08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Såhär lycklig var Hartwell när han fick komma ut i stor hage i söndags! Efter tre månader i box och sjukhage (5x5m) så trivs han ypperligt med livet på lösdrift! 4 veckor till så får jag börja trava igen. :)

486034_10151248029507887_1570038317_n.jpg

Senast ändrad:

Idag var det kallt (-18 grader) men vi red ut en sväng ändå i solskenet. Jac var pigg och framåt. Bjuder på ett par bilder från när jag hämtade honom i hagen:

549904_10151428018740948_1636240155_n.jpg

295306_10151428018755948_1376780981_n.jpg

Jag har hållt igång Rappe i vinter även när det varit jättekallt etc, men den här veckan får han vila.. Jag har rätt mkt "annat" inplanerat den här veckan (dottern fyller år etc), och jag blev väldigt lat idag när termometern stod på -20 drygt och jag skulle skritta ut (han hade planerad vila måndag-tisdag redan).
Så det får bli en kort vilovecka (måndag-torsdag eller måndag-fredag)..

Idag har Chelsea fått nya skor runtom och snösulor. Hade tidigare bara skor fram men hon sliter bra på sina bakhovar så vi ville inte vänta längre.

Tog en härlig ridtur i solnedgång och fullmånsken, tyckte inte det var så kallt nu på em :D

Vilka fina bilder, härligt med någon som rider med ordning på en bruksnordsvensk, de är ju ganska maffiga! Vi har varit till ridhus några gånger, Appe blir ganska uppvarvad över att åka bort så vi måste träna med ordning nu. Här är från passet i måndags (rider utan chabrak eftersom han får skav annars där han rakades på ryggen för sina injektioner). http://www.youtube.com/watch?v=0rPWDNcrZOo

Red för Kristina "Jepa" Idman idag, en av Kyra Kyrklunds gamla tränare och hon hade bara bra saker att säga om min häst :love:. Han skötte sig toppen, jag var lite orolig eftersom han vilade igår och det blåste rejält vid stallet så när jag ledde in honom taktade han och pep och gjorde ansatser att dra men höll sig i skinnet. Mest var han spänd när Åsnan utanför ridhuset började skrika, men det är ju förståeligt!

Okomplicerat pass med endast övergångar och skänkelvikning i skritt, men det var lagom för oss:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151175866177127&set=vb.714947126&type=2&theater

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151175788532127&set=vb.714947126&type=2&theater

Efter 2 veckor ofrivillig vila från min sida kunde jag inte hålla mig mera och hoppade upp igår i sadlen. Dock var det kanske inte det den lugnaste passet då jag valde att rida ut i skymningen. + hade den stora fräckheten att be henne att stå stilla. Har pratar vi om näst in till djurplågeri gott folk, iaf enligt min fröken madame. Hon protesterade HÖGLJUT med snurrringar, backningar, stegringar, bocknigar, mm. Efter mycket om och men kom hon till insikt att enda sättet att få mig att ge mig var att ge sig själv först:angel: Men det är något vi måste öva mera på...

Idag satt jag med ett stort leende när jag red Tara idag. Så härlig att rida. Fin i traven, dock hade jag velat ha liite längre steg på henne. Och i galoppen fick jag till en samlad galopp!

En sån fräckhet! Stå stilla -vad är det för dumheter??! :mad: ;)

KL
Här laddas för morgondagens träning, ett par månader sen sist och det är välbehövligt nu.

*KL*
Rappe fick som sagt vila några dagar (4), och igårkväll släppte jag honom i ridhuset. Fick för mig att jag skulle rida i halsring, så jag hämtade hjälmen och en westerntygel som jag knöt till en halsring.
Lät honom springa lite med mig på backen först, sen började jag introdusera vad halsringen betyder, från marken. Använde klickern och han hajade lite iaf :p
Hoppade sen upp och så red jag 5-10 minuter. Halter funkade bra (mest för rösten/sätet men lite med halsringen också), och ryggning funkade helt ok :)
Svänga var väl si sådär med, ibland fattade han och ibland gick han vidare (typiskt honom; "om det tar emot och jag inte förstår så fortsätter jag mula på framåt.."). Provade att trava två småsnuttar och tack vare röstkommando så gick det bra :)
Jag ska nog försöka mig på att rida honom i halsring ibland, som en "lek" om inte annat :) Han verkade tycka att det var rätt skoj.

Idag fick jag sällskap av stallägaren och hennes ena islänning. Vi red ut en sväng i alla gångarter. Han var lite träig i munnen (pigg och rider med sällskap..), men efter att ha fått pyst ut lite energi blev det mkt bättre :) Han valde vänstergaloppen mest som vanligt men jag fick fatta om ett par ggr för att få högergaloppen när jag hade bett om höger, så det tog inte så många fattningar innan det blev rätt.
Stretchade honom efteråt.
Tyvärr tror jag att han har fått pälsätare, han har tappat massa svans vid svansroten så det blev till att tvätta svansen och ha på switch igårkväll :crazy:

KL

Här kommer en film från dagens träning. Oklippt (mer än att jag satt ihop 2 separata klipp) så det är komplett med missar och allt ;) och har inte tagit bort ljudet så tränarens kommentarer hörs -och det tycker jag är skitbra (framförallt för mig själv) nu kan jag ju se hur det faktiskt ser ut....
Idag var han iallafall en riktigt duktig kille som har gått framåt sedan sist :laugh: :love: Kan tillägga att vi inte ridit för tränare sedan slutet av oktober...

http://youtu.be/2trkCRZWNGg

Red båda idag. Först ett hoppass på Jobelle som nu gått från extremt sölig till att hon hellre nästan rusar, så nu ska övningarna framöver bestå i mycket lydnads och styrkearbete i hoppningen. Hoppade lite bana och sedan en kombination några gånger för att få en bra rytm och sista sprången kändes bäst så då slutade jag. Hon vevar en del med huvudet men det tror jag kommer ge sig när hon går fram bättre och inte rusar.

http://youtu.be/WlH7Pe-k71Y

Sedan red jag dressyr på Jac och det gick ganska bra. Han behöver dock träna upp sin styrka ganska mycket, men det känns som vi ändå är på väg åt rätt håll. Oturligt nog hade han tappat en baksko idag men det fick gå ändå när vi var inomhus.

http://youtu.be/5KbmG3T-rp0

http://youtu.be/lymNrvvTJgM

http://youtu.be/UncpuNMTcOY

Senast ändrad:

*kl*
Börjar faktiskt små längta tills det är dags att sitta upp på detta lilla yrväder..
http://youtu.be/KL6SYbl4T5o

Chelsea har fått 4 dagars ofrivillig semester. Men imorgon är det dags igen. Har dessutom fått reda på att min favorittränare i hoppning ska ha träningar i det ridhuset som nyss byggdes 15 min från stallet och träningarna börjar v.8 :bump:

Senast ändrad:

Men åååååhhhh vad fin din häst är Krusmynta!:love: Han rör ju sig helt wonderful!:bow: Ser precis lagom ut för dig också o arbetsvillig. Jag är ledsen men jag har precis tappat bort vad det är för en häst? Svensk?

Mooi: Din prins är lika fin som vanligt!:banana:

KL

Idag blåser det halv storm här så jag skyndade mig hem för att hinna åka till ridhuset innan det var upptaget. Ett par kompisar hade tydligen planerat samma sak för vi träffades där. Lilla Svarta var snäll som vanligt o jag satt upp, hann skritta 2 varv när jag "möter" den ena hästen som linlöps o PANG så stod min normalt sett snälla häst, rätt upp på bakbenen!!:eek: Inte en gång utan flera...o jag hade oskodda byxor idag men tack o lov kompisens dressyrsadel som man sitter som ett smäck i så jag hängde med upp o ned tills jag lyckades dra henne runt på en minivolt....sen fortsatte hon i trav som om inget hade hänt. Hästuschling!:mad: Resten av de 40 min jag red gick hon som en dröm. hmmm.:)

Tack, vad glad jag blir! Han har gått framåt mycket sista månaden, har haft ordning och åkt och tränat mer och skippat bettet så han är nöjd och kommer till arbete bra nu! :love:
Svensk är han, e. Guido ue. Elmshorn, drygt 170 cm hög och alla kommenterar hur stooor han är men jag är 177 cm lång så vi är ganska lagom.

Idag blåste det som attan här också men jag slutade tidigt och ville ut och rida så vi tog en tur på glashala vägar, gick bra på bortvägen, spänd och tittig men vi jobbade övargångar och halter så han höll sig i skinnet. När vi vände och det stormade tag i träden kände jag hur han laddade så jag fegade ur och hoppade av och ledde honom, vill gärna slippa fler åkturer :cool:
Tänkte att han kunde träna på att stå i stallgången när jag mockade men härrigud vilket dåligt tålamod han har. Trampa, trampa, skrapa, skrapa, headbanga som en dåre och stå och fippla med munnen. I typ 45 minuter. Han måste ha någon slags bokstavskombination.. Tur att han låg på plus efter helgen för idag blev det några minus. På fredag kommer han med på markarbeteslektion och nästa helg är det hoppträning, tjoho :bump:

Nu har man börjat rida hästen själv igen( varit bortrest i över 1 månad) och det är toppen! tog första ridturen ute idag med galopp och han va så lugn och fin så himloa glad över brallpelle!!!

I morgon ska nya dressyrsaeln testas och läääängtar så ja dör tror ja för att få börja rida i de!

Ni där ute har inget tipps på hur ni gjorde första gg ni bytte sadel på era? min är en känslig och sprättig korv så tror de kan bli lite "luftig".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare