Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mitrolle, Har inga skogshinder nu men ska bygga i vår
Novali01, okej, jag rider inte så mycket på banan men jag har som mål att gå dit en gång i veckan Min är inte så tjaffsig i munnen längre sen jag bytte till nova bett men ibland lite svårstyrd
Det är en superbra övning att ställa ut koner eller att använda mitten på grusvägen som mittlinje som du kan passera på olika vis. Tex genom att flytta framdelen mot mitten, rakställa tvärsöver vägen och sen rida fram till kanten för att flytta bakdelen så du står i rätt riktning igen. Går ju lätta ner övningen genom att bara flytta ett-två steg och sen rida fram och flytta rumpan ett-två steg.
Vilken balans du har! Det där gjorde ni jättebra!
Vi var o tränade i fredags, skruvade upp lite nu o fick hoppa lite högre o lite svårare bana än förut:
Serie
http://www.youtube.com/watch?v=XAjKFthUk94&list=UUk_PA23OzPNk_cMxuinWzUQ
Liten del av banan
http://www.youtube.com/watch?v=gxE73oUqyc4&list=UUk_PA23OzPNk_cMxuinWzUQ
Hon är väldigt positiv när hon får går på framåt rejält, jag som gillar sofftempot vi haft har lite svårt att vänja mig...
Hästar är klaustrofobiker och flyktdjur av naturen, så alla trånga, mörka platser är förenade med obehag för dem, och obehag är bäst att springa bort ifrån. Du kan inte få en häst att tänka logiskt i en sådan situation, bara få den att lita på dig och därigenom skapa en positiv erfarenhet av situationen.
Mitt tips går ut på att först lära hästen att alltid följa med när du leder. Öva t.ex med att gå över en presenning, gärna med rep- eller Dually-grimma och ett minst tre meter långt rep för bättre säkerhet och kontroll. Belöna minsta tanke på att gå framåt med eftergift och beröm. Helst ska den kunna både fram och back på kommando.
Sedan leder man hästen tvärsöver rampen från båda håll tills det inte är något problem. Ta god tid på dig, låt den stanna och titta, men huvudet skall alltid vara i rörelseriktningen så den inte får idéer om "genvägar".
Därefter kan man börja leda den rätt in, men ta bara något steg i taget fram till/upp på rampen. Stanna och backa tillbaka för att börja om upprepade ggr. tills hästen mer eller mindre själv vill gå på framåt och in.
När den är helt inne, och står lugnt; beröm, backa ut igen, och börja sedan om.
När du kommer så långt som till att stänga bommen, så var noga med att alltid vänta någon minut när den öppnats igen innan hästen får backa ut så de inte lär sig att "luckan öppnas = UT!"
Skulle de slänga sig, släpp repet så inget tar emot, då brukar de lugna sig mycket fortare. Det kan ju finnas en extra, lång lina som man låter löpa ut.
Ta god tid på dig, men håll inte på för länge! Du hinner troligen inte med alla steg på en dag ändå. Sluta när något gått bra och börja hellre om igen vid senare tillfälle samma dag. Då hinner hästen smälta vad den lärt sig och är förhoppningsvis positiv till att försöka igen.
För att citera Monty Roberts: "Slow is fast, and fast is slow."
Samma sak om någon tappar tålamodet. Försök aldrig pressa en häst med "hot" till att gå in - även om det skulle lyckas kommer hästen att vara ännu mer ovillig nästa gång.
Sedan är det jättebra om man har tid att åka/promenera till annan plats (behöver ju inte vara mer än 500 m hemifrån) och öva på att lasta på "främmande ort", vilket ofta är en helt ny grej för hästen eftersom den inte är lika trygg borta som hemma, och antagligen heller inte förstår att den ska få åka hem.
Viktigast av allt: Ha ALLTID hjälm och HANDSKAR på vid lastning!!!
Det kan gå rasande fort och jag känner personligen folk som fått fingret avslitet av linan för att de var utan handskar.
Lycka till, och - framförallt - ha KUL med lastövningen.
Vilken balans du har! Det där gjorde ni jättebra!
Vi var o tränade i fredags, skruvade upp lite nu o fick hoppa lite högre o lite svårare bana än förut:
Serie
http://www.youtube.com/watch?v=XAjKFthUk94&list=UUk_PA23OzPNk_cMxuinWzUQ
Liten del av banan
http://www.youtube.com/watch?v=gxE73oUqyc4&list=UUk_PA23OzPNk_cMxuinWzUQ
Hon är väldigt positiv när hon får går på framåt rejält, jag som gillar sofftempot vi haft har lite svårt att vänja mig...
"Life is like a bucking horse, there will be some ups 'n downs, bumps 'n bruises but if you just stay in there it will straighten out pretty soon!"
http://www.youtube.com/watch?v=ZBpSTU0wRw8&feature=youtu.be (Hopp från oktober)
Det var inte min mening att bemöta dig som nybörjare. Ledsen om du uppfattade det så. Du frågade efter hur andra löst sina problem - jag bara svarade. Antar att många läser den här tråden och alla har kanske inte vår erfarenhet och kunskaper ännu, så jag "bredde ut" mig lite för att förtydliga vad just den metoden baserar sig på. (Sedan har jag fruktansvärt svårt att hålla mig kort, men det är en annan historia.)Tack för det men jag vill inte låta snorkig men jag har hållt på med hästar i 20 år jag vet vad det är för djur jag pysslar med. Jag har en problemponny som jag håller på och utbildar på egen hand, jag vet vad jag gör och säkerhet är a och o. Vill inte bli mött som en nybörjare
5 gånger kanske.