08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Om hon inte är uppenbart rädd eller fruktansvärt osäker utan bara "inte har lust" att gå på -testa med en kvast (en sån där med kortare borst).
En del gillar inte tanken på kvasten men jag har varit med om att använda det på ett flertal hästar och gemensamma nämnare på resultatet har varit att det har gått lugnt till och hästarna har snabbt lärt sig att gå på enkelt.
Hur vi gjort:
En person leder hästen och det är noga att ha hästen kontrollerad men inte låst -alltså se till att den går rakt mot transporten utan att slingra åt sidorna men man får inte dra i dem så de börjar tänka bakåt. Sedan en medhjälpare som har lite känsla för tajming och kan i rätt ögonblick (precis i ögonblicket hästen tvekar) fösa/peta till med kvasten. Fördelen med kvasten är att den är obehaglig/irriterande utan att skada/skrämma hästen och medhjälparen hålls på tillräckligt avstånd för att inte kunna bli sparkad.

En kompis häst som bara växte fast och kunde stå i timmar (+sparkades) slutade med det efter 2-3 övningsgånger. Och min Calle kunde stanna i början när vi skulle åka med honom, hade kvast 2-3ggr sedan bara en som stod med kvasten och numera skulle han inte ens fundera på att stanna, han lastas i löst grimskaft och springer nästan om mig på vägen in ;)

Kedjegrimskaft kan vara bra om hästen vill dra iväg men jag gillar det ändå inte vid lastning då risken finns att de kastar sig bakåt när kedjan stramar åt när de bromsar. Och då har man motarbetat sig själv lite...

Hon har helt enkelt ingen lust, hon vet vad hon ska göra, gick på som en klocka i somras, nu är det tydligen bortglömt, jag är lite sur på mig själv att jag inte förde dagbok då för nu kommer jag inte ihåg hur jag gjorde.

Jag har vid några tillfällen "puttat" upp henne och då går hon gå, när hon väl är inne och backar och känner bommen då står hon så snällt. En kvast kan mycket väl fungera, har inte testat. Är inte så förtjust i det, då folk lätt kan ställa sig och "slå" in sina hästar men jag förstår precis vad du menar och ska fundera på det nästa gång hon inte vill in, allt handlar om att hon inte ska se det som en bestraffning utan en puttning, för annars sätter hon tvärsidan till.

Enstaka hopp alltså. Inga hopplektioner mer än den guidning vi fick vid filmtillfället. Hoppar mest för att få miljöträning. Fokus ligger på showmanship, tre ridbara gångarter samt kosseträning i framtiden (prioriterat i den ordningen).

Därför det är så roligt då :D

Det var inte min mening att bemöta dig som nybörjare. Ledsen om du uppfattade det så. Du frågade efter hur andra löst sina problem - jag bara svarade. :) Antar att många läser den här tråden och alla har kanske inte vår erfarenhet och kunskaper ännu, så jag "bredde ut" mig lite för att förtydliga vad just den metoden baserar sig på. (Sedan har jag fruktansvärt svårt att hålla mig kort, :angel: men det är en annan historia.)

Jätteglad om säkerhet är A och O för dig. Vet tyvärr massor av folk som hållit på med hästar bra mycket längre än både du och jag, som inte tar olycksriskerna på allvar, så det var inte personligt menat när jag skrev det. (Fast lite förvånad är jag att någon kan bli förnärmad över att man manar till säker hantering av häst?)

Jag var lite kinkig igår, du är förlåten ;) Självklart ska man vara tydlig och som du säger, du svarade bara på min fråga men hade ingen aning om vem du svarade. Det var pedagogiskt och bra läsning även för en van hästmänniska som jag :)

Ja som jag skrev, repgrimma funkar säkert lika bra. Å kvast tycker jag också är bra men inte på min lilla donna som tar det som en ren förolämpning om nån puttar på henne i rumpan!:D

Jag tror på alla sätt som fungerar utan våld. Men de ska fungera varje gång o det innebär att man måste skaffa sig ett system. Jag har ju gjort upp ett som funkar för mig, har aldrig haft det problem som en del beskriver med hästar som kastar sig bakåt med kedjegrimskaft, tvärtom så verkar det lugna ned hästar som reser sig eller går bakåt av dom som jag har haft. Men det är ju såhär det är i hästvärlden, alla har olika erfarenheter och det ska vi dra nytta av tycker jag!:)

Ja exakt, jag vill ju få rutin på lastningen så hon lär sig det, men jag är lite för otålig och testar lite olika saker så hon inte hinner sätta rutinen, men nu ska jag försöka att lasta henne fler gånger denna vecka och det var därför jag vill bolla lite ideér med er :)

Vet inte riktigt hur jag ska få med hennes bakben upp på rampen, det kanske där kvasten ska komma som en liten putt.

Ja tar hon det så får du henne säkert att gå på. Sen är det ju så att ju oftare man kan åka en liten sväng så blir det ju mer rutin.

Min pålla har ju åkt till ridhuset hela vintern nu så nu börjar hon ju få in den rutinen. Skönt när tävlingarna börjar sen att last träningen redan är över och man vet hur hon beter sig i transporten. Hon är jätteduktig på att stå o vänta i transporten, både när man kommer till träning o efter så det känns bra. Det är ju fördelen med att inte stå på anläggning med ridhus, klart det är bekvämt men jag föredrar ändå mitt egna stall där jag bestämmer själv vilka rutiner som gäller och får då ta det lilla omaket att åka 10 min till ridhuset.

Jag var lite kinkig igår, du är förlåten ;) Självklart ska man vara tydlig och som du säger, du svarade bara på min fråga men hade ingen aning om vem du svarade. Det var pedagogiskt och bra läsning även för en van hästmänniska som jag :)
Tack, tack. Glad att det lilla missförståndet är överstökat. :) (Här finns ju ingen kram-smiley" men du kan väl tänka dig en här. :laugh: )
Jag är f.ö övertygad om att du kommer på hur ni gjorde i somras - om inte annat brukar allt lösa sig med lite god vilja och tålamod.

*kl*

Då har jag anmält Jac till hans första riktiga tävling, 20 april ska vi förhoppningsvis rida LB:2 ryttartest. :crazy: Men först blir det LC:2 programridning på långfredagen, med både honom och Jobelle. Jobelle ska även hoppa 80 cm på påskafton och sedan den 21 april har jag planerat att hon ska hoppa både 80 cm och 90 cm.

Jag lastade varje dag en period, min 07:a gick inte att lasta alls ibörjan, hon hade nog bara åkt lastbil. Hon fick stå och tjura så mkt hon ville men inte backa mer än något steg och inte vända bort huvudet. Beröm och godis inne men aldrig på vägen. Så småningom övergick jag till att skicka in med en person inne och sen till att skicka in till godis. Kan inte gå med in och sen ut, då går hon också ut.

Nu skickar jag in, men kan fortfarande behöva gå med först en gång eller 2 för att verkligen visa att det finns morötter därinne. Har hon inte åkt på ett tag behöver jag fortfarande träna några gånger innan det går att lasta smidigt.

Jag upplever inte heller min som rädd, men har märkt att hon faktiskt gärna vill se sig om utan stress och låter henne göra det. Låter henne också backa ett steg om hon vill då, bara hon går fram igen. Håller man emot så det blir tryck får hon lätt panik och riskerar att slå huvudet i taket.

Mest tror jag min tycker det är lite obehagligt med bakbenen på rampen, hon har lite svårt att ta det långsamt utan häver sig upp lite väl fort vilket gör att hon nog upplever den som ostadigt och lite läskig.

jag har provat med kvast men det fungerade faktiskt rätt dåligt. Dessutom måste jag kunna lasta själv och det blir svårt med kvasten ;).

träna mycket är mitt tips!

*kl*

Idag och igår red jag dressyr i ridhuset på Jobelle. Igår tjorvade hon lite i galoppen i vänster varv, ville kicka lite bakut o sådär. Idag var det mindre sånt men hon protesterar helt klart emelllanåt när jag driver på.. Ston..
Idag tyckte jag hon var mindre fin att jobba med i trav medan galoppen var bättre. Igår var det tvärt om.. :p Nu kommer hon få vila två dagar och sedan blir det lite hoppning på lördag.

Jac red jag ut på igår och han var pigg, det går ju tyvärr inte att rida så bra ute nu när det är hårt och fruset överallt. I morgon blir det dressyr i ridhuset för herrn.

Jobelle idag
601964_10151565085810948_1621216414_n.jpg

Jag lastade varje dag en period, min 07:a gick inte att lasta alls ibörjan, hon hade nog bara åkt lastbil. Hon fick stå och tjura så mkt hon ville men inte backa mer än något steg och inte vända bort huvudet. Beröm och godis inne men aldrig på vägen. Så småningom övergick jag till att skicka in med en person inne och sen till att skicka in till godis. Kan inte gå med in och sen ut, då går hon också ut.

Nu skickar jag in, men kan fortfarande behöva gå med först en gång eller 2 för att verkligen visa att det finns morötter därinne. Har hon inte åkt på ett tag behöver jag fortfarande träna några gånger innan det går att lasta smidigt.

Jag upplever inte heller min som rädd, men har märkt att hon faktiskt gärna vill se sig om utan stress och låter henne göra det. Låter henne också backa ett steg om hon vill då, bara hon går fram igen. Håller man emot så det blir tryck får hon lätt panik och riskerar att slå huvudet i taket.

Mest tror jag min tycker det är lite obehagligt med bakbenen på rampen, hon har lite svårt att ta det långsamt utan häver sig upp lite väl fort vilket gör att hon nog upplever den som ostadigt och lite läskig.

jag har provat med kvast men det fungerade faktiskt rätt dåligt. Dessutom måste jag kunna lasta själv och det blir svårt med kvasten ;).

träna mycket är mitt tips!

Tror vi tänker lite lika. Jag vill belöna henne när hon är helt inne, inte halvvägs. Tanken var att lastträna nu i veckan men ärligt, svin kall blåst och snöyra har faktiskt inte lockat mig och hästen till transporten denna vecka. Nästa söndag ska vi ut och åka igen till våran planerade p&j och nästa vecka är det påsklov = jag kan sluta lite tidigare = mer tid i stallet = samla ork att lastträna varje dag ;)

Ska lasta henne lite i helgen då finns det alltid mer tid och lust :) funderar på att lasta henne efter jag har ridit så hon är lite trött i skallen men det funkar ju inte ändå när man ska iväg och tävla, kan ju inte rida ett pass hemma innan jag ska iväg.... :confused:

På dom hästar jag lastat som "frusit fast" har jag helt enkelt backat dom. Alltså när jag bett hästen följa med mig in i transporten och den stannar (självmant) så har jag backat den, och sen gått fram igen. Detta gäller dock att man är väldigt konsekvent med men är man det funkar det, det kan ju dock ta tid. Men det gäller då att du backar ut hästen så fort den stannar utan att du bett den om det, oavsett om ni knappt kommit upp på baklämmen eller om hästen är näst intill inne. Det är först när den är framme vid bommen som man låter den stå kvar samtidigt som man ger beröm :) Detta har fungerat på flertalet hästar som bara stannat och glott.

Litet tips bara :)

Vad roligt!
Jag har som mål att våga mig iväg på någon "blåbärsdressyr" eller pay&jump med Rappe det här året.

På dom hästar jag lastat som "frusit fast" har jag helt enkelt backat dom. Alltså när jag bett hästen följa med mig in i transporten och den stannar (självmant) så har jag backat den, och sen gått fram igen. Detta gäller dock att man är väldigt konsekvent med men är man det funkar det, det kan ju dock ta tid. Men det gäller då att du backar ut hästen så fort den stannar utan att du bett den om det, oavsett om ni knappt kommit upp på baklämmen eller om hästen är näst intill inne. Det är först när den är framme vid bommen som man låter den stå kvar samtidigt som man ger beröm :) Detta har fungerat på flertalet hästar som bara stannat och glott.

Litet tips bara :)

Exakt så har jag testat också, hon blir ännu mer istadigare så tyvärr funkar det inte på denna häst..

Idag har vi hopptränat, Chelsea var jätte pigg i början och allmänt flamsig sen lyssnade hon typ i en kvart sen tog bensinen slut och då fick vi sluta trots det hade jag en positiv känsla och kände mig mycket nöjd över träningen, att busa och flamsa i början straffas sig i slutet, även Chelsea har nog lärt sig det efter idag.

Klicka här för att se filmen

Okej, Vad synd :( Om du väntar ut henne då? Även om det tar låång tid och berömmer för varje steg och ger belöning när hon är helt inne? Jättebra också om man har transport och kan träna korta stunder flera ggr per dag.
(Har inte läst dom andra svaren så noga så sorry om jag upprepar nåt)

Duktiga ni är på filmen, ser riktigt kul ut :)

Senast ändrad:

Ha haha hon är precis som min! Först så himla självsäker o "släääääpp mig jag kan sjääääälv" o sen blir det bensinstopp eftersom all energi har gått åt i början...:D

Tycker att din hopptränare har bra övningar för en unghäst och att hon verkar kräva precis lagom med svängar o lydnad så din häst går därifrån med gott självförtroende.

Vi hopptränade också igår, gick jättebra och hoppade till slut en liten bana på 11 hinder!:banana: Inte stilrent på nåt sätt eftersom hon också får bensinstopp så jag får driva som en iller hela banan..:o Men hon hoppar i alla lägen iaf!:love:

http://www.youtube.com/watch?v=JKKWNNO7Jjw&list=UUmm_D6HP8gCeeLTCRJLY0_Q&index=1

Jac lastar vi med en hink godis, en påse hösilage (han äter hö annars så hösilage är mums-mums) och en lina vid sidan som man även kan hålla runt baken om han skulle vilja backa eller gå åt sidan. Oftast räcker det att jag drar lite i fram och visar hinken några gånger och att mamma puttar lite på baken. Sedan får han mumsa i sig av allt när han kommer in, matglad häst :D

Jobelle skickar jag in, hon är superlätt.

Ser ju enkelt ut för er :) Lång bana, det är bra konditionsträning det där!

Heter din häst Harriet? Så coolt namn !

Elma_vip- Ja om jag väntar ut henne går hon ju på till sist, tror det var så jag gjorde i somras, jag satte mig på rampen med ett långt rep sen fick hon lukta och så sen satte jag mig längre och längre in. Till slut kommer hon ju.

Nu har man haft lite ont om tid och det har varit snålt med att vänta, ska lasta på henne på söndag när maken min är med, han är bästa hjälpredan!

Tack :)

Novali01- Haha, ja dom är bra lika!
Gillar min tränare, har ridit för henne tidigare på en annan häst och vi klickar verkligen, inte alla man gör det med. Vi tänker likadant och som du säger, vi vill inte förstöra hästens vilja och självförtroende, utan slutar i rätt tid :)

Vad duktiga ni är, gillar din häst.. kanske för att hon påminner om min :D

Mitrolle- Skönt med lättlastade hästar, tyvärr funkar det inte med mat att få in Chelsea. Allt har bara med rutin att göra, som tex när vi åkte hem från p&j så gick hon ju in på bara några minuter. Då var hon trött i skallen och orkade inte muppa sig.

MÅSTE bara tala om för er alla om min 5 åriga ponny jag köpte för 6 månader sen som inridnings projekt, stressad och livrädd. Har idag suttit upp på henne för första gången, brydde sig inte ett smack så nu äntligen vänder det :bump:

20130322_175150_514cb388e087c322e107e033.jpg

Det låter som om du får avsätta en eller ett par dagar till att lastträna henne, med fokus på att vänta ut henne. Och låta det ta den tid det tar. Tror du kommer att igen det senare.

Kl
Har inte uppdaterat på länge pga att jag hamnade i en liten svacka. Hade vet ute och passade på att kolla tänderna på fröken madame. Han upptäckte då att hennes främre tänder på överkäken är helt runda:cry: Så nu blir det hårdfokus på min handställning och få rätt på den!

Dock fick jag ett glatt besked idag. Men medis hade Tara med på sin ridlektion. Ridläraren har varit tveksam innan på att låta henne så med av den anledningen att hon kan vara överallt och ingenstans ibland. Men hon hade skött sig perfekt igår. Var ett och annat hopp åt sidan och vid slutet surade hon ihop (trött). Men då hade medis hoppas av och lett henne resten av lektionen. Gud vad jag är glad att jag hittade henne:love:

Och sen i ridningen var det som verkligen fick mitt humör på topp igen. Valde att hoppa idag. Dock var jag lite nervös över hur det skulle gå:angel: Men jag behövde inte oroa mig. Tara var helt underbar:love: Pigg men lyssnade fint på halvhalterna. Hoppade utan minsta tvekan. Fattade galoppen 9 av 10 gånger rätt vid fattningarna. Det var bara när jag valde att galoppera mot hindret som hon drog järnet efteråt. Men även där vart hon fin på slutet och lugnade ner sig. Hon galopperade oxå på tyglen, vilket inte har hänt innan mer än ett eller ett par steg.

Med andra ord, ett helt :devil: underbart ridpass. Ett som gör att jag bara läängtar till nästa gång:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka