08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Åh, så skönt för er! Det händer verkligen oerhört mycket med unghästarnas kroppar på kort tid. ;)

*kl*

Idag har vi varit på tömkörnings promenad med bett! Första gången sen hon blev fixad i munnen och det kändes "super". Nu är hon som en vanlig unghäst som ska lära sig bettet och protestera och acceptera. Innan fick hon ju lite "ryck" när det gjorde ont, det gör hon inte nu.
Hon var väääldigt pigg och tyckte det var suuuuper spännande och var helt uppe i varv när vi kom hem!
Men efter lite borstning och go mat så blev allt toppen och hon gäspade och var cool ;)
Tänkte att vi skulle göra om detta, samma runda, ett par gånger till i veckan och sen kanske det blir en premiär ridtur utan ledare och på bett i helgen :D

Svarar till alla lite!

Taack alla, är jätteglad att ha fått så fina bilder på honom! :) Senaste ridbilerna jag hade var från November förra året.
Han är rätt häftig Flippen, men Marlin passar mig mycket bättre! Sedan tror jag Flip kan gå längre inom just fälttävlan även om han kan behöva lite tid, Marlin kan nog mer plocka placeringar i de lägre klasserna. Men jag nöjer mig gott med 90- och 100-klasser, börjar hinderna krypa däröver tycker jag också att det blir lite väl mastigt :angel:.

Här är film från träningen också!

http://www.youtube.com/watch?v=5Ph6kFC_Gvo

knapplån

Någon har bytt ut den där fina dressyrhästen jag brukade rida mot en sjöhäst. Eller möjligtvis flodhäst... Han hade så kul i vattnet och stod och slog med frambenen så det skvätte över halva ridbanan. Inga tendenser till att rulla sig, han ville bara plaska och köra ned nosen i vattnet och blåsa bubblor.:p Tillslut fick jag dra honom därifrån för han hade nog gärna stannat där en timme till... När han kom in i stallet ville han ge matte en puss, nog för att jag gillar att gosa med mina hästar, men den pussen var den kallaste och blötaste jag någonsin fått. Det droppade vatten till och med från öronen på honom. Tokhäst!:love:

541786_10150845203536116_821128860_n.jpg

Men då, så söt! :love: Tänk om Deimion också kunde inse att det är kul med vatten, då kanske han skulle slippa att hoppa längdhopp över varje vattenpöl, hah. ;)

Idag har mamma premiärridit på Jac (som egentligen är hennes häst) och jag måste säga att det gick riktigt bra. Han töntade sig och drog iväg med henne en gång, men hon satt kvar och fick stopp på honom och klev inte av efteråt :p så vi kunde rida hem utan incidenter. Dock tappade han en sko, igen. Så nu får han vila tills vi kan få på en igen.

Jobelle har vilat 2½ vecka ungefär och jag vet inte om hon ska vila längre nu eller om jag ska börja rida igen. Hade väl tänkt typ 3 v vila, men det kanske är bäst med en månad, åker ändå bort i nästa vecka och sådär.

KL

Rider ni era med sporrar? Den jag rider har blivit trögare och trögare ju fler nya ställen vi varit på men igår övertalade hästägaren mig att rida med sporrar och det blev en helt annan häst. Bättre galopp än jag någonsin suttit på på honom och kändes som om han kunnat hoppa hus, jämfört med före sporrarna då jag är helt slut efter att ha hoppat 4 språng på 50 cm. Han är överlag ganska "okänslig" så egentligen borde jag inte vara förvånad men det jag funderar mest över nu är hur det går att plocka bort sporrar på en häst som är van att ridas med? Min erfarenhet är att sporr-ridna hästar blir väldigt tunga och tröga om man rider utan sporrar. I detta fall är det ju inte min häst så frågan blir väl mer allmän, ägaren får avgöra om det ska vara sporrar eller ej just på denna.

Rider inte med sporrar vanligtvis, har provat en gång på dem var.
Marlin satte jag på innan dressyrtävlingen för att testa ifall jag skulle ha på då. Men han blev nästanpå sämre med sporrar, spände emot istället för att svara för skänkeln. Han får väl lära sig gå med det tids nog, men änsålänge kör jag på utan.

Flip satte jag på en gång efter en hoppträning när han började ignorera skänkeln, ville inte fatta vänstergaloppen. Ett pass med sporrar på så fick jag korrigerat det och nu har det funkat bra utan ganska länge, men i onsdags började han lite likadant på hoppträningen när vänstergaloppen blev jobbig. Så funderar på om jag kanske ska ha det på hoppträningarna bara.

Med min förra häst (ponny) brukade jag slänga på sporrar till dressyrtävling och när jag red dressyr för tränare, för att få lite extra skjuts och precision då. Till vardags red jag utan, tycker man får bättre effekt när man inte har på hela tiden!

Kan kanske tillägga att jag endast har rundade ponnysporrar.

Jag har sporrar på träning för tränare med min. Ibland hemma med men oftast utan sporrar hemma. Han har funkat bra på sporrar, inte visat någon irritation/spänning alls.

Igår red jag för första gången utan ledare!
Blev start och stopp träning och lite miljöträning.
Tyckte allt att det var lite konstigt att inte ha någon att följa efter men förstod ganska snart vad som förväntades :love:
Mini7.jpg

KL
Idag var vi iväg på tävling igen. Hoppade 100 och lille Marco var felfria. Är så trevlig att ha med sig. Tittar inte på nåt och uppför sig väl.:D
Dottern som rider honom har sporrar när Jon hoppar honom. Har sådana som rullar. Tycker att de är bra då det inte "fastnar" i skinnet utan rullar utanpå.

Nu ska han få vila i en vecka igen. Vi åker till Falsterbo på onsdag.:)

Grattis, vad roligt!!!

Jag rider inte med sporrar. Tycker inte riktigt att vi är på sådant finlir att jag behöver den extra hjälpen. Just nu har jag mkt bättre hjälp av att ex.vis peta med spöet på bakbenen när han inte flyttar bakdelen nog mycket sidvärts.

Jag har funderat en del på just det där med framåtdrivning. Jag red ju kurs för någon månad sedan och tyckte att Ceasar kändes lite trög i traven så jag drev (jag vill ju gärna att unghästar verkligen går fram). Tränaren tyckte dock att det fick för fort och när jag förklarade att det faktiskt var jag som drev så bad hon mig genast sluta med det. Och det visade sig att han gick fram alldeles utmärkt för egen maskin och det värsta som finns är ju hästar som man i princip måste bära fram.

Jag fick också ett tips för skritten. Jag vill att hästen ska marschera och tänka ordentligt framåt i skritten. Det är hopplöst om man kommer i situationen att man börjar driva för mycket med säte eller ben i skritten. Hon tipsade då om att helt enkelt börja trava (på lång tygel) direkt jag tycker att han inte går nog fram, klappa och sedan sakta av. Efter några gånger så fanns ett ordentligt driv i skritten som inte behövde underhållas på något sätt.

Tyvärr funkar inte det på min trögboll, hon såsar som bara den i skritten. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, har provat allt typ.

Nu har jag dock bestämt mig för att det får bli tömkörning och mera krav på schemat eftersom jag tror det mesta av såsigheten är nonchalant attityd och 'jag skiter väl i dig matte'.... :grin: (ston..)

Jag tror det kan vara en mognadsfråga också. Min förra var 5 innan skritten satt helt på plats (och det var en mkt bra skritt). Före det var det såsskritt eller taktning, fanns liksom inget emellan...

Såsig skritt här också för det mesta men det kan variera väldigt från pass till pass och blir bättre och bättre. Jag trodde trögheten helt naturligt berodde på bristande styrka men med den väldiga beteendeförändringen kan jag inte skylla på det även om det naturligtvis behöver mycket mer innan han är "färdig". Jag lever på förhoppningen att han ska lära sig vad som förväntas av honom och att vi kan plocka bort sporrarna inom kort men jag har förstås ingen aning... personligen föredrar jag att rida utan sporrar till vardags och kunna lägga till dem när det är "skarpt läge" för osynligare hjälper och inte för att driva hästen framåt. Tack för era svar!

KL

Var ute och hälsade på Calle på betet idag. Har inte sett honom sen midsommar. Mamma hade tagit lite bilder igår när de var utan flugtäcken så jag kan dela med mig (togs ett par bilder idag med av den andra hästens ägare men hon har inte skickat över dem än). Calle har lagt på sig iallafall, han är ju långt ifrån sommarfet, men nu syns inte revbenen alls längre och även rumpan har fyllts ut. Så skönt att se!

38888_1341757764.jpg

64554_1341757770.jpg

79799_1341757782.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
4 844
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
449
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 738
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30