, så då har det hunnit växa upp lite igen, men i sommar blev allting fördröjt eftersom det stod hästar skadade, så de kom inte därifrån förrän i juli, och återväxten har inte varit den bästa.

Sanningen ser nog mer ut som så att vi kan inte öppna en hösilagebal än eftersom temperaturerna är för höga och det är bara två hästar, och hon vill inte att jag tar av torrhöet (det ingår i hyran, och vi fick inte köpa eget trots att vi frågade, min andra häst får inte äta hösilage så vi frågade om vi skulle köpa eget, men det fick vi inte), så det är väl därför hon ska tjura. Men om hästarna står på stall så måste de ju få mat, det kommer hon inte ifrån, så vi ska köpa hem torv på lördag och sen åker hon in om nätterna.

Men alltså va!? Vad är det där för tant egentligen!? Box och stall ingår, men det får du inte utnyttja för att hennes häst behöver sällskap på bete, och hö ingår också, men det får du inte ta av för det vill hon spara på, men ni får inte köpa eget ändå!? Hur kan man resonera så? Åh herregudars vad arg jag vore om jag var du...

Nej, jag är verkligen trött på det just nu. Men det kommer en tjej till i denna månaden (förhoppningsvis), och det har alltid varit bättre tidigare i de perioder det har varit fler än vi två, så jag hoppas på det. Jag hade förstått om hon hade sagt ifrån redan från början, "nu när inte xxx kan äta hösilaget får ni skaffa eget hö" (mot att vi hade sluppit någon hundra-lapp på stallhyran då), det hade jag inte alls tyckt varit konstigt. Men jag har frågat flera gånger om vi inte skulle skaffa eget, vi skulle till och med kunna ha det hos mina farföräldrar även om det skulle bli hundra gånger mer omständligt för oss att hämta där, men det ville hon inte.

En sak är i alla fall säker. I förra stallet där vi bara betalade kallhyra till en helt utomstående stallägare (som struntade i vad vi hade för oss ute i stallet så länge vi inte hade ihjäl varandra), köpte till allting annat själva och var och en skötte sin egen häst, så var det tusen gånger bättre och smidigare.

En trailercam är det jag har.

Nu fick jag sms från hovslagaren,var hornpelare han menade,så nu vet vi det... Och han blir 19 år nu,gammal travare så han är ju lite "sliten"...

Nog om det innan vi får skäll från moderatorn,Kiwifrukt,jag undrar hur sjutton du står ut? :eek:

Alltså jag tycker synd om dig och hästarna.
Fattar inte vad det för tant du kommit över :angel:

Jag hoppas det blir bättre iaf, det är väl det man kan hoppas på om man inte väljer att flytta vill säga.

Delvis kl.

Nu har jag kommit hem och har det någonsin blivit som jag sagt att det ska bli? Jodå det har det men inte på senaste känns det som :(

Blev en kort ridtur med 4åringen och min kompis och tog faktiskt med Miraz på släp. Det gick otroligt bra och hon var väldigt framåt och glad.
Vi både skritta och travade vilket gick super, 08:an kicka en gång mot henne i traven när hon låg vid sidan om arslet så då blev jag arg men det gick sen, Miraz fick hålla sig snett framför istället.

Lyssnar kanon min sötnosa! :love:

Min kompis tyckte också hon var duktig, lugn, lyssnade bra och skötte sig!

Hängning och sittning blev det dessvärre inte, medhjälpen skulle ha nattorgentering så det sprack där.
Imorgon kanske? ;) Haha

Kl

Idag fick Uri följa med som handhäst på ridturen. Det var en trött herre som gick ut i hagen sen :)

Välbehövligt med lite sysselsättning för lilleman! Var på promenad i början på veckan också, och stallägaren säger att han varit mindre brötig efter det ;)

Bild från idag!
255424_10151052930732343_129252226_n.jpg

En av mina vänner letar stallplats i de här krokarna just nu, och har gjort sen i våras. Hon har bara en häst, och hon har alltså inte hittat något än, det säger en del om hur svårt det är här. Visserligen har hon inget körkort, vilket ställer till det för henne, men jag har istället två hästar + CSN, så jag kan inte ta "vad som helst" om det innefattar resor på bortåt tre-fyra mil enkel resa. Men det här är mitt sista år som student, förhoppningen är att jag kommer ha jobb sen, och då blir det flytt. Jag blir mer eller mindre tvungen eftersom jag inte kommer kunna rida och träna någonting hela vinterhalvåret i det här stallet, om jag jobbar heltid.

Dock har jag redan börjat oroa mig för nästa sommar. Som sagt är det meningen att jag ska jobba nästa sommar (hoppas på något vikariat åtminstone) och jag kommer aldrig palla att ha hästarna på det där avlägsna betet då. Så nu funderar jag på om de ska stå på stall hela sommaren, och gå i en vanlig hage vid stallet istället. Känns som om det är lika bra att planera såna saker redan nu, för annars lär hon bara köra över mig igen.

Hur funkar det att ha handhäst med sig? Jag har inte vågat försöka med mina eftersom lillan går med myrsteg och C-ponnyn är en ganska energisk dam (= de har inte alls samma tempo), men det vore ju en himla bra träning för den lilla om det funkade?

Det funkar fint för oss. Dock ville Uri gå först i början och drog lite, sedan blev han trött och sackade efter. Det gäller att ha ett långt grimskaft och icke-busiga hästar ;) när jag jobbade i stall hade vi ofta en häst som handhäst och då red vi i alla gångarter. Det funkade hur bra som helst, men de får ju vara vana vid det.

Det verkar ju vara en jättebra träning, om det funkar. Kanske att man kan testa lite på ridbanan, där man kan släppa handhästen om det skulle vara så? Vet inte om mina kommer klara av att håll sams eftersom den gamla är lätt aggressiv, men det vore värt ett försök.

Kl.

Dags att uppdatera igen, har inte hänt så mycket för mig under hela sommaren eftersom dem har varit på bete men de fick komma hem förra helgen och då släpptes även alla hästar ihop.

Så här såg det ut... Stressade?
IMAG0341_zps305c330d.jpg

Men hade tänkt dra igång allt igen med dem. Men Jelly har antagligen lyckats sträcka sig i bogen, har ju regnat i princip varje dag och mammahäst kan vara lite sur medans, lillen vill fram till allt och alla så mammis har väl blivit arg på Jelly som har halkat och sträckt sig. Det är vad jag tror för hon är halt på vänster fram men inte varm eller öm någonstans.
Och Niewienna hade behövt komma ut från hagen och blivit lite borstad och sånt med hade inget bra ställe att vara plus jag blev lite depp när jag såg Jelly halta, så blev inget med det...
Så får se hur jag ska göra med dem nu, funderar på att antingen dela dem igen så mammahäst går själv och Jelly och Niewienna för sig och då kanske med öppna lösdriften så de får komma in torrt eller så får de gå kvar ut tillsammans. Tips och råd tack! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 420
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24