08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Jo jag förstår men jag tror att Ubbe är en smart häst!;) Och en smart häst brukar oftast funka bättre o bli lugnare om den får nåt annat att tänka på. Jag gillar er takt mycket bättre på din 17 mars video.

Så idag var vi då iväg med projektet åka med två unghästar på samma ställe. Lagom rörigt just när man ska göra i ordning och den ena står och bankar i släpet och gnäggar :grin:
Men det gick ändå bra tycker jag, även om det är betydligt enklare att bara åka med en häst.

Jac fick vara först ut och han skötte sig utmärkt. Svimmade bara lite på framridningen då utgången var mycket otäck tydligen. Men sen funkade allt superbra och han gick riktigt trevligt, blev lite spänd inne på banan och skvatt iväg när några gick in på läktaren. Red programmet två gånger och andra gången hade han coolat ner totalt och då fick vi 59.8% och bra kritik :)

På framridning
541347_10151580362425948_1698167817_n.jpg

på banan
625499_10151580362565948_2066924042_n.jpg

216687_10151580362670948_1134112835_n.jpg

526604_10151580362445948_2022132490_n.jpg

Jobelle var däremot inte övercharmig idag och var spänd eftersom även Jac var på plats. Hon fick ju stå kvar och vänta i släpet medan Jac reds så när jag skulle rida fram var hon allmänt jobbig. Inne på banan var hon också mer spänd än sist jag red programridningen och vi fick lite sämre % denna gång (55%).
Tur hon är tänkt mer till hoppning ;)

64726_10151580376905948_73038121_n.jpg

7242_10151580376695948_508500285_n.jpg

Jo jag förstår men jag tror att Ubbe är en smart häst!;) Och en smart häst brukar oftast funka bättre o bli lugnare om den får nåt annat att tänka på. Jag gillar er takt mycket bättre på din 17 mars video.

En smart häst behöver däremot en smartare ryttare :angel:

Vi får se vad som händer nästa gång, ska iväg 14 april igen. Kan ju hoppas det blir mer ridning då så att säga.

Vad roligt, var ni iväg på programridning? Vilket program red du? Jag önskar det kunde finnas här med men jag har kikat runt men hittar inget.

Bra sätt att öva inför riktig tävling :)

Ja det var programridning, de har det på min klubb då och då. Ska försöka ta mig iväg på allt som går, för jag tror han (Jac) kommer bli superbra med rutin. Jobelle ska ju helst också bli bättre, men hon är ju ändå mer hopphäst så det får väl komma efter hand.. Jag red LC:2, lite lagom avancerat såhär första gångerna med stora vägar :)

Men vad roligt att de har de regelbundet, blir lite avis på dig det är precis vad vi också skulle behöva ;)

KL

Sitter och grämer mig så här på påskafton. Skulle ha varit med på en kurs på måndag med Tara. Men igår kväll hände det något som jag inte hade planerat. Jag, eller rättare sagt min fot, blev på körd, samt att bilen stannade på min fot. Läkaren kunde inte se någon fraktur (som tur var) men ville heller inte säga något 100% innan en röntgenläkare har kollat på bilderna.

Men hur som helst har jag duktigt ont och är jävulskt öm. Så någon ridning imorgon är helt uteslutet. Och då vill jag inte utsätta Tara för 2 lektioner på måndagen (om nu min fot mirakulöst är bättre tills dess), eftersom hon nu står i 2 dagar.

SUCK, jag som hade sätt i fram emot denna...

Idag var vi på hopptävling med Jobelle. Kändes inte helt optimalt då starterna gick fortare än jag trodde pga strykningar tror jag, så jag fick superbråttom med att rida fram och på framridningen var det folk som red ivägen, hade hästar som vägrade/rev ner hela hindret så det gick knappt att hoppa heller. Hon kändes dessutom skitseg idag och var förmodligen trött efter dressyrridningen igår..
Kom runt banan med bra språng på alla hinder utom nr 3 som hon typ klev ner mitt i, så det rev vi. Är väldigt nöjd med henne egentligen, med tanke på hur o-bra det blev med framridningen. Hon hoppar ju dessutom alla sorters hinder utan att titta på dem.

564570_10151581630660948_1970895762_n.jpg

Nästa gång blir 21 april, så nu i veckan så får hon vila och ha lite semester, kan kanske vara dags.

Aj som sjuttsingen!! Din stackare! Men hur sjutton kunde det klara sig utan fraktur? Vad hade du på fötterna? Och hur i hela friden gick olyckan egentligen till?

Hade bara valniga jumpadojor på mig, så det undrade jag med. Men jag klagar inte. Har haft en häst som för flera år sen som trampade mig på samma fot, oxå den gången med jumpaskor, utan skelett skador. Så har kanske väldigt tåliga ben i den foten...

Vet inte riktigt själv vad som hände. Klev ur bilen, vände mig om och skulle ta min flaska. Och då kom kollegan som körde med bakdäcket på min fot. När jag då (självklart) började gallskrika fick hon motorstopp (haft körkortet i en vecka ca) och stannar då på min fot.

Jobbigt med en så rörig framridning. Men skönt att hon ändå sköte sig på banhoppningen!

Håller tummarna att nästa tävling har en bättre struktur på framridningen.

AJ! :devil: Vilken oturlig olycka! Stackars dig. :cry:

Våra 08: or sköter sig väldigt bra.
Den ena skulle säljas. Men vid provhoppningen kom dom helt fel in i en oxer. Så bakbommen slog hästen nedanför hasen. Han blev halt. Men det är "bara" en inflammation i hasen. Så han få en rejäl vila nu.

Stoet är igång för fullt. Hon hoppar 1,10 banor felfritt! Har gått jättebra nu ett tag. Planerar en debut i 1,20 på Pay and Jump, sedan vila.

Men behöver lite råd hur man lägger upp vårens VILA / TRÄNINGS-perioder.
Planen är att hon ska gå Falsterbo, 1,25 för 5-åringar. Men hur lägger man upp planen? Hon bör ju ha tränat 1,30 innan hon ska klara av den stora, svåra banan. Men samtidigt fått viloperioder????

Behöver råd.

Tror du lägger för stor vikt vid höjden. Det du verkligen behöver träna innan Falsterbo är att hoppa långa banor på gräs. Kolla tävlingsterminen o planera efter var gräsbanorna finns, lägg upp korta viloperioder där emellan. Om hon redan nu är på väg att debutera 120 så kan hon väl få en veckas vila efter det? De tappar ju absolut inget på att gå i hagen en vecka.

Hon ser jättefin ut Mitrolle men kanske upplägget inte var det bästa med 2 "tävlingar" i rad. De blir ju trötta i skallen våra småttingar.

Aliil: Aj, din stackare! Hoppas du bara är blåslagen i foten o att det snart går över.

Nej det konstaterade jag också, iaf eftersom det blev lite rörigt när vi åkte med båda så gick det nog åt mycket energi där i fredags.

Bedömde annars att rent fysiskt borde det inte ha varit några problem och hade planerat in att hon skulle få vila lite efter detta, men såhär i efterhand känns det som jag borde skippat dressyren.

Det är ju så himla lätt att vara efterklok, lika enkelt som att vara "läktarryttare" så ta det som en erfarenhet istället, nu vet du vad som INTE går att göra!;)

Idag åkte jag till min kompis o red ut i solen, släppte sen ut min lilla busdam utan täcke o DET var tydligen härligt! Nu står hon i solen o solar sig efter att ha hittat det kladdigaste stället i hela hagen o rullat sig i...:o

Det var nog en vecka sen eller så sen jag drog av Tara täcket på ef:p

Kl
Eftersom jag fortfarande har ont vågade jag inte använda stigbyglarna. Risken att dom skulle komma åt där jag var som ömmast bedömde jag var för stor. Att låta henne stå är inte heller ett alt. Så vad gör jag då? Jo jag sket i sadlen och red ut utan den med avskedsorden från min tränare att jag kommer få ännu ondare när jag far i backen. Dessa orden kom av att Tara visade sin suriga sida redan på stallbacken och inte riktigt ville gå och sparkade mot skänklen.

Men väl borta från stallbacken bytte hon helt sida. Den farliga, läskiga bro gick hon över utan att jag behövde manna på henne:love: Trava gjorde vi fram en bit, vände tillbaka, vände och fram en bit igen (hade med mig en som gick) utan att hon surade. Utan bara jaja okej då! Så idag är hon BYR!

KL

*mutter mutter* Gissa vem som kan se fram emot ett oönskat uppehåll i träning/ridning/utbildning på 1 månad (minst, och Calle har redan vilat 3v pga detta)... Calle har ju inte varit fräsch på ett tag nu och förra måndagen hade jag ute veterinären för att ta prover och få penicillin då jag helt enkelt tröttnat på att vänta ut det.
Det var som jag misstänkte -falsk kvarka = samma riktlinjer som riktig kvarka, vilket innebär isolering i 21 dagar efter sista symtom. Min andra häst har inte visat några symtom än så jag hoppas hon klarar sig (men isoleringen gäller ju henne med). Vi skulle ha flyttat till nytt stall igår, men det gick ju inte. Nu har jag sån tur att vi har stall hos föräldrarna så imorgon kommer jag köra mina två dit (de är ensamma där) för isolering och vänta ut Calle, som är på bättringsvägen efter 6 dagar med penicillin + se om den andra blir sjuk istället för att stå kvar i nuvarande stall och vänta på att smittan ska gå igenom 10+ hästar, men blir hon inte dålig räknar jag med 3-4 veckors isolering -blir hon sjuk är vi uppe i 2 mån (eller mer).

Så, här kommer det inte:
*bli någon flytt
*bli någon tävlingsstart i maj som planerat
*bli några träningar
*bli någon ridning alls faktiskt (har inte ridmöjligheter hos föräldrarna utan då skulle man behöva åka till ridklubben -vilket ju säger sig självt att det inte går)

-på någon av hästarna på ett bra tag.
Ja, jag är bitter.

Min buse hatar täcken och har varit naken alla fina dagar sista veckorna, verkar nöjdast så. Vi har haft lite bergochdalbana, för en vecka sedan gick jag gråtandes hem från en ridtur med halvt hysterisk häst som blev rädd för allt och flög i luften och brallade. Kände mig misslyckad och började fundera på vart eller till vem jag skulle skicka honom. Insåg att jag slappat till med hanteringen, han behöver verkligen ett tydligt ledarskap och under kurs för körgubben Hans Sidbäck i slutet av sommaren jobbade vi mycket med det. Tror att han blir väldigt osäker och stressad när jag inte är tydlig och när jag blir arg (han höll på att sätta en känga i min hund i första galoppen och när jag blev arg blev han stressad och skärrad och kunde inte ens skritta utan att flyga i luften över ingenting). Man märker redan i stallgången att han är orolig, trampar och skrapar och bajsar. Grundregeln är att aldrig bli arg eller upprörd, bara lugnt ställa honom där han ska stå still och flytta tillbaka honom lika lugnt om han inte står still. Tyvärr tar det över en timme innan han börjar ge sig och slappnar av men tiden borde bli kortare för varje gång. Bestämde i måndags att jag inte tänker rida ut just nu, vi tränar på banan istället och jobbar med hanteringen. Så fredag och lördag var vi på dressyrträning, i lördags släppte det verkligen och jag red utan stigläder större delen av passet, han kunde slappna av trots att jag satt ner och jag kände att jag red dressyr och inte bara lotsade en unghäst runt i ridhuset!

Idag debuterade vi på "tävlingsbanan" fast lite på låtsas då det bara var en clear round, hoppade 50 och 70 cm men åkte dit med inställningen att vi kanske bara rider fram och åker hem eftersom han är stökig och väldigt spänd när det är något på gång (andra hästar, folk på läktaren) men det slutade med två rosetter och en nöjd matte, allt gick bra! Nu är jag verkligen taggad på kommande helgers träningar!

Här är filmen:http://www.youtube.com/watch?v=RzTqr-JQ_GQ&feature=youtu.be

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka