08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Ok då vill jag veta, VAR har du kaffet medan du rider???:confused::D:rofl:

KL

Kul att det går bra med de flesta här och lycka till ni som ska hoppa pay and jump. Jag har tänkt åka på torsdag igen o prova lyckan eller ev på söndag, beror lite på väder o vind. Idag blåser det storm o är svinkallt här trots flera grader varmt så det blir ridhuset som gäller för ett dressyrpass. I torsdags kväll var det helt underbart i skogen o har varit hela veckan.

*KL* Rappe har vilat 1,5 vecka (jag har varit iväg på utbildning), men igår tömkörde jag en stund och idag körde vi ett par vändor med sly och en liten stock till hagen så hästarna kanske slipper äta upp staketet..

Håller tummarna för alla hoppare imorgon! Hoppas det blir kul och att ni återkommer med bilder och berättelser. :)

kl

Var i ridhuset igår kväll o när det blåser mycket så blir det ett fruktansvärt ljud i vårt ridhus tak. Var lite bekymrad att lilla Svarta skulle bli spänd men icke, hon travade som aldrig förr o vi hade t om ordning på höger bog o höger bak! Tränade galoppfattningar och att hålla galoppen, hon är inte så bra på fattningar än men traven...jeeesus vilken trav denna häst har!:love: Eftersom min gamle hade en fantastisk galopp men medioker, rätt springig trav, så är det himmelriket för mig att sitta på en häst som har sån takt och är så mjuk som hon!

Man kan improvisera rätt mycket även med en hoppsadel :angel: i vänster ring för bröstan fram trädde jag igenom dubbelt balsnöre och knöt ihop, i balsnöreöglan satte jag en hake, i haken hängde jag en systemetpåse med liten termos, ihopfällbar kopp och en macka. I höger ögla hängde jag ledrepet genom att trä igenom en sporrem i ringen på sadeln och runt ledrepet. Nemas problemas! Haha.

Jag hatarälskar Ubbes jogg! Det är så konstigt med en travtakt i skritthastighet, det går inte rida lätt och jag är för ostabil i kroppen för att sitta ner utan att störa, skumpar som en idiot! Så vi joggar inte mer än nödvändigt för att slippa problem med framtunghet osv senare. Den normala traven är svårare att hitta rätt i men den kommer!

Jag vill inte ha en häst som släpar fötterna på tävlingsbanan, då tar jag hellre minuspoäng för att det inte ser "a pleasure to ride" ut.

Senast ändrad:

Dagens pay and jump gick alldeles strålande! Jobelle var felfri och skötte sig super på tävlingsplatsen, framridning etc. Hindren kändes små även om vi kunde haft lite bättre galopp runt banan, men det var ju första gången så jag är mycket nöjd.

Framhopp
581811_10151527384635948_1925633285_n.jpg

Banan
540970_10151527384775948_369180940_n.jpg

480680_10151527384875948_855801099_n.jpg

313811_10151527384640948_1989038606_n.jpg

Vad roligt :)

KL

Calle var ute på en liten promenad idag. Träffade även på sin lilla fanclub bestående av granntanter till stallet. Han är känd som "den stora svarta som är så social".. Men när jag mötte tanterna så sa den ena: Men är det inte Calle?! :love: Han är sååååå pratglad, vi pratar vaaarje morgon, han känner nog igen mig nu. Han är snäll, men man får passa sig lite för han kan nypa till.....

Hm, ja.. Jag har nog den mest lättstulna hästen i stallet iallafall, han har inga reservationer för vem han går fram till. Mycket lättflörtad.

818ae07c841011e29b7022000a1fbd93_7.jpg

50fc92c8841211e29fa922000a1f8feb_7.jpg

Jobelle är så fin, hann tyvärr inte se er hoppa.

Nu är iallafall vi hemma från tävlingen och jag har fixat med filmerna så här får ni se oss in action. Det är våran tävlingsdebut och det var nog mycket för oss båda mentalt, det började med att lastträningen i somras var totalt bortglömd så vi blev försenade med 50 min som tur var tävlingen relativ seg pga många omstarter så vi hann iallafall fram i tid. Det ramlade några bommar här och där men vad gör det när hon hoppar utan att blinka? ;)

Debuten, 60 cm + omstart

Framhoppningen

Efter att ha kollat några gånger på filmerna så tycker jag det ser väldigt lågt ut, jag som var nojig att det skulle bli för högt :o

*kl*
Vad duktiga ni är som är ute på hopptävlingar och Pay and Jump! Ja dressyr också för den delen. :) Här har vi låååångt till start, hoppa får vi börja med efter sommaren, galoppera igen om ett par veckor. Än så länge håller vi oss till träningsprogrammet som innehåller skritt och 150m x 5 denna vecka, 200m x 6 from i morgon. Han känns fräsch iaf och har börjat gå ner lite i vikt igen, viktmåttband är bra för att ha något att jämföra med. Vägdes på kliniken innan operationen och låg då på 600 kg, viktmåttbandet visade samma då så det är ett ganska bra "mått" på honom iaf. :)

Idag blev jag lite nervös då han kändes lite "skum" i sista traven, men det var nog bara att han var kisnödig, kissade en flod när vi kom in i stallet igen. Han är så rolig för oftast kissar han när jag ska hämta honom i hagen. Idag gick det ett par på promenad utanför hagen så då glömde han det... Samma par satt senare i skogen och fikade, de var väldigt läskiga enligt Wille, det brukar ju inte sitta någon där! ;)

Får annars säga att han sköter sig exemplariskt, vågar tom ha med dottern ut på sin ponny nu. :)

Såhär nöjd är han för det mesta:)

299845_10151326920152887_721337918_n.jpg

387851_10151323534932887_1953179477_n.jpg

Hon är verkligen jättefin din häst! Kommer att gå bättre med att lyfta på fötterna när ni hoppar lite högre, men det är ju helt rätt att börja lågt när man inte vet hur de ska reagera.

Mitrolle; Jobelle ser ju verkligen kalas ut! Det blir en roligt säsong för dig.:banana:

mooi: Calle lika snygg som vanligt!

pemi: Skönt ändå att ni är på G.:bump:

Ser ju jätte bra ut, speciellt för att vara första gången! :)

Mitrolle: Härliga bilder, ser riktigt kul ut! :)

Mooi: Han är så fin din Calle!

*kl*

Tabbes första hoppträning som va förra onsdagen gick kanon! Hoppade massa teknik hinder och alla i följd (vi va 6 hästar) så allt flöt på väldigt bra! :) Så vi kör nu på onsdag igen!
Har ni något tips på bett i hoppningen? Hade hackamore sist vilket fungerade super, förutom att han gärna vek in nosen och glömde kolla framför sig ;)
Går säkert fint med vanligt tränsbett men jag blir direkt mkt nervösare när jag vet att stoppsträckan kan bli liite lång.. Kanske bara är att bita ihop och hoppa på vanligt bett ändå :P

*kl*
Och här hade vi dressyrträning på hemmaplan och det var så skönt :)

Angola skötte sig super och börjar verkligen jobba på ordentligt nu så matte är så nöjd med sin häst nu :love:

Här kommer lite bilder och ja, vi var lila :D

dsc_1664_513301d4ddf2b3666d4b088c.jpg

dsc_1757_513301ebe087c36d24292341.jpg

dsc_1659_513301cae087c36d1defdd7e.jpg

+sofiaspel Grattis till hoppninen!

pemi: Härligt att ni har kommit igång nu.

mooi: Jag är glad att min inte är lätt snodd. Hon har litet rykte om sig att vara en odåga iom att hon inte vill stanna i hagen. Vi är flera i stallet som försöker komma på varför hon går ut.

Olina: Vad fin hon är i lila:love:

Jättesöt :)

Aliil: Calle har ju varit en rymmare nu i vinter men nu är han i en hage med bra drag i strömmen och nu håller han sig inne. Han är bara så löjligt social så vem som helst hade kunnat plocka honom. Mitt sto däremot, henne kan man inte hämta hursomhelst -vare sig i boxen eller ute. Hon visar tydligt om man inte är önskvärd XD

Tack för alla positiva kommentarer!
Fick en film som en kompis filmade ifrån hoppningen.

http://youtu.be/U2gOVIJmhhg

Fick dessutom blodad tand och efteranmälde mig till en tävling på lördag som de tagit bort efteranmälningsavgiften på, perfekt ju. Vi kör 80 cm igen eftersom jag börjar jobba 14:30 så jag säkert hinner, då 80 cm går först.

Kl

Suck, var och hämtade en sadel. Och nyfiken som jag är gick jag in direkt in i stallet och testade sadlen. Och så är den för stor i bommen:( Dock sa ridskoleläraren att det bara var att stoppa om min hurbeturs så skulle den passa Tara.

+mooi Tack så mycket. Det är roligt när man börjar komma igång och inte bara rider i skogen för sig själv :)

Aliil; otur med sadeln, det är inte lätt att hitta rätt i sadeldjungeln....

Nä det är inte det. Nu både hoppas jag att det räcker med att stoppa om den och inte. Dels för att jag upplever sadlen som hård (kan dock bara vara en inbillning från min sida). Dels för att det betyder att jag inte behöver fortsätta att leta.

Fast sen funderar jag oxå lite på hur mycket Tara kommer att bredda sig... Men men det blir till att lämna tillbaka sadlen.

Tänkte hoppa in här i tråden med min -08a som inte har gjort något alls :)

Men nu ska vi börja den "riktiga" inridningen :bump:

Hon är sutten på kanske 7-8 ggr under sitt liv, utspett från att jag hängde på henne för första gången som 3 åring till dags datum.

Finns egentligen ingen anlednng till varför hon inte är inriden mer än att jag inte har haft tid för henne och hon har gått på lösdrift.

Hon går iaf fortfarande kvar på lösdriften men ska komma in på box nu i dagarna då jag har fått ledig plats i stallet.

I förra veckan var vi och löshoppade i ridhus för första gången!
Hon skötte sig super bra att vara iväg med, stod fint på transporten och väntade när hon var klar.
I fredags tömkörde jag henne (gick efter och styrde) för första gången sedan i somras. Det gick hur galant som hellst, dock var hon ganska pigg så jag fick typ halvspringa bakom henne bitvis :D
I lördags var vi på en liten kort promenad med sällskap och det var så klart UBER spännande!!
Idag sadlade jag (hon är sutten på i sadel en gång innan förra sommaren) och redn ut en liten sväng med sällskap :banana:
Mer okomplicerad häst får man leta efter!
Hon var dock lite konfundersam om hon skulle gå från gården med ett sällskap som hon egentligen inte känner, men det gick bra, lyssnar ra på smackningar.
Blev en liten sväng i trav åxå då hon började trava när jag smackat på henne, men det var inga som hellst problem!:love:

Hoppas att vi kan komma att uppdatera lite mer från oss i denna tråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka