08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Idag har jag travat med min pingla för första gången!:banana::banana:
Hon tyckte inte att det var nått konstigt alls, men jag blev ju så klart jätte glad :angel:

Snart får vi ge oss på att rida med sadel åxå :p

Det kanske inte ens är han som har svårt att fatta vänster, det kan vara hon!:) Dvs hon kanske låser höften på ett sätt som du inte gjort o då får han inte möjlighet att fatta på ett bra sätt.

KL
rebeckasff: Nyfiken, hur kommer det sig att du inte kommit längre med din 4-åring?

rebeckasff: Nyfiken, hur kommer det sig att du inte kommit längre med din 4-åring?

Jag har för många hästar :D

Skämt och sido, eftersom hon har varit mitt ända sto (expert på att får fram hingstar;)) så har hon fått gå kvar ute hos märrarna och därför kommit på "undanskuffen"...
Så därför tänkte jag sälja henne i våras och hade köpare men på röntgen visade sig att hon har en trauma skada i ena bakknäet (i övrigt ua på röntgen) och köparna drog sig tillbaka.
Så nu får jag ju snällt behålla henne :laugh:
Hon har alltid stått högt i kurs hos mig, jag älskar ston, och hon är precis så som jag vill ha dom, med humör på rätt sätt ;)
Så därför har jag nu börjat med henne också när jag ändå håller på med 3 åringarna :)

Ja jag har med tänkt så. Men vågade inte skriva något för jag ville inte "skylla" på henne innan jag sett det ;) Jag har inte hunnit dit att kolla men imorgon ska jag. Ska rida honom själv då med. Sadeln tror jag iallfall inte det är. Det ska vara ifall hon lägger på den fel på honom isåfall. Hur gör man om det är henne det är "fel" på?

Ok men då rider du kanske in alla dina hästar lite senare om du inte börjat med 3-åringarna förrän nu? Inget fel i det, när jag växte upp så reds alla hästar in vid 4 års ålder och det gick bra det med!:)

Måste säga att det är så kul att se dina fina killar! Kikade precis på filmen från terrängträningen med Flip, han är så himla fin och positiv hela tiden! Men han gav dig en fin flygtur såg jag. :D Skönt att se att även ni duktiga kan trilla av, då känns det bättre för mig som vanlig dödlig. :angel: Jag är så feg så jag lejer bort terränghoppningen i framtiden, har redan bokat pilot. ;)

Ok men då rider du kanske in alla dina hästar lite senare om du inte börjat med 3-åringarna förrän nu? Inget fel i det, när jag växte upp så reds alla hästar in vid 4 års ålder och det gick bra det med!:)

Dom börjas med när dom e redo :)
Jag har ridit in två st 3 åringar i år och den ena börjades med i mars och han är riden 10-15 ggr nu innan sommaren, har vilat ett tag och nu börjat rida lite smått igen och den andra har ridits in i typ maj och haft en lite paus efter det i väntan på skor och dom har gått gått ute dygnet runt när vi städat målat stallen osv.
Dom förra jag har ridit in har jag börjat med på hösten som 2½ åringar och suttit på ett par gånger innan vinter för att sedan börja ridas igen på våren.
Dom har dock varit lite kralligare i typen och vuxit jämnt och varit lite mer redo, annars börjar jag inte så tidigt.

Men, som sagt, varierar lite efter individen.
Men Mini har som sagt halkat efter lite pga att det har varit bekvämt att ha henne på lösdriften nät jag har haft att göra med dom andra...

KL
Idag åkte vi till Lilla Edet och tävlade 1 meter felfritt.;) Marco är så okomplicerad att ha med sig nu. Tittar inte på nåt och uppför sig fint.
Dottern skulle starta även nästa 1 meter men vi räknade ut att det var tre timmar bort så vi strök den. Fick räcka med en runda när han gick så fint.

Filmade rundan men även på framridningen. Film kommer.

*kl*
Jag har inte uppdaterat på länge hur det går med min men jag kan säga att det går framåt och att vi börja hoppat uppsuttet och igår höll jag på att drutta av efter hindret för det var så kul att hoppa tyckte hon och bockade lite. Får se om jag lyckas få upp en film också men här kommer en bild i alla fall. Andra gången jag hoppar henne uppsutten men hon är hoppad av en annan tjej innan.

dsc_0628_501c3db6e087c353f4000062.jpg

Annars så var hon ju iväg till en tillridare för lite uppfostran/tillridning och i början när jag fick hem henne så gick det bra men på måndagen sista veckan innan jag ställde av henne lekte hon rövare med mig och hoppade och studsade på bakbenen och gjorde även spinn som westernhästar gör (inte frivilligt kan jag säga) och då kände jag för att ge upp men sen under tors- lör så var jag på dressyrträning och då släppte det och sen har hon vilat i tre veckor och gått på bete.

Nu är hon igång sen ca 3 veckor och saker börjar falla på plats. Vi har jobbat mycket med formen och den börjar hon hitta nu och faktiskt har hon hållit sig på mattan och inte hittat på några dumheter. Jag har tom ridit hem från banan något som var omöjligt förut för hon bara skulle stå på bakbenen...

dsc_0505_5011ae75e087c3461900001b.jpg

Från första hoppträningen

dsc_0244_4fee1d76ddf2b36e110006fb.jpg

Från dressyrträning innan vilan

dsc_0479_205776483.jpg

Bonusbild för att hon är så söt :love:

Han är jätteduktig o fin och dotter med!:)

Men nu kör vi lite nosgrimmedebatt tycker jag...:laugh: Är det ingen annan än jag som tycker remontgrimma är fult? Har aldrig sett en häst som ser fin ut i det...och nu pratar jag enbart utseende, inte vilken effekt den eller den typen av grimma har.

KL

Var ute i skogen för 2:a gången igår sen sårskadan, hon var pigg o glad o i galoppen kom det första bocksprånget!:eek: Har ju väntat på att hon ska uppföra sig som en normal, busig unghäst och nu kom det...jag röt lite på henne o då slutade hon direkt! Men känns ändå bra att hon är såpass glad.:banana:

Din film är suddig för mig men det kan vara min dator? Tittade iaf på dina löshoppningsfilmer och det är verkligen en fin hopphäst du har!

Att hon är lite busig och så det hör ju dels till åldern o sen är hon ju rödhårig!;):D

Den är suddig, vet inte riktigt varför för i kompisens telefon (hon som filmade) så var den bra och när hon skickade till mig så blev den suddig och sen när jag la upp den så blev det inte bättre....

Ja det är en fin hopphäst men jag vill helst rida dressyr men vi får väl kompromissa lite :D

kl

hejsan alla
Har en lite fråga till er allihopa.
Är i sadelletar träsket och undrar om ni har några bra tips på sadlar att kolla/prova till en häst med lång (lite högre) manke och platt bred rygg?
Vad har ni för sadlar till era, ni som kanske har, 08 or med liknande typ av rygg?

Just nu känns det som att vi står still i utbildningen pga av jag inte hittar en bra sadel till min 08.

Annars är det så kul att gå in här och titta på er andras framsteg, är så inspirerande att läsa :)

Jadu jag letar jag med så säg till om du hittar någon som passar ;)

Nä men jag rider i en santa cruz celine nu men den ligger inte helt optimalt så jag letar jag med. Har en häst med bred platt rygg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 271
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 594
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
5 054
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
456
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka