Sv: 08rna del 7
Hon har helt enkelt ingen lust, hon vet vad hon ska göra, gick på som en klocka i somras, nu är det tydligen bortglömt, jag är lite sur på mig själv att jag inte förde dagbok då för nu kommer jag inte ihåg hur jag gjorde.
Jag har vid några tillfällen "puttat" upp henne och då går hon gå, när hon väl är inne och backar och känner bommen då står hon så snällt. En kvast kan mycket väl fungera, har inte testat. Är inte så förtjust i det, då folk lätt kan ställa sig och "slå" in sina hästar men jag förstår precis vad du menar och ska fundera på det nästa gång hon inte vill in, allt handlar om att hon inte ska se det som en bestraffning utan en puttning, för annars sätter hon tvärsidan till.
Därför det är så roligt då
Jag var lite kinkig igår, du är förlåten Självklart ska man vara tydlig och som du säger, du svarade bara på min fråga men hade ingen aning om vem du svarade. Det var pedagogiskt och bra läsning även för en van hästmänniska som jag
Om hon inte är uppenbart rädd eller fruktansvärt osäker utan bara "inte har lust" att gå på -testa med en kvast (en sån där med kortare borst).
En del gillar inte tanken på kvasten men jag har varit med om att använda det på ett flertal hästar och gemensamma nämnare på resultatet har varit att det har gått lugnt till och hästarna har snabbt lärt sig att gå på enkelt.
Hur vi gjort:
En person leder hästen och det är noga att ha hästen kontrollerad men inte låst -alltså se till att den går rakt mot transporten utan att slingra åt sidorna men man får inte dra i dem så de börjar tänka bakåt. Sedan en medhjälpare som har lite känsla för tajming och kan i rätt ögonblick (precis i ögonblicket hästen tvekar) fösa/peta till med kvasten. Fördelen med kvasten är att den är obehaglig/irriterande utan att skada/skrämma hästen och medhjälparen hålls på tillräckligt avstånd för att inte kunna bli sparkad.
En kompis häst som bara växte fast och kunde stå i timmar (+sparkades) slutade med det efter 2-3 övningsgånger. Och min Calle kunde stanna i början när vi skulle åka med honom, hade kvast 2-3ggr sedan bara en som stod med kvasten och numera skulle han inte ens fundera på att stanna, han lastas i löst grimskaft och springer nästan om mig på vägen in
Kedjegrimskaft kan vara bra om hästen vill dra iväg men jag gillar det ändå inte vid lastning då risken finns att de kastar sig bakåt när kedjan stramar åt när de bromsar. Och då har man motarbetat sig själv lite...
Hon har helt enkelt ingen lust, hon vet vad hon ska göra, gick på som en klocka i somras, nu är det tydligen bortglömt, jag är lite sur på mig själv att jag inte förde dagbok då för nu kommer jag inte ihåg hur jag gjorde.
Jag har vid några tillfällen "puttat" upp henne och då går hon gå, när hon väl är inne och backar och känner bommen då står hon så snällt. En kvast kan mycket väl fungera, har inte testat. Är inte så förtjust i det, då folk lätt kan ställa sig och "slå" in sina hästar men jag förstår precis vad du menar och ska fundera på det nästa gång hon inte vill in, allt handlar om att hon inte ska se det som en bestraffning utan en puttning, för annars sätter hon tvärsidan till.
Enstaka hopp alltså. Inga hopplektioner mer än den guidning vi fick vid filmtillfället. Hoppar mest för att få miljöträning. Fokus ligger på showmanship, tre ridbara gångarter samt kosseträning i framtiden (prioriterat i den ordningen).
Därför det är så roligt då
Det var inte min mening att bemöta dig som nybörjare. Ledsen om du uppfattade det så. Du frågade efter hur andra löst sina problem - jag bara svarade. Antar att många läser den här tråden och alla har kanske inte vår erfarenhet och kunskaper ännu, så jag "bredde ut" mig lite för att förtydliga vad just den metoden baserar sig på. (Sedan har jag fruktansvärt svårt att hålla mig kort, men det är en annan historia.)
Jätteglad om säkerhet är A och O för dig. Vet tyvärr massor av folk som hållit på med hästar bra mycket längre än både du och jag, som inte tar olycksriskerna på allvar, så det var inte personligt menat när jag skrev det. (Fast lite förvånad är jag att någon kan bli förnärmad över att man manar till säker hantering av häst?)
Jag var lite kinkig igår, du är förlåten Självklart ska man vara tydlig och som du säger, du svarade bara på min fråga men hade ingen aning om vem du svarade. Det var pedagogiskt och bra läsning även för en van hästmänniska som jag