08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

*kl*
Här är vi på G igen efter att jag varit mer eller mindre sjuk i 2 veckor :mad:

Min tränare red Angola i lördags och igår och det var riktigt roligt och nyttigt att se någon annan rida och nu vet min tränare hur Angola fungerar och kan hjälpa mig ännu mer :). Jag fick jättemycket bra tips om hur jag ska rida så nu blir det att öva och öva på det:laugh:

Imorgon ska jag själv rida för tränare igen nu när jag blivit piggare igen.

Annars så snöar det som bara den och när jag gick hem från stallet så blev jag riktigt sugen att ut och bara trava på alla vägar nu när underlaget är helt perfekt så jag har bestämt att jag ska fråga min chef om jag kan sluta tidigare på fredag och ut och rida en långtur på vägarna häromkring med mycket trav och galopp :)

Hade man haft en häst som är inkörd så är det perfekt att åka släde men nu har man ju inte det....

Näe, om jag rider på framåt nedåt så behåller hon kontakten, men fortfarande bakom hand :( Men hon är väl som sagt kanske inte starkare än så nu.

Japp, försöker alternera tempo och rida övergångar osv - har dock jättesvårt att få till övergångar från trav till skritt utan att hon kastar upp huvudet. Trav-galopp, galopp-trav, skritt-trav går mycket lättare, men just trav-skritt är APSVÅRT säger hon - antagligen för att det är då jag är sämst med att få med bakbenen :) Försöker sitta emot så mycket jag bara kan och få med bakbenen och att inte stanna för tyglarna enbart - har även tränat på röstkommando så att hon ska förstå vad jag vill. Går väl framåt i alla fall, men inte snabbt - fast vi har ju i alla fall väldigt roligt under tiden :)

:D
Jag borde köpa släde men jag har hästen inackorderad och kan ju inte ha hur mkt grejer som helst där.. Och så är det inte superbra vägar för slädkörning här, det är en hel del backar på "bilvägen" som man måste köra på för att komma iväg lite längre, och nu är det dessutom halt i de backarna.

Vad roligt att du gillar honom, han är ju perfekt i mina ögon, men jag kan ju vara lite partisk ;)

Ja du, jag funderar ju också ibland, men vet inte, han är rätt kaxig och visar alltid när han blir lite sur, så det kan vara något som är lite jobbigt bara. Har en utprovad hoppsadel och en dressyr som jag provat ut själv, tycker att båda ligger bra men har tendens att glida lite bakåt. Han har vad jag förstått alltid kickat lite i galoppen, mer och mindre i perioder, har själv märkt att han blir förbannad om min skänkel hamnar för långt bak, då sparkas det helvilt. Svansen åker nästan alltid upp i övergång trav till skritt, trots att jag inte sitter i övergångarna. Han sparkar och far runt även när jag tömkör eller longerar, gärna om det är något som stör honom (typ igår när han råkade springa över en kon, då blir han irriterad och sparkar..), så han tar lätt till ett bakben eller två om han är lite missnöjd.

När vägarna blir bättre ska vi nog ta en tur över havet till sadelmagasinet och gå igenom bägge sadlar, troligen blir det en ny dressyrsadel.

Ja det tycker jag att du borde, det är nästan lag på det om man har en inkörd häst :D

*kl*
Red Angola i ridhuset idag och det gick toppen. Hon har varit lite mötesskygg men idag gick allt bra det var bara den vita araben som hon tittade lite extra på;)

Sen gick hon på transporten helt själv både dit och hem :love:

Idag var jag och medryttaren ute och red och hon hade Jac. Det gick jättebra, han var lite pigg och for iväg en gång men hon redde upp det.

Ja säkert kan det vara så också. Jag vet ju att du kollat honom från topp till tå o hoppar gör han ju som en katt!:love:

KL

I förrgår var det snögalopp som gällde, Lilla Svarta pigg som en galning efter att haft ofrivillig vila när jag var var sjuk. Men hon kroknade rätt snabbt i snön...:D Sen var hon riktigt trevlig!
Igår körde jag ett lätt dressyrpass och hon börjar verkligen arta sig! Är inte alls så sned längre, hon kör ut vänster bog o går i halvsluta i höger varv men börjar räta ut sig mer o mer. Traven är riktigt bra, hade vanligt tjockt 2-delat tränsbett o det verkar hon acceptera, annars är det ju bara mjuka gummibett som fröken gillar! Galoppen var lite matt så hon hade nog lite träningsvärk efter snön dagen innan. Idag är det lite hoppning på schemat!:banana:

Min går också gärna bakom hand, bättre med sidepull men vill inte riktigt gå fram till bettet. Rider nu med novabett som jag tycker att funkar ok, taktiken för mig är att rida med jämnt, lätt stöd och när jag känner att han slappnar av och "tar" stödet försöker jag flytta ner min hand och få med hans huvud och hals. Funkar ganska bra i trav men sämre i skritt och galopp. Mina tränare är också av åsikten att man inte ska släppa ut tygeln och tappa kontakten, utan trots att hästen kryper in med nosen så ska man bibehålla lätt stöd. För mig funkar det bra att variera tempot för att få honom att ta stödet.

kl

Snoken innan dagens uteritt

a528e33876ac11e28a6522000a9f17d4_7.jpg

KL

dagen började med att Ubbe fick stå i gången tills han själv valde att chilla och få komma ut i hagen. egentligen hade jag tänkt att rida men han backade så i utvecklingen när det kom in en ny häst... så han fick stå där i gången och frustrerat skrapa i backen (i 40 minuter, svetten rann). hade han gett med sig tidigare hade det kanske blivit en tur men nu blev det ju ett träningspass i sig.

frustrerad och ledsen blev jag, jag jobbar ju hårt med att hålla honom lugn och inte frustrerad, förtvivlad och stressad.

MEN :love: vi tog en promenad ikväll och gudars skymning, vilken trevlig häst! jag känner mig så elak när jag står utom synhåll när han står i gången men positivt utslag i det ger så lugna utslag som ringar i vattnet kring all hantering och inre lugn.

dagfärsk bild från promenaden
61718_10200696049626419_1474509153_n.jpg

och nya sällskapet i hagen, den store i mitten (ca 163 cm ;))
404528_10200694282942253_10365990_n.jpg

Ha ha vad sött med halsduk! Du e ju för go med din häst!:love:

KL

Igår stod lite hoppträning på schemat. Lilla Svarta skötte sig som vanligt men jag var helt slut. Finns ingen styrka i kroppen efter influensan o kan inte andas normalt. suck. Men på söndag ska jag vara fit for fight för då blir det pay and jump på bortaplan!:banana:

Men vaddå? Jag blev ju så varm under promenaden :angel:

Oj oj, är det första pay and jumpen? :) Vilken höjd? Vi vill se film ;)

Har du varit på Clinic Arena, Tenhult? Är ridhuset stort?

Fint, hon ser ut att tycka det är roligt :)

*kl*
Idag blev det i alla fall en ordentlig tur för Angola. Vi var inte ute så länge, ca 1 timme, men det var intensivt.

Vi galopperade och galopperade och galopperade och det gick så himla bra. Hon var så fin i traven sista biten:love:

Vi har ju fått så mycket snö så nu kan man rida på nästan alla vägar och det är så roligt för man kan ju trava och galoppera hur länge som helst :laugh:

Så när vi kom hem var hon så svettig att hon fick en dusch och efter såg hon så nöjd ut.

Imorgon blir det löshoppning och på söndag dressyr.

Var också ute och red i snön ikväll dock, så det var lite mörkt. Vi red i djupsnö en bit där det blåst lite och Jobelle galopperade stora 'hoppande' galoppsprång och fick ta i lite där det var djupt. Red även runt ett stort fält i galopp och när vi kom tillbaka var hon inte ens svettig. Börjar nog få bättre kondis tror jag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka