08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Sar och rebeckasff - även jag tycker att sadel ska ligga bra på en unäst då det är första mötet och de ska tycka de är okej att ha den på ryggen. De skall ju inte förknippa med obehag eller smärta.

Då det inte är min häst kan ja inte bara ringa ut vet även om ja velat. Vi "jobbar" henne just nu från marken eller ja äg gör det och om de stämmer vet ja ärligt talat inte. hon är en sådan person som kan ljuga och det märks. men vartfall hur hade ni löst problemet med äg som inte riktigt vill lyssna. hon nappar lite på ideen om tandläkare/vet men HON anser inte att det är ngt fel på hästen. utan att hon bara inte fattar. ska ja va ärlig så tror ja att hon tagit sig lite mkt vatten över huvudet med att köpa oriden unghäst men det VÄGRAR hon erkänna.

Det är ju tyvärr så att vissa inte ska ha häst. Speciellt inte unghäst.

Att tala om att misstänker smärta på häst brukar dock de flesta lyssna på. Jag tycker att du gör det hela värre med att hjälpa till. Jag hade ställt kravet på vetkoll, sadelkoll etc. innan jag hade ställt mina tjänster till förfogande. Om det nu är så att hästen har fruktansvärt ont så blir ju även du medskyldig när du är med och jobbar hästen.

Jag tycker att du ska vara frank och säga att du tycker att det är ett onormalt beteende och att du känner att hästen måste kollas upp vetrinärt innan ni går vidare. Svårare än så behöver det inte vara.

Håller absolut med!

Aldrig att jag hade satt mig och och "hjälp till" med en sån häst!
Tandkoll OCH Vet/et kontroll innan jag hade tagit i tu med några "problem"!

Stå på dig! Ställ krav om du ska hjälpa henne, annars kan hon ju vända sig till nån annan som antingen kostar henne en slant eller som är beredd att offra sin hälsa...:cool:

(om ingen annat så tänk på hästen som ANTAGLIGEN har ont nånstans)

Och jag red på min fina flicka för första gången igår :banana:
Med Ledare så klart dock, men första gången jag sitter på henne med sadel och sitter rakt upp!
Skrittade ca 1 minut på gårdsplanen bara, hade kapson på henne då vi väntar på att tandläkare ska komma och fixa en vass kant!

Men så roligt, grattis till ridturen!

Jag är själv så fantastiskt nöjd idag. Red kurs på Ceasar samt en kompis häst och för första gången sedan hans skada kunde jag fatta vänster galopp för skänkeln! :banana::bump::banana:
Däremot märktes det hur svag han är i det bakbenet de första stegen efter fattningen men för varje gång det blir rätt så blir han förhoppningsvis starkare.

Det fungerade efter att vi gjort skänkelvikningsövningar för höger skänkel i skritt samt lite i trav så det är tydligen modellen. Håller tummarna för att det kommer att gå lika bra imorgon.

GRATTIS båda två!!!
Såå roligt att det går framåt för er! :banana:

Tack!:love: Vi fick faktiskt till en fattning idag också och den här gången kändes vänster bak inte fullt lika "bananigt" som igår. Förhoppningsvis kan det befästas att vänsterfattningen numera inte gör fullt lika ont som den tidigare har gjort.

Håller med -kul för er!

KL
Nu har jag varit ute och hälsat på grabbarna på betet. Mycket nöjda var de ;)

tack alla för svar.

Jag har enbart hjälpt henne med tömkörningen en gång (då vi (läs jsg) konstaterade att hästen inte är helt 100) sedan hjälpte ja henne med att lede henne när hon satte upp. Jag har även gjort klart för henne att ja tänker inte sitta upp på HENNES häst. =)

saken e den att hon är rätt "duktig" egentligen bara att hon har börjat ljuga för sig shjälv som ja sa. lögnerna är ibland så uppenbara att man kan bara skratta.. å när ja konfronterar henne så ja då har hon alltid en superduberbra ursäkt.

jag va sååååå nära att få henne ringa vet ang tandkoll (och då förhoppningsvis bolla ideer med vet) lögenen ja fick kastadi ansiktet var att hon började jobba kl 8 (telefontiden 8-9). hon skulle gå en kurs (hon ringde mig kl 10 å sa att hon inte gått på kursen för hon mådde inte bra...) bad henne att ringa dagen därpå men ja hon "glömde". JAg har nu jobbat väldigt mkt och har inte sett henne på några dagar. och vet inte läget men tror inte hon har ringt...:(

Jag kommer som ni tipsade mig om att väga hjälpa henne och säga som ja känner att ja vill kolla minst tänderna på henne... Det allra festligaste är att hon hade ut vet för tänderna i oktober (tydligen?!) och då sa dem att vargtänderna va sååååå små att dem inte gick att ta. JA sa till henne att de kanske är dem som spökar å hon konfronterar med att hon tänker vänta MINST ett år innan hon kollar igen för att vara på den säkra sidan att hon kan ta dem så de inte är för små. Jag blir mörkrädd :mad:

KL
vad gällande min powni så har kärket nu fyllt 4 år i lördags och vi körde en tömkörningn som ja den gick inte till historien som en av de bättre. :angel: Ska försöka ta och ringa tränaren och höra om hon vill hjälpa mig i veckan och jag ska även försöka våga img upp själv utan att han någon på gården. (kommer ringa en tjej och säga att ja sitter upp och har ja ite ringt tbx inom 30 min så kan hon komma och leta) kans har ju en tendens att likna --> :bump:

*kl*

Lite bilder från helgens terrängträning med Jobelle:

181836_10151037939250948_18397262_n.jpg

603008_10151037939535948_66918017_n.jpg

540507_10151037939845948_605421644_n.jpg

538296_10151037940000948_598241472_n.jpg

282964_10151037940510948_288282665_n.jpg

545181_10151037941525948_1174907247_n.jpg

I morgon ska vi på vår första pay and jump, typ 65 cm, bara för att prova på.

Ser härligt ut!

Kl
Igår var det ett pass i töm som stod på schemat. Och Tara skötte sig fint. Försökta med att inte lyssna med efter ett par tillsäger lyssnade hon som aldrig för.

Och igår vad det 2 år sen jag för första gången såg Tara:love: Dock skulle det dröja nästan en månad innan hon blev min:angel:

599253_3507374999493_1609019633_n.jpg

458916_3507374439479_1826581893_o.jpg

178509_3507374159472_972681867_o.jpg

458412_3507373399453_80655448_o.jpg

Senast ändrad:

Ser jättefint ut! Härligt! Jag vill också åka och träna terräng, tyvärr finns det inga banor på Åland där jag bor, och det är lite långt att åka för bara en träning. Tittade på träningshelger och funderar på att åka på en i slutet på juli, 2 dagar med 2 pass/dag men vet inte om det blir för tufft för bebisen.. Han är väldigt glad och framåt hemma, och man kan ju ge längre pauser i passen. Om det inte blir i år blir det ju först nästa sommar.. Hur skulle ni resonera?

Hur långa är passen och vad innehåller de? Du känner ju din häst bäst och vet/märker säkert hur mycket hon orkar. :)
Är det bara två dagar och hon får en rejäl återhämtningsperiod efteråt, så skall det väl gå, tycker jag. Var på 5-dagars kurs på Flyinge för ett antal år sedan med dressyr ena passet och tömkörning andra. Vill minnas att minst en deltagare bara var 4 år och den hängde med hela tiden - men den var för all del i god ridkondition, och utbildningen var individuellt anpassad.

Å andra sidan - det är ingen brådska! Visst skall de utbildas ordentligt, men känner du dig tveksam till att hon orkar, (det är ju inte kul att betala en massa pengar man inte får valuta för), så kommer det, som du säger, nya chanser nästa år! :)

red knas idag dock mer eller mindre på lina då han hade en tendesn att leka turbohästgalning men skrita runt lite själv å vi försökte oss på de där med atts ävnga idag som han tydligen glömt bort...

inga vackra bilder och bara i skrtt men här är vi herr och fru knas!

4_030_4fe25d57e087c34f610007c0.jpg

4_015_4fe25cd39606ee4823000780.jpg

4_013_4fe25c88ddf2b376c5000797.jpg

4_014_4fe25cb49606ee480d000844.jpg

4_009_4fe25e1f9606ee48130007e4.jpg

Jätte fina bilder!
Lycka till idag :)

*kl*

Jag tänkte jag skulle gå på promenad med Mini i em, vi tar det lilla lugna med inridningen tills tandläkare har varit här på tisdag!

*KL* Jag har planer på att visa min fyraåring e Don Primero - Come Back II på kvaliteten till hösten och anmälde mig igår. Han växer något otroligt mycket nu och under tiden i min ägo har han gått från 140 till 155 i HW täcken, på 5 veckor!! :eek: Därför har han fått tagit det ganska lugnt och rids bara mycket sparsamt tre dagar i veckan och resten promenader i skogen. Han ligger väl i fas, så det är inget jag är orolig för. Planen är att ge honom småvilor med fyra-fem dagar vila under två veckors tid och sedan två-tre veckor helvila, men jag vågar inte låta honom stå längre då vi har ganska små och tråkiga hagar med kort utevistelse. Nu går han ute sju timmar om dagen och står på lite gräs tillsammans med en elvaårig valack, vilket funkar bra. En längre vila får han under vintern.

För tillfället är balansen och koordinationen inte den bästa så nu joggar vi för det mesta längst spåret och 20 m volter, alltså mycket lugn ridning.

Jag blev mycket förvånad när jag kollade på anmälningarna till Kvaliteten, det är bara jag som är anmäld för löshoppning, vilket jag är mycket förvånad över. Var helt säker på att det skulle vara fler än så. Är det vanligt att visa hästen uppsuttet, hur ska ni visa?

Min är bara hoppad två gånger uppsuttet hittills, så för oss känns det väldigt tight. Vi har som mest hoppat ett kryss på runt 50 cm och sedan hållt oss till bommar på marken.. Han hoppas max en gång i veckan och vi varvar med uppsuttet och löshoppning.

285-12.jpg

Vi planerar att hoppa uppsuttet, men så har vi ju varit ute med våran en del och hoppat.

Lyckades få första noll rundan i 100 klassen förra helgen.:D Är inte så lätt som man kan tro. Han var himla spänd i första klassen 95 och tittade på allt, så då rev han 2 bommar. Nyttigt att komma ut och inte bara hoppa på unghästtävlingar hemma som vi hittills gjort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
4 779
Senast: Mineur
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 454
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar