08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Det låter som om du får avsätta en eller ett par dagar till att lastträna henne, med fokus på att vänta ut henne. Och låta det ta den tid det tar. Tror du kommer att igen det senare.

Ja det håller jag med om, måste ta mig tiden till det :) På söndag planerar jag att göra det, återkommer då och berättar hur det gick :D

Tack! Egentligen heter hon inte Harriet utan det är bara "arbetsnamnet" hemma!:D

Igår lyckades vi äntligen fastna lite på film när vi dressyrade också. Långt kvar men några steg hit o dit blir inte så dumma. I förvända galoppen är hon superstadig o ändrar varken takt eller tempo på kortsidor som en del hästar jag sett. Många måste ju galoppera extra fort i början men inte heller det har hon problem med. Minns en bekants häst som hade rätt stor galopp, de hade jättesvårt med förvända i början.

http://youtu.be/w2uEEOtuZMk

Härligt att du kan sitta upp äntligen!!

Angående lastträning så är min filosofi att man ska inte hålla på och lastträna, utan bara lasta och åka. Åk ofta, åk på träningar, åk och gör roliga saker. Hästen lär sig snabbt att den åker bort en stund och sedan hem igen. Att bara meningslöst gå in och ur ett släp flera gånger utan syfte (för hästen) tror jag de har svårare att förstå poängen med. Plus att man ofta bara lasttränar, sedan när man åker en sväng så kanske man får bakslag och så vill hästen inte gå in igen för att den var van att bara gå in och sedan gå ut, inte åka.

Jag har aldrig lasttränat mina unghästar, däremot skickade jag bort Jolie på lastträning eftersom hon var svårlastad. Hämtade hem henne efter att de sade att hon gick in utan problem och då var vi tillbaka på ruta ett eftersom de bara tränat på att gå in och ur släpet, inte åkt en meter. Numera gör jag på mitt sätt :D

Det beror nog på vilken häst och vila förutsättningar man har.. Jag måste kunna åka ensam och måste kunna lasta ensam. Såg att du skrev att du hade hjälp av någon vid lastningen av ena hästen, den turen har inte jag. Men som sagt, hon är självlastad när det är "säsong" och vi åker mkt. Nu på vintern har det tyvärr bara varit tråkiga resor till hovslagaren och då behöver jag träna för att vara säker på att komma iväg och hem igen ;).

tilläggas bör att när jag började lastträningen åkte jag alltid en runda på 5 min, hem igen och lastade av. Just för att det skulle vara "roligt" att komma fram. Om de nu kan tänka så ;)

*KL*
En kompis var och hälsade på så jag red en kort stund på "uteridbanan" (som inte har använts i vinter och har tung packad snö och skare..), idag.
Inte det bästa passet, och jag var lite risig i rygg/axlar, men såhär såg det ut idag iaf: (jag behöver få till min sits bättre men men..):
http://www.youtube.com/watch?v=T3Zn0Ddi8d8

(hoppas jag vågar lägga ut här, vill inte ha en massa Buke-tjafs men ni brukar vara vettiga i den här tråden).

Tack! Egentligen heter hon inte Harriet utan det är bara "arbetsnamnet" hemma!:D

Igår lyckades vi äntligen fastna lite på film när vi dressyrade också. Långt kvar men några steg hit o dit blir inte så dumma. I förvända galoppen är hon superstadig o ändrar varken takt eller tempo på kortsidor som en del hästar jag sett. Många måste ju galoppera extra fort i början men inte heller det har hon problem med. Minns en bekants häst som hade rätt stor galopp, de hade jättesvårt med förvända i början.

http://youtu.be/w2uEEOtuZMk

Vad fin hon är! Vilket stort ridhus!! :)

Härligt att du kan sitta upp äntligen!!

Angående lastträning så är min filosofi att man ska inte hålla på och lastträna, utan bara lasta och åka. Åk ofta, åk på träningar, åk och gör roliga saker. Hästen lär sig snabbt att den åker bort en stund och sedan hem igen. Att bara meningslöst gå in och ur ett släp flera gånger utan syfte (för hästen) tror jag de har svårare att förstå poängen med. Plus att man ofta bara lasttränar, sedan när man åker en sväng så kanske man får bakslag och så vill hästen inte gå in igen för att den var van att bara gå in och sedan gå ut, inte åka.

Jag har aldrig lasttränat mina unghästar, däremot skickade jag bort Jolie på lastträning eftersom hon var svårlastad. Hämtade hem henne efter att de sade att hon gick in utan problem och då var vi tillbaka på ruta ett eftersom de bara tränat på att gå in och ur släpet, inte åkt en meter. Numera gör jag på mitt sätt :D

Jag håller både med och inte. Förstår vad du menar, hade en funderare på att lasta henne till hoppträningen sen när det blir bättre väglag trots att det bara är 15 minuter skritt till träningen. Vi brukar lasta på henne och åka en sväng, så gjorde vi i somras men som sagt det var då. Imorgon ska vi testa och lasta henne efter jag har ridit och åka en liten sväng. ev ta med Stella också.

Ja men det tror jag är en bra idé att lasta till hoppträningen. Sedan om du kan åka en gång veckan däremellan när det inte var träning och också göra något, så får du ju snart in rutinen att åka varje vecka.

*kl*

Idag har jag hoppat båda unghästarna. Jobelle var duktig som vanligt, jobbade lite med hennes stohumör och vilja att arbeta i markarbetet bara, hoppningen sköter hon fint.

Jac däremot blev rädd för solfläck i mellan hindren och kastade sig åt sidan så jag for av. Suck. Men sedan fick jag ordning på honom och vi kunde fortsätta med det som var tänkt, fick dock flytta hindren så inte solen lös rätt på dem. Fjanthäst.

*kl*
Två bilder från dressyrträningen idag som gick toppen :laugh:

dsc_2455_514dfff7ddf2b33b4c4b035b.jpg

dsc_2188_514dff339606ee7b75c53a2f.jpg

För övrigt håller jag med att det bästa är att åka med hästen i transport regelbundet så den vänjer sig...;)

tack tack:)

Håller på att ladda upp en film också, får se om jag vågar lägga upp den här ;)

*kl*
Alla ni som lagt upp film har jag sett och jag tycker alla ser så duktiga ut :) Roligt att få följa så många fina ekipage :)

Och även ni andra som lagt upp bilder, jag läser allt men jag är dålig på att kommentera :o

*nynnar lite på nannes avundsjuk*

Vad Harriet är duktig (och du med då förståss!)

KL.

Igår var vi på träning. Ubbe va duktig men spände till i det nya ridhuset, men det är ju sådant man vill träna på "när det inte går som man önskat". Vi fick lite lasthjälp när vi skulle åka hem och tränaren använde en metod jag tidigare aldrig sett. Han mer irriterade Ubbe genom att ständigt kräva en rakställning in mot transporten (med pisk som hjälp för att nå bogen), Ubbe stod med öronen spetsade med huvudet i hans famn och var inte alls irriterad över att dansa runt vänster-höger :angel:

och för första gången sa en tränare att Ubbe va jättefin! :love: Nu längtar jag till 14 April!

Ha ha ha du e ju för rolig "nannes avundsjuk" alltså! Men tack! Tycker precis som Olina att det finns många fina hästar och duktiga ryttare här i tråden.

Kan du beskriva lite mer ingående hur tränaren gjorde när han "irriterade"?

kl

Idag ska vi åka på inomhusterräng! Ska bli såååå roligt! Hoppas jag...:o:D

Jag får berätta utifrån hur det såg ut, jag var för trött för att gå in på djupet av tekniken :angel:

Såhär är det, att Ubbe går emot tryck i grimman under lastningen och ställer sig farligt högt på bakbenen och blir istället stressad av den sortens lastning (Därmed så väntar jag ut min häst). Han är inte rädd. Så efter att tränaren uppmärksammade samma sak så började han koncentrera sig mer på att Ubbe ska stå rakställd in mot transporten och för att göra detta använde han en pisk för att rakställa bogen/framdelen (som Ubbe ställde på sniskan). Men ni vet ju alla hur det är, säger man lite åt höger så blir det för mycket åt höger och då får man säga lite åt vänster och så blir det för mycket åt vänster och så höll de på tills Ubbe tog ett steg fram (och blir ju då rakställd) och la huvudet ännu djupare i famnen på tränaren :love: Och så pågick det, Ubbe stod och bollades vänster-höger med spetsade öron och gick sen fram och gosade med tränaren. Går säkert att göra likadant med istadiga hästar.

Och som alltid är det ju så mycket taiming som krävs. Får se om jag har rätt sådan... men jag ska nog ta sista passet nästa gång också hihi.

Åhh vad roligt med innomhusterräng, vill också testa det :)

*kl*
Nu är det premiärvisning av film på oss.... Kan ju säga redan nu att sadeln inte passar mig och på slutet i traven jobbar vi med att lyfta upp nosen som krullas ihop:D

Men det är så stor skillnad på oss mot innan jul... man kan inte tro att det är samma häst och jag är så tacksam över att jag får träna för min duktiga tränare som utvecklar oss varenda träning :love:

Jaja här kommer filmen

http://youtu.be/Y_P_rPAC6zk

Kl
Måste bara säga att jag fullkomligt älskar min tränare:love: Igår skulle hon till grangråden för att köpa foder. Jag frågade då om hon kunde passa på och kolla om det fanns en krubbitarem, då Tara tyvärr har börjat krubbita:cry: Mest för att jag skulle slippa stressa in, bara för att inse att dom inte har någon (ca 3 mil enkel väg och ingen bil).

Hon säger att vist hon kan kolla. Men att jag inte behöver köpa någon utan att jag kan få låna en av henne:bow: Underbara människa:love:

Kl
Måste bara säga att jag fullkomligt älskar min tränare:love: Igår skulle hon till grangråden för att köpa foder. Jag frågade då om hon kunde passa på och kolla om det fanns en krubbitarem, då Tara tyvärr har börjat krubbita:cry: Mest för att jag skulle slippa stressa in, bara för att inse att dom inte har någon (ca 3 mil enkel väg och ingen bil).

Hon säger att vist hon kan kolla. Men att jag inte behöver köpa någon utan att jag kan få låna en av henne:bow: Underbara människa:love:

Men så tråkigt att hon har börjar krubbita! :( Du vet inte vad det kan bero på? (Jag är nyfiken pga att jag aldrig haft en krubbitare, jag menar inget illa)

Misstänker att det kan bero på ute tiden är mindre än vad hon är van vid sen jag köpte henne. Men är inte helt säker eftersom hon enbart gör det i samband när hon äter sin kraftfoder. Eftersom hon slabbar mycket (och alltid har gjort) kan det även vara något som har kommit på att man kan göra. Och då inte har något med ute tiden att göra. Förhoppningsvis upptäckte jag det i tid innan det blev ett inlärt beteende och kan på så vis bryta mönstret.

Hon har alltid hö i boxen. Något som jag tycker är viktigt eftersom hon står på torv (inte mitt val).

Olina: Vist är dom! Hon är underbar. Och vet alltid när jag behöver ett uppmuntrande ord och kommer då med ett:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat