10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag tror inte du behöver bekymra dig så mycke över det.
Hon kommer att ta det hela med ro precis som med allt annat.
Du har en cool tjej som vill arbeta. Hon kommer bara att se det som en ny rolig utmaning tillsammans med sin matte :D
Till 99 % är det inga problem att hänga/sitta första gången om de är trygga och förberedda på uppgiften.

:bow:

Precis vad jag ville få fram.

Bättre då att be en mkt van ryttare sitta upp första gångerna om man tror att det kommer barka ur. Folk som jobbar med inridningar har en jäkla balans tex och åker inte av i första taget!;)

Det är därför jag tränar styrka och balans sidan om ridningen.
(Och skaffar en häst i C-ponny storlek :angel:)

KL

Det har gått dåligt idag.
Inget blev som planerat.
Eftersom det blåser satan och är iskallt tyckte jag att ett nytt moment verkade korkat. Ponnyn var alllmänt stissig att ta in, stannade och blåste och vill knappt ens gå in genom stalldörren. Så det blev gå runt lite i ridhuset i lina över bommar utan sadel. Det var min kompis som gick med ponnyn och den lilla var extremt ofokuserad på henne, ville mest springa antingen till mig eller stå och skrika efter en av kompisarna som stod utanför och gapade. Sen kom en annan ponny in och min lilla var förstås lite nyfiken, det gick bra tills helt plötsligt den lilla reser sig käpprakt upp och illskriker på sin kompis, fastnar med ena frambenet under linan och kommer lös och tokskenar runt. Hon sprang till den andra hästen som snällt stod still tills hon var infångad. Vilken tur att detta inte var första gången med sadel och stigbyglarna nere...

Tycker det är lite dåligt med bilder i tråden. Bättring hörrni ;)

Kl

Idag var vi ute en runda. Jag på medryttarhästen, och Uri på släp. På hemvägen mötte vi en lastbil på den smala grusvägen. Pippi är aldrig rädd för sån annars, men idag fick hon ett spel. Den snälla föraren stängde av lastbilen och Pippi gick förbi efter lite övertalning. Uri brydde sig inte alls och undrade vad fjantkärringen höll på med :D

Den här veckan har vi kommit ut på två turer, Uri, Pippi och jag. Både skrittat och travat. Dock tyckte han INTE att vi skulle galoppera. Lite lat och envis ;)

Jag får väl lägga in en bild då, har tänkt på det länge, men aldrig kommit mig för, så nu gav du mig den spark i baken jag behövde. ;)

dsc00745_507412cde087c3387361f044.jpg

Ungefär två veckor sen.

Inga nya bilder men en film som jag inte har lagt ut här tidigare, TROR jag i alla fall.. glömsk. Från början på oktober, busar lite på den halvt övervuxna "hoppbanan" (används inte direkt längre)
http://youtu.be/YVE6LIO89zU

I går linade jag lite igen (andra gången) och trots att hon blev lämnad ensam i ridhuset, två andra gick ut strax efter att vi kom in, så var hon jätteduktig.
Joggade runt i trav ett par varv åt vardera håll och lyssnade fint på både förhållande röst och framåtdrivande. Har inte satt galoppen än, väntar lite tills hon är helt med på vad det går ut på. Och röstkommandot för galopp kommer ju lite i löshoppningen och lösgaloppen med :laugh:

Jag passade också på att "träna" lite på att vara ovanför och bakom henne, genom att stå på en pall och vifta, hoppa och halv hänga över henne... men att säga att vi tränade är nog fel ord, för hon brydde sig inte ett dugg ;)

Sicken goding :love:

Förresten, är det fler här som "kämpar" med överviktiga unghästar? Vi verkar fortfarande ha sprutt i gräset, för min har gått upp efter installningen! Så nu fick det bli ytterligare ransonering av hösilaget. Han går ju och äter gräs hela dagarna så det är ingen fara med honom ;)

Överviktig skulle jag väl inte säga att Rozzie är, men lite rund om magen är hon allt efter sommarens bete. Jag är dock inte orolig, hon slimmar nog till sig under vintern.

Vi fick dock analysen på höet för ett tag sedan och det var en mindre rolig syn.. Lågt i protein, en kvot på 3,9, inte det bästa utgångsläget med en unghäst. Men jag har fått till en hyffsad foderstat i alla fall, men någon fri tillgång på skithö blir det dock inte i vinter. Så ransonerat, vägt och uträknat får det bli här med om det ska kunna bli bra.

Uri blev ju tjock redan efter förra årets bete. I år blev han inte lika rund, men så har han gått på ett sämre (bättre för honom) gräs i år. Och det rättar nog till sig, som du säger :) vi har ett bra hö med en kvot på 6.5 så jag är nöjd även om det kunde varit billigare!

Ja det blir nog bra! De börjar ju att "jobbas" lite med nu också och gör av med mer energi :)
Jag hade gärna bytt hö med dig! ;)
Betalar hellre mer för ett bra hö, än att lägga pengar på kraftfoder som det blir för mig nu. Men höet ingår i hyran så det är bara att göra det bästa av det :)

kl

Korven är inte i överhull,tvärt om nästan. Dock ger vi hösilage nu istället för hö,så vi får se om det blir någon skillnad,har ingen analys på det än då det är första provbalen vi har nu,och vi ska se hur det verkar om vi fortsätter med det eller inte,men enligt bonden ska det vara "bästa kvaliteén"! :D

Höet är antagligen värdelöst då det togs in så sent pga allt regn,så jag hoppas att hösilaget håller bra kvalité och deras magar klarar det,för det är antagligen mkt bättre värden i det än i höet.

Han ska ju avmaskas nu också,så förhoppningsvis kanske det blir lite bättre efter det också.

Precis, jag försöker ta ut honom som handhäst två gånger i veckan, så det ska väl göra lite iaf. Ska ställa av medryttarhästen i december, och då får Uri också stå ett par månader :)

Men huu, 4 kr/kg slutade notan på, för hösilage. Tur man har en häst som inte äter så mycket :D Detta första partiet är ju bra, men nästa är lite sämre. Har dock fått till det bra med soja och lite mineraler.

Tack. :)

Min häst är rätt hyffsad i hullet nu, men när jag köpte henne var hon smällfet, och stod på en horribel kraftfoderranson. Då hade hon ätit på mamman tills hon var nästan två år, gått på fri tillgång på hö (eftersom mamman av förklarliga skäl föll ur något fruktansvärt av att ett så stort "föl" fortfarande åt på henne), och mer kraftfoder än min andra åt medan hon fortfarande tävlade. Efter en sommar på fånganpassat bete med min andra häst börjar det bli folk av henne också. Än så länge äter våra fortfarande torrhö, och det ger en del övrigt att önska om kvaliten, men ska börja med hösilage när som helst nu, och hösilaget har tidigare år varit riktigt fint. Utöver höet får hon bara en dl pellets och en halv dl mineraler.

KL

Klippte min Cebula idag och hennes fina hals kom fram. Däremot är inte frisör mitt framtidsyrke:D
Hennes vårtor ser kanske inte så förskräckliga ut på bilden men det är fortfarande så illa att det inte går att ha bett i munnen på henne.

59283A47-F4B7-4F54-B3F8-FC0C4CF99D66-23811-000032D26BBFC4C6.jpg

Det vart väll jättebra! :)

Jag klippt eju korvens man här om veckan igen,råkade bli lite för kort så han såg/ser ut som Gustav Wasa! :crazy::o

Nu har den börjat närma sig att bli ok iallafall,men jag kommer aldrig mer gå loss med saxen så hårt! :p

För övrigt så har han redan björnpäls! Vi fick ju lite snö i förrgår som fortfarande ligger kvar,sen är det nån minus,så det är KALLT nu! Skönt på ett sätt,man slipper leran i allafall.... Ska ydligen komma massa mer snö i veckan,så vi får se då om den tänkt att stanna nu för vintern. Tycker det är FÖR tidigt,men tyvär kan man ju inte påverka det.

Jag får fortfarande knappt snudda vid vårtorna så jag har inte kunnat behandla henne. Jag gissar att de gör ont för så rädd för beröring på mulen var hon inte innan de kom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar