Sv: 08rna del 7
*KL*
Rappe fick som sagt vila några dagar (4), och igårkväll släppte jag honom i ridhuset. Fick för mig att jag skulle rida i halsring, så jag hämtade hjälmen och en westerntygel som jag knöt till en halsring.
Lät honom springa lite med mig på backen först, sen började jag introdusera vad halsringen betyder, från marken. Använde klickern och han hajade lite iaf
Hoppade sen upp och så red jag 5-10 minuter. Halter funkade bra (mest för rösten/sätet men lite med halsringen också), och ryggning funkade helt ok
Svänga var väl si sådär med, ibland fattade han och ibland gick han vidare (typiskt honom; "om det tar emot och jag inte förstår så fortsätter jag mula på framåt.."). Provade att trava två småsnuttar och tack vare röstkommando så gick det bra
Jag ska nog försöka mig på att rida honom i halsring ibland, som en "lek" om inte annat
Han verkade tycka att det var rätt skoj.
Idag fick jag sällskap av stallägaren och hennes ena islänning. Vi red ut en sväng i alla gångarter. Han var lite träig i munnen (pigg och rider med sällskap..), men efter att ha fått pyst ut lite energi blev det mkt bättre
Han valde vänstergaloppen mest som vanligt men jag fick fatta om ett par ggr för att få högergaloppen när jag hade bett om höger, så det tog inte så många fattningar innan det blev rätt.
Stretchade honom efteråt.
Tyvärr tror jag att han har fått pälsätare, han har tappat massa svans vid svansroten så det blev till att tvätta svansen och ha på switch igårkväll