08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Du får lasta hästen och komma och rida en tur hos oss. Vi har inte direkt många hinder men det ligger nån stock här och där i skogen iaf :) (Så får du lastträning också ;) )

Mitrolle, Har inga skogshinder nu men ska bygga i vår :D

Novali01, okej, jag rider inte så mycket på banan men jag har som mål att gå dit en gång i veckan :) Min är inte så tjaffsig i munnen längre sen jag bytte till nova bett men ibland lite svårstyrd :p

Det är en superbra övning att ställa ut koner eller att använda mitten på grusvägen som mittlinje som du kan passera på olika vis. Tex genom att flytta framdelen mot mitten, rakställa tvärsöver vägen och sen rida fram till kanten för att flytta bakdelen så du står i rätt riktning igen. Går ju lätta ner övningen genom att bara flytta ett-två steg och sen rida fram och flytta rumpan ett-två steg.

Det är en superbra övning att ställa ut koner eller att använda mitten på grusvägen som mittlinje som du kan passera på olika vis. Tex genom att flytta framdelen mot mitten, rakställa tvärsöver vägen och sen rida fram till kanten för att flytta bakdelen så du står i rätt riktning igen. Går ju lätta ner övningen genom att bara flytta ett-två steg och sen rida fram och flytta rumpan ett-två steg.

Sånt tränar vi redan på :)

Mitrolle, tack för inbjudan, förväntar mig att du hänger och visar mig alla stockar ;) vi kommer gärna någon dag när det passar oss alla :D

kl
Calle fick ett lätt pass i ridhuset idag och syrran fick ta honom en liten stund i slutet. Han är inte riktigt bra från förkylningen än men det går åt rätt håll. Har inte hostat på ett par dagar men idag hostade han upp lite slem -äckligt, men det är ju bra att det lossnar och kommer ut.

014359fe8c9811e2a3d822000a1f9be5_7.jpg

kl

Nu är Calle anmäld till tävling ;) en LB:2 4 maj.
Såhär glad var han idag

7abbef1c8e5f11e2a0d822000a1f9a12_6.jpg

Vi lasttränar här, fan vad tråkig hon är, vad är det med hästar och transporter? Hon går upp på rampen sen står och och larvar sig, tittar på annat, luktar på transporttaket och ser lite så där skärrad ut, tar inga mutor utan står bara där och surar. Att bli arg eller puscha henne funkar inte, då backar hon, surmaja.

Om ni känner igen er och har lyckats löst detta, berätta gärna. Ska jävlas med henne och lastträna henne hela denna vecka, bara för att :devil:

Japp, har haft flera som inte vill gå på direkt o jag kör alltid samma med dom, dvs backar intill nåt, typ stallet, garage, vad som helst där det går att stänga ihop dörrar så transporten är "enda utvägen". Sen ser jag till att framdörren är öppen i transporten så det ser ljust ut där framme. Lastar sen därifrån ända tills hästen är stensäker. Använder alltid kedjegrimskaft som jag drar genom grimman under hakan, hänger löst ända tills dom går bakåt då stramar det ju lite o när de bjuder fram igen så lossnar ju trycket. Funkar säkert lika bra med repgrimma men detta är vad jag använder.

Har gjort detta med nuvarande pålla med. Hon var van att åka två st o tyckte det var läskigt att gå på själv. Lastade henne själv hela tiden men har backat intill länge för att hon ska känna sig säker. Nu går hon på utan något bekymmer både hemma o borta.

Hästar är klaustrofobiker och flyktdjur av naturen, så alla trånga, mörka platser är förenade med obehag för dem, och obehag är bäst att springa bort ifrån. Du kan inte få en häst att tänka logiskt i en sådan situation, bara få den att lita på dig och därigenom skapa en positiv erfarenhet av situationen.

Mitt tips går ut på att först lära hästen att alltid följa med när du leder. Öva t.ex med att gå över en presenning, gärna med rep- eller Dually-grimma och ett minst tre meter långt rep för bättre säkerhet och kontroll. Belöna minsta tanke på att gå framåt med eftergift och beröm. Helst ska den kunna både fram och back på kommando.

Sedan leder man hästen tvärsöver rampen från båda håll tills det inte är något problem. Ta god tid på dig, låt den stanna och titta, men huvudet skall alltid vara i rörelseriktningen så den inte får idéer om "genvägar".

Därefter kan man börja leda den rätt in, men ta bara något steg i taget fram till/upp på rampen. Stanna och backa tillbaka för att börja om upprepade ggr. tills hästen mer eller mindre själv vill gå på framåt och in.
När den är helt inne, och står lugnt; beröm, backa ut igen, och börja sedan om.

När du kommer så långt som till att stänga bommen, så var noga med att alltid vänta någon minut när den öppnats igen innan hästen får backa ut så de inte lär sig att "luckan öppnas = UT!"
Skulle de slänga sig, släpp repet så inget tar emot, då brukar de lugna sig mycket fortare. Det kan ju finnas en extra, lång lina som man låter löpa ut.

Ta god tid på dig, men håll inte på för länge! Du hinner troligen inte med alla steg på en dag ändå. Sluta när något gått bra och börja hellre om igen vid senare tillfälle samma dag. Då hinner hästen smälta vad den lärt sig och är förhoppningsvis positiv till att försöka igen.
För att citera Monty Roberts: "Slow is fast, and fast is slow."

Samma sak om någon tappar tålamodet. Försök aldrig pressa en häst med "hot" till att gå in - även om det skulle lyckas kommer hästen att vara ännu mer ovillig nästa gång.

Sedan är det jättebra om man har tid att åka/promenera till annan plats (behöver ju inte vara mer än 500 m hemifrån) och öva på att lasta på "främmande ort", vilket ofta är en helt ny grej för hästen eftersom den inte är lika trygg borta som hemma, och antagligen heller inte förstår att den ska få åka hem.

Viktigast av allt: Ha ALLTID hjälm och HANDSKAR på vid lastning!!!
Det kan gå rasande fort och jag känner personligen folk som fått fingret avslitet av linan för att de var utan handskar. :eek:

Lycka till, och - framförallt - ha KUL med lastövningen. :)

Jag gillar att jag tänkte att "äntligen får jag det på film! Jag undrar om det ser värre ut än vad det är..." :angel: Nu börjar jag fatta varför staketryttarna drar andan när han börjar skutta runt! *halsrem i mitt hjärta*

Idag va han superfin, skönt att ha en häst som föredrar jogg/lugnt tempo när underlaget är dåligt, går ju träna på traven/joggen ändå. Får se om jag får ordning på Movie Maker.

Jag kikar på filmerna eh, senare. Kass youtube-dator

Vilken balans du har! Det där gjorde ni jättebra!:banana:

Vi var o tränade i fredags, skruvade upp lite nu o fick hoppa lite högre o lite svårare bana än förut:

Serie
http://www.youtube.com/watch?v=XAjKFthUk94&list=UUk_PA23OzPNk_cMxuinWzUQ

Liten del av banan

http://www.youtube.com/watch?v=gxE73oUqyc4&list=UUk_PA23OzPNk_cMxuinWzUQ

Hon är väldigt positiv när hon får går på framåt rejält, jag som gillar sofftempot vi haft har lite svårt att vänja mig...:grin:

Hästar är klaustrofobiker och flyktdjur av naturen, så alla trånga, mörka platser är förenade med obehag för dem, och obehag är bäst att springa bort ifrån. Du kan inte få en häst att tänka logiskt i en sådan situation, bara få den att lita på dig och därigenom skapa en positiv erfarenhet av situationen.

Mitt tips går ut på att först lära hästen att alltid följa med när du leder. Öva t.ex med att gå över en presenning, gärna med rep- eller Dually-grimma och ett minst tre meter långt rep för bättre säkerhet och kontroll. Belöna minsta tanke på att gå framåt med eftergift och beröm. Helst ska den kunna både fram och back på kommando.

Sedan leder man hästen tvärsöver rampen från båda håll tills det inte är något problem. Ta god tid på dig, låt den stanna och titta, men huvudet skall alltid vara i rörelseriktningen så den inte får idéer om "genvägar".

Därefter kan man börja leda den rätt in, men ta bara något steg i taget fram till/upp på rampen. Stanna och backa tillbaka för att börja om upprepade ggr. tills hästen mer eller mindre själv vill gå på framåt och in.
När den är helt inne, och står lugnt; beröm, backa ut igen, och börja sedan om.

När du kommer så långt som till att stänga bommen, så var noga med att alltid vänta någon minut när den öppnats igen innan hästen får backa ut så de inte lär sig att "luckan öppnas = UT!"
Skulle de slänga sig, släpp repet så inget tar emot, då brukar de lugna sig mycket fortare. Det kan ju finnas en extra, lång lina som man låter löpa ut.

Ta god tid på dig, men håll inte på för länge! Du hinner troligen inte med alla steg på en dag ändå. Sluta när något gått bra och börja hellre om igen vid senare tillfälle samma dag. Då hinner hästen smälta vad den lärt sig och är förhoppningsvis positiv till att försöka igen.
För att citera Monty Roberts: "Slow is fast, and fast is slow."

Samma sak om någon tappar tålamodet. Försök aldrig pressa en häst med "hot" till att gå in - även om det skulle lyckas kommer hästen att vara ännu mer ovillig nästa gång.

Sedan är det jättebra om man har tid att åka/promenera till annan plats (behöver ju inte vara mer än 500 m hemifrån) och öva på att lasta på "främmande ort", vilket ofta är en helt ny grej för hästen eftersom den inte är lika trygg borta som hemma, och antagligen heller inte förstår att den ska få åka hem.

Viktigast av allt: Ha ALLTID hjälm och HANDSKAR på vid lastning!!!
Det kan gå rasande fort och jag känner personligen folk som fått fingret avslitet av linan för att de var utan handskar. :eek:

Lycka till, och - framförallt - ha KUL med lastövningen. :)

Tack för det men jag vill inte låta snorkig men jag har hållt på med hästar i 20 år jag vet vad det är för djur jag pysslar med. Jag har en problemponny som jag håller på och utbildar på egen hand, jag vet vad jag gör och säkerhet är a och o. Vill inte bli mött som en nybörjare :o

Vilken balans du har! Det där gjorde ni jättebra!:banana:

Vi var o tränade i fredags, skruvade upp lite nu o fick hoppa lite högre o lite svårare bana än förut:

Serie
http://www.youtube.com/watch?v=XAjKFthUk94&list=UUk_PA23OzPNk_cMxuinWzUQ

Liten del av banan

http://www.youtube.com/watch?v=gxE73oUqyc4&list=UUk_PA23OzPNk_cMxuinWzUQ

Hon är väldigt positiv när hon får går på framåt rejält, jag som gillar sofftempot vi haft har lite svårt att vänja mig...:grin:

Jag gillar din häst, hon känns som min, fast din lyfter på fötterna förståss ;)
Ang lastningen, jo jag har testat kedjegrimskaft, ingen hit hon slängde sig bakåt och fick panik när det tog emot, hon är ju ingen häst som stressar upp sig men när man blir driver på henne, blir sur vid lastning så blir hon stressad. Det är därför vi använder repgrimman, funkar bättre för oss. Imorgon börjar intensivträningen, min underbara man ska vara med, han är bästa hjälpredaren, blir varken sur eller uppstressad alltid lika cool.

"Life is like a bucking horse, there will be some ups 'n downs, bumps 'n bruises but if you just stay in there it will straighten out pretty soon!"

http://www.youtube.com/watch?v=ZBpSTU0wRw8&feature=youtu.be (Hopp från oktober)

Hihi vad söööt, jätte kul ju, hur mycket hoppad är han?

Senast ändrad:

Om hon inte är uppenbart rädd eller fruktansvärt osäker utan bara "inte har lust" att gå på -testa med en kvast (en sån där med kortare borst).
En del gillar inte tanken på kvasten men jag har varit med om att använda det på ett flertal hästar och gemensamma nämnare på resultatet har varit att det har gått lugnt till och hästarna har snabbt lärt sig att gå på enkelt.
Hur vi gjort:
En person leder hästen och det är noga att ha hästen kontrollerad men inte låst -alltså se till att den går rakt mot transporten utan att slingra åt sidorna men man får inte dra i dem så de börjar tänka bakåt. Sedan en medhjälpare som har lite känsla för tajming och kan i rätt ögonblick (precis i ögonblicket hästen tvekar) fösa/peta till med kvasten. Fördelen med kvasten är att den är obehaglig/irriterande utan att skada/skrämma hästen och medhjälparen hålls på tillräckligt avstånd för att inte kunna bli sparkad.

En kompis häst som bara växte fast och kunde stå i timmar (+sparkades) slutade med det efter 2-3 övningsgånger. Och min Calle kunde stanna i början när vi skulle åka med honom, hade kvast 2-3ggr sedan bara en som stod med kvasten och numera skulle han inte ens fundera på att stanna, han lastas i löst grimskaft och springer nästan om mig på vägen in ;)

Kedjegrimskaft kan vara bra om hästen vill dra iväg men jag gillar det ändå inte vid lastning då risken finns att de kastar sig bakåt när kedjan stramar åt när de bromsar. Och då har man motarbetat sig själv lite...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för det men jag vill inte låta snorkig men jag har hållt på med hästar i 20 år jag vet vad det är för djur jag pysslar med. Jag har en problemponny som jag håller på och utbildar på egen hand, jag vet vad jag gör och säkerhet är a och o. Vill inte bli mött som en nybörjare :o
Det var inte min mening att bemöta dig som nybörjare. Ledsen om du uppfattade det så. Du frågade efter hur andra löst sina problem - jag bara svarade. :) Antar att många läser den här tråden och alla har kanske inte vår erfarenhet och kunskaper ännu, så jag "bredde ut" mig lite för att förtydliga vad just den metoden baserar sig på. (Sedan har jag fruktansvärt svårt att hålla mig kort, :angel: men det är en annan historia.)

Jätteglad om säkerhet är A och O för dig. Vet tyvärr massor av folk som hållit på med hästar bra mycket längre än både du och jag, som inte tar olycksriskerna på allvar, så det var inte personligt menat när jag skrev det. (Fast lite förvånad är jag att någon kan bli förnärmad över att man manar till säker hantering av häst?)

5 gånger kanske.

Enstaka hopp alltså. Inga hopplektioner mer än den guidning vi fick vid filmtillfället. Hoppar mest för att få miljöträning. Fokus ligger på showmanship, tre ridbara gångarter samt kosseträning i framtiden (prioriterat i den ordningen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka