08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

*KL*
Jag har ridit ut ett par pass med sällskap, och högergaloppen har gått lite bättre :)
Mot slutet av gårdagens uteritt så var Rappe "helt sig själv" igen, såå skönt! Han gick lugnt och kändes "trygg", gick avslappnad och nöjd :love:

KL
Har stött på ett nytt problem med Tara idag. Och det är att fatta galopp:eek: Har aldrig haft det problemet med henne innan. Men nu när jag ger galoppskänklen drar hon upp huvudet och börjar slängtrava. När hon väl får henne att fatta galopp (efter många försök) så är det både korsgalopp och fel galopp. Pratade med den ena jag rider för och hon trodde att det berodde på att Tara var i en växtperiod:cool: Och rekomenderade mig att fatta från en hörna. Att jag redan hade provat det viftade hon bara bort. Tur att jag ska rida för min andra tränare på onsdag så får hon se vad det är som händer. Om det är jag som gör något galet eller om det är något annat som är fel:crazy:

Fast det var ju ett bra råd? Du kan även prova att göra en liten volt o sen fatta på väg ur volten. Det är en unghäst som nu är tonåring, hon kommer att ifrågasätta mycket som hon inte gjort förut, tro mig!:D

Vist det var ett bra råd. Men när jag sa att jag hade testat det med viftade hon bort det jag sa.

Kollat sadeln?

KL.
Nu är det liksom lite allvar här. Måste sätta igång Ubbe på riktigt, inte bara halvmesa med aktiveringen :angel: (har själv mått sådär sen uppsittningen för ett par veckor sen). Tog en liten tur runt gården på honom och han visade upp lite fältävlanstalanger när han skuttade nerför en liten bank (snarare ett trappsteg från mark till åker) och behöll lugnet trots denna fiffiga idé. Himla skönt! Om 23 dagar lastar vi och drar till Clinic!

ser att jag inte verkar vara ensam med galopp-problem just nu! :) min häst fattar höger och vänster galopp på bana på böjt spår/volt. Höger tar hon alltid rätt, i vänster fattar hon ibland fel. Inga större problem.

Men eftersom jag mest rider ut är det svårt att få till vänster galopp när jag inte kan göra stora böjda spår... Hon fattar alltid höger ute. Ställer jag till vänster efter rak väg så fattar hon ändå höger. Igår gjorde jag ett par vändningar till vänster och försökte fatta galopp medan jag svängde runt på vägen. Tredje gången tog hon vänster iallafall. Provade senare rakt fram med ställning till vänster men nä ingen mer vänster galopp den ridturen.

Jag ville inte hålla på vända efter vägen och fatta galopp i vändningen för många gånger då hon blev lite stressad och undrade vad vi egentligen höll på med... När hon tog vänster så ställde jag mej upp i sadeln och lät henne galoppera ganska fritt medan jag berömde henne.

Tips på hur jag kan få henne att fatta vänster på rakt spår? Eller är det traggla på ridbana och volter och svagare och svagare böjda spår som gäller?

Antagligen kör hon ut höger bog när du försöker fatta o då blir det naturligt att hon fattar höger. Prova att ta in bogen ordentligt, trampa i vänster stigbygel så du får lite mer vikt där, titta över din högra axel, vänd ordentligt på ditt huvud så får du fram vänster höft och fatta galopp. Blir det ändå fel, bryt av o överdriv ännu mer det jag skrev ovan o prova igen.

Kolla så det inte är du eller sadeln som är lite sneda, du kanske lägger mer vikt åt höger utan att själv vara medveten om detta.

KL

Var på clear round hoppning idag, hoppade den enorma höjden:angel: av 70-80 cm höga hinder o hon flög runt nolla! Såååå nöjd med min lilla bushäst.:love:

Jag provade diverse modeller på min innan jag hittade en som passade, inga problem som tur var. Kanske försöka att inte göra för stor sak av det hela, utan ta det mer naturligt. Om ryttaren väntar på reaktion är ju riksen stor att det blir så.

Antagligen kör hon ut höger bog när du försöker fatta o då blir det naturligt att hon fattar höger. Prova att ta in bogen ordentligt, trampa i vänster stigbygel så du får lite mer vikt där, titta över din högra axel, vänd ordentligt på ditt huvud så får du fram vänster höft och fatta galopp. Blir det ändå fel, bryt av o överdriv ännu mer det jag skrev ovan o prova igen.

Kolla så det inte är du eller sadeln som är lite sneda, du kanske lägger mer vikt åt höger utan att själv vara medveten om detta.

Jaa alltså nästan, hon tar ut rumpan till vänster när jag ska fatta vänster och då tar hon höger istället. När jag försöker hålla vänsterställningen och samtidigt hålla ut rumpan på henne så hamnar vi tillsut ute i vägkanten till vänster och hon hittar ett sätt att få ut rumpan och fatta höger ändå... Sadeln är inte sne, och det blir likadant på rakt spår med andra sadlar också.

Ska prova att vända mitt huvud till höger! Vi sätter varandra ur balans varje gång vi försöker fatta varsin galopp :P

Hur bör man göra när det blir fel? Sakta av lugnt och börja om, eller lite mer direkt bryta av så att hon inte tror att höger var rätt reaktion (även om hon fattade galopp). Som det är nu har jag aldrig klargjort för henne att det är fel när hon tar höger i stället för vänster, inte fått någon tillsägelse. Nu kanske jag bara har befäst att allt som är galoppskänkel betyder höger/valfritt?

Samtidigt vill jag ju inte bestraffa hennes fattning när hon "nästan" gör rätt.... Hon fattar ju rätt gångart iallafall :P Dock så börjar hon bli så pass säker i fattningarna att det kanske är dags att ställa mer krav?

Gör hon samma sak om du tömkör henne? Jag ska nämligen kolla det på min. För jag tänker som så att om hon fattar rätt i töm men inte med ryttare = mitt fel (eller sadlens). Gör hon samma "fel" i töm så är det något annat. Dock så fattar Tara galoppen lättare (och rätt) ute, så det är bara inne som hon har börjat med att strula.

Mötte ena tjejen i stallet som skulle ut och rida. Eftersom hon som hon skulle själv skulle rida barbacka tänkte jag: vatafack, jag gör det samma. Så jag hämtade hästen drog av täcket, satte på repgrimman, tränset som nödstopp (syns inte på bilden men jag har ett grimskaft kopplat till bettet ut i fall att), hoppade upp och red i väg. Och hon skötte sig. Tom när vi red förbi det läskiga reningsverket som vi aldrig har ridit förbi innan. (Jag gömmer mig bakom ponnyn, sa Tara. Han kan skydda mig!) Tågrälsen var inte heller något problem, utan där hade hon fullt upp med att titta på människor ist...

Bjuder på en blid med:
603037_4438882806606_432035644_n.jpg

på lina eller volt i ridning så fattar hon vänster. Det är på rakt spår det blir höger. Har inte fattat galopp på rakt spår på töm men antar att hon hellre skulle välja höger då med när det blir "fritt" val.

Det är ute på ridning rakt fram som jag inte får till vänstern. höger/vänster vad som betyder vilket har hon inte riktigt lärt sig. På bana och volt faller det sig ju mer naturligt att hon fattar den som blir enklare beroende på vilket varv jag rider i. Jag måste lära henne skilja på att höger är höger och vänster betyder vänster. Just nu rakt fram så betyder båda galoppskänklarna "bara" galopp. Och då väljer hon höger..

Sen hur jag ska få till det vet jag inte. Funderade lite om man ska säga till att höger är fel när man ber om vänster eller om man ska träna på bana och böjda spår tills poletten trillar ner.

Det är min erfarenhet att galoppen oftast ger de långvarigaste problemen under utbildningens första år.
En anledning kan vara att många hästar helt enkelt inte har tillräcklig balans och styrka för att fatta/bibehålla ena eller andra galoppen (eller galopp överhuvudtaget) med ryttare på ryggen. Vingliga bakdelar och utskjutande bogar är många ggr ett tecken på detta.
Då är det ju det som behöver tränas mer, snarare än själva galopphjälpen.

Förutsatt att hästen är tillräckligt stark, balanserad och rakriktad för att klara fattningen, är det kanske enklare för båda att få hjälpen förtydligad om man jobbar på bana och fattar på en volt (om det är där det oftast blir rätt).
Var extremt tydlig - även med berömmet när det blir rätt - rid ett varv på volten och följ sedan fyrkanten under mycket beröm, bryt av, hitta balansen, pusta och gör om. Fatta på samma ställe varje gång: en bra plats brukar vara precis när du lämnar ett hörn eller kortsidan.

När det blivit rätt tre ggr i följd, lämnar du volten direkt och liksom "lurar" hästen att fatta på rätt på rakt spår. (Här är ju fattning i hörnet ut från kortsidan det bästa alt.) Blir det rätt galopp tre ggr i rad, så avsluta lektionen där och sitt av - bättre sätt att få hästen att förstå att det var det här du var ute efter finns inte. :)

Börja gärna med det lätta varvet som då oftast snabbt är avklarat och ger både dig och hästen en positiv känsla av att ha lyckats innan ni börjar ned det som inte fungerar riktigt ännu.

Det är svårt att veta hur man skall göra med ev. tillrättavisning: de tar ju i alla fall rätt gångart även om det blir fel variant. Men de väljer ju faktiskt bara den möjlighet som är enklast eller lämnats öppen för dem.
Därför tror jag benhårt på att det viktigaste är att aldrig någon gång bli brysk.

Blir det fel galopp tror jag att det är viktigt att man bryter av omedelbart, men för "neutrala" hjälper, om du förstår vad jag menar. Fortsätt på volten och återfinn balans/takt/form. Förbered fattningen på nytt och gör om lika lugnt och sansat som om varje gång var den första.

Håll bara inte på för länge med övningen om det inte fungerar! Blir hästen spänd och börjar "springa ifrån" galopp-hjälperna, gör då hellre något som bara inte kan misslyckas, beröm, avsluta och börja om en annan dag.
Alt. - om hästen har en stabil läggning - återgå till grundarbete i trav/skritt tills lösgjordheten är tillbaka, pusta en längre stund, och försök igen.

PS/ Jag är lite osynlig, för här händer inte så mycket, men jag följer tråden varje dag och gläds åt framgångar och vackra hästar på bild. Hoppas få se åtminstone någon av er på dressyrbanorna i år!

Vad roligt! :)

Jag ska hoppa Rappe uppsuttet nu "snart", får se vilken dag jag kan få till det :) (så att det är tomt i ridhuset etc).

Fast problemet för sandra var ju att hon bara kunde rida rakt fram....annars är dina råd bra!:)

Sandra: om hon kör ut rumpan åt vänster så innebär det att bogarna hamnar åt höger. Försök flytta bogarna åt vänster istället för rumpan o titta höger. Kan fungera. Annars ett westerntrick jag lärt mig, sväng hästen snabbt åt vänster o i böjningen fatta galopp. Brukar ta bara ett par ggr så har hästen förstått det hela. Sen att du då galopperar åt fel håll får du ju ta som en träning just då!:)

tack för dina tips, jag ska nog ta mej en vända till ridhuset snart känner jag. Red på en stor parkering idag och fick inte till vänster galopp en enda gång! Dock kan hon gå i förvänd(fel), hur lugnt, snävt, samlat och ökat som helst. Går även utmärkt att fatta höger från typ stillastående, skritt och trav. suck. Kanske ska sätta upp en annan ryttare som inte "fastnat" i högergaloppen och se om jag nu låst mej vid att det inte GÅR, och därför hämmar hästen...

Hon undrade nog vad jag höll på med idag när jag försökte fatta vänster galopp på volt, snäva svängar, hörn och allt möjligt flera ggr och hon tyckte väl själv att matte var otydlig och aldrig blev nöjd. Tillslut fattade hon galopp av sig själv (hela tiden) för så långt hade hon fattat - att jag var ute efter den gångarten. Fick avsluta tillslut utan vänstergalopp och det hela resulterade väl i frustrerad matte och förvirrad häst.

Jag ska longera henne nästa gång tänkte jag så att jag får se hur hon sköter vänstergaloppen på volt utan ryttare nu. Och se hur den ser ut, om hon har problem i fattningen då eller tar fel då också ? :O har inte hänt förut i longering iallafall.

efter kvällens ridpass så, ja hon skjuter ut bogen till höger och faller inåt mot vänster i galoppfattningen på vänstervolt och i vänstersvängar. Om jag kämpar med att behålla vänsterställning och hålla in höger bog så slutar det med att vi hamnar på en miniminivolt typ. Flyttar jag då ut för innerskänkel så tappar jag bog och ställning.

Jag vill sätta upp en annan ryttare eller rida ett pass för tränare nu innan jag förstört min häst för alltid :O

Förra ridturen så fick vi ju vänster en gång genom att vända på vägen och fatta i vändningen (westerntricket du beskriver typ), så kanske ska göra om det då på samma ställe som sist så kanske vi lyckas igen...

Fast problemet för sandra var ju att hon bara kunde rida rakt fram....annars är dina råd bra!:)

Sandra: om hon kör ut rumpan åt vänster så innebär det att bogarna hamnar åt höger. Försök flytta bogarna åt vänster istället för rumpan o titta höger. Kan fungera. Annars ett westerntrick jag lärt mig, sväng hästen snabbt åt vänster o i böjningen fatta galopp. Brukar ta bara ett par ggr så har hästen förstått det hela. Sen att du då galopperar åt fel håll får du ju ta som en träning just då!:)

Låter som nått rollback-liknande. Himla smidigt om man behöver öka upp energin hos hästen också. Svänger du inåt eller utåt mot staketet?

efter kvällens ridpass så, ja hon skjuter ut bogen till höger och faller inåt mot vänster i galoppfattningen på vänstervolt och i vänstersvängar. Om jag kämpar med att behålla vänsterställning och hålla in höger bog så slutar det med att vi hamnar på en miniminivolt typ. Flyttar jag då ut för innerskänkel så tappar jag bog och ställning.

Jag vill sätta upp en annan ryttare eller rida ett pass för tränare nu innan jag förstört min häst för alltid :O

Förra ridturen så fick vi ju vänster en gång genom att vända på vägen och fatta i vändningen (westerntricket du beskriver typ), så kanske ska göra om det då på samma ställe som sist så kanske vi lyckas igen...

Kolla upp om du har nån westernklubb i området? Kanske kan finnas någon där som har lite tid över tänker jag? (wras.se) Ps. tänker att du kollar runt på de vanliga ställena inom "den vanliga" ridningen och vill tipsa om mer ställen *peppar*

Angående själva rollbacken "en vändning 180grader på bakdelen" så är det stor skillnad på om man har ledande, vändande hand låg eller något högre. Höjer du handen pyttelite så lyfter du upp bogen och underlättar för framdelens rörelse uppåt och runt. (Här är det dock viktigt för mig att lägga ann yttertygeln på halsen då den också signalerar). Är ytterhand högre än innerhand flyttar oftast hästen rumpan istället för bogen. Om hästen i en rollback vänder på framdelen och flyttar rumpan så handlar det oftast om framåtbjudning och eventuellt vad som händer i dina händer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare