Sv: 08rna del 7
*kl
Jag har länge tänkt kasta mig in i denna tråd, men det blir aldrig av, men nu gör jag ett försök.
Har en liten -08 som jag impulsköpte i Augusti. Stod hos en dressyrryttare som lovordade hennes trav, men hästen hade inte varit ridbar öht under den tiden den varit där (vilket var rätt länge). Hon bockade, och bockade och tja bockade.
Tog hem henne, och släppte ihop henne med min andra storhäst, och hon blev kär på en gång (dock tyckte min andra att hon mest var jobbig, så kärleken var inte särskilt ömsesidig). Tänkte ge henne en vecka innan jag hoppade upp, men det tog inte många dagar innan hon drog av sig en framsko. Hovslagaren kom ut, slog på skon och talade om att den tänkte han minsann inte sko i fortsättningen. Helt hysterisk och stog och slog. Dagen efter tvärhalt. Troligtvis trampat in tåkappan när hon slet sig från hovis.
Vi höll på med den där jäkla hovbölden fram o tillbaka hur länge som helst innan det blev bra. Sista vändan började hon krubbita. Började rida så smått. Min plan var att rida ut och ha roligt med hästen innan jag började kräva något, vilket inte funkade så bra, då jag var den enda som red i stallet, hästen ville inte lämna min andra häst och för att komma någonstans var jag tvungen att rida längs vältrafikerad 70-väg en bit - o i beckmörker efter jobbet, så det försökte vi oss inte ens på.
Höll till i paddocken en del, skrället hoppade över staketet flera gånger o drog till min andra häst.
Började känna att det var dags att göra en förändring. Dels behövde jag ridkompisar, dels kände jag att hästen skulle behöva fler kompisar i hagen och mer utevistelse och ffa - fler ridvägar. Jag hade dessutom min tredje häst i ett annat stall pga boxbrist. Och det skulle vara skönt o stå i ett stall utan hingstar.
Så vid årsskiftet flyttade jag hästarna, till ett sexhästars stall. Var lite orolig över min andra storhäst, som inte alls gillar andra hästar, och som har en tendens att bryta benen av sig i kuperade hagar, men det gick bra. Hon håller sig för sig själv, och även om hagen är stor, så är den platt.
Jag har iaf kunnat sätta igång henne mkt bättre, med nga uppehåll för broddsparkar, och det är en riktigt trevlig liten häst. Rida iväg själv på henne är inga problem, bockningarna finns där, men ses inte så ofta, och det är överlag en mkt positiv häst som gärna är till lags. Nu väntar vi på att snön ska försvinna så vi kan börja hoppa (annat än ridbanestaket
).