10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

kul att det gick bra, man ska ju sluta på topp!

Idag gick vi ihop några i stallet och löshoppade, ska försöka göra det en gång i veckan nu fram till vintervilan över jul. Hon har ju hoppat på låga höjder förut så idag höjde jag upp ganska fort så på 5e språnget låg det på 90/100 cm som hon fick hoppa 2 ggr för hon kom lite knasigt på hjälphindret första gången. Sen lade vi ner båda till 50cm igen innan hon var klar =)

hon behöver en del drivning i början men kom igång rätt så bra efter några varv.

film från löshoppningen http://www.youtube.com/watch?v=M3TKbLGVqvE&feature=youtu.be

Kul att se!

Påminner dig och alla andra halvblodsägare om att det är tre hinder som gäller vid löshoppningen på treårstestet nästa år. Info finns på ASVHs hemsida.

oj tack! det hade jag missat. Funderar på att ta någon dag och boka ridhuset på åkersberga ridcenter och löshoppa där om man får ihop lite folk som vill vara med, du kanske är intresserad då?

Korven var MYCKET bättre i magen i dag,inte helt 100,men inte långt ifrån,det var bara "bollar" i högen iallafall,och inge "komocka",och inget vatten heller när han bajsade! :bump::banana:

Även tassarna var bättre,var sval på hovarna,och han hade inte ömmat i hagen,har ju en 30 cm snö nu så det var väll mjukt och skönt nu. ;) Sååå lättad att det inte var något speciellt,lite känslig för foderbyta,och lite ömfotad bara,toppen! :D

Oj jisses vad hon hoppar! :d Ser jättefin ut!!!

Fibusen: Skönt att det inte var värre! :)

KL
Här har det snöat heeeela dagen igår och hela natten. Tyvärr kom det inte så mycket som man kunde tro, bara ca två dm, men nu är det vitt och fint överallt! Igår släppte sambon ut hästarna då jag jobbade och sen kom vi inte hem på hela dagen då jag var tvungen att hjälpa mormor, så Kaptenen var utan täcke. Det var inte så jättekul att hitta en genomblöt skakande och huttrande bebis vid insläppet... Stackars lillen... Nog för att han börjat få lite vinterpäls men det är långt ifrån tillräckligt! På nordisen ligger ju all snö kvar så där funkar isoleringen utmärkt, men Kaptenen blir bara dyngsur. Han fick på sig fleecetäcke också gnuggade jag på honom tills han slutade skaka, imorse såg han pigg och glad ut igen! :)

*knapplån*

Jag är så glad att jag lyckades flytta hästarna från sommarhagen till vinterhagen i precis rätt tid. Har sluppit den värsta leran samt även knögglet eftersom jag "höll ut". Men nu kom det snö igår (wiho!) som tyvärr har slaskat rejält under natten :cry: Skitväder. Funny fryser lite men jag är hård och tänker att hon måste frysa för att sätta vinterpäls... Tänker INTE sätta på täcke för lite snö eller regn.

Sen sist jag skrev har Funny varit med på en tur i skogen, lös. Vi tog en av mina favvorundor off road och hon tar sej fram bra och säkert och är himla följsam. Sen har jag även ridit kallblodstravaren i hagen en gång, och då har de andra två busat som små galningar. Hon studsar lätt och ledigt över de små hinder som finns i hagen, det gillas :D. Hon har heller inga problem med modet, hon konstaterar bara - oj här är en bautarishög, jaja jag hoppar! :love:

Vi har även gått ett par promenader inåt byn, ena gången tänkte jag fortsätta på klickertänket men fick lov att avbryta för när hon började bli operant så var de beteenden som låg närmst tillhands himla aggressiva. Måste rådgöra med mina klickergurus, tror jag. Hon har humör så det räcker och blir över men är samtidigt väldigt okomplicerad. Väldigt rolig att jobba med men den där promenaden råkade vi verkligen i luven på varandra då jag tyckte att hon tiggde lite väl intensivt (jag vill att hon ska "tigga" genom att leta beteenden som jag gillar ju, hehehe), styrde undan hennes huvud och hon reagerade blixtsnabbt med att vilja svänga upp rumpan mot mej - och då blev jag ARG istället för att hantera det bra. Och hon är inte den som lägger sej för om jag visar ilska, snarare syns det hur det tänder till i ögonen. Hon GILLAR fajterna litegrann och vill gärna mäta sina krafter med nån - bara att jag inte är så pepp på det. När jag bara slutade bort hela klickertanken och även tanken på att kunna gå i drivande position (dvs vid magen/bakdelen och hon leder) så knallade hon på hur okomplicerat som helst.

Antagligen blir det bättre så fort min russkille kan gå tillsammans med dem, måste vänta in snön innan bara (han har haft fång och får absolut inte äta gräs såhär på höstsidan, frostnätter etc). Han älskar att munhuggas och jag tror verkligen hon behöver nån som kan ta lite mantag och bita ner henne på knäna, nån som gärna vill mäta krafterna med henne helt enkelt ;).

Tandläkaren har varit ute och dragit hennes vargtänder. Hon hade två stycken, vridna rejäla grejer och tyvärr gick den ena av lite, men tandläkaren ska komma tillbaka om ca en vecka för att ta den sista biten (som antagligen blivit avstött av kroppen och transporterats uppåt mot tandköttet). Det gick bra att spruta henne, sånt som en inte vet med unghästar ju. Hon har flera tandanlag på G och tandläkaren visade mej på en framtand som är på G att skjutas iväg och även ett par på sidorna (där tandanlagen känns på undersidan av käken). Jag hade redan märkt att det är rätt aktivt i munnen då hon är otroligt oral nu och försöker lyfta/bita/greja med ALLT.

Har fått låna en transport några dagar för att köra några möbler, och passade på igårkväll att "betinga transporten". Hade inte riktigt fokus och närvaro nog för att verkligen träna men gav henne kvällsfodret inne i transporten iaf. Hon är väldigt skön med transporten, knallar upp på den utan problem, har tex inga problem att ta upp bakhovarna på rampen (som en del unghästar som "saknar kroppsmedvetande" kan ha?) och går in utan problem, stod sedan och åt i godan ro även fast jag passade på att gå runt, ut, in, klappa på rumpan, slamra lite med grejer bakom henne, hon bara noterar var jag är och vad jag gör och fortsätter sedan äta. Den svåra biten är att gå ut, igår gick hon lite på sniskan så ena bakbenet halkade utanför rampen och sen behövde hon övertalning för att våga fortsätta backa. Ikväll hoppas jag att jag är tillräckligt pigg i huvet för att träna lite, målet är att det ska vara niemas problemas att lasta själv, så jag vill kunna skicka in henne. Det blir nog inga problem. Impad av hennes psyke faktiskt!

Jag tycker att hon har en snyggperiod nu, dock är jag i princip aldrig ledig för att kunna fota och filma.

Det låter så kul med löshoppning osv. Tyvärr sitter jag och min lilla fast med hålväggarna. Det fungerar ganska bra att göra ren dem för ögonblicket. Det är tur man har en snäll liten häst som bara försökte komma undan när det gör ont och inte försöker slå ihjäl en. För stunden varkar dock det onda vara borta :laugh:.
Nu har jag äntligen fått lov att grusa i hagen så det är påbörjat. Det enda som skulle behövas nu är därmed en bra huskur för att hovarna ska växa med rekordfart.

*kl*
Jag har ju skickat iväg Astro på inridning så jag får bara sporadiska uppdateringar om honom.

Han har varit jättetrevlig att ha att göra med och lär sig snabbt så det känns ju skönt. Han har varit i ridhuset några gånger för att bekanta sig med det och fått prova på longering vilket går jättebra.
Här kommer en liten filmsnutt från häromdagen på mitt lille pöjk

Astrocruiser HW e:highcruiser-King marco-Alibi
http://www.youtube.com/watch?v=7LYWp23gs0o&feature=em-subs_digest-newavtr

Skönt att det verkar ordna till sig med hans mage! Min andra häst är jättekänslig för hösilaget, hon fick fång flertalet gånger förra vintern (och då är ändå det här hösilaget bra jämfört med det där vi stod innan), och det har bara runnit ur henne. I år äter hon bara torrhö, och det är det definitivt värt. Hösilaget ingår annars i min stallhyra, men hellre att hästen mår bra än att hon måste äta ett foder som hon inte tål bara för att jag har betalat för det.

Jag blev riktigt sugen på att löshoppa igen nu, har inte gjort det sen sommarsällskapet flyttade i slutet på augusti. Det är väl 80 cm som gäller på treårstesten för D-ponnyer, va? Hon har hoppat 50, men hon måste definitivt träna på det här med att hoppa själv. Får se om jag kan tjata till mig att få hjälp av pappa någon dag.

Skönt iaf att de inte hör ont längre! Min har också hålväggar, han får uppackningar av grus (trots att han går i gräshage). Har fått sko honom runt om. Hoppas hålväggarna är bättre nästa gång hovis kommer ...

Kl
Idag är jag så stolt! Vi var ute och red en sväng, stallägarens dotter och jag, och hade Uri på släp. När vi hade sisådär 500 meter kvar så fick hon hoppa upp och rida själv. Uri är väldigt snäll och följde ju oss. Men ett par gånger stannade han , eller ville smaka på nåt gott på marken, och då fick hon skänkla igång och styra honom lite. Vi har bara tränat på skänkelhjälper ett par gånger och då har jag gått brevid och hjälp till. SÅ duktig häst som lär sig så fort :D Han är ju för övrigt inte sutten på mer än kanske åtta gånger, och då har ryttaren bara åkt med, förutom de två sista gångerna när vi börjat lite smått med att lära honom skänkelhjälperna. Vi mötte även en bil och det var heller inga problem.

Så jag undrar om det inte får räcka med ridning för den här hösten :)

ser verkligen trevligt ut!

kommer ej ihåg om du skrivit det förr men planerar du att visa honom i vår?

Håller lite extra koll på honom eftersom han är efter HC, men gillar Astro ändå! :love:

Åh vad söt han är! Han ser ut som ett levande frågetecken :p vad är det som pågår?

Han har härligt schvung i steget, kommer säkert att bli jättefin.

KL

Jag tog en mycket skakig filmsnutt igår när liten longerades. Första gången med stigbyglarna nerdragna och reaktionen var som vanligt ...ingen alls. Om jag lyckas att ladda över den från telefonen så kommer den snart i en burk nära dig :)

Tycker också han ser fin ut, och han verkar ganska lätt att få framåt tycker jag. I förrgår fick han skor på sig för första gången, han hade skött sig jättebra och varit snäll och trevlig att hålla på med. Lite stolt blir man allt när han sköter sig så bra.

Han ska gå 3-års om det inte händer något allvarligt på vägen dit, jag har redan börjat längta även om jag nog kommer vara så nervös så jag väl sitter på dass mesta tiden innan starten :o

Håller koll på din HC-unge också även om jag inte skriver kommentarer så ofta, kul att jämföra likheter och olikheter.

Ja han ser lite tveksam ut, jag tror han typ är longerad ett par gånger bara på filmen så han undrar nog varför han ska springa runt där för. i måndags blev han longerad med stigbyglar i både skritt och trav vilket hade gått jättebra så nu ska han börja hängas på lite försiktigt :banana:

Kul att du gillar traven, jag tycker att den alltid har varit väldigt lätt och välbalanserad, ska bli spännande att se om den blir kvar när det kommer ryttare på ryggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar