08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

+Olina Precis, man vill ju ha någon som även kan hjälpa till med utvecklingen och inte bara som avlastning. Är riktigt nöjd med denna. Trots att jag var tvungen att lägga om min planering lite för att det skulle passa. Hade tänkt att ha hjälp 3 dagar varannan vecka. Men nu fick det bli 1 varje ist. Men, men man kan ju inte få allt;) Och med tanke på att hon har småbarn och jobb så förstår jag att att hon inte kan oftare.

Olina: Håller tummarna för att du ska hitta någon som passar dig och din häst med.

pemi: Vilken tur att han stod så snällt!

Ja precis :)

Mmm jag hoppas det jag med och att hon är inte är lättskrämd ;)

Helt allvarligt så sätter jag inte upp vem som helst på henne i dagsläget, kanske på bana men inte att rida ut. Hade jag inte ägt henne själv så hade jag nog inte blivit medryttare på denna pålle kan jag säga... Nu har hon ifs lugnat ner sig men det är mycket häst att rida.

Jag vill kunna vara lugn de/den dag medryttaren har henne...

Samma med min. Därför la jag inte ut en annons ut i den bemärkelsen. Utan jag gick kontakt nätverket ist. Pratade med min svägerska och hennes vuxna dotter om dom visste någon som kunde tänka sig vilja rida min häst. Tyvärr var dottern gravid annars hade hon varit intresserad (och enligt många väldigt duktig med besvärligt hästar). På så vis kom det bara såna som dom trodde skulle klara av henne.

Det är ju så jag skulle vilja få tag på "min" medryttare men där jag bor så känns det som det är överskott på hästar och alla vill ha medryttare...

Men jag ska kolla med en tjej jag känner som känner många om hon vet någon, för som sagt jag ska kunna vara lugn de dagar den tjejen har henne;)

Vad avis jag blir att du hittat en bra medryttare, de växer inte på träden direkt! Jag har funderingar att jag borde ha någon som kan hjälpa till typ då man är sjuk eller åker bort och då är det ju bra om det är någon som känner hästen. Fast tyvärr tycker jag att många ryttare är så otroligt hårdhänta, så jag vill inte sätta upp dem på min känsliga pärla :(

Olina: så känns det här oxå!! De få som är duktig på att rida och inte har egen häst kan välja och vraka!

Angående att hon går bakom hand så fick vi till ett riktigt trevligt travpass igår där hon inte gick bakom hand utan med ett bra stöd på bettet och ganska stadig! Förvisso lång i formen, men jag måste ju börja någonstans och är supernöjd över det här :)

Ska göra debut i helgen: hopptävling! Börjar bli nervös redan, haha - men det är tur att vi har så mycket snö så att jag kan värma upp ute för jag utsätter henne inte för en trång collectingring.

Jag blir så imponerad av Rappes psyke! Idag körde vi för första gången sen i höstas (bortsett från att vi tolkade en stund i december). Han stod lugnt stilla vid anspänning mm, och jobbade på så bra när jag lotsade honom ut från parkeringen i tung snö, mellan snövallar etc och sen vidare ett par varv runt gården. Både Rappe och jag var alldeles lyckliga efter körstunden! ♥ (måste dock fixa draglinorna till nästa gång, de gamla är för långa och de nya behöver hake vid svängeln för att bli lagom långa).

18250_10151361845269635_141696318_n.jpg

Tack det var en bra artikel! :) Lite så jag tänker och även att jag har mjuka händer och erbjuder ett trevligt stöd för hästen med mycket eftergift när den gör rätt.
(Igår tragglade vi med den där sa**ns vänstergaloppen igen och när hon fattade rätt blev jag ska glad och ivrig när jag skulle klappa att jag tappade tyglarna helt, haha! Kanske lite överdriven eftergift, men eftergift det fick hon :) )

Det som jag tycker är svårt är att få henne att förstå att framåtdrivande hjälper inte bara betyder snabbare, men vi jobbar på det med.... :)

Har förstått att det kan vara svårt att hitta någon som är bra och villig att rida. Många som är bra vill oftast inte rida unga hästar då det inte utvecklar deras ridning lika mycket som en äldre. Och dom som är villiga att rida yngre är inte alltid lycka duktiga.

Jag har turen att stå så att om jag skulle var sjuk, måste åka bort eller jobba dubbel pass (15h pass) så kan jag få hjälp med det viktigaste, det vill säga mockningen och fix av foder, av antagligen en i stallet eller en annan jag känner. Men det känns skönt att ha en till som även kan hjälpa till med ridningen om det skulle behövas.

Ska hålla tummarna i helgen att det går bra.

KL.

Enligt pappa så är det slirigt med bara bilen på de stora vägarna. Har kommit 20 cm och snön ska fortsätta falla tills det blir en köldknäpp på fredag. Så nu är vädret den största boven! Ubbe är annars symptomfri och ren i gångarterna igen så jag hade nästan tänkt åka och bara träna inför showmanship, halter, kanske något uppsuttet om det finns tid/om han är lugn. Men vi får se hur det utvecklar sig med vädret istället.

Angående medryttare så försvann min underbara medryttare när jag sålde min ena häst till hennes mamma och morbror :rofl: Får se om hon kommer tillbaka nu i vårkanten. Mysigare människa är svår att hitta här i skogarna.

Angående uppbundet så står min grabb och sover både uppbunden i gången och i boxen igen. Jag älskar denna "bind upp (på med hörselskydd) och låt stå tills han ger upp och vilar"-träningen. Tråkiga är bara att det måste va lugnt och stilla i stallet och jag får inte visa mig, bara slänga ett öga då och då så han inte skadar sig.

Senast ändrad:

kl

Calleman innan dagens pass
5d790b007b7d11e2aadd22000a1fbd6a_7.jpg

Han har haft ett par vilodagar och jag kör lite lugnt med honom då han som sagt inte känts helt hundra. Han känns inte oren eller så, utan det är mer att jag känner en tydlig skillnad mellan varven och att han känns liiite stötig i vänster varv, framförallt i galoppen. Men det är inte otänkbart att han gjort nåt i hagen med tanke på hur han och hans kompis har röjt runt det sista -även om det varit halt och jävligt...

En fråga, av omtanke, bara.

Hur tycker du sadeln sitter? Fick för mig på bilden att den lättat från ryggen baktill?

det är schabraket som har åkt upp i sadelkanalen... men nej, sadeln ligger inte optimalt, de allra sista centimetrarna släpper något när man inte sitter i sadeln men den glappar inte under ridning. Sadeln är inte utprovad till honom, det är ett kommande projekt.

Senast ändrad av en moderator:

absolut, jag stod faktiskt i stallet tittade på just hur underligt det såg ut. Schabraket liksom vinklade sig bakåt uppåt.

Kl
Min medryttare är nu helt frälst i min häst. Hon tycker att Tara är känslig, lyhörd och rolig att rida. Så roligt att höra:bump:

Inte ett dugg avundsjuk..... ;)

*kl*
Igår red jag den bästa träningen hittills. Hon var så fin (mot hur hon var för 1 månad sen) och har gjort så stora framsteg :love: För tillfället är hon dyr nu :D

KL

Var ute på en härlig kvällstur på berget! Vi kunde galoppera i snön och det var ljust jättelänge, bara lite skymning när vi red hem, våren kommer nog snart fast det känns som en evighet!:)

Jag får vårkänslor bara av att köra på torr asfalt just nu! Längtar verkligen efter vår! Här har det varit mera vinter och flera minusgrader igen i två dagar, igår tog vi en långtur och galopperade uppför långa backar, bra mjölksyraträning! Appe var fin, inget bock och bus :-) Har jobbat med mera medvetenhet och 100% konsekvens från marken nu, ger effekt och han är lugnare och mera "med" mig. Enda positiva med kylan är att banan är ganska ok nu, går bra att longera iallafall. Imorgon blir det en vända till ridhus, ska bli skoj att rida ett dressyrpass efter några hopplektioner!

Ja, det känns som om våren är långt borta ännu. Men får väl hoppas att den kommer den med någon gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka