08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Jag har oxå problem med att fatta vänster galopp på rakt spår, även om det går. Känns lite halvkonstigt efter att ha haft jättesvårt med högergaloppfattning på min förra som var fullblod direkt från banan :P En sak som en väldigt bra tränare såg att jag gjorde fel på honom var att jag klämde med innerskänkeln i fattningen och låste fast bogen... Kanske värt att testa i alla fall, jag hade då ingen aning om att jag gjorde det :D Det enda som funkade annars på honom var att ställa ordentligt utåt och flytta in bakdelen - fast inte så snyggt på dressyrbanan :P

Tyvärr hittar jag inga lika klockrena saker på den här nu som inte lika gärna fattar vänstergalopp som höger - annat än att hon uppenbarligen är mycket starkare i höger - kan precis som du skriver gå förvänd hur balanserad som helst och byter gärna till höger ute på rakt spår och även inne om jag råkar ta henne i yttertygeln för mycket :S

Delvis Kl

Tyligen var problemet jag hade med Taras galopp inte så allvarligt så jag trodde. Igår hade hon inga problem med att fatta galopp verken på rakt eller böjt spår! Härligt!

jag vet faktiskt inte hur det ser ut med western här uppe, det borde finnas men kanske inte i så stor skala? Ska nog ta hjälp av min dressyrtränare, och låta ngn annan rida och se hur det går då. Går det inte att lösa måste jag ju kolla upp hästen och kanske hitta alternativa vägar :P

haha jaa... man har ju löst förvänd galopp i vänster varv iallafall, lär ju inte bli något problem senare i förvänd höger då ;)
Min har som sagt ändå fattat vänster ganska bra på volter och svängar tidigare, men inte nu längre tydligen :( får hoppas att det löser sig tillslut...

KL

Idag har vi ridit vår första träning för tränaren som kommer till stallet (förra gången blev inställd). Har fått en fast tid varannan vecka så nu kommer vi ha lite underhållsträning mellan träningarna för min vanliga tränare :)
Calle skötte sig fint, vi red på rakt bett idag (red ut på det igår men första "riktiga" passet idag) och det var väl inte helt strålande tänkt av mig att testköra det på en träning men det gick bra ändå. Han grejade lite i början av passet och liksom "testade" bettet, det känns nog lite annorlunda än det tredelade som går att röra lite mer, men sen när han funderat färdigt så gick han jättefint och la sig väldigt jämnt i stödet och var mycket mjuk. Ska testa det lite mer och skulle han fortsätta kännas bra så får han nog ett eget och så kan man ju skifta mellan det och det tredelade (inte så att han inte funkar på tredelat men jag tyckte att min andra häst kändes så fin på det raka att jag ville testa på honom med).
Hursomhelst, en bra träning för grabben och imorgon blir det vilodag för honom.

Låter som nått rollback-liknande. Himla smidigt om man behöver öka upp energin hos hästen också. Svänger du inåt eller utåt mot staketet?

Japp!:) Jag tränade dressyr för mycket känd westerntränare i flera år, det var han som lärde mig detta. Jag vänder utåt. Användes på unghäst som var loj i fattningarna o hade svårt för att fatta höger galopp. Har använt det på många hästar sen dess. Jag tycker vi borde ta till oss från olika inriktningar för t ex western tränare har enormt kunnande som dressyrmänniskor kan använda!

Vad roligt! Jag känner att Harriet inte är tillräckligt stark för att lägga mina pengar på träning än, hon orkar inte så länge.

Men igår var första gången som hon kändes lite ihopkopplad! vilken känsla det var o jisses frid vad denna häst kan trava!:banana::bump::banana:

Jag tror det är bra att blanda. Vem red du för? Senast häromdagen såg jag ett pleasureekipage på väg till dressyrträning. Ska man inte utbilda för rancharbete så är det ju bra att använda de utbildningar som är skapta för utbildning/tävling och inte arbete.

*KL* Igår blev det först 10-15 min lek i ridhuset och långa tyglar/longreining innan ridhuset blev upptaget av lektioner. Sen löshoppade jag honom några språng. Han såg lite "matt" ut i löshoppningen mot vad han gjort senaste gångerna, men hoppade helt ok (svårt att hålla reda på benen när jag hade lagt en upphöjd bom 3 meter innan kombinationen..).

Kl

Mörker ridning på schemat idag. Och första gången utan gatlyktor med. Dock en lite miss från min sida då jag glömde bort att bitvis av vägen är enbart markerad genom nertrampad/körd snö, allså inte det lättaste att se i ett hav av vitt och svart. Men, men det gick endå. Tur jag kan vägen. Och Tara sköte sig över lag bra. För utom att hon gärna ville vända när hon tyckte att det blev för farligt. Men tack och lov visade hon inte några såna tidenser när vi red förbi dom häst ätande skidåkade mostrena. Hon vet när det inte passar sig att strula, och på en väg med bilar är ett sådant. Dock hade jag tur som vände av vägen innan bussen dundrade förbi. Vet inte riktigt hur hon skulle ha reagerat på den...

Har du ingen pannlampa?

Idag har det snöat igen så ikväll blir det snögalopp, härligt!

KL

cahs: Per Larsson.

Nopp, tycker inte om att rida med pannlampa. Tycker att jag ser bättre utan. Men jag har en ficklampa på mobilen som jag kan ta fram om det behövs. Men som tur slapp jag det igår;)

Samt om det inte är snö på backen håller jag mig till dom upplysta vägarna ist:angel:

Och här blir det träning! Ska bli roligt:bump:

kl

Var ett tag sen jag skrev i den här tråden. Kul att se alla jämnåringar.
Senaste på min 08 e. Sandakan
DSC_0306.jpg
[/IMG]

och en liten travsnutt
http://youtu.be/kF5ulMaTzYE

Fin! Ser stor ut, hur hög? Jag tycker inte att min ska växa mer nu, är troligen runt 173 nu..

Han var duktig på markarbetsträning i fredags, absolut inget avancerat men första skutten sedan i somras:
http://www.youtube.com/watch?v=JH1sqOVRMno
http://www.youtube.com/watch?v=AlkZOdmfisk

Lång uteritt med sällskap i lördags, då lugn och fin men lyckades göra ett enormt luftspång som en capriole med skjuten rygg från stillastående så jag flög som en katapult! Detta på hemväg när vi stod och velade om vilken väg vi skulle gå eftersom vår genväg hindrades av takbygge och en grävskopa var igång. Varken han eller jag hann bli skärrade, mitt i allt låg jag på marken! Hoppade upp och red hem utan konstigheter. Ibland undrar man..

Sedan dess bara promenerat för hand sö och igår (behövs lite uppfostringspromenader..) Idag uteritt själva och han var laddad och körde rodeo mest hela tiden :devil:
Ingen avflygning och jag var mer arg än rädd men fan vad han kan härja, i början för att han var laddad och pigg men på slutet av turen var han rätt mör, kanske sur för att jag inte släppte på framåt (av självbevareldedrift..) Trodde att jag skulle flyga en gång, då jag lät honom rulla på lite mer framåt och han fick spel och bockade och sparkade och nästan skenade tills jag lyckades få honom styrd mot skogen så han måste stanna för en buske :eek:
Längtar till vår och snö/isfri bana så man kan rasta honom i lina lite bättre.

Fredag blir det dressyrpass för tränare och på sö markarbete/hopp för samma person, som jag inte ridit för tidigare. Blir intressant :cool:

Tack!:) Ja han är ganska stadig, speciellt när han får gå i sin komfortzon dvs lite bakom...

Krusmynta: Han är 168, men jag är kort. :D

KL
Tjho, träning idag och hoppning för första gången! Först gällde det att trava över bommar på marken. Och det var lättare sagt än gjort på en häst som kom fram till att det gick lika lätt att ta båda samtidigt i ett enda JÄTTEHOPP, som var och en för sig... Men efter många om och men, med någon konstig halvblnadning av gångarter över bommarna lyckades hon till sist förstå att det var meningen att hon skulle trava över dom.

Då var det dax för att prova på nästa och denna gången låg ena bommen inte på marken längre. WTF, tänkte Tara och tvär nitade. Efter ett par försök och med ena kanten på bommen ner kunde hon tillsist ta sig över. När Tara kom fram till att det inte vara någon fara, lades bommen upp igen. Tara hoppa upptäckte då hinderstöden efter hindret (som hade stått där hela tiden) hoppar åt sidan. Jag hamnade på sniskan och Tara brallar. Behöver jag säga mera;) Som tur var har jag en snäll häst som stannar då jag lyckades landa precis framför framhoven...

Jaja, inte mer med det, upp igen och på´t igen. Och denna gången utan att landa på backen. Sen blir det det dax att prova på att hoppa två hinder i rad. Ja, det lyckades inte dom första gångerna. Det krävde att jag tvingade över henne från stilla stående innan hon slutade springa förbi:/ Men sen jäklar i det. Var det bara att styra och hoppa:D När vi slutade så sög hon riktigt ordentligt på hindrena. Och jag lovar att vi hoppade minst 110, trots att hindren bara låg på max 60...

Roligt med hoppning, får se när jag kommer till skott och hoppar Rappe uppsuttet (har bara hoppat honom uppsuttet några få ggr, i somras/höstas).

Jättestadig och fin! Min pärla vill oxå gärna gå lite bakom, och jag gillar verkligen inte det - men alternativet är inte alls stadigt... hur tänker du kring det?

Jag tänker nog såhär, att det inte spelar så stor roll var huvudet är så länge man har ett bra och jämnt stöd i handen. Att man känner att bakbenen driver in i handen och att hästen spårar, att manken är i mitten. Om den gör det så tror jag att huvudet kommer i rätt placering när hästen blir starkare och lär sig bära sig själv mer och mer. Jag tror att man måste skilja på bakom hand och bakom lod.
Min hamnar definitivt bakom hand ibland pga min oförmåga i ridningen att aktivera bakdelen mer. :mad: Men vi tränar vidare..

Hur upplever du att din häst lägger sig i handen när du tycker att den går bakom? Att det blir ostadigt när man vill ta upp formen tror jag också beror på att de inte riktigt orkar hålla den formen ännu men att det kommer bli bättre när styrkan kommer.

Vad har du för pärla förresten? Har inte läst tråden på länge så jag känner mig lite ouppdaterad. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka