08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Har BE kort, vill ha en med bra ventilation och bra vägegenskaper samt sadelkammare, boggie. Boj? Böckmann? Thule? Några åsikter? Har bokat in både hoppträningshelg och trail-kurs i mars och april, längtar!:banana:

Boj har gott rykte men jag har själv aldrig haft en sådan. Jag har en djup förälskelse i Umesläp. Fantastiska vagnar, välisolerade (blir inte dyngvarm på sommaren eller smällkall på vintern), toppenventilation, ligger bra på vägen etc. Jag har en A60 med sadelkammare du går in i. En riktig toppenvagn och hästarna har stått som ljus.

Ja Ume är också bra men fruktansvärt dyra!:o Men väldigt rymliga och hästarna står bra, det enda jag tyckte med dom är att bommarna är smäckiga? Väldigt klena och lär ju inte stå emot så bra om en häst vräker sig bakåt. Men sadelkammaren i ett Ume är ju bara :love::love:

Boj har gott rykte men jag har själv aldrig haft en sådan. Jag har en djup förälskelse i Umesläp. Fantastiska vagnar, välisolerade (blir inte dyngvarm på sommaren eller smällkall på vintern), toppenventilation, ligger bra på vägen etc. Jag har en A60 med sadelkammare du går in i. En riktig toppenvagn och hästarna har stått som ljus.

Jag med! Älskar verkligen mitt släp! :love:

kl

Var på pay and jump igår och det var verkligen miljöträning för min lilla häst...:o fullt med ponnyer som gapade o skrek efter sina kompisar, o hästar som flög fram runt manegen, kändes det som iaf! Lilla Svarta reagerade med att ta det extra lugnt o kändes snudd på trög på framhoppningen. Vi hade gott om tid så hon fick gå där o titta så när vi väl kom in på hoppbanan så hade scenskräcken släppt! Hon var pigg o glad och skuttade runt 70 cm två ggr utan bekymmer, grind, plank och vattenmatta tittade hon inte ens på, så skönt att hon inte tog med sig sin läktarskräck o applicerade den på nåt annat!:banana:

Jag har oxå umesläp, en BB60 - Heeeelt fantastisk! Ligger så bra efter bilen att man glömmer bort den :P Umesläpen är förvisso dyra, men av en anledning - och andrahandsvärdet är ju jättebra!
Däremot så har jag hört att de nya släpen med aluminiumgolv i låter mer än de som tidigare hade trägolv - de isolerade bättre. Fast åh andra sidan går det ju att ha bomull i öronen oxå :)

Min 08-a har efter de senaste hoppträningarna, då folk envisas med att galoppera toknära fastän jag bett dem låta bli, blivit riktigt hästrädd i ridhuset! Kommer någon häst i hög fart för nära kastar hon sig upp på bakbenen och vi har varit nära att välta. När jag rider annars så går det ju alltid att förklara för folk att de inte ska rida så nära, och de flesta fattar ju det - och då går det bättre och bättre. Någon som har något tips på hur jag kan träna detta eller är det bara att fortsätta nöta med hästar hon inte blir rädd för?

Vad skönt att hon skötte sig på p&j :)

Jag kan inte bestämma mig om vi också ska åka iväg och hoppa p&j på söndag, vi har ju precis satt igång med hoppningen men hon är ju cool och jag tänker att det skulle kunna vara bra miljöträning för henne, dock är lägsta 60 cm, men det kan man väl travhoppa runt? Hade man kunnat valt 30 hade jag inte suttit och funderat utan åkt..

Blev lite soliga bilder på oss idag
20130227_153603_512e3ee4ddf2b33454fe7391.jpg

chelsea4_512e3f299606ee11e1ab851c.png

chelsea1_512e3f01e087c32e81152594.png

KL.

Jag lämnade hästen hemma i fredags, kassa vägar osv. Men fick prata lite med tränaren och se hur han tränade andra ekipage och verkar minst sagt vettig. Så 23 Mars är nästa gång!

Kan däremot bjuda på en liten busstund i hagen (det blir longerlina istället för grimskaft i dunken nästa gång!)

Film på faceboook

Jag fick samma problem med Nalles mamma för länge sedan då en häst kom emot oss på framridningsbanans diagonal i full galopp. Det var egentligen ingen fara men Nattis kände sig trängd och greps av lite panik. Sedan hade vi problem i något år eller så när hästar kom emot henne i galopp, men det klingade faktiskt av och försvann helt.

Dock satte jag på henne en röd rosett i svansen när jag red fram på tävling. Inte helt korrekt kanske :angel: men det fungerade faktiskt riktigt bra.

Vi övade också på att möta andra hästar om vi red med andra som var vänliga nog att hjälpa till. Vi red antingen mot det andra ekipaget, som först stod still el. rörde sig i skritt, eller så fick de komma emot oss men vända bort innan Nattis började spänna sig. Sedan flyttade vi avståndet närmare och närmare.
Det tog tid, förstås, men viktigast var att hon kände sig bekväm hela tiden så att hon lärde sig att hantera sin egen rädsla.

LOL det där ser ju helkul ut!!!
Undrar om Nalle skulle gilla det där? Fast vi har ingen snö kvar i hagen - bara is och stelfrusen lera som är som cement, så ingen bra idé att springa runt där.
Var försiktig med longerlinan bara så ingen av er trasslar in sig!

Spring, Kajsa, Spring! :rofl: Det gjorde jag första gången... Höll på att sluta illa när han kom för nära och började bocka loss (läs rodeo). Men det är nog ett bra hjälpmedel för att bränna lite hjärnenergi och lära honom koppla av och varva ner när dunken är still :-P

Skulle egentligen vilja byta ut dunken men måste ju va något hållbart..

Jag var med på p&j i lördags och då hade jag röd rosett i svansen och i pannluggen :) Jag var inte inne på collectingringen med andra hästar alls för jag vill förstås inte utsätta henne för det, utan bara för att folk skulle hålla avstånd generellt :)
Jag har bokat en privatlektion med en NH-tränare i helgen - ska bli jättespännande och hon trodde att det var ganska lätt borttränat bara vi fick de rätta verktygen :)

KL

Här hade vi lite bommar och ett minihinder idag. Calle tyckte det var lite småkul att springa över bommar, men han var inte vidare smidig när jag hoppade :p Lustigt, han löshoppar 1,20 hur lätt som helst men så fort jag kommer på ryggen blir det svårt bara att åla sig över ett 50cm kryss ;)
Annars hade vi lite uppfostring idag då han stundtals förlorar bromsförmågan och han bara rent av skiter i mig :devil: Då ilsknade jag till och så körde vi stenhårt på trav-halt-trav-halt x 1000. De första 15 halterna var det lååång bromssträcka, jag fick ta i allt jag hade för att få stopp alls och han sprang med huvudet rakt upp. Men sedan blev det bättre för varje gång och han gjorde halt snabbare och i bättre form. Till slut gjorde han halt direkt och i form. Då övergick vi till att göra halt, vissa gånger rygga och vissa gånger bromsa men inte stanna -en rejäl halvhalt istället alltså. Mycket givande! Inga ångvältstendenser här tack.

Karinträning till helgen, men Calle får inte åka med. Han är hostig, ingen feber eller så men hostar för mycket för att jag ska ta med mig honom på bortaträning.

2123361481a211e2984e22000a9d0de0_7.jpg

Jag var ute och red en tur ensam på Jobelle idag, det är så skönt att hon är cool att rida överallt. Aldrig något problem med henne, en riktig superhäst. Vädret var för övrigt alldeles strålande!

406176_10151522060340948_1287919866_n.jpg

Jac har ju vilat en vecka nu och honom red jag ett litet kort pass i ridhuset för att känna på honom och han kändes fin (men pigg!). I morgon får han vila och sedan tar vi nya tag i helgen med en uteritt. :)

Här var det oxå uteritt på schemat efter träningen igår. Och är såå stolt över Tara idag! På en av våra uteritter finns det en bro med dammluckor som man måste ta sig över. Och dessa är Tara mycket skeptiska mot. På vägen hem går det bra att gå över dom själv (det är enda sättet att komma hem, säger Tara). Men på vägen bort har jag behövt någon som har gått framför. Det har inte spelar någon roll om det är människa eller häst, främmande eller ej. Bara någon som hon kan gömma sig bakom.

Men idag tänkte jag att nu har vi minsann gått så många gånger över bron att hon borde klara det själv. Så efter att försökt att backa bort från bron utan resultat (av någon anledning kom hon bara närmre...). Så gick hon MYCKET tveksamt över bron. Och testade varje steg om det verkligen gick att gå över. Hon jag mötte kollade lite konstigt på mig då jag sa att Tara var duktig för varje steg hon tog...

Tara: HJÄLP vad var det där?! *Hoppar åt sidan* Bästa att börja springa innan snöklumpen kommer och äter upp mig!..

Jag: Hahaha, knäpp fia...

Roligt :)

Jag har också hoppat idag, första gången på träning med flera andra hästar och hon skötte sig så bra :) Men det är läskigt att hoppa grind tycker men vattenmattan gick jättebra, knasfian :love:

Vi har ju haft lite problem att hålla oss på fyra ben men peppar, peppar så har hon inte visat sånna tendenser på jättelänge som skönt är men jag var rädd att hoppningen skulle trissa igång det igen men inte :bump:

*Aliil och Mitrolle; skönt att det gick bra för er att rida ut, man får passa på nu när det är finväder :laugh:

Just det, en sensation! Ubbe har brutit av från galopp till skogsluffarskritt! Inte takta loss, hippetihoppa-galoppa utan skogsluffarskritt! jag var så förvånad att hakan nästan släpade i snön! Första galoppen på typ 3 månader dessutom, haha. Detta med att ut och rida, hoppa av och ta en kopp kaffe gör underverk för mitt stressmongo :-D

Idag var jag också ute på en uteritt med Jobelle. Denna gång med sällskap av min mamma på Jobelles mormor som hunnit bli hela 28 år och still going strong. Vi var ute och rejsade i galopp på snöiga skogsvägar i solskenet. Helt underbart väder. :bump:

Jag har också anmält oss till en pay and jump på söndag. Iiih. 80 cm ska vi hoppa. :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka