10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Tack!

Jag hade sagt att ni får enas om ett visst antal kg i hagen som fungerar för alla. 3 kg till morgon och lunch i hagen kan stora hästar mycket väl också klara sig på, så får de stora kompensera det när de kommer in. Allternativt så får de äta sin morgonmat inne i boxarna innan de släpps ut, så är det bara lunchen som behöver ransoneras för de stora... Du kan ju inte svälta din heller över natten bara för att hon äter för mycket på dagen. Hoppas ni kan komma överens om någon bra lösning, fång är en läskig sjukdom.

Jag har ju också en ponny som dessutom är ganska lättfödd, hon går i hagen med min äldre halvblodshäst som behöver mer foder, jag har löst det så att han får mer vid frukost, intag och till kvällsmål. Målet i hagen får de lika mycket. Totalt äter min 6 kilo hösilage och är ändå på gränsen tll för rund

Jag skulle också försöka höra om inte dom kan tänka sig ge lite mindre i hagen och mer på natten. Du kan ju tex ge ditt kvälls/natthö i boxen smhn för att förlänga ättiden lite om du hamnar på lite få kg. Eller ge lite halm också för att pållen ska ha något att tugga på.

Orvar har gått upp bra nu när vi bytte grovfoder,nästan så han har fått en liten kula! :D Ska försöka ta mig i kragen att ta lite nya kort snart,men det är ju så tråkigt väder,sen är han så ful nu också! :o:p Tuffsig och biten på,arabkompisen försöker få igång honom för att leka,men korven står hellre under sin gran han! :D Sen går han ju utan täcke,och det regnar ju nästan dagligen här,sen på boxen så torkar ju pälsen i samma "ställning" som när den är blöt,så han är alldeles randig! :o Han blir ju inte borstad så ofta nu heller så,ja,han ser riktigt ful ut....

Nu ska han dessutom få helvila fram tills nån gång i Januari MINST,han är skrittad,travad,och galopperad på! :banana:

Du måste ju prata med de andra hästarnas ägare. Om det ändå är din häst som äter upp det mesta så borde det inte spela någon roll.

Har också en knubbis, som för tillfället bantar och börjar bli riktigt fin. Vi har inte börjat ge hö ute än så jag kan reglera hur mycket han äter just nu. Dock har de andra hästarnas ägare samma tjockisnoja som jag så ingen av oss vill ge några mängder ute.

Oj, galopperad också :)

Uri är bara travad på en gång. Men han skrittas ut utan ledare, styrning, start och broms funkar bra. Jag tror han också ska gå vila nu. Verkar lite trött. Han har fått vara med som handhäst ett par dagar i veckan i några veckor nu. Igår var vi på promenad och han reds sista biten. Han sackade efter väldigt mycket pch skulle kolla och pilla på allt vi gick förbi. De andra gick i förväg och var nog hemma 10 min innan oss. Inte för att Uri brydde sig ;)

Så nu blir det nog vila över vintern. Kanske lite promenader och ev. besöka något ridhus :)

Tack för era svar hörrni!

På mitt förra stall åt hästarna ytterligare ett mål inne, det tidiga morgonmålet, så det var bara en försenad frukost/kombinerad lunch de åt ute, och det funkade kanon när jag hade en häst som var extremt lättfödd (B-ponny modell jättetjock med fångproblematik i grunden). Det gick att reglera så att de mål han åt inne var lite mindre, utan att för den sakens skull helt sabba hans kvällsmål. I och med att jag pluggar och i alla fall inte börjar före nio någon dag hade det gått att fixa här också, att pappa hade gett hästarna inne när han körde till jobbet vid sex och att jag hade slängt ut dem med bara en liten tuss vid halv nio-nio. Vilket jag egentligen hade velat. Men det stora problemet är att jag inte får det för stallägaren, för då måste jag ta ut alla de andra hästarna också, plus min helg var tredje vecka. Men jag ska prata med den andra tjejen, stallägaren är inte involverad i den hagen, så vi borde kunna lösa det själva. Jag har utsläppet i helgen, så jag tänkte se hur hennes hästar beter sig med maten i helgen, och ser jag att de inte rör maten så tar jag upp det med henne. :)

Men vad roligt! Du som var så nervös över hur du skulle göra och hur det skulle gå! Grattis! :laugh:

....men jag saknar lite bilder och filmer! ;)

Tyvär ingen film då detta har skett ute i skogen,och lillen i magen tycker inte om att promenera,för då får jag en massa sammandragningar och skit,så jag kunde tyvär inte hänga på... :( Hon skulle ha ridit på ridbanan så jag kunde filma,men då kom ju kylan och snön,så den frös ju och vart stenhård och knögglig,sen vart den en mindre sjö när allt smälte... Hon frågade i går om jag ville att hon skulle rida något mer så jag kunde se,men nu har jag bestämt att han ska få sin vila,och han har verkligen gjort sig förtjänt av den också,så jag får vänta tills Januari,då ska hon rida han igen under Januari/Februari,sen blir det vila igen i Mars,sen kör vi igång lite i April/Maj,då räknar jag med att kunna rida själv,sen håller vi igång fram till betet och sista riktiga "sommarlovet" för korven,för sommaren 2014 vill jag riiiiida! :D
Kommer inte kräva något alls av honom under denna tid,utan han ska bara få "lattja" runt i skogen,ev något pass på banan utan krav sen till våren för att kolla styrningen,men annars så ska vi bara försöka leka fram allting. Han verkar gilla att komma ut i skogen iallafall,öronen spetsade frammåt,och har inge problem att trampa på.

Ja,jag har varit orolig helt i onödan! Han har skött sig exemplariskt! :D Mött traktorer och timmerbilar,han har inte rört en min. En gång har han stutsat till så ryttaren åkte i backen,det var precis direkt vid uppsittningen en gång,han spände till sig och hoppade fram,ryttaren kom i obalans,då vart han lite rädd och kastade sig i väg åt sidan och ryttaren åkte i backen,men sen har uppsittningen gått kalasbra,han står still med lösa tyglar när hon ska upp.

Hon som rider säger att det verkar som om han aldrig gjort annat! En gång fick hon inget sällskap,så då tog hon en vända på han själv i byn,var inget problem det heller! :D Men han har alltid varit väldigt "självgående" och bryr sig inte om han har sällskap eller inte,kan utan problem lämna han själv i stall eller hage,han bryr sig inte ett skvatt! Så himla skönt,hoppas det håller i sig!

Så nu står han på välförtjänt helvila,tror dock han är lite uttråkad,han såg så nöjd ut dom gånger han varit ut i skogen! Får se om han får hänga med på släp när vi kör gammelman någon gång... Så svårt att veta hur man ska göra,vill ju verkligen att han ska få vila hjärnan och kroppen lite,men han tycker nog att dte är tråkigt att bara stå i hagen...

Vad tror ni,förstör man vilan genom att ta med han i grimma bakom rockarden? Eller bör han bara få stå i hagen nu under 8-10 veckor?

En liten bild iallafall,tror det är andra gången hon rider. Klippte bort massor då det var andra ryttare med på bilden så bilden är liten och konstig,men jag hoppas ni ser lite iallafall! Fick denna bild skickad till mig från en som var med på ridturen! Mina stallkompisar är så goa! :love:

bth_Orvarrid.jpg

ååå duktiga korven!!
Vad kul att allt gått så bra!!

tror inte du förstör vilan om du tar med honom bakom rockarden då och då. I alla fall inte om han får 3-4 av veckorna bara beståendes av hagvistelse.

Själv har jag knappt hälsat på Räkan sen i torsdags, har precis lämnat in examens-uppsats och förbereder opponering och sånt jobbigt. Men snart är jag helt klar i skolan och då kommer det bli till att hänga i stallet tills jag hittat ett jobb! (om jag får godkänt vill säga)

Han får iallafall vila helt i hagen fram tills det blir snö iallafall,är så hårt i marken nu så... Men han vill gärna att man tar in honom när man kommer till stallet,nästan kryper under trådarna för att få följa med in,sen njuuuuter han,även om man bara står och snackar med nån stallkompis,bara han får vara med så är han så nöjd! :) Han är mer social med oss människor än med hagkompisarna nästan.

En dagsfärsk på min pälsboll! :love:

374010_4237331885768_1913960848_n.jpg

Och en från gången,man ser faktist att han börjar få en liten liten mage:

598547_4237396687388_1759472680_n.jpg

Senast ändrad:

Åh, vad fin han är! Han har så himla fräck och snygg färg, min häst är helt vanligt brun utan ett enda vitt tecken, så allt ser spännande ut jämfört med henne, men jag har nog faktiskt aldrig sett en häst med den färgen tidigare. Jättesnygg! :love:

Tror inte heller att du sabbar vilan om du tar honom med på släp någon gång ibland. Min är också så där översocial, helt vill hon nog krypa upp i knäet och spinna som en katt. Hon blir så himla ledsen när hon inte får vara med, så jag kommer nog pyssla lite med henne ändå även om hon vilar (borsta lite och ta med henne på någon liten promenad).

Det blir nog inget treårstest för oss nästa år. :( Idag tog vi tag i träningen igen efter att hon har vilat nästan en månad, så jag tog in och borstade, och sen gick vi en liten runda. Allting gick kanon, men nu när jag stod och borstade i lugn och ro märkte jag hur jäkla stor hon har blivit på bara en månad! Ändå hade jag mina Doktor Martens med grov sula som jag kommer upp en bit med, jag blir mindre i vanliga skor. Tog fram tumstocken och visst, hon har växt. Sist jag mätte henne, i september har jag för mig (letade i mina anteckningar, men hittade det ingenstans) var hon hon 1,44, nu fick jag henne till 1,46-1,47. Och hon är rejält överbyggd nu, det har hon inte varit innan, så hon lär bli flera centimeter större. Jag har för mig att en ponny inte får vara med om den är för stor?

Inte för att det spelar mig någon stor roll, jag hade ju egentligen hoppats på att hon som åttaåring skulle slutmätas på så där 1,52-1,53, men jag trodde inte riktigt att hon skulle bli maxad så snabbt. Pappan är bara 1,40, så det finns inte så där jättemycket stort att vara lik. Växer inte ponnyer saktare än stora hästar?

Stallägarens D-ponny växte väldigt sakta tills våren då han fyllde två,tror han var runt 140 då eller nått,sen över sommaren och hösten drog han iväg som sjutton och landade på ca 146 när han mättes förra senhösten,nu i år är han 147 cm hög,så han har växt en centimeter på ett år. Han är -09. Hans mamma är 154 och pappan 134 tror jag.

Korven blir knappt borstad alls nu,så pälsen är ju så ful! :o:eek::crazy: Det regnar som sagt OFTA,sen torkar väll pälsen ihop i sånna här små tussar,sen är det jättesvårt att få pälsen fin. Aja,han får vara "tussig"! Han har då REJÄLT med päls redan,och den är riktigt tjock också,så han ska nog klara sig länge innan man behöver täcke på. Så skönt!

63288_4237332485783_2062092691_n.jpg

Ja,jag gillar hans färg,men tycker den är vackrast när sommarpälsen är pinnfärsk! :love: :

536623_3550386832571_1780848191_n.jpg

Min ser också hemsk ut i pälsen efter allt detta regnande. Dessutom har hästskrällena hittat ett trevligt tistelställe som de älskar att besöka, och som vi tvåbenta inte hittar när vi ger oss ut med en sax för att ta bort eländet. :devil: Min som har lång, tjock man och svans ser självklart värst ut, det vältrimmade fullblodet klarar sig betydligt bättre. Men hellre att hästen får monsterpäls än att behöva täcka henne redan nu. Jag bor tillräckligt långt söderut i landet att det inte blir några riktiga vintrar här, så jag räknar med att hon kommer slippa täcke helt även i år.

Pappan till min är som sagt bara 1,40 och ser riktigt smäcker ut på bilderna. Mamman är 1,48, men jättetunn och skranglig. Hon har två halvsystrar, en som är 1,46 och grov (hennes pappa är dock den grövre, större varianten), och en som är runt 1,60, men hon är efter ett fullblod, så det räknas inte. :p Jag vet inte riktigt vart det här stora kommer ifrån på min. Hennes morfar är tydligen ganska liten D-ponny han också.
Jag började mäta henne i januari, då fick jag henne till 1,40 och då var hon lite drygt tjugo månader. Sen har hon sakta, sakta växt till 1,44 över sommaren, och nu har det spurtat iväg ordentligt.

Jag som just tänkte "så kort fin päls han har" , när jag såg ridbilden. Min lilla dam har kort men tät päls, hon har inte täcke, de har vindskydd att gå in i när det regnar.

Delvis kl.

Har inte skrivit något här inne eftersom jag inte känt att det varit någon ide!
Igår när jag kom ut så tänkte jag äntligen ta en promenad med lilltösa men tyvärr blev det inte så för hon var halt!!

Livrädd som jag blir, nojig över allt så lugna jag mig ganska snabbt efter att ha gått med henne och det syntes att det satt långt ner.
Tog in henne och gjorde rent benet, hittade verkligen ingenting, ingen svullnad, ingen värme och heller inget sår. Dessutom ingen feber!

Kontaktade min hovis direkt och frågade om det kunde vara en hovböld, detta slog mig direkt efter att ha sett hur hon haltade. Och nog tyckte hon också det lät som så.

Så i morse fick jag åka ut och stalla in henne innan jobbet = kom 40min försent till jobbet för att bussarna går skitkasst :( (Nackdelen med att ha stallet i motsatt håll som jobbet).

Mindre halt i morse och fortfarande inge feber, svullnad osv..
Hon blev rätt nöjd att få komma in och mumsa hö där för sig själv iaf.

Hovis ringde sedan på em och berättade att hon inte kan finna bölden med tången men hon trodde absolut fortfarande det var en böld så nu blev det omslag med bomull dränkt i varmvatten sedan en plastpåse och lindor på under natten (hon får sova inne). Men detta fina värk kommer INTE sitta många timmar, men hoppas det sitter så att det "drar" fram bölden så att hovis kan finna den imorgon när hon kommer igen.

Pust, inte alls kul känner jag och hagen är förjävlig igen så Pillan som haft mest besvär med muggen är tjock i benen IGEN, så fort det blivit hårt i marken så har hon hon blivit bra, men nu tillbaka :(
Sakura har varit lite halvtjock också i bakbenen, så jag känner verkligen HURRA för hästar just nu!

Jag kommer sätta upp mina plaststolpar på nysådda åkern under helgen ev, sen får vi se hur jag gör men just nu känns det som att jag vill släppa dom där NU och skiter fullständigt i att den ska stå orörd tills betet. Tycker synd om mina djur som får stå med lera upp till kotorna dagarna in och ut nästan :(

BTW... EN liten sak till...
Araber, gör dom 3 års? :o

Åh såklart missade jag att kommentera dina inlägg med fina killen!

Vad kul att han varit så himla snäll att sitta in =D
Det gör mycket för en må jag lova.

Jag är för deprimerad just nu så jag missade helt att kommentera, sorry!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar