08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Vad roligt! Grattis! Ni ser jättefina ut på bilderna. :)

Min häst har haft lite sommarvila och har precis kommit igång igen så jag har inte så mycket att skriva. Men vi är anmälda till en tävling om ett par veckor för att miljöträna lite. Får se om han känns tillräckligt klar för att starta när vi närmar oss. Annars blir det i augusti istället. :)

Ja, jag valde mellan cob och standard, men det fick bli standard tillslut.

Du kan alltid höra med återförsäljarna, de är supertrevliga. :) Annars tror jag att de går rätt bra på div annonssidor också.

*KL* Longerade även idag, för det blev för tight att rida. Jag filmade denna gång och fick lite bilder från den på honom.

Deimion3.jpg

Gillar haserna :love:

Deimion2.jpg

Deimion1.jpg

Tänk att han alltid ska ha svansen så högt upp, men det har han även vid ridningen, trots att han är avspänd. Jag har för tillfället bara en film på honom, som jag även visat tidigare, men som ni ser har han svansen högt även där..
http://www.youtube.com/watch?v=6UyTRqbXjPU

*KL* Longerade Deimion en sväng igår och jag tycker att han har blivit betydligt rörligare och luftigare i traven nu jämfört med tidigare. :) Gillar verkligen att han är så aktiv och rörlig baktill :love:
Och håller svansen höögt gör han också, även när han är avspänd. Det gör han även vid ridning, synd att svansen jämt ser ut att vara så otroligt kort...

http://www.youtube.com/watch?v=PJBsnX2IySU

*kl*

Hade tandläkaren ute till M i går och tur var väl det...:crazy:
Hade sår i kinderna på båda sidor av vassa kanter och en liten hake. Men det värsta av allt var att hon hade en foderupp packning:eek: Och en djup en åxå!
Antagligen kommer detta av att det har fastnat en bit mat där när hon har tappat mjölktänderna och när nästa tand har vuxit upp så har det blivit ett utrymme där som det sen har blivit mer och mer mat i...
MEN, till den "goda" nyheten är att på så unga hästar så händer et så mycket i munnen/käken på dom så håller man bara efter det så kommer det mest troligen att försvinna :laugh:
Så nu är det tandläkare minst var 3e månad för att rengöra och hålla koll!

Så nu har jag beslutat att betäcka henne och så får hon ha detta året på sig att "fixa till" munnen :D
Nu har hon dock precis gått ur brunst så det blir en sen bebis nästa år om hon ens tar sig...

KL

Dags att uppdatera lite...

Red i fredags och stallägaren skulle då film. Men eftersom hon tycket att jag mes red och var i en bekvämlighetszon där jag och Tara bara lullade runt, tog hon tag i oss och gav oss en lektion. Då Tara (antagligen) kom ihåg hur jobbig den förra lektionen var protesterade HÖG ljut. Det var släng med huvudet, bockningar, stegringar, springa undan osv.

Tillslut var stallägaren nöjd och Tara och jag "föll ihop". Vi var helt slut. Men givande då jag insåg att jag måste vara mera bestämd i ridningen för att vi ska komma framåt.

Så igår tog jag tag i det. Mera bestämd och krävde att hon skulle jobba. Men iom att hon snubblade och hade sig kallade jag på stallägaren för att hon skulle se vad Tara hade för sig/något var fel. Vilket visade sig att det var svårt att hålla reda på fyra ben, en klump som ska styra och ställa samtidigt som man ska bråka.

Hur som helst det blev ett till träningspass. Som gick bättre än i fredags, trotts fortsatta protester var dom inte lika högljuda.

Idag var det åter en tur till stallet med ridning. Och hon gick sååå fint:love: Vist var det fortfarande protester men mindre. Och hon jobbade på fint.

Så dagen till ära valde jag att skritta ut som avskrittning. Första gången själva ute sen hon stack med mig i skogen i full galopp. Det märktes att det var ett tag sen då hon var väldigt på tårna. Men ändå kontrollerbar. När det var dax att vända om valde jag att hoppa av för inte inte inbjuda till ett försök att sticka hem med mig på ryggen.

Den sortens stallägare i sin närhet är ju guld värt!
Kul att det gav resultat åt rätt håll. Uttrycket "Tredje gången gillt" uppfanns förmodligen av en som tränade hästar. ;)

Svårigheten med att utbilda en ung häst ligger väl just i att ta sig förbi (våga och klara av!) de där bekvämlighetszonerna. Heja er!:bow:

Så härligt det ser ut med terrrängträning.;) Jättefina bilder.

Red ut med dottern på 08-an upp till en sjö. Hon skulle absolut testa om han gick ut i vattnet.:crazy: Det var den dummaste idéen han hade hört talas om. Trots att jag stod i vattnet med min eller gick i och ur så bara han tvär vägrade. Fullkomligt växte fast i backen.:mad:

Till sist klev hon av och plaskade själv ut i vattnet med ridstövlar och allt. Då följde han med.;) Stod sedan och plaskade med framhovarna i vattnets så vi var rädda att han skulle lägga sig ner.

Ska försöka ta honom till någpn terrängträning senare i sommar om det hinns med.

I morgon är det hopptävling igen. Startar 95 och 100.

Han verkar vara väl framme i hoppningen eran kille, jag var på hoppträning igår men vi har långt kvar till 1 m banor! Har inte hoppat på några v nu pga sårskadan, så lite ovant igen och herrigud vad han överhoppar! Han väntar in hindrena bättre nu, ibland lite för mkt så det nästan blir stopp och sen hopp rakt upp och rakt ner vilket gör att jag har LITE svårt att hänga med i spången! I helgen ska vi på tömkörningskurs, ska bli kul att lära sig mer, nu tömkör jag bara på "learning by doing" och att läsa sig till saker, men tycker att det är ett väldigt bra komplement till ridning ffa för en stor unghäst.

Min är aldrig hoppad uppsutten. Däremot har jag löshoppat lite, nu senast var i förrgår. Hindren var väl på hela 40 cm och bommarna flög åt alla håll. Ibland tog han sig över men lika ofta landade han mitt på. Någon hopphäst kommer han inte bli. Trots Ramiro Z i blodet... :p

Gud vilka härliga bilder! :love:

Önskar att jag också vågade mig på att prova ;)

*kl*
Mini vilar över helgen också sen tänkte jag börja med att tömköra henne med bett igen :laugh:

Din kompenserar ju det genom att vara en väldigt fin dressyrhäst!

Vi har varit på tömkörningskurs idag, instruktören körde honom enbart idag och jag ska köra imorgon. Kul att se någon duktig jobba ens häst, hon gillade honom och han skötte sig bra. Tränare uttryckte "man blir ju sugen på att rida ft när man ser den här galoppen" :love: Ska försöka lägga in film senare!

Underbara bilder!!! Man blir bara sååå sugen. Fast sjutton vet om jag hade vågat! :D :p

@maui
Hoppas att det gick bra! Höll tummarna för er.

@krusmynta
Visst är det vansinnigt skoj att tömköra?!

Idag fick även jag tömköra, igår var det instruktören som skötte jobbet. Superskoj var det, och Appe var hur duktig som helst! Här kommer film ifrån gårdagen:
http://www.youtube.com/watch?v=kQkA5JVbsCQ

Fick jättebra tips hur jag ska jobba honom för att komma till rätta med svag-stark sida, och övningarna var enkla men hade effekt. Fokus låg bara på att hitta bra volt och bra takt med jämnt påskjut. Idag var han mer avslappnad och i balans från början! Så nu står tömkörning på schemat 1 dag/v, är jättepeppad och inspirerad!

Tävlingen idag gick fint. Hoppade felfritt i 95 cm trots ösregn och paraplyer och regnkappor.;)

Filmade med telefonen så det är lite långt ifrån.:crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=7DmaHzBwN5w&feature=youtu.be

Eftersom han gick fint och dotterna var blöt in på skinnet valde vi att åka hem och kvitta i nästa klass. Har ingen brådska med honom.

Dotterna har en äldre tävlingshäst så vi är ofta på tävlingar och tycker inte det är så "märkvärdigt", en fördel då man ska ut med sin unghäst.

Min har bara hoppat en stock ute i skogen ett par gånger. Och inte går hon bra i dressyren heller.

Kl
I fredags var hon billigare än billigast. Först kunde man inte gå förbi det hästätande trädet. Gick inte ens att se det från andra sidan:cool: Till slut tröttnade jag, hoppade av och gick förbi trädet med henne tills hon gav upp iden om att det var farligt. Sen när jag hoppade upp kunde hon inte gå fram, ovs hur mycket jag skänklade på. Och använde jag spöt så flög hon i luften och sen fortsatte att vägra gå fram:grin:

Så det slutade med att när jag fick henne att tänka framåt. Hoppade jag av och bytte till tömkörning ist, då jag kag trycka på henne på ett helt annat sätt. Men även där fortsätte hon att bråka. Till hon kom fram till att det inte var någont mening med det...

Sen idag skulle jag ta ett till pass i töm. Men då hon tappade en sko satte det stopp för planen. Även om det e mjukt i marken fick hon en böld med en skum hälta sist hon var utan sko (hon e för lång i hoven för att skon ska kunna slås på igen).

Ist fick hon beta utan för hagarna medan jag passade på att smörja träns och sadel. Vilket fröken madame tycket var underbar ide:angel:

kl
Aston går mest på bete nu men i torsdags frågade min medryttare om hon kunde rida honom lite. Och jag tycker gott och väl han kan komma igång lite nu. Han ska gå på bete ett bra tag till men han kan gått allt röra lite på sig samtidigt. Hon skrittade mest honom och travade lite lite. Och han såg så fin ut. Han är så svart och vacker :love: och FET :D Så det är bara bra att han rör på sig! Så vi kom fram till att vi ska sätta igång honom nu så smått.
Han skulle ju gå på bete tidigt och länge för att han kändes så ung i kroppen och det är en helt annan häst nu. Visst det är väll mest fett men han är så maffig och fin. Och han ser så vuxen ut nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
4 844
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
449
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 738
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30