10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag har skrivit ett par gånger tidigare, har en welsh partbred på ca 140+ cm på foder. Nu i dagarna har det varit på G att hon eventuellt ska säljas, det gjorde att jag fick helt nytänd energi med henne och nu känner peppen mer än nånsin, så hon blir kvar här.

Dock undrar jag om jag är ensam om att ha ungponny och ensam om att inte vara på G med insittning?

Kanske siktar vi på treårstest nästa år men jag hoppas isåfall att vi kan visa på hösten. Ponnyerna rids ju inte heller på treårs, så ridningen behöver vi inte stressa med för den skull. Däremot löshoppningen hade jag gärna kommit igång med mer..... Ja, en sak åt gången nu. :)

Du är inte ensam med ungponny! Jag har två stycken grabbar, nyblivna valacker. Mina är dock ngt mindre, mätte dem till ca 125 cm nu i veckan. Har inte bestämt mig än om de kommer att ridas in överhuvudtaget, det får resultatet på treårs samt tillgången på små, duktiga ryttare utvisa.

Löshoppningen är väl det jag har att påbörja också, men som tur var verkar ponny-treårs i Värmland gå i augusti, så vi har ju lite tid på oss:D

Idag så löshoppade min med sadel på. Hon har inte heller galopperat med sadel. De första fyra varven märkte hon ingenting, men sen kom en typisk "jag har sadel" bockserie - det var bara att smacka på framåt så koncentrerade hon sig på hindren istället. Hon hoppade ca 80 cm idag med - jätteduktig och ingen mer reaktion på sadeln. Nästa gång jag longerar så åker stigbyglarna på

Vad duktiga ni är allihopa!

Rozzie har longerats för första gången idag, med senskydd och bett på, men linan i grimman. Senskydden för andra gången, brydde sig inte alls om dem idag, första gången var det typiska försöka-kliva-ur-dem-steg i början. Bettet har hon vant sig vid riktigt bra nu efter drygt 10 ggr hittills. Tuggar inte frenetiskt på det längre.

Longeringen gick fort till en början, fullt ös! Sen trillade poletten ner och hon joggade runt mig ett par varv åt vardera håll :laugh:

Hoppas det blir bättre i stallet nu,så jobbigt när det inte funkar 100 där,är ju där man SKA kunna slappna av och bara njuuuuuta! :)

Det känns lovande med den nya tjejen av två skäl. För det första att hon också verkar intresserad av att faktiskt använda sina hästar (och inte bara titta på dem när de går i hagen som väldigt många hästmänniskor i mina trakter gör), och dels för att hon också har en unghäst och verkar villigt inställd till att hjälpas åt. För det andra innebär det här med att hon kom att stallägaren var tvungen att fundera ut någon form av system för mornar och allt annat, och det har verkat bli bättre. :)

Jag har också ungponny. Min kommer troligtvis bli maxad D-ponny, och är i nuläget ungefär 145 cm. Jag är inte heller framme vid att rida på henne, hon har haft sadel på sig ett par gånger i skritt och trav och bryr sig inte, är longerad ett tiotal gånger, tömkörd en gång och löshoppad tre. Min tanke är att börja sitta på henne till jul. Men om det inte går så får jag vänta, hon var inte hanterad överhuvudtaget när jag köpte henne i februari, så med tanke på det så har hon kommit jättelångt.

Mitt treårstest blir i så fall i Nybro i slutet av augusti 2013, och plan A är att hon ska kunna vara med där. Jag skulle egentligen visat henne på tvåårspremiering i Tingsryd i somras, men vi var inte klara för att åka så långt då (hon hade aldrig åkt transport när jag köpte henne, så det har varit sommarens projekt). Själva visningen tror jag hon kommer fixa, men jag är orolig för löshoppningen eftersom det inte finns någon kurs att gå här. Jag hade gärna visat henne på treårs eftersom jag antagligen kommer vilja avla på henne så småningom, men går det inte så går det inte.

"KL"

Försöker mig på att lägga in ett par bilder på min 10a från facebook, är ju mkt lättare att ta bilderna därifrån än att först hålla på och ladda upp på photobucket:)

Min är ganska nyligen hemtagen från bete och har fått börja jobba så smått. Fantastiskt vad de har lätt att anpassa sig till nya saker:). Här är han longerad ca 5 ggr och kan skritta, trava och göra halt på komando i båda varven. :)

Da Milo e: Damino SD - Master

375970_329396767158348_892813420_n.jpg

430071_331702483594443_552389283_n.jpg

Hoppas att det funkar nu

Gud vad fin! :love:

Även korven vart longerad i dag,gick hur bra som helst! :bump:

I morgon ska han ut i skogen på en liten tur igen.

Fick maskprovet från stallägaren nu,korven låg på 750 epg! Ghaaa,han verkar aldrig bli av med det! :devil:

Han låg ju på 1900 epg i våras,men sen har han maskas 4 ggr var fjärde vecka,men ENDÅ så var det en hel del nu... Nu skulle han ha två omgångar till,med två olika medel enligt rekomendation,så vi får väll se hur det ser ut efter det.

Fasiken,jag som tycker vi varit så noga och mockat hagar och allt nu under sommaren.... :(

Vilken snygging! :love:

kl.
Vi har haft hovslagaren på besök här idag på morgonen. Förra gången gick det så jädra bra, och jag var helnöjd. Kändes som om poletten äntligen hade trillat ner på henne. Idag började vi med höger fram, som är hennes "jobbiga" ben, gick kanon, och jag var övertygad om att det skulle gå lika bra som sist. Jo, tjena. Båda bak och vänster fram bråkade hon hysteriskt med, hon höll nästan på att dra kull sig själv. :crazy: Tur att hovslagaren är lugn och hanterar såna situationer bra, för till slut fick hon ju ge sig, men jag blir så trött när hon håller på så där. Alla nya grejer som longering, tömkörning, lastning och sadeln har hon fattat med en gång, men hon bråkar fortfarande rejält med såna basic-grejer som hovslagaren och att stå still i gången. Suck.

Sicken fining! :laugh:

Kiwifrukt: Skönt att det verkar funka bättre i stallet nu! :)

Fibusen: Kul att det gick bra med longeringen, men segt med mask. :crazy: Jag ska nog ta och fixa ett sånt prov också, har faktiskt inte gjort det än, har inte haft minsta misstanke om det hittills, men det är ju klart att han ska kollas...

KL
Kaptenen blev tömkörd ikväll. Han var busig och full i energi och försökte först kolla så att jag verkligen var med på vad som hände (provade få gå åt andra hållet osv), och sen provade han dra iväg i fullt ös en gång i rena glädjeskutt. Tömmarna tog såklart i för jag hängde INTE med i hans busgalopp, så det slutade med att han backade järnet för att komma undan bettet och jag fick smacka som en dåre för att få honom att stanna. :cool: Jag slet honom absolut inte i munnen, men det blev ju ett himla ryck när han drog iväg...

Efter det skrittade han runt med slokande öron och tuggade och slickade sig runt munnen. Man riktigt såg på honom hur han funderade och funderade. Så ryckte han upp sig och gick suuuuuuper! Han gick totalt avslappnat i skritt och trav i båda varven i en enligt mig mycket trevlig unghästform med ett jämnt och fint stöd i tömmen.

Jag har faktiskt fått börja pussa på honom nu! :laugh: Lycka! Men när han fick morot var det som om det var lite besvärligt att tugga, antingen var det för att moroten var lite stor eller också gjorde det kanske lite ont. Kanske ska be vet kolla tänderna på honom... Vargarna är utdragna, men det kan ju vara nån växling som spökar. Framtänderna sitter där dom ska, kan de tappa kindtänderna före fram?

Jag hade inte heller någon misstanke om mask,men stallägaren skickar in på alla höst och vår,såååå skönt att inte behöva tänka på det! ;) Hon skickar in,sen avmaskar hon dom som behöver det,så inte ens det behöver vi göra! :D

I dag var jag lat när jag släppte in,orkade inte gå två ggr så tog gammelman i grimskaft sen fick korven traska lös,han gick alldeles lugnt bakom så han trodde väll han satt fast säkert! :p Sen utanför stallet när jag stannade med gammelman så stannade korven också,så fick skicka in han,då såg han lite förvirrad ut,men sen traskade han in i sin box! Gullekorven! :love:

297290_4172411382796_1047002085_n.jpg

Hur långt har ni alla till stallet?

Har fått en massa kommentarer att jag "ska väll flytta hästarna närmare mig nu" när vi ska flytta.... Från nya bostade kommer vi ha ca 1,7 mil enkel resa,ca en kvarts körtid. Är det verkligen "alldeles för långt"?

Vi kommer enbart behöva bilen till stallet,då vi båda kommer ha gångavstånd till jobbet,så det blir bara dessa mil vi kommer köra på en dag. Folk sitter ju och åker mil till jobb...

Jag trivs verkligen kanon i mitt stall,och visst önskar jag att det kunde ligga närmare,men nu gör det inte det,men inte sjutton är väll 1,7 mil FÖR långt bort?

Det lär väll vara värt alla mil i världen för att få trivas! Vi har en jättebra stämmning i stallet,både inhyrda och stallägare m. familj,och jag skulle inte vilja byta bort någon i stallet,och verkligen inte stallägaren... Men är det så viktigt för er att ha närmare? Jag blir nästan dumförklarad när jag säger att vi kommer inte alls flytta hästarna! :crazy:

Tex: "Men vart ska ni ha hästarna nu då?" Jaa,dom blir ju kvar där dom står... "Vaaa,ska ni åka sååååå långt varje dag?!"

Eller: "Men då lär ni väll flytta hästarna också då?" Neeej,dom ska stå kvar! "Vaa?! GUD vad jobbigt att åka såååå långt..."

Jag börjar nästan bli lite less...:p Men också undra om jag är heeelt ute och cyklar,är det så vanligt att ha kortare sträcka?

Det ingår dessutom ut och insläpp hos oss,så vi kan ju åka dit i princip vilken tid på dygnet som helst utan att behöva passa in för något pass man har,eller skynda sig för att ta in hästarna,bara det underlättar ju hur mycket som helst.

Men oj! Haha.

Förlåt men tycker dom verkligen att 1,7 mil är långt att åka till ett bra stall?
Jag åker 3 mil enkel resa, varje dag och har gjort det de senaste 6 åren. :)

Korven :love: så söt och fin!

Jag har ca 1,5 mil till stallet. Till det förra hade jag 7 km. Men i detta har jag medryttarhästen och stallägaren tar min häst de dagar jag inte kommer ut så det är inte för långt tycker jag :)

Jag har ungefär 15 meter, alldeles lagom! :D Nej men jag tycker inte det är för långt. Som sagt är det ju jättemycket värt att ha hästarna där man trivs! Har ni dessutom så bra hjälp är det ju inget att tänka på! :)

Jag tycker det låter ovanligt smidigt för er med gångavstånd till jobb och 1,7 mil till stallet där det dessutom verkar ingå det mesta jobbet :D

Jag har hästarna på gården. Det är ju både och, praktiskt ibland att de är så nära, betungande ibland med ansvaret. Hade jag kunnat ha hästarna inhyrda men med samma goda omvårdnad, skulle jag glatt åkt 1,7 mil för det, speciellt om jag dessutom hade gångavstånd till jobbet.

Visst väntar du barn? Folk har så mycket åsikter när en väntar barn. Det är HELT SJUKT ibland tycker jag.

Korven är ju för övrigt ljuvlig!
Och @Garbo - härlig utstrålning.

Överlag tycker jag att era unghästar ser fint "färdiga" ut, alla som lägger in bilder. Funny växer rätt mycket och känns rätt ofärdig i kroppen. Ska försöka få lite bilder på henne till helgen.

Jo,vi ska ju ha i Januari,kanske därför folk är så "konstiga".... :p

Det blir riksvägen nästan direkt för oss,så det tar MAX en kvart i bilen,alltså en halvtimmes körtid per dag... På sommaren går dom dessutom på bete där stallägaren kollar till dom och fixar vatten,så vi kan i princip släppa på bete första Juni,sen inte komma dit förens första September igen och stalla in igen,så det blir ju ÄNNU mindre åkande på sommaren när man åker ut varannan/var tredje dag kanske....

Visst kommer det säkert bli lite bökigare med bebis,men han kan vi ju inte bara lämna kvar hemma oavsett vilket stall vi står i liksom,så han lär ju ändå kläs på och bultas ner i vagnen/bilen! :p

Men oj! Haha.

Förlåt men tycker dom verkligen att 1,7 mil är långt att åka till ett bra stall?
Jag åker 3 mil enkel resa, varje dag och har gjort det de senaste 6 åren. :)

Ja,tydligen.... Vi bor ju på väldigt små "orter" där det tar 5 min att åka genom hela bebyggelsen typ.... Nu har vi bott i Leksand,och ska flytta till Insjön,och stallet ligger mellan Leksand och Rättvik,så vi ska alltså ta oss från Insjön till Leksand,till nästan Rättvik,så det kanske r det som avskräcker folk,inte vet jag,för själva sträckan är ju inge konstig...

Sen finns det flera stall på närmare plan (gångavstånd i princip) och folk tycker väll att man är konstig när man inte väljer det,men som sagt så är dte viktigaste väll att man trivs!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar