10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Nu vet jag inte vart i Dalarna du bor,men jag finns i Leksand och kan höra mig för om det är så,men fått för mig att du bor i Falun?

Ang leran så håller jag fullständigt med... SÅ trött på den! Stallägaren håller på nu att gräva ur vinterhagarna och lägga in nått kalkgrus (?) i öppningarna,men det är så genomblött så det hjälper int ehur mycket dom än gräver känns det som.. Men det blir nog bra när det blir klart,för oss människor iallafall,för resten av hagen ser ju ut som skit endå,men vi får iaf torrt att hämta hästarna på.

Längtar också efter kylan,hoppas det är som du säger,2 veckor.

Usch då, jag förstår verkligen att du är less! Min har med fått lite muggkänning, idag när jag hämtade henne gick vattnet upp på halva smalbenen på mig (= INTE OKEJ!), men imorgon ska vi åtminstone hämta dem. Då min andra häst alltid har haft de problemen vet jag hur jobbigt det är, och när ingenting verkar funka i ditt nuvarande stall hade jag sökt mig någon annanstans. Men precis som du säger så är det ju svårt när man har fler än en häst. Jag har "bara" två, men det är lögn att hitta mer än en stallplats här.

Du kommer ihåg det så bra :)
Falun stämmer!

Har mailat massvis med olika ställen nu, bara för att skrivas i "kö" också. Men det känns hopplöst måste jag erkänna.

Jag vill verkligen inte flytta ifrån där jag står för jag stortrivs med stallägarna, jag har min kompis nedanför åkern så vi rider ihop jätte mycket vilket är så himla skönt.
Det ligger sjukt bra också med MÄNGDER av härliga ridvägar!

Jag vet varken ut eller in, en sak vet jag. Jag vill INTE sära på mina flickor så är det. Isåfall endast om syrran tar Pillan tidigare än sagt, men det vet jag att det inte blir eftersom hon går första året på gymnasiet nu och fick aslånga dagar stackaren :(

Blä för skitleran..

Men det lät ju bra det iaf, det skulle behövas utanför ingången till stallet samt ingången till hagen också hos oss. Men det är sådant stallägarna isåfall får göra OM dom vill senare. Dom äger ingen egen häst nu heller så det är jag som sköter om allt mot en hyra.

Då får vi hålla tummarna att kylan kommer snart, gärna nästa vecka :angel:

Allt fungerar i stallet förutom just den förbannade leran :(
Åren innan har det gått utan problem, visst leriga ben vissa dagar men hagen var inte genomblöt som den är nu. Väldigt tråkigt faktiskt.

Jag har mailat runt som jag skrev i inlägget ovan. Men tror inte jag hittar något tyvärr.

Ska prata lite med mamma och se om det går att ordna på något sätt. För kan Pillan flytta tidigare än vi sagt så kan man kanske bygga om stallet lite och sedan försöka betala stallägarnas dotter mot att hon kan tänka sig släppa ut dom på morgonen lr så.

Jag vet inte, vi får se!

JUST DET....!

Nu är hovis tiden bokad ;)
16 oktober kl 07.00 så möter Miraz hovis för att för första gången få dojor i fram, frågan är om vi lyckas?
Jag ska börja slå lite extra mycket med hammare nu samt en gammal sko osv så att hon vänjer sig. Ojoj spännande!

Läste vad som hänt din vackra -11. Vaf*an :cry: När ska eländet ta slut?
Håller tummar och tår för honom.

Sen, duktiga Kaptenen! :love:

Det undrar jag också... Det räcker tydligen inte med allt annat han dragit på sig i sitt liv. Räknade upp för vet igår vad han varit med om och de stod bara och gapade. :( Vi får väl se om han klarar sig genom det här också... Kaptenen får ju bra ensamhetsträning iaf! Även om jag mycket hellre hade tränat honom frivilligt än såhär.

Jag gör, och kan skicka adressen i PM vid intresse. Dock handlar bloggen inte bara om min 10:a, utan om mitt liv i övrigt också. Det är visserligen mestadels en hästblogg, så mycket handlar om 10:an och 87:an.

Jag har tagit det lungt med min 10:a då han har vuxit så mkt så han har inte riktigt kännts mogen att påbörjas, han har fått löshoppa vilket han tycker är kalasroligt och gör det med bravur!
Sedan har vi gått promenader och nu påbörjat longering med lös inspänning.
Självklart gick gossen och drog på sig en hovböld så vi har haft en paus i arbetet..
Annars är han en mkt. lätt individ att jobba med lär sig fort och har en härlig inställning!:love:

_DSC2449_zpsf0ed08a3.jpg

_DSC2525_zps70721ae1.jpg

Hjälp vilken vacker häst! Vad är det för stam på honom?

kl.
Jag sitter och funderar lite på ett träningsschema för Lillis, efter att ha läst länken som las upp här för någon dag sen. Just det där med sammanhängande vila är något jag inte alls haft med i tankarna, så ni får gärna komma med input.

Min tanke är nu att fortsätta longera henne med sadel max två gånger i veckan, gå ut på lite promenader och allmänt borsta och pyssla med henne fram till jul. Tanken är även att börja lite med tömkörningen, har pratat med en kompis, och hon ska hjälpa till där. Där är fundering nummer ett: Jag vill ogärna sätta tömmarna direkt i bettet nu i början, men hennes egen grimma i storlek ponny kommer aldrig gå att få över tränset. 87:an har cob i sin grimma, jag har provat den på Lillis och den är lite för stor, men om jag har tränset under kanske det kommer gå i alla fall? Funkar det med tömkörningen är tanken att göra det cirka en gång i veckan, och beroende på hur jag får det med hjälpredor så vill jag gärna fortsätta med löshoppningen också.

Under jullovet hade jag tänkt hänga lite på henne och eventuellt även börja åka häst. Steget efter det var att börja rida ett par gånger i veckan. Men nu funderar jag på det här med vila. Eftersom jag pluggar så beror det lite på hur mycket jag har i skolan när det passar bäst att ställa av henne, samtidigt som vädret givetvis också spelar in. Blir det massor med drivsnö och blankis kan hon behöva stå då. Hur har ni planerat? Min vuxna häst har jag alltid kunnat hålla igång hjälpligt hela vintrarna, eftersom hon är skodd och kan broddas. Men den möjligheten finns ju inte här.

kl

Nu ska jag strax dra ut till flickorna och jag fick såklart alla 3 idag igen, men jag ska försöka få ihop det iaf :p

Men jag är helt hundra på att någon kommer att bli ståendes iaf :angel:
Vill inte åka hem efter 21 ännu en dag.

Update kommer väl antar jag, om jag har något att berätta ;)

Det räcker med att peta vid sidan också, du behöver inte lägga över hela armen :)

Jag brukar gå några varv så hästen blir helt avslappnad och då mer lyhörd för de små förändringarna. Sen går jag vid sidan om och när det känns rätt lägger till hand"skänkeln".

När det uppfattas-beröm. När det även görs rätt -beröm och avslut.

Vill du att hästen ska gå fram för skänkeltrycket så släpp efter på handen.
Vill du att den ska ställa sig inåt/vända, håll kvar stödet i handen.

Jag vill ha känsliga hästar som ska flyttas med viktfördelning och skänkelstöd.

Fast min poäng är att hon ska lära sig att gå fram för båda skänklarna :D Inte pet med en skänkel för då kan det bli förvirrande när jag sen ska lära henne sidvärts osv. Jag har inget i handen.
Jag föredrar också hästar som framförallt lyssnar på vikten.

Måste du ha träns då?
Min tanke är att min ska vara insutten till 1 december allra senast (hon har enbart haft schabrak på sig än så länge, aldrig longerad eller tömkörd, bett en gång) sedan helvila i iallafall minst 2 månader.

Egentligen inte. Det var mest det att jag alltid har tränset på henne när jag jobbar med henne, för att hon ska vänja sig vid bettet. Men då har jag en repgrimma ovanpå, och den är mycket rymligare än hennes vanliga, men det finns inget att sätta tömmarna i på den. Men givetvis kan jag bara strunta i tränset när vi provar tömkörningen. :)

Jag förstod din poäng.
Men eftersom hennes häst var för stor att göra det på kom jag med ett alternativ.

Däremot kommer min lilla skit vara perfekt ;)

kl.

Pust och stön säger jag bara!

Kom ut till stallet kvart i 4 idag och åkte hem 20.20... Fy fan vad trött jag är!

Som sagt, 3 hästar idag igen, mockning, vattning och småfix. Det tar sin tid kan jag lova.
Hann rida en, dom andra två hann jag inte mer än att göra rent benen/karlederna på.
Miraz tog det säkert 1 timma och få ren för hon hade bakbenen så högt man kan ha benen när jag höll på med dom.. Haha

= Hon avskyr när man lär gnugga och borsta hårt för att få bort det.
Men det gick bra trots allt måste jag erkänna.

Dock är min rygg pajj, gör ont bara jag sitter ner :eek: Men men, jag överlever ;)
Inte alls lika svullen idag skönt nog :banana: Då går det åt rätt håll, antagligen hjälper rengörningen och all smörja.
Dom gick ju i hagen en hel vecka utan att någon borsta bort leran där nere så det kan ju ha sin förklaring, men det förklarar fortfarande inte Pillans tjocka ben.. *suck*

Känns bättre iaf!

Imorgon SKA jag ta en promenad med lillan, ev hänga också och går det bra så kanske jag även sitter upp. Vi får se!

Spännande med ev uppsittning! :D

I morgon är det dags för hovslagare igen,får se om han tycker det finns något att ta på Orvar eller inte,han sliter ju ganska mycket själv,och hovarna växer sakta,men något kan han säkert ta iallafall. Får hoppas lillkorven sköter sig,kan ju vara lite si och så med det när hovis kommer. ;) Fasar för den dagen han ska börja skos.... *Pust*

Åh vilken läckerbit! :love: Undrar också över stammen. :d

Molin: Vad kul att du siktar på uppsittning! Men jag vet mycket väl hur det är med lera, ett riktigt helvete rent utsagt. :crazy: Jag har haft kvar mina i stora sommarhagen bara för att försöka motverka att det blir så nertrampat, men när det är såhär blött är det bara vatten överallt.

Fibusen: Hoppas det går bra med hovis!

Kiwifrukt: Min får helvila hela december och in i februari. I januari börjar dock löshoppningskursen om igen så då får han åka iväg på det dom gånger det är men har helvila hemma. :)

KL
Tycker lite synd om Kaptenen. Han är lugn och sansad i hagen nu och gnäggar bara några gånger upp mot stallet, annars står han och äter. Men han har ju skittråkigt! Det skulle jag också ha om jag var ensam ute iofs... Skulle vilja tömköra honom lite idag men min envisa förkylning hänger i... :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 420
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24