10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Ååååh! :cry: Fina fina killen! Jag tycker så otroligt synd om dig. Vet så väl hur det känns att förlora dem. :cry: Skickar tonvis med styrkekramar!

Satt på min grabb igår för andra gången i boxen, denna gången träns på.
Bad honom flytta undan för skänkeln så han upptäckte dom & visste dom fanns.
Gjorde ca 2 flyttningar åt vardera sida, sen satt jag av igen.

Dottern på 3 år fick sitta lite på hans rygg efteråt & hon var superglad.
Idag blir det lite tömkörning då jag även kör in honom, tänkte jobba honom varannan dag nu & varannan gång inkörning & varannan gång insittning. Sen blir det bara focus inkörning så han får vila i vinter.

Fortsätter inkörningen, sen i början på Mars sätter jag igång inridningen på allvar inför 3 års testet.

Låter mitt upplägg bra?

kl. Skrittade för andra gången igår. Var ute på ridbanan, hoppade upp och hängde, gick ngr meter och hoppade sen upp på riktigt. Skrittade lite, gjorde 3-4 halter och igångsättningar med röst och tygel/skänkelhjälper och jag inbillar mig att hon startade för skänkeln sista gången! =) svängde lite och satt sen av :D

Mätte henne också, 166,5 cm över manken!

:bump::banana:

Men vad stor hon är! :eek::D Vad tror du hon slutar på? Orvar var ju prick 160 nu,dock lite högre bak... Gissar att han kanske landar på 163-164 när han är färdig. Bara han håller sig under 165 så är jag glad! :D

Igentligen så är jag ganska lång själv, (173) så det skulle ju inte göra något om han vart stooor,men jag har typ bara ridit kallblod och arab senaste 15 åren,så det blir ju en rejäl skillnad. :p

ja hon var ju 160 när hon var 1,5 år gammal så jag tror hon landar på 175. Men sen så är jag 182 så jag har hållit tummarna för att hon ska växa sig stor ända sen jag köpte henne. Mamman är bara runt 163 så det var lite av en chansning men nu känner jag mig trygg med att hon är stor nog även om hon inte skulle växa en cm till =)

Åh min lilla fis är fortfarande bara 160. Hennes mamma var 175 och pappan 171 så jag förstår inte hur hon kunde bli så liten. Tur att jag inte är särskilt lång i alla fall.

Red henne lite häromdagen igen, i mörker :p Hon är verkligen en cool tjej och det känns bra. Har bara precis skrittat lite på henne än, är verkligen ingen brådska.

kul, i mörker kommer inte jag våga rida än på ett tag, nästa steg för oss är att få med någon som kan leda oss på en liten tur, helst också med hästsällskap. Att jag sitter på bryr hon sig ju knappt om. Men jag är orolig för allt som hon kan bli rädd för :P

Gissa vem som är hemma :D:love::bump:

Hon hämtades i fredags, tog 10 min i hagen innan hon fick bästa kompis, den 3e hästen i hagen var lite negativ och vägrade befatta sig med med min lilla apa, men verkar ha accepterat henne nu.

Hon har så fint psyke, jag får dåligt samvete men jag behöver nog inte det. Hon har flyttat 4 gånger på 2.5 år och det har aldrig varit problem, rätt ut i hagen med andra hästar, hon sover, äter och bajsar som hon ska (aldrig ens haft diarre).

Hon har ju varit vildhäst sen i april då, inte blivit borstad eller något. Men så fin hon är! Vi gick ut i paddocken i söndags, mötte där flera andra hästar som travade och galopperade, första gången hon mötte hästar som travade och galopperade förbi henne och bredvid henne. Vi stod i mitten o pratade, hon stod lugnt bredvid.

Igår gick vi ut igen, denna gång med schabrak och täckesgjord, hon bryr sig ingenting. Jag, dumma matte, tog tom täckesgjorden och smällde den på henne (alltså drog ut den när den satt på), ingenting. Jag stannade och drog schabraket till rätta, ingenting. Jag slängde det på henne, ingenting.

Jag lärde henne igår "skänkel-hjälpen" från marken.

Jag var såå sugen på att sitta upp och rida barbacka :angel:

Risken är ju att jag går för fort fram när hon inte bryr sig.

Träns sätter jag inte på henne förrän om några veckor.

Jag ställer mig vid ryggen, hänger över med ena sidan så att min hand blir skänkel på den bortre sidan, och närmsta handen bli skänkel på närmsta sidan (har longerlina så jag inte drar i grimskaftet). Sen smackar jag (det ljud jag har lärt henne att det betyder framåt) och då trycker till med händerna i sidan på henne.
När man gjort det några gånger brukar det räcka att trycka på sidorna så går de framåt.

ahaa, Räkan är alldeles för hög för att jag ska nå att göra så.. därför jag inte kom på hur du gjorde =)

Det räcker med att peta vid sidan också, du behöver inte lägga över hela armen :)

Jag brukar gå några varv så hästen blir helt avslappnad och då mer lyhörd för de små förändringarna. Sen går jag vid sidan om och när det känns rätt lägger till hand"skänkeln".

När det uppfattas-beröm. När det även görs rätt -beröm och avslut.

Vill du att hästen ska gå fram för skänkeltrycket så släpp efter på handen.
Vill du att den ska ställa sig inåt/vända, håll kvar stödet i handen.

Jag vill ha känsliga hästar som ska flyttas med viktfördelning och skänkelstöd.

Åh vad kul! :laugh:

KL
Kaptenen får öva på att vara själv nu ett tag. Lillebror har gjort illa sig ordentligt och har boxvila i två veckor. Nordisen har ju redan boxvila pga att han blev sömtryckt och fick en hovböld, men han har redan stått inne i en vecka och har blivit väldigt mycket bättre. Så han ska förhoppningsvis få specialsko imorrn och få börja gå ut igen. Men för att hålla lillen lugn kommer förmodligen stackars nordis få stå inne en hel del till... Så Kaptenen kommer ha hagarna för sig själv. Han har sprungit som en idiot och skrikit men nu är han lugn och äter. Hoppas det går över så han kan ta det lugnt i fortsättningen...

Jag har lite funderingar kring hans fortsatta inridning. Jag hade ju planerat så bra men nu när nordisen inte är helt fräsch har det lagts åt sidan helt. Funderar dock på om jag kan få hit nån som kan leda honom i longerlina medan jag startar och stannar lite i hagen. Vi ska bygga upp staket som runt en paddock men det har inte blivit av än, när det är gjort blir det kanske lite lättare.

Läste i andra tråden vad som hade hänt så himla trist! Jag råkade även posta mitt inlägg för denna tråden där så jag fick snabbt gå in och redigera bort det.

Jag tycker du absolut du kan fortsätta men med en som håller i longerlina, varför inte? Då lär du honom att det faktiskt går utan en annan häst också. Jag gjorde så i början med Sakura :)

Roligt att hon är hemma igen, jag förstår känslan precis :D

Kl
Läsvärt om utbildning av den unga hästen hittar ni här, kan vara en bra grund att följa för att veta hur man ska planera de olika momenten http://flyinge.se/om-oss/forskning-och-utveckling/kvalitetssakring-unghastutbildning-2/

Mycket intressant sida!
Den tackar jag för :bow:

Tråkigt med dina andra hästar, men om man ska se något positivt med det hela är väl i så fall att Kaptenen får träna på att vara själv. Jag tycker det är jätteviktigt, finns inget värre än att ha en häst som inte kan vara själv en sekund. I våras fick min vara ensam i hagen i flera veckor, som en följd av att alla andra hästar stod på boxvila (min med hovböld, de andra två med fång).

Och håller med Molin om att du visst borde kunna göra så som du har tänkt. Så kommer jag få göra tills jag hittar någon som faktiskt använder sin häst till att rida på, så jag kan få sällskap.

Idag har jag gjort ett nytt försök med longeringen. Underlaget på banan var fortfarande i tyngsta laget, men det var åtminstone bättre än sist, så vi testade lite skritt-halt-skritt-trav-övergångar, och bortsett från att hon försökte dra en rövare och smita en gång i sitt svåra varv, så gick det riktigt bra. Dessutom hade hon sadel med stigbyglar hela tiden. Vi började med stigbyglarna uppsnurrade, men sen fick hon ha dem nere, och hon brydde sig inte alls när de slog henne i sidorna. Ledde henne ner till hagen med sadeln också, och slog och ryckte i stigbyglarna utan reaktion. Duktig ponny.

Delvis kl på mig själv...

Kan säga att jag fick mig en chock när jag kom till stallet igår första dagen på en hel vecka...

Städa, städa och fixa en massa jävla skit rent utsagt.. Borta EN vecka och det såg ut som ett bombnedslag, går inte in på detaljer där ens.

Sen har vi våran sjukt dåliga hage som ni vet regnat sönder totalt i år och vi utökade inte den nya delen just för råden om att låta den vara tills nästa år är det bästa. Så nu står jag med 3 tjejer som är relativt tjocka i bakbenen, detta för den jädrans äckliga leran som vi har hos oss.

Hagen har såklart varit torr när det inte regnat som det gjort nu ett tag, men nu känns det helt kört, den är genomblöt.
Tror ju tyvärr inte den vänder innan kylan slår till, det fortsätter väl bara med regnet och jag vet inte vad jag ska göra :(

Mina två yngsta tjejer har knappt haft mugg, smått som försvunnit direkt när man behandlat det liksom.
Pillan har det varit mer med, men hållt sig bara man behandlat henne och haft det rent.

Det är säkert mitt fel att det slagit till på mina med nu eftersom jag inte bad henne borsta av dom ibland när jag vet hur hagen är emellanåt, men samtidigt så trodde inte jag det skulle behövas.
Sen att även Pillan var likadan när hon ändå tas in varje dag för att borstas och tvättas osv... Jag vet inte... Blir bara ledsen av att tänka på detta!

Det blev iaf att tvätta och skrura, smörja och allt möjligt med dom... Så nu blir det en massa jobb varje dag för att hålla rent så gott det går när man har lösdrift :/
Försvann mycket efter en tur igår, antagligen för att det blev ut och röra på sig och ifrån skiten. Men hann ju inte med och ta en tur med alla tre iaf.
Kom inte ifrån stallet förens efter 21, och jag var helt jävla död må jag lova.

Dom var iaf inge varma, öma eller dyligt vilket känns jädrans bra.
Jag blir tokig!! NU får kylan komma, kälen är SÅ välkommen hem till oss nu!

Ps... Läste att minusgraderna kommer inom 2v :banana:
Brukar inte hoppa för det eftersom jag vanligtvis inte klarar av vintern då jag är så himla kall och frussen av mig men nu jädrar får den komma..

Förstår ni om jag säger att jag less nu?
Jag är SÅ nära på att söka stall eller annan lösdrift igen men saken är att min äldsta ska flytta till Örebro nästa år då min syster ska köpa henne. Så jag vill helst ha dom här tills dess. Men jag vet inte, hur hade ni gjort?

Jag har ju letat stall sen i våras, men det finns inte plats för 3 hästar någonstans, 1 eller 2 platser har man hittat med tur och jag lär kunna ta mig dit med buss också... Grr :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 420
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar