08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Men HEJ Chic!!!:) Vad roligt att du dyker upp här? Och vad fin din unghäst har blivit, vilken takt!:bow: Då kanske vi ses på banorna framöver...:idea:

KL

Nu har det äntligen snöat lite igen så det går att galoppera ute! Jag är så less på att inte kunna rida ordentligt ute o hästen blir ju både vild o busig när hon är så orastad...:o

Jag har ett jättesött litet sto efter Black Diamond ue Underworld. Precis som du säger är jag jättedålig på att lyckas få med bakbenen ordentligt i trav så att hon hamnar bakom hand. Hon tar gärna stödet där, lite bakom, och går ganska stadigt i traven - försöker jag driva på för att få fram mulen eller om jag länger tyglarna lite så går hon inte alls lika stadigt, tar inte stöd på bettet på samma sätt. Jag vill egentligen inte rida så, men så länge som det är hon själv som väljer att ta stödet där och inte jag som tvingar henne till den formen så försöker jag intala mig att det är den formen vi kan just nu och så får vi jobba på att bli starkare och få med bakbenen mer :) Jag brukar trava över bommar en del och då får man ju hjälp med vinklingen av bakbenen så det blir lite lättare att få med dem :)

Länga på tyglarna är ju ingen bra idé, då tappar hon ju stödet. En unghäst måste man ju visa vägen för och trava över bommar är ju jättebra men sen gäller det att fortsätta efter bommarna o få med sig bakbenen också.

Om du varierar formen med att rida henne lite mer framåt nedåt, släpper hon bettet då?

*kl*

Idag red jag dressyr på Jac och longerade Jobelle som har vilat en vecka. Jac gick alldeles strålande. Måste se om inte mamma kan filma igen någon dag för det känns 100 ggr bättre än på de filmer som togs nyss. Då var han iofs utan baksko så det var ju inte optimalt, men han går mycket bättre nu bara på någon veckas ridning. Det är roligt när det går framåt så man märker! :bump:

Bild på Jobelle
2013-02-08_103659_5115061addf2b340e011f6a3.jpg

Senast ändrad:

Hej på dig med! :) visste inte att du också har en 08 nu. Läste vad som hände med Grå, beklagar :cry:. Tack så mycket, gillar verkligen min. Tyvärr ska jag nog inte ha kvar honom, men har ju kvar min andra så kanske ses vi iallafall:). Du kanske kommer till oss och tävlar i år. (Mantorp)
Härligt det låter med snögalopp, får nog bli en sån i helgen om snön håller i sig!

Tror också det är super att trava bommar för bakbenens skull, min hoppas minst en gång i veckan. :bump: Försök att variera tempot mer och även rida mkt övergångar så bakbenen aktiveras mer utan att behöva greja för mycket med formen, men behåll stödet i handen hela tiden. Det är ju egentligen när man ändrar farten genom halvhalt eller att rida framåt som man märker om man har ärligt stöd på bettet. Tror fortfarande att det kommer bli bättre med mer styrka. Nu är inte jag något proffs, långt därifrån, men det är ju lättare att rida på marken än i praktiken. :D

Mitrolle: Vad fin din häst är :love:

Tack, hon är superfin :love:

Idag har vi hoppat studs och travat och galopperat upphöjda bommar. Fröken brunfjun tyckte matte var besvärlig som ansåg att det skulle galopperas med god kvalitet och inte flängas runt. Lite protester först innan hon gav upp och började jobba. Det blev mycket bättre ridning efter det, så nu ska det bli ordning på hästen framöver :p

KL
Här var det ett pass i töm för fröken madame. Jobbigt sa hon, då jag krävde att hon skulle trava på samt trava över bommar. Men skit vilka benlyft hon fick till:love: Kan lova att jag minsann fick mig ett pass jag med, var helt slut efteråt:angel:

Vad roligt det är att läsa om hur det går för alla era hästar. Här är det lite tråkigt, jag har ingen häst att rida längre. Min stora bruna har flyttat 20 mil bort. Tillfälligt förvisso, men väldigt trist ändå. Jag tycker det är jättetomt redan. Förstår inte hur jag ska klara mig utan honom i flera månader. Jag saknar den där mjuka nosen som man inte kan gå förbi utan att gosa lite extra med. Vad gör folk som inte är i stallet på dagarna? Den andra 08an jag brukar rida är skadad för tillfället. Kom in från hagen med ett tjockt ben, så det blir ingen ridning där heller. Han och hans hagkompis har väldigt roligt ihop och leker en hel del så han har säkert slagit på sig. Han är mycket bättre nu, svullnaden är i princip helt borta efter boxvila några dagar, och inte halt och har heller aldrig varit. Men vill ändå avvakta till veterinären tittat på honom så jag inte gör något dumt. Kan ju vara något allvarligt fastän svullnaden gått ned. Så för tillfället så roar jag mig med att läsa om era fina hästar och längta efter min.

Varför har din flyttat?

KL

Jag är sjuk. suck. När det äntligen har kommit tillräckligt med snö att rida i så är jag sjuk. Jätteinfluensan Allan har jag så ridning inom 1 vecka lär inte vara realistiskt....suck.

Stackare att vara sjuk!

*kl

Här satt jag äntligen upp på min efter 4,5 månads konvalecens. Han skötte sig jättebra och kändes "som vanligt" de 10-15 minuterna jag skrittade. Jag är inte riktigt nöjd med all snö som vräker ner, det blir svårt att följa igångsättningsprogrammet med all snö. Djupsnö ingår inte i det, och de vägar som brukar vara bra att trava på är väldigt knöggliga under snön så jag är i den närmaste förpassad till grusvägarna. Kommer att få ta det mycket långsammare än vad det var tänkt.

Såhär såg vi iaf ut igår på premiärturen.

529729_10151297507522887_833787061_n.jpg

Jag kommer att bli konvalecent i några månader framöver så då får en kompis till mig som är superduktig rida honom istället.

Den andra hästen hjälper jag bara ägaren med, så den håller hon igång under tiden jag inte kan rida. Ja, så fort som han är ok enligt vet då förstås.

*kl*

Idag hade jag ute en blivande medryttare som fick börja med att provrida Jac. Han skötte sig utmärkt och det såg riktigt trevligt ut. Känns alltid lika roligt när någon annan kan rida hästar man själv ridit in, att man faktiskt kan lära dem så att 'vem som helst' (duktig ryttare iaf) kan rida :D

*kl*

Idag provade jag hoppsadeln och den verkar ligga bra på hästen, den duger iallafall nu i början men i framtiden kommer det troligtvis bli en ny sadel.

Nu längtar jag till nästa onsdag, då börjar hoppträningarna, ska bli spännande och se vad hon säger om det, självklart kommer det filmas av min underbara man :D

Vi har varit på vår första riktiga hoppträning i helgen, i grupp! Appe skötte sig riktigt bra, tyvärr genomblöt av svett när vi kom dit både på fredagen (red då dressyr) och lördagen, tydligen jobbigt att åka transport just nu. Det låter säkert mer när det skramlar på knöggliga vägar av snön. Har en star trailer och han åker naken och med indrag från taket men det är ändå bastu när man öppnar.. Gjorde en specialvariant för att hålla fronturlastnings-överluckan lite på glänt igår men vete fan om det var bättre. Han är jättesnäll att lasta men härjar runt när man kör, trots att jag kör försiktigt. Bara att hoppas att han vänjer sig antar jag..

Red med bett första gången på flera veckor, han blir för hög och kort i formen men känns som att jag kan jobba med det nu! Hoppandet gick bra, jag måste lära mig hänga med i hans stora språng bara, inte helt lätt när han tar i för minst dubbla höjden :eek:
529463_10151218615607127_1956067445_n.jpg

16396_10151218615887127_163347041_n.jpg

Har lite film också, ska försöka ladda upp någon! Nu blir det hoppträning på vanliga ridlektionen på fredag igen, laddad som bara den :bump:

Det kände jag oxå när jag hoppade med Tara, svårt att hänga med alla gånger när hon hoppade minst det dubbla.

Kl
Red ut på fröken i dag och kom fram till att jag har fått ett nytt problem. Iom man att Taras kondis ökar minskar rundorna av någon konstig anledning. Hade tänkte att vara ute minst 1,5h idag. Men trots att jag la till en extra sväng på den vanliga rundan + att jag vart tvungen att skrita av henne tidigare än planerat var vi inte ute 1h och 15min:cool:

Snacka om dagens i-landsproblem:angel:

Jag gillar din häst!:love: Han har helt rätt inställning o när han kommit på hur man gör så fortsätter han lugnt o snyggt. Den sista filmen, alltså det är ju rätt mycket begärt att klara först ett studs o sen kryssoxer när man inte hoppat mer så jag är full av beundran hur han löser det!

Jag vet att du kollat honom för olika saker men det är ju nåt han är lite missnöjd med iaf, svansen piskar runt ibland o så det där att han kickar till när han ska byta från höger till vänster. Det kan inte vara sadeln som klämmer till runt manken eller ligger an på nån punkt tror du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka