08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Kul att ni är på G nu, pemi! :)
Se det så här att han fått växa i fred; så nu har du ett stabilare grundmaterial att arbeta med och det behöver inte bli lika ryckigt i träningen som med en yngre häst som växer lite då och då.

Red lektion härodmdagen på herr knas för min tränare, kändes gott att kunna ta upp de där igen och faktist "rida" lite nu å inte bara åka häst! Måste säga att han har gjort så sjuk stora framsteg på en månad att de e helt sinnes. Unde ridpasset fick ja även smaka lite på hans envishet och "kan själv". Min fina lila sprattelgubbe

1249_291_50068de99606ee4f70000c25.jpg

1249_246_50068d66e087c37db6000c85.jpg

1249_313_50068e259606ee4f5e000c37.jpg

Kl

Här händer det inte så mycket. Tara har fått en oväntad viloperiod och i väntan på att hovis ska komma plockade jag av den andra framskon igår. Det var en tidsfråga innan den oxå ramlade av. Så nu går hon barfota runt om, vilket hon inte har gjort en enda gång på snart 2år. Så nu håller jag tummar och tår att hon inte får någon böld:crazy:

Sheerona - Tack, ja han har blivit mkt trevlig att ha och göra med nu =) Han är något så exotiskt som ett svenskt halvblod med skendräktighet ;) efter Twiligt - WArstainer - marathon =)

Tycker ni det är för mycket begärt av en 4-åring att på 21 m landa i galopp, avbrott till aktiv trav och därefter nytt?Hindret är glest koppelräck på ca 60 cm och avståndet blir för långt för 5 språng på så litet hinder. Alternativet är naturligtvis att länga avståndet. Vilket skulle ni göra? Hästen blir lätt tung och långsam i aktionen så det kunde vara bra att lägga in något som kräver lite mer aktion i huvudet. I hagen har han hur mycket energi som helst och inga problem att hålla reda på tassarna.

Jäkla tangentbord ställer om sig hela tiden... därefter nytt språng, skulle det stå men texten åts upp när jag försökte ändra... :devil:

Vad kul att se film från er igen, var ett tag sen och har allt undrat hur det går för er! Vad fin hon har blivit och vad hon ser vuxen ut nu! :) Hur hög är hon nu?

*kl*

Tabbe rids ganska så aktivt nu och vi har både hoppat och vart och badat det senaste. Första badet gick bra, tvekade en del innan han gick i men sen var det lugnt, andra gången var jobbigare för att det dels blev spöregn och det gick lite vågor på vattnet som var väääldigt läskiga, men i kom vi. Här är bilder från första gången:
552174_3984438644855_1200675118_n.jpg

532400_3984443884986_484102507_n.jpg

523702_3984451645180_1382650527_n.jpg

600217_3984453885236_1283374397_n.jpg

Och igår hoppade vi lite, han börjar ta sig lite i hoppningen nu men det saknas fortfarande en del framåtdrivning och han är väldigt nonchalant när det är låga hinder, lyfter inte riktigt på benen. Och jag är dålig på att driva och hjälpa honom på rätt sätt.. :/ Men det går i alla fall bättre och han är väldigt snäll, hur vi än kommer in (även om vi kommer i skritt) så hoppar han allt och han är inte det minsta rädd även om hela hindret faller ihop ;)
Ursäkta suddiga bilder, tagna från en längre film.
578669_4036188978581_401976471_n.jpg

487669_4038217309288_132528848_n.jpg

205334_4038219749349_689243590_n.jpg

564551_4038220869377_935797125_n.jpg

599420_4038222709423_63291795_n.jpg

Han har fått stubbman nu förresten, vilket syns lite på dom senaste bilderna. :)

Vad härligt det ser ut att bada med hästarna! Det tror jag min skulle gilla med tanke på min senaste bild...

*knapplån*

Vet någon om/vart man kan hitta vad som krävs av hästarna på championatskvalet? Nu menar jag alltså inte poängmässigt utan rent ridmässigt. Det är ju lättare när man ska kvala till 5 års och uppåt eftersom man då rider ett program så då är det ju lätt att titta på det och sen bedömma om man tror att man och hästen är färdiga för att kunna klara av programmet. Men på championatskvalet så rider man väl enligt domarnas instruktioner? Vad ska de kunna? Lite sidvärts vet jag, sen hörde jag något om att man ska kunna länga ut tygeln på långsidan i galopp och hästen ska då söka sig nedåt i formen? Stämmer det? I trav kan vi det utan problem nu, men gör jag det i galopp riskerar vi hamnar i Kina... Någon som har ridit eller iallafall varit på enn kval förut? Jag har det inte och har således ingen aning om vad som förväntas av oss...

Vad härligt det ser ut att bada med hästarna! Det tror jag min skulle gilla med tanke på min senaste bild...

*knapplån*

Vet någon om/vart man kan hitta vad som krävs av hästarna på championatskvalet? Nu menar jag alltså inte poängmässigt utan rent ridmässigt. Det är ju lättare när man ska kvala till 5 års och uppåt eftersom man då rider ett program så då är det ju lätt att titta på det och sen bedömma om man tror att man och hästen är färdiga för att kunna klara av programmet. Men på championatskvalet så rider man väl enligt domarnas instruktioner? Vad ska de kunna? Lite sidvärts vet jag, sen hörde jag något om att man ska kunna länga ut tygeln på långsidan i galopp och hästen ska då söka sig nedåt i formen? Stämmer det? I trav kan vi det utan problem nu, men gör jag det i galopp riskerar vi hamnar i Kina... Någon som har ridit eller iallafall varit på enn kval förut? Jag har det inte och har således ingen aning om vad som förväntas av oss...

När jag var på kval med min 05:a så skulle man kunna visa fri skritt (och givetvis skritt på tygeln), i traven var det längning av steget "så mycket som hästens förmåga tillåter", sidförande på diagonal åt båda hållen. I galoppen var det lite längning och sedan korta galoppen så mycket som hästens förmåga tillåter. De vill alltså se skillnader, att hästen går att reglera lite och att den flyttar på sig.

Vet du vart du tänkt rida kval?

Ok, men det låter inte så avancerat så då kanske vi klarar av det. :) Min häst galopperar ganska stort och har än så länge inte så lätt för att komma tillbaka och samla sig, men lite kan vi ju reglera galoppen. Det är svårt att korta galoppen från vanlig arbetsgalopp, men tillbaka fråk ökad till arbetsgalopp ska nog gå bra. :)

Meningen är att vi ska rida kval i Enköping eller i Tingsryd. Vet inte än vilket som kommer att passa bäst. Hur går det med Calle? Ska du rida kval på honom?

Samma här gällande galoppen. Kan ta tillbaka från en ökad galopp men svårare att minska under arbetsgalopp :p
Viktigt att tänka på är att inte köra slut på dem på framridningen eftersom man rider i 15-20 min -jämför mot en vanlig tävlings 5min.....

Ah, då kanske vi ses. Det lutar åt att jag kommer till Tingsryd även om det är ganska långt för mig. Hade egentligen planerat att rida i Alingsås nu i slutet av augusti men pga strul i stallet kommer jag inte få in honom från betet + skodd igen förrän 6/8 och det känns inte schysst eller realistiskt att ha honom igång tills dess eftersom han vilat sen 2/6. MIN plan var egentligen att ha hämtat honom från betet idag och börjat köra igång men nu sket det sig...
Så för tillfället går han och njuter i fulla drag (2v till) och har äntligen lagt på sig litegrann, och jag är så ridsugen att jag vet inte vart jag ska ta vägen :p

Åh har din också svårt att lägga på sig? Jag trycker i min så mycket mat det bara går och lite till och ändå är han nästan i tunnaste laget. Antar att det är för att han är stor och mycket energi går åt till att växa och dessutom är han en sån som aldrig riktigt slappnar av. Han har inte ro att beta i hagen ens för han måste ha stenkoll på omgivningarna hela tiden. Det lär ju också ta en hel del engergi. Men jag har börjat ge olja i maten nu också och tycker faktiskt att det har hjälpt lite.

Helst ska jag väl rida i Enköping, det är närmast för mig, men Tingsryd var senare så jag tror att det kanske passar bättre i planeringen. Men vi får se. Om man nu skulle missa kvalgränsen med 0.01 % eller något sånt så man känner att det kanske skulle gå om man fick göra om det, får man prova att kvala igen då på ett annat ställe? Eller har man bara ett försök på sig?

Ja, min är inte så lättfödd. Har haft lite problem med hans mage -han är alltid lite halvlös i magen, inte diarré men det är ändå för löst. Man får liksom känslan att magen jobbar för fort och maten går igenom så fort att det egentligen inte är "färdigt" och inte hinner fastna nåt på honom :p
Nu har han ju gått på bete i 6v med MKT mat, tagits in på natten och fodrats med lite kvällshö och kraftfoder både morgon och kväll och nu börjar han bli fin. Verkligen inte betestjock men har fått ett litet hull iallafall.

Man får åka på flera kval. Jag hade gärna haft Tingsryd som extratillfälle och åkt till Alingsås först men får köra på bara Tingsryd, går det så går det ;)

Har införskaffat en 08:a så vi kanske kan få vara med här? Det är ett KWPN-sto e Zavall-Flemmingh-Indoctro, hoppstammad alltså men jag hoppas förstås på att hon ska vilja bli fälttävlans häst!:D
Hon var inte inriden när hon kom den 28 juni men mycket hanterad och det var bara att sitta upp. Rider nu i skogen 4 dgr/vecka och det är inga som helst problem.

33154195.jpg

Vilket vackert ansikte!:love:

Här har jag ridit lite för tränare. Vi har problem i vänstervarvet med att Ceasar vill kasta in innerbogen men det märks tydligt att direkt vi får det att fungera så går även vänster galoppfattningar mycket lättare för honom. Vi har också hoppat lite bommar och pyttehinder men det märks tydligt att han inte riktigt fattat det hela.
Hullmässigt vet jag heller inte riktigt vad jag ska göra. Jag känner revbenen men han har en stor gräsmage. Jag vill ju inte gärna ösa på med protein när de går på helbete (jag har stor "fångest") men jag tror att jag ska prova ge honom lusern för att se om det hjälper. Överlinjen är dock fortfarande rätt fin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
4 949
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
453
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 827
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar