Sv: 10rna del 4
Vilka enormt fina bilder!
Jag försökte mig på något liknande för någon månad sen, men min tjaffsade jävul mot kedjan, så allt blev suddigt, tyvärr. Riktigt snyggt kedjegrimskaft förresten, jag har ett likadant.
kl.
Jag har lite funderingar kring inridningen, som ni gärna får hjälpa mig att bringa lite klarhet i. Mina första planer går ut på att vi börjar med att hänga, sitta och "åka häst" inne i paddocken, och då får pappa vara med och hålla/leda. Men sen i vår när tanken är att det ska bli lite mer "ridning" av det är jag fundersam. Min tanke har varit att försöka rida lite i paddocken två gånger i veckan (och då känns det som att det räcker att jag har någon, alltså pappa, med mig som stöd bara), och så rida ut två gånger i veckan.
Problemet är att jag kommer bli själv på uteritterna. Förutom min häst finns det fyra hästar till i stallet om jag räknar in den nya, och hon kommer bara vara strax över två år då, så det känns som om hon kanske inte är så där jättemycket moraliskt stöd även om hon skulle följa med. Sen är det min andra häst, och stallägarens två. Stallägaren rider max en gång i veckan, och då galopperar hon 97 % av tiden, vilket jag inte heller känner mig bekväm med på en nyss inriden treåring. Min egen är bara 139 cm över manken och samtidigt fruktansvärt svårriden, det är svårt att hitta en vuxen som är liten nog att kunna rida henne, och ännu svårare att hitta ett barn som är tuff nog att reda ut henne. Igår frågade jag min barndomskompis, som har ridit henne innan, om hon kunde tänka sig att göra det (hon är lite för lång egentligen, men lätt nog att kunna rida någon gång ibland), och hon sa ja, men det blir kanske max en gång i månaden hon kommer ha tid. Hur hade ni gjort? Chansat på att det skulle funka att någon leder och den nya tjejen går med med sin unghäst? Försökt få någon att leda min andra häst vid handen före? Eller helt enkelt provat att gå ut själv med henne, men med någon till fots som sällskap ifall det skulle strula?