08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Vilken fin häst, dom är ju så underbara våra överhoppande bäbisar :love:

Jag har också varit på pay&jump idag, hade bara anmält mig till en 65cm men efter första start gjorde vi en omstart som sista ryttare och då fick vi bättre flyt och jag blev nöjd :D

http://youtu.be/O_1gf2JvzDk

Hon är flamsig och vinglig första start och vi är lite oense men andra start var jag lite mer bestämd och fick peta till henne på bogen till 4an annars var hon jätte duktig. Ingen unghästbana kan jag tycka men bra träning ;)

*KL*
Jag tänkte starta några pay&jump och pay&ride i år med Rappe. Hur "bra" tycker ni att hästen behöver vara för att man ska börja tävla pay&jump?
Rappe är ju inte hoppad många gånger men jag tänkte att man kan börja hoppa de lägsta klasserna (50 cm är det väl oftast), mest för vanan för mig och honom? Eller ska man vänta tills det "sitter" bättre tro?

Jag tycker att hästen ska vara bekväm med att hoppa hinder och hoppa det man styr på innan man ger sig ut överhuvudtaget. Sedan att det i ny miljö kan bli lite knas får man ju räkna med, men en häst som knappt hoppat alls ska man inte ge sig ut med.

Sitter inne med samma funderingar som Lydia, om jag ska starta Lennart på en 50 cm klubb i april/maj? Hopptränat en handfull gånger så han saknar rutin men verkar tycka att det är kul att hoppa - mer skada än nytta att pressa en bana på en grön häst?
Hemmaplan med bara stallets hästar, fördelen är ju att det blir lite liv och rörelse och nya hinder: miljöträning.

Jag har anmält oss till en låghöjdstävling ska hoppa 50 och 60 cm och vi har inte hoppat många gånger än men hinner hoppa mer till tävlingen men jag ser det mer som en träning att hoppa bana och komma ut bland människor än att vi ska prestera.

Någon gång måste man börja :)

Han hoppar det man styr på men är inte superduktig på att taxera alla gånger.
Jag får ta och prova att hoppa någon gång närmsta dagarna så jag känner hur det verkar. Han har löshoppats en del och hoppats "ordentligt" några ggr, bla varit med på hoppträning i somras.

Jo det är så jag funderar också.. Min häst har varit iväg en del på miljöträning (tävlat Bruks-DM, varit iväg på vårbruksdag och sånt) men nu är det ett tag sen vi var iväg (senast var vid årsskiftet då vi var iväg till Mustang och provade ut sadel).

Svarar till er båda som funderar...

tar min häst som exempel, hon är inte ens riden i ett år, hoppade in henne i somras, enkla hinder och någon enkel kombination, vilade hösten från hoppning, sen nu i år har vi varit med på kanske 5 hoppträningar, varit ute på 2 pay&jumps.. Jag tycker inte jag är helt ute och cyklar, man måste ju börja någonstans, tycker ni ska åka ut och börja lågt, travhoppa och känn efter hur det känns :D

Även om det vinglar lite så tycker jag hon hoppar helt kalas!:love:

Till er som hade funderingar: De ska iaf klara av att förstå, dvs vara såpass hoppade att det förstått vad det innebär, innan man åker på en Pay and Jump. Höjden däremot spelar inte så stor roll men under 80 cm första gången är väl att rekommendera.

Jag anmälde mig och Rappe till en pay&jump 1 maj, idag :) Det är 50 cm så det känns som en ok början för oss..

Även om det vinglar lite så tycker jag hon hoppar helt kalas!:love:

Till er som hade funderingar: De ska iaf klara av att förstå, dvs vara såpass hoppade att det förstått vad det innebär, innan man åker på en Pay and Jump. Höjden däremot spelar inte så stor roll men under 80 cm första gången är väl att rekommendera.

Tack :) nästa tävling ska vi höja hindret ett snäpp till 70 cm, 60 cm börjar kännas lite lågt faktiskt :o

Tycker jag ni gjorde rätt i :)

Hos Stella har det hänt grejer de senaste två veckorna bara.
Hon har ju varit rätt trevlig o så att rida, men jag tycker det har saknats lite framåtbjudning. Nog för att hon är ung, men med tanke på att hon bara drog o bockade hos tidigare äg, å har hon ju kommit över det valpiga stadiet kan man tycka.
Nu har iaf tonåringen vaknat till, och det är en helt annan häst att rida. Märks särskilt i bakkärran som känns mkt aktivare.

Ett par bilder från igår med lillmatte
7184_526285544090537_1042038815_n.jpg

392651_526285554090536_2063361829_n.jpg

561311_526285644090527_1533056438_n.jpg

Tycker hon börjar få lite rundare former (äntligen) också, även om hon ser väldigt kantig ut fortf uppställd.

Det är så roligt när man märker framsteg i ridningen :)
Jag börjar bli sugen på en "projekthäst" nu när Rappe börjar bli "inriden" ordentligt (även om det såklart finns att jobba på med Rappe också, tex med galoppen).

Rappe har också varit lite svår att muskla men nu börjar han bli lite biffigare (vill ju inte bara ha honom fet ;) utan det ska ju vara muskler).

Alltid roligt när dom små gör fram steg! Min hade oxå en period då hon ansåg att bockning var en gångart och som hon skulle gå i:grin: Tack och lov får hon inte återfall sepc ofta...

Kl
Lika dyr som Tara var i går, var hon billig idag. Hon har ALDRIG, jag upprepar ALDRIG, varit tittig. När andra hästar har stirrat för något har hon gått, på sin höjd blivit spänd. Men idag red jag på värdens tittigaste häst. Hon tittade precis på ALLT! Och hälften av sakerna hoppade hon till för:grin: När hon tyckte att det var dax för en galopp, så tog hon en helt enkelt:grin: Fast efter 3 gången vart jag förbanad så hon bestämde sig för att sluta tramsa helt och hållet och visade att hon minsann kan gå ordentligt med, bara hon vill:angel:

Fick sen beröm av två personer som tycket att det såg fint ut när jag kom ridandes med hunden:love:

Men vad tråkigt Mooi! Hoppas Calle blir frisk fort och att din andra klara sig från att bli smittad.

*kl*
Jag har läst här, men inte haft så mycket att skriva eftersom min häst inte varit hemma på ett par månader. (vad fort tiden går!) Han är hos en kompis till mig som rider honom eftersom jag opererats, men nu börjar jag bli fit for fight igen och jag har sån hästabstinens så jag vet inte vart jag ska ta vägen!
Jag har iallafall varit och hälsat på honom och klappat lite och så brukar hon som rider nu ladda upp lite filmklipp på youtube när hon varit och tränat så jag får lite av min abstinens lugnad iallafall. De verkar trivas ihop iallafall, han gillar henne och hon gillar honom och hennes tränare gillar honom också väldigt mycket. Så frågan är väl om jag får tillbaka min häst igen... :angel: På söndag är det tävlingsdebut för dom och jag är jättenervös. Haha, var mycket värre det är att stå på backen än att tävla själv. Han har inte varit iväg sedan championatet i oktober, och då var han stundtals mer vild än tam. Så målet för den här tävlingen är att få honom att hålla sig på mattan både på framridningen och inne på banan. Roligt att se ska det bli iallallfall. Så får vi se om det lindrar min hästabstinens eller om det gör den värre.

Tack! ja, jag hoppas detta går över relativt fort.

kl

Körde ju hästarna till föräldrarna igår kväll där de ska gå tills de är friska och krya. Båda har varit därute förut (men aldrig tillsammans) så de var lugna och nöjda. Släppte ihop dem imorse och Calle blev minsann satt på plats direkt av Hottie som skrek så att alla fyra hovarna lättade från marken :rofl: men det gick riktigt bra, de sprang ett par vändor och spanade in hagen och sen var det lugnt -de ställde sig tom och drack ur vattentunnan samtidigt!

45343_10152221708315400_1161752802_n.jpg

523522_10152221707825400_392416782_n.jpg

644194_10152221707945400_529245987_n.jpg

150418_10152221708165400_1813251737_n.jpg

528176_10152221708305400_1107595027_n.jpg

533374_10152221708380400_900101921_n.jpg

sen rök täckena och det var lunchdags.. haha, kolla in storleksskillnaden på dem! :eek:

cb35802c9c4011e2b68a22000a1f9af0_7.jpg

Vad skönt ändå att du har föräldrar som kan ha dom, då har du ju förhoppningsvis bättre chans att de blir snabbare friska, eller Calle då. Men är det inte så himla typiskt att en ny häst kan ställa till så mycket?

kl

Idag var det lite ledsamt här hemma. Min stallkatt sen 15 år fick somna in efter en kortare tids sjukdom. Visade sig att hennes njurar lagt av, ålderstecken enligt veterinären men inte roligare för det. Tänk vad man fäster sig vid de där små djuren? Vi hade så roligt åt henne i höstas för efter 14,5 år i stallet så flyttade hon helt plötsligt in hos oss! Vi kallade henne pensionären o hon gick med mig ut som en liten hund, rumsren förstås o gick inte på låda utan ut varje morgon. Men antagligen kände hon väl av sin sjukdom redan då o kände att hon inte klarade livet utomhus i vinterkylan o flyttade därför in. Nåja, nu känner hon inget längre iaf men tomt blir det.:cry:

Jo det är verkligen typiskt. Det hela hade nog gått att undvika om alla hade haft huvudet på skaft -men nu blev det såhär.
Jätteskönt att jag har möjlighet att göra såhär med dem, och ja -jag är nog surare än hästarna, de verkar rätt nöjda ;)

Tråkigt att höra med katten, jag förlorade min ena katt för två veckor sedan efter hastig sjukdom så jag lider med dig.

tråkigt att det blev som det blev men de ser ju ut att ha det riktigt bra i all fall ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka