08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Det är så mysigt med snö :love:

Angola har inte så bra kondition eller jo det har hon väl men hon blir så svettig oavsett tycker jag men nu ska jag jobba på ännu mer kondition hade jag tänkt.

Sötnos ;)

Cahs: Sådär är min också, att stå i stallgången kan vara nog så jobbigt..

Novalli: Kul med pay and jump, vilken höjd? Vi vill se film!

Vanilj_Hallon: Vilka söta små krumbukter hon gör efter hindrena, ser nöjd och busig ut!

Vi var iväg på hopplektion ikväll, Appe var helt lugn och sansad både hemma i stallgång, transport och när vi kom fram, framsteg :) Hoppningen gick bra, ganska mycket snäva svängar och hinder med kort anridning men det fixade han bra efter några stopp för titta på hindret. Idag överhoppade han inte så som tidigare så det går framåt med hoppningen också. Nöjd och glad häst när vi kom hem, han är allt en liten arbetsmyra som är mest nöjd när han fått slita lite :)

Jag blir bara så less över att andra kallar honom skithäst eller korkad. Visst är han påfrestande när han håller på, men... Det enda som funkar är att schemalägga avslappningsträning. Men ibland ställer omgivningen till det i fel stund. Eller energinivån höjs utan att han fixar det mentalt. Då försöker jag bara visa var gränserna går utan att höja rösten nånting -något som då stressar honom mer. Fast ibland är det verkligen på ren jävulskap.

Mitt underbara lilla ADHD-barn! Drömmen vore ju att skicka upp honom till Tua eller westerntränaren Per L.

Då är de nog rätt lika din och min.. Vet att det inte hjälper att korrigera, ibland tappar jag humöret även om det är helt fel, blir bara värre. Man måste liksom förlika sig med tanken att han verkligen tycker att det är jobbigt att stå stilla hemma i sin egen stallgång. Han kan liksom bajsa 6 gånger och står och "headbangar", fipplar med munnen och trampar runt. Även om det verkar idiotiskt att något så enkelt ska vara så jobbigt så kan man ju inte styra hur de känner sig, bara att gilla läget och försöka att inte elda på ännu mer. Mentalträning för en själv helt enkelt ;)
Just nu är vi i ett bra flow, han behöver mycket beröm och uppmuntran och lugn och han känner direkt om jag är irriterad och stressad, så nu när båda är nöjda och glada är vi i en positiv spiral!

Och idag fick jag ett meddelande om att Ubbe var som förbytt, lugn, sansad och trevlig! Så sköööönt. *fick hjälp med utsläppet.

Uppdatering!

Fick med kompisen med sin nyss insuttna 08 på skritttur. Mamma gick på backen med voffsing. Ubbe var en exemplarisk ledarhäst och föredöme för sin lite nervösa, skvättiga kompis och va både lättjobbad och harmonisk. Vilken liten pålle! Vilken liten Dr Jekyll and Mr Hyde.

*KL*
Igår kom jag till skott och hoppade Rappe. Jag var med på en unghästhoppträning i somras, och utöver det har jag hoppat honom ett par-tre gånger, senaste gången i augusti.. Han har löshoppats ca 3(-4) ggr i vinter.
Iaf så hoppade jag (ensam) igår. Satte upp två småhinder som en liten kombination (ett galoppsprång emellan). Först var han pigg som tusan, han hade vilat 2 dagar (men går ju på lösdrift så hinner inte stelna till en massa), och så blev han glad när han såg hindrena.
Ibland blev det plockipinn, och ibland gick det riktigt bra :) Som högst blev det en kombination där ena var "det högsta på sockerbitarna" och den andra var 55 cm.
Han är ju en tung häst och unghäst så det blir lite svårt att hålla reda på benen och så (han har lättare för ett "ensamt" hinder). Det är som att hjärnan går i slow motion så han inte hinner ta in alla intryck och bearbeta dem, innan han ska ha fått ut informationen till fötterna :angel:

Idag skrittade jag ut på honom en stund så han fick mjuka upp lite, han var nog lite mör efter hoppningen. Jag ska motionera honom ett par pass den här veckan sen ska han vila ca 1,5 vecka för jag ska på utbildning med jobbet.

Kul med ombyte!

Vi var på pay and jump igår, över 200 starter så det var som den värsta lokaltävling! Lilla Svarta blev hypernervös o gav ordet spänd häst en ny innebörd..:eek: Hoppade snällt på framhoppning men när vi kom in i ridhuset blev hon helt paralyserad av läktaren o alla människor. Stod som en staty o gick inte att rubba...till slut fick vi en snäll funktionär att leda fram oss dit o vi kravlade oss över 1:an men hon hade spaghettiben...hoppade hela banan med mycken möda o stort besvär, jag var SÅÅÅ nära att ramla av flera ggr när vi svängde åt olika håll men vi kom i mål iaf!:cool: Behöver jag säga att miljöträning behövs??:laugh:

Det ska bli "spännande" att se hur Rappe reagerar när vi kommer i en sån sits. Tävlade iof Bruks-DM i höstas och då var det en hel del folk, men det var utomhus och de var en bit ifrån.

Det var skönt med min Jobelle i somras när vi var på pay and jump. Hon brydde sig inte ett dugg om hästar, omgivning och dylikt, däremot var hon ju inte direkt blixten runt banan haha. Men nu har vi ju lite fart i henne och då hoppas jag att det blir bra på nästa pay and jump med :)

Igår red jag Jac i ridhuset, dressyr. Först var han jättepigg så då låg han på lite men sen skärpte han till sig och började lyssna bra och arbeta. Han gick jättebra sedan! Vi tränade massa övergångar, galoppfattningar från skritt och sidvärtes. Superkul! :bump:

*KL*

Vad härligt Cahs att han är cool när det gäller!

Vad kul Lydia med lite hoppning!

Kan tänka med Novali att läktaren var spännande.

Vad roligt Mitrolle att det går så bra med dina!

Här är jag iaf uppe på ryggen igen, och idag lade vi för första gången (efter skadan då) in ett par korta travintervaller! Wille skötte sig bra men hade ingen större lust att sakta av... Han tyckte det var så kul att han gick med spetsade öron hela ridturen, nästan rädd att han skulle få kramp i öronen med tanke på att "öronspetsarna" närstan gick ihop större delen av turen. ;) S

Vad kul att han uppskattar igångsättningen :)

Jag har bokat in två körhelger nu i vår, ska bli så skoj; I mars ska jag och Rappe till Örebro (typ) till Rappes inkörare och vara med på en skogsdag (=dra timmer).
I april ska jag och Rappe iväg på körkurs för Cecilia Kallander. Första gången jag tränar för henne men hon verkar bra :)

Åh vad kul att köra! Wille är inte inkörd, men dotterns shettis är mycket körd (även tävlad) och är riktigt rolig att köra! :)

KL

Här skulle det blivit träning för Calle ikväll men jag tyckte inte att han kändes helt 100 i helgen (skulle tro att han haft lite för kul i hagen med sin kompis) så det blir lite lugnt ett par dagar för honom och så får den andra pållen rycka in.

KL

Ubbe har stått på box sen kl 11, varm som attans i hov och lite ovanför (ej kotan) på vänster fram + bak, markerade lite på böjt spår. Nu har värmen lagt sig bak men värmen fram är kvar. Typiskt. Så jag har efterfrågat reserv för träningen på lördag, hoppas någon kan ta det.

Jag har alltid velat ha en riktigt allround häst som även är inkörd. Nu när jag har familj så känns det extra roligt med en välinkörd häst, så jag skickade iväg Rappe två månader till en riktigt duktig inkörare förra våren :)
Jag har kört lite förr men inte såå mkt, så jag är lite nybörjare inom körningen.

Skulle oxå ville ha en häst att köra med ibland som omväxling. Dock tror jag inte att det hade passade Tara utan hade gjort mer skada än nytta:(

cahs: Håller tummarna att du kan vara med i helgen. Angående gången är Tara likadan så fort jag lämnar henne (för att gå till sadelkammaren). När jag kommer tillbaka kollar hon oskyldigt på mig som om hon inte har gjort något:cool: Trots att det hörs här hon håller på...

pemi: Kul att äntligen var igång igen!

KL
Här har det inte hänt så mycket. Tara har blivit mer och mer underbar att rida. Det vill säga mera medgörlig och mera följsam. Så jag ser fram emot dressyrträningen nästa vecka.

Och sen har jag varit på jakt efter en medryttare ett tag. Men inte hittat någon som passar. Eller rättare sagt, en vart rädd och en dök inte upp(:grin::mad:). Men så igår! Trotts att Tara visade sig från sin absolut sämsta sida i vill inte, kan inte när hon red, så ville hon fortsätta. Och jag gillade det jag såg. Ryttaren var lugn men bestämd. Tara SKULLE gå fram utan att springa som en blådåre. Vilket hon lyckeds till sist med och fick fram den finna häst som finns under den bråkiga ytan som utgör min häst ibland.

Vad roligt att det verkade funka. Min tanke om medryttare (om jag hade varit ute efter en själv) är att det ska vara så som du beskriver den provridningen -medryttaren ska vara såpass duktig att det kan ge mer än bara avlastning tidsmässigt, att det ska hjälpa till i själva arbetet/utvecklingen av hästen :)

Instämmer med Mooi också, kul att hitta en bra medryttare som vågar rida och kan.

Jag är på G att leta efter en medryttare men jag har väl inte några stora förhoppningar att hitta en bra men jag ska i alla fall sätta ut en annons hade jag tänkt och se om jag hittar en som kan rida mitt röda sto...

Hoppas han rättar sig till så du kan vara med i helgen!

*kl*

Vad kul Aliil att du hittat en medryttare som verkar fungera!

Hoppas Calle känns fräsch snabbt igen Mooi!

Hoppas du också hittar medryttare Olina!

Jag har precis varit ute på en liten tur med Wille. Kan (än en gång) konstatera att jag har en väldigt snäll häst... Jag är inte SÅ smidigt vid uppsittning med underställ, säkerhetsväst och tjock jacka på. Idag glömde jag dessutom att dra gjorden på ena sidan så sadeln kanade ner på sidan, jag lyckades fastna med foten i ländtäcket och Wille står STILL så jag kunde krångla mej av, rätta till sadeln, dra gjorden och hoppa upp igen. :love:

Lägger in lite travintervaller nu, har ett schema som ska följas men med tanke på snö och is så får jag nog ta det ännu lite lugnare än schemat säger. Han sköter sig iaf bra och tycker det är så KUL!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka