08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

*kl*

Ikväll var vi och löshoppade för andra gången :)
Mycket duktig tjej som tycker att det är väldigt roligt även om bensinen tar slut snabbt ;)

Två bilder från dagens hoppning :)
057475E5-EE69-4F5B-A445-E13D4A94C17A-8338-0000026174A5BC06_zpsf9040cd0.jpg
[/IMG]

AB4A980F-E88C-47AA-A9B6-E8E6F187778A-8338-0000026180286F07_zps75456286.jpg
[/IMG]

Tack! Ja nu börjar hon vara framme och har verkligen fått sug för uppgiften. :) Jag har trott på henne sedan den dagen hon föddes, men det har varit en lite seg start för henne innan hon kom på att hon kunde ha bjudning även med ryttare :p

Din såg ut att tycka att det var väldigt roligt, härlig uppsyn liksom :) Det är så roligt med unghästar, de liksom ser så glada ut i allt de gör tycker jag. 'Åh nu händer det nåt, vad ska jag göra nu?' :D

Tack så mycket :)

Din såg ju också trevlig ut! Jag längtar tills Mini är mer riden så att man kan komma igång och göra lite mer ;)
Hon ligger ju så låååångt efter alla andra ;)

Tycker din häst ser jättefin ut! Jag ligger också låååångt efter alla andra pga skador. Först inriden sent (3,5 år) pga knäskada (fram). Sen riden ca 6 månader men lyckades sen skada ett bakben som krävde operation och lång konvalecens så nu har ytterligare 6 månader "försvunnit". Vi ägnar oss nu åt skritt och trav rakt fram i skogen enligt uppbyggnadsschema från veterinären. Om ett par veckor får vi galoppera lite och även nosa lite på böjda spår igen. Hoppning (även löshoppning) blir tidigast i höst, tur att jag i första hand är "dressyrtant" nu mer. :)

Vad fin och stadig hon ser ut Mitrolle!!! Stor skillnad mot den lite sega häst hon var i början. :)

Även Novalis häst ser jättefin ut! Härlig inställning till det hela! :)

Tack allihop! Min är ju inte heller framme för sin ålder, inriden i juli o har mest gått i skogen för att bli starkare så vi tar det som det kommer. Det är ju det som är roligt med hästar, man kan ta det precis som det passar en själv o hästen. Är den inte framme i tid för championaten så är den inte. Men är den det så är ju det också kul! :D

Tycker överlag att vi har en jättefin kull med 08:or i denna tråden, ska bli kul att följa alla.

Ibland låter det som att man är i en bowlinghall när hon hoppar :grin: Antar att hon lär sig att lyfta på benen?

Jag red in henne i maj 2012, hoppade in henne på ängen i somras, ridit i paddock kanske 5 gånger, tränade lite hoppning på banan i höstas men eftersom hon bara klunsar över hinderena ville jag vänta tills ridhuset blev färdigställt (dec 2012) och hoppträningarna börjat (feb 2013), så detta är alltså våran andra hoppträning.

Vi har inte haft så goda träningsmöjligheter men nu så finns det inga mera undanflykter :) Skulle behöva träna för dressyrtränare för att färska upp mitt minne. Har hållt på med unghästar i några år nu så har nästan glömt hur det är att rida på en färdig häst :D

Hon var sjuk i julas och vilade i säkert 12 veckor, haft lite otur med feber, mugg/rasp och sparkskada.

Så för att svara på din fråga är hon kanske riden totalt 7-8 månader.

Då är ju våra ridna ung lika länge. Det jag upplever är att dom i den åldern, utbstnp, har fullt upp med sig själva och inte "blir klara" i tid framför hindren o då hinner dom inte lyfta. Rid ännu mer dressyr o använd bommar i det dagliga arbetet, gärna upphöjda, så blir hon kvickare både i ben o hjärna. Det är precis nyligen som min har låtit mig styra mot hinder! Förut bråkade hon i varenda sväng för att jag tog henne i munnen....

Mitt tips är att hoppa på lite risiga buskar och större stockar om du hittar det i skogen, då hoppar de upp sig lite bättre än på banhoppningshinder. Sedan tycker jag att mina fattat grejen mer.

Mitrolle, Har inga skogshinder nu men ska bygga i vår :D

Novali01, okej, jag rider inte så mycket på banan men jag har som mål att gå dit en gång i veckan :) Min är inte så tjaffsig i munnen längre sen jag bytte till nova bett men ibland lite svårstyrd :p

kl

Idag var Calle sig själv igen efter ett par dagars utsvävningar (plötslig 5-årskris?). Han vilade igår så jag trodde han skulle vara lite överpigg idag med tanke på hur han betett sig, men inte då! Han var så snäll idag och jobbade riktigt fint. SKÖNT!

Nej det gjorde inte jag heller o då tar det ju längre tid att få den vändbarheten på dom men å andra sidan så får man nog en glad o allround unghäst med mycket uteridning! Tids nog kommer det andra.

mooi: Härligt att du hade din "vanliga" Calle tillbaka idag!

KL

Idag gjorde jag något tokigt. Jag testade att rida Ubbe på stångbett (ledad och delad) och först va det lite vingligt och signalkatastrof från min sida (varför ska man alltid va och peta/korrigera överallt?). Men efter lite böjning, ställning, skänkelvikning osv så kunde jag lägga ner händerna på framvalvet och bara rida på framåt utan minsta krusiduller. Kändes ju extra bra när jag travade av honom (fortfarande med händerna på framvalvet) och han börjar suga/ta kontakt på bettet och kommer ut med halsen ur manken (på längre men lagom slack alltså).

Jag har funderat rätt länge på att testa stång på honom då han gick så himla bra på hackamore och slack men jag har inte ansett att han varit tillräckligt skolad på bett för att testa. Men nu kan jag börja ge mig in i stångbettsdjungeln!

Ps. Jag ska under inga omständigheter rida på stång dagligen och just nu är bara skritten och kanske traven de gångarter som han är redo, måste träna och skola galoppen MYCKET mer innan. Och gärna på inhägnat område.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat