10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Delvis kl..

Nu tänker jag skriva av mig lite för denna dag blev skit rent utsagt!

Kände redan när jag kom till stallet irritation men tänkte att det går över när jag väl börjar med bebisen som jag tänkte ägna mig till idag.

Visst, blä säger jag bara :(

Sadla, tog spö samt långrep med och så gick vi bort till lilla beteshagen för jag tänkte ge mig på longering igen (3:e gången totalt), tidigare ggr har det gått sådär, börjat dåligt men kunnat avsluta bra åtminstone.

Denna gången, nej..

Började med att hon skulle bara käka gräs, jag fick ta i som tusan för att få upp huvudet så till slut gick vi bort till en grusplan med mindre sten och lite grässtrån och tänkte att där kanske vi kunde vara, gick till en början sen såg man att hon ömma lite emellanåt.

Så då gick jag till en åkerkant och tänkte jag försöker igen, jag försökte in i det sista och hela passet bestod utav mig dra i repet för att få upp huvudet och henne framåt istället för tvärnit och huvudet i gräset!

Det blev också stegring, hopp i luften och bockning :grin: Min tjej är så laddad med energi så hon vet helt ärligt inte vart hon ska göra av det tror jag. Jag känner laddningarna hela tiden och ja, som idag explodera hon!

Beklaga mig till en kompis, hon som bor granne där då och hon sa det att hon behöver säkerligen trötta ut både kropp och huvud lite nu så vi ska försöka tömköra tillsammans en gång i veckan, med start nästa vecka tror jag det blir.

Hon har nämligen en shettis som hon ska börja köra så fort hon hittat ett passande sele, så då kom vi överrens om att ta tag i tömkörningen och varför då inte tillsammans, då blir det åtminstone av.

Får se hur detta går ;)

Sen tänker jag pröva longering fler ggr, men tror att jag ska ta tömmen till hjälp i början så att hon får lära sig att hålla sig ute på spåret, hon kan det till viss del men sen kan hon komma inåt mot mig med framdelen och jag vet ärligt inte HUR jag får ut henne igen mer än att börja om = Leda ut henne, be henne stå still medans jag går till mitten sen be henne gå framåt...

Usch, longering gillar jag inte :angel:

Förlåt för detta "bläiga" inlägg. Men dagen var total katastrof och bara skit!!
Och mitt i allt så tappa jag spöt någonstans i gräset på åkern :(

usch och blää! vad trist det är med sådana dagar när allt går skit. Skönt att ni kan hjälpas åt framöver.

Nästa gång du longerar så kanske du kan prova att bara driva framåt när hon äter, inte dra upp huvudet först. Det kan bli så många signaler i början så hon kanske aldrig kopplar ihop vad hon ska göra. Driver man dem framåt så kan e ju inte äta.

Nej det var skit rent utsagt!

Haha, nu var du rolig.. Började med att be henne
gå framåt såklart, ett antal ggr men nog fan sket hon
i det. Försökte vifta lite med spö också lätt bakom å med repet
men ingenting funkade hon satt fast i gräset helt enkelt.

Usch vilken dag! Ser fram emot när hon får skor om
1 v då kan man jobba lite bättre på HÅRT underlag
dessutom ;) eller ja grus alltså.

Idag tömkörde jag först en liten stund, sen fick medhjälparen hålla & jag satt upp ute i hagen, skrittade ca 10m på honom.

Efteråt blev det massor med mys & beröm & lillskrutten såg såhär nöjd ut love

189323_10151277569624042_241365181_n.jpg

Jag är inte jätteduktig på longering (min andra häst var femton år redan när jag fick henne, och jag har aldrig velat slita på hennes ben med longering av den anledningen, så jag har bara longerat en foderhäst som jag hade ett tag, och hon kunde tekniken så att säga), men min kompis visade mig ett rätt bra knep. Min håller på likadant som din, ska bara ner med huvudet hela tiden. Inte för att äta, för det finns bara sand i paddocken, men hon vill väldigt gärna lägga sig och rulla. Det håller inte riktigt matte med om, speciellt inte när hon har sadeln på sig.

Jag fick i alla fall tipset att vifta åt henne med armarna/linan när hon försöker antingen stanna (för att sen öva dykning istället) eller när hon försöker ta sig in i mitten istället. Se arg ut, räta på ryggen, ta ett steg närmare rumpan på henne och "mana på" henne att fortsätta runt på spåret. Det har funkat på min. Visst, hon försöker fortfarande med jämna mellanrum, men hon gör åtminstone som jag säger nu.

Med mer regelbunden träning tror jag att hon kommer förstå detta med longering, jag är inte den som gillat longering helt heller. Men man håller ju inte på mer ett par minuter i varje varv så det går väl ibland liksom.

Detta knep eller tips som du tipsa om sa faktiskt en tränare till mig när jag tog hand om en halvgalen häst i mina yngre år (oj det där lät, är inte så gammal)... Så jag viftade faktiskt med armarna och repet men jag rätade säkert inte på ryggen och jag gick nog säkert mer bakåt än mot rumpan och manade...

Vi får se nästa gång ;)

Jag är inget vidare på det, så jag misslyckas säkert ofta. Dessutom har jag lite inpräntat att hålla mig undan bakhovarna, så det tog ett tag innan jag ens försökte mig på att gå mot bakdelen. Men jag tycker det har funkat hyffsat på min i alla fall.

Jag är heller inte mycket för longering egentligen, men det är ju bra nu i början, och kommer förmodligen vara bra när jag ska börja rida sen, så hon får springa av sig lite först. Det gjorde jag med C-ponnyn när syrran skulle rida (men då var det fråga om kanske tre minuters trav på stallplanen, bara för att det värsta skulle försvinna)...

Jag är nog lite elakare än du och drar mig inte för att ge dem en dask om jag vet att jag ber om något de förstår - typ gå framåt. Då har Räkan fått en lite smäll (typ lika hårt som man kan klappa med handen) på rumpan den gången hon var obstinat. Hon flög då framåt så det gällde att vara snabb och följa med så hon inte fick ryck i grimman men sen dess så lyssnar hon framåt.

Hm, ja ni är snälla som förmedlar och berättar om era gånger också :)

Känns skönt att det inte bara är mig det går dåligt för, lr gått.

Vi ska försöka få in en löshoppning i helgen, det kanske kan trötta ut alla 3 tjejerna för dom är helt knäppa hela bunten :eek:
Äldsta stoet, hon gör aldrig någonting men kan bli sjukt pigg om hon stått lite.

Fick veta där att hon både stegrat sig halvt och nästan sprungit över fodervärden som var lika förvånad som jag över hennes hålligång.

Sen 08:an, ja vad ska jag säga.. Ridturen gick skit! :angel:

Så jag ska tömköra lite i helgen med bägge mina, dom ska få känna på och jobba och sen hoppas jag att det kan bli en löshoppning, hade varit något!

Vilken sötnos :love:

Vad kul att du suttit och ridit lite, ser fram emot den dagen jag själv kommer sitta där på Miraz rygg. Dock känns inte det nära just nu med mina tokiga hästar :grin:

KL.
Igår travade jag uppsuttet på Räkan! Och fy vad äckligt både hon och jag tyckte det var!. Vingligt och så ligger sadeln inte hundra så hon travade några meter i taget innan hon saktade av igen. vi tog några korta sträckor med en kompis som ledde oss. =)

Men fick tipset att det tydligen finns svanskappe-fästen som man kan sätta på sadeln, ska se om jag hittar ett sånt och prova med svanskappa. För sadeln ligger bra när den ligger på plats, men magen är som en tunna så gjorden åker fram och drar då fram sadeln. Så jag tror att svanskappa kan lösa problemet tills vidare.

Idag var hästtandläkaren på besök och vilken tur! Jag har inte märkt något konstigt, ingen lukt osv men ville ändå ta ut tandis innan jag sätter bett i munnen. Var hos tandis förra året också.
En tandkappa var lös så hon vickade lite och sen ramlade den ner. Den enda vargtanden som var kvar ramlade också ur då. En annan tandkappa tog hon också bort.

Sen tittade hon på tänderna och sa att min häst inte ska äta hösilage pga syran. Så nu måste jag leta efter hö.
Så jag kan verkligen rekommendera att ni tar ut riktig hästtandläkare och kolla hästarna i munnen.
Hon provade också ut bett på min och jag hade ett 2 nummer för stort bett till henne.

Usch då, tur att du tog ut tandläkaren! Jag som hade bestämt mig för att inte göra det förrän nästa år när hon är tre, jag kanske borde ändra mig? :eek:

kl.
Hur gör ni när ni löshoppar? Har ni medhjälpare eller klarar ni er själva? Min har löshoppat tillsammans med en annan häst tre gånger, och det har gått bra, men den hästen är inte kvar i stallet längre. Är det någonting jag verkligen borde öva med henne så är det löshoppning eftersom det ingår i treårstesten, och det verkar som att det inte finns någon löshoppningskurs på överkomligt avstånd längre.

Det hade jag gjort. Och ta någon som är riktigt utbildad, inte bara en distriktare. Dessutom fick jag hjälp av att passa ut ett bett av en väldigt kunnig vän, men det blev fel. Känns bra att allt är fixat nu. Men mest oroar jag mig för det där med hösilaget.

Ang löshoppa, min fattade på 5 sekunder vad hon skulle göra (hon är extremt lättlärd) så jag har aldrig haft problem. Man kan stå ensam och fixa allt. Hon galopperar runt och hoppar fast inte allt är inhängnat. Förra gången hade vi en 1 åring med som skulle få draghjälp, det funkade men min häst blev lite irriterad vissa gånger, så jag ska hoppa henne själv hädanefter. Dessutom rev 1åringen ibland och det störde ju min.

Jag känner inte din häst, men jag tycker nog alltid det är bäst att vara två (sålänge hästen är ovan...när/om de kan och gillar det brukar det funka ensamt) jag tänker mest att om hästen inte är van än vill man ju kunna lära dem såfint som möjligt och då kan det vara bra att vara två. Dessutom kan det ju kunna vara kul att kunna filma, så man kan se hur det ser ut inför treårs :-)

Delvis kl.

Hakar på om löshoppningen, jag lärde in min 08:a att hoppa efter mamma vilket slutade med att 08:an hoppade först alla ggr förutom 1:a och ev 2:a ggr, sen dess har det gått hur bra som helst, hon älskar att hoppa dessutom så.

Kommer göra samma sak imorgon, Miraz ska få haka på Pillan (08:ans mamma) och även Sakura då. En i taget absolut, tror inte det är någon vidare bra ide att släppa 3 samtidigt iaf!

.....
Idag är jag glad, haft två underbara hästar idag. Gjorde som jag sa dessutom ;)
Med bägge, tog en tömkörning på volt med bägge, först ut med Miraz och det gick så sjukt bra alltså :banana:

Visst hon har en del och lära sig men gud vilken tös, hon försöker verkligen göra allt för mig känns det som, försökte inte direkt käka något heller, 1 gång tror jag? Och då lyssna hon på mig när jag mana fram henne.

Körde för första gången tömmarna i bettet, första gången :bump: Grimman utanpå ifall jag skulle få byta - har alltid innan enbart kört med grimman ju. Så nu har vi invigt bettet på riktigt och det gick strålande!

Ända som hände ett par ggr var att inbromsningen blev lite knas ibland, men det blir nog definitivt mycket bättre inom någon gång om vi fortsätter med detta.

Dessa två helvetesdagar jag haft nu är nästan som borta efter dagens arbete med bägge töserna. Gud så skönt!

Imorgon blir det löshoppning, banan är bokad och vi far väl ut runt 12-13 tiden, får se om ni får någon update. Förhoppningsvis bilder då också!

Vad kul att det gick så bra nu när du var så missnöjd här om dagen! :bump:

Jag förstår inte varför man igentligen lägger så mycket energi på att vara besviken/irriterad över dåliga dagar,för oftast efter en riktigt dålig dag så släpper det och går kanonbra ett bra tag igen. :D Men endå så känns det bara skit alltihopa och man tror man aldrig kommer få nån ordning på eländet,sen nästa gång,vipps,det går bara så himla bra,och oftast bättre än på länge! :banana:

Jag tror jag ska börja gilla våra dåliga dagar! ;)

Förstår att du längtar! Hoppas på massa bilder på skönheten sen! :d

Nu har vi haft ganska kallt här om nätterna,och frost varje morgon,så i dag upptäckte jag att Orvar börjat få en liten mustasch! :p :rofl:

I går kom första snöflingorna också,dock regnade det bort ganska omgående så fort det vart lite varmare ute,tack och lov,vill inte ha snö riktigt än....

I dag ska stallkompisen "rida" lite igen,skulle vara på ridbanan för att prova styrningen och start och stopp. Ska bli spännande att se hur det går. :)

Jaaaa eller hur :D

Haha, ja man kanske skulle kunna försöka gilla dåliga dagarna men man är oftast för irriterad för att ens kunna släppa det (iaf jag). Jag går alltid igenom och funderar på vad JAG gjorde för fel, för det lär nästan vara så, kanske inte alla gånger med dom flesta som jag gör något knas så hästen inte förstår osv.

En sak när hästen ska lära sig nya saker, då tar det tid men när dom kan sakerna hyfsat och bara tjafsar eller bråkar, då blir man knäpp :angel:

Jag hoppas löshoppningen går bättre, jag får aldrig till bommen/hindret före hindret då alla hoppar så enormt olika så detta lär ju bli spännande må jag lova!
Miraz ska dessutom löshoppas för första gången :bump:

Update senare, ska ta med mig kameran men det är mulet ute så finfina bilder blir det då inte, och att ha koll på TRE hästar när vi bara är två på banan så kanske det inte blir så många bilder heller... Vi får se!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V