08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Nej, det klart det är skillnad men kvalitets kan väl inte riktigt betecknas som en ridtävling heller? Det är lite det jag är ute efter, vart på skalan ligger det? Jag vet ju vilka moment som ingår men sämre hur domarna prioriterar i sin bedömning.

Jag upplevde det som att dommarna tittade en hel del på ridbarheten.

Eftersom jag, som jag skrev innan, hamnade bland dressyrhästarna så red jag ju också med dressyr hästarna.
Och jag tycker att min -07a rör sig helt okey, med galoppen som bästa, men den som jag red ihopa med rörde sig fantastiskt!
MEN, den såg UUUUUUBER spänd ut (nu hann jag bara smygkika lite, jag koncentrerade ju mig på mitt), den varken längde eller kortade sig eller gick att "ändra formen på" utan den gick som den gick.
Och jag fick bättre gångarts poäng på min och jag gissar helt klart på att det var för att min såg mer påverkningsbar ut?
Och då var ändå min också såklart spänd och visade definitivt inte upp sig från sin bästa sida... Men det var han ju inte ensam om, dom är ju unga så jag tror att dom har lite överseende med det, det är ju lika för alla.

Men som sagt, att hästen är reglerbar och lyhörd tror jag att man vinner mest på! Tempoväxlingar, ökad/minskad samling (på 4 års nivå) och att dom är ridbara :)

rebeckasff;151969. skrev:
Jag upplevde det som att dommarna tittade en hel del på ridbarheten...

....Men som sagt, att hästen är reglerbar och lyhörd tror jag att man vinner mest på! Tempoväxlingar, ökad/minskad samling (på 4 års nivå) och att dom är ridbara :)

Håller med!
Jag har inte ridit kvalitén, men däremot dressyrkval till 4-års med mitt sto. De kollade väldigt på påverkbarheten -det krävs kanske inga perfekta längningar/samlingar/sidvärtes, MEN de vill se skillnader.

Vi kommer att göra som du är inne på. Vår får vila nån vecka då och då under sommaren och får jobba på till september då han ska visas på kvaliteten. Sen får han vila hela september istället.

Visade vår 06´a på kvalitetn och upplevde det som om de vill se hästens gångarter under ryttare. Formen brydde de sig inte om. Bad att man skulle länga hästen i både trav och galopp så att de kunde se gångarterna. Hästen får inte vara spänd då får den avdrag.

Dottern hoppade vår hemma i går och passade på att filma några skutt.

http://www.youtube.com/watch?v=XGa7XlG-oKA&feature=em-uploademail

http://www.youtube.com/watch?v=t9A-jouAMLI&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=UdUjgBNB7eg&feature=relmfu

Idag har jag löshoppat lilla pluttan igen. Det gick jätte bra :)
Tränade på lite "uppmärksamhet" = att jag varierade hinder uppställningen flera gånger.
Började med 4 galoppbommar på marken som jag sen höjde upp till studds, en i taget, sen längde jag lite mellan studds 2 och 3 så det blev ett galopp språng där emellan, sen gjorde jag tre studds var av det i mitten var högst (cm 60-70 cm kanske) och sen ändrade jag så att det bara var ett "högt" kryss i mitten och hängde min tröjja i mitten! Och jisses vad frökan var uppmärksam då då :p
Haha, tog i för kung och fosterland och slog bakut i luften över hindret så hon skulle vara säker på att inget hoppade upp och tog henne :angel:

Och sen la jag ner det så att det bara var bommar och sen gick vi på betes promenad och sen blev det en ordentlig ryckt och mys i stallet :love:

Låter som den idealiska löshoppningsträningen. :)

Ang. Kvalitén, så vet jag inte hur de gör idag, men är gammal nog :angel: att komma ihåg hur det i början diskuterades upprört hur många ryttare kom till visningarna och red sina unga hästar i alldeles för hög form.
Det var gångarter under ryttare man skulle visa, inte rida dressyrprogramsridning, och domarna fick (om minnet inte sviker mig) direktiv att slå ner på dem som gjorde det senare. Personligen hoppas jag att det direktivet kvarstår.

Senast ändrad:

Låter som den idealiska löshoppningsträningen. :)
.

Brukar alltid göra så. Tycker att det är så tråkigt för både mig och häst att alltid göra samma...

Och sen hoppar jag mina i båda varven!
Har fått många höjda ögonbryn för det och "nä men så ska INTE min häst få göra!"

Kan inte komma på en enda bra anledninga til att alltid hoppa i samma varv, snacka om ensidig träning...:crazy:

Ang. Kvalitén, så vet jag inte hur de gör idag, men är gammal nog :angel: att komma ihåg hur det i början diskuterades upprört hur många ryttare kom till visningarna och red sina unga hästar i alldeles för hög form.
Det var gångarter under ryttare man skulle visa, inte rida dressyrprogramsridning, och domarna fick (om minnet inte sviker mig) direktiv att slå ner på dem som gjorde det senare. Personligen hoppas jag att det direktivet kvarstår.

Jag hoppas också att det är så! För det är inte som sagt inte als någon tävling i den bemärkelsen utan man ska visa att ens unga häst är på rätt håll i utbildningen och rids så att det BLIR en hållbar tävlingshäst, inte att den redan ska kunna allt.

kul att läsa om allas framsteg =) knas sköter sig galant på betet kunde inte önskat något annat och är en mkt glad ägare till han när ja går och de kommer barn i full fart mned barnvagnar, cyklar och gude vet vad för att klappa när man leder han. Klart han är nyfiken men ja de blir oftast bara så mkt som nyfiken!

Däreomt så har ja en fråga till ER ALLA. Min kompis har en 08 hon med dem ligger efter i allt vad inridninge heter och ja jag vet inte riktigt hur mkt dem har gjort och inte gjort. Jag skulle hjälpa henne att hänga och sitta häromdagen och vi har en liten korall som vi håller oss på. Hänga gick super och även sitta. vi skritta något varv och skulle sedan byta varv. Kommer halva volten och hästen tokflippar över något. HOn stressar inte upp siug utan sätter av i världens caprioler och dylikt ryttaren flög tyvärr men är vi fick stoppat näsbloden så hängde hon om på nytt dock så började de forsa ur näsan igen.

DAgen efter bestämde vi oss för att tömköra henne för att helt enkelt få koll på halt och sävng och igång. Ena varvet går galant. Vi skrittar och hon har lite dålig bjudning men hon går fram om än inte smyger. Vi byter varv efter att hon känner sig bekäm och accepterar allt vad tömmar och tygeltag heter. Vi kommer ett halft varv (samma varv som hon slängde sig) och hästen tvärvägrar! hon backar in i eltråden 3 gånger och går inte fram när ja leder henne, hon vill inte fram när äg leder henne, hon går inte fram när ja gör ALLA olika varianter av smacknigar, hon går inte fram när vi står med långpisk bakom henne och försöker "jaga" fram henne. Hon är fastfrusen och inte stressad men snarare paralyserad. varför?

vi longerade idag eller ja äg gjorde det utan mig och då går hon fram och det är inget fel på tempot då man kan trycka på bra och även få henne att trava lungt. i båda varven

VAD SKA MAN GÖRA? era tanka?

jag har tänkt följande om de va min häst
* ta ut vet för tänderna kanske spökar (äg är lite ovilig)
* ta ut duktig tränare (äg ser att hon inte behöevr)
* fråga här på buke...

hästen i sig är supertrevlig och jag upplever att hon kan lära sig snabbt baa man gör rätt och berömmer. hon har nog haft de svårt i livet (kommer från hollan) och därför tyr hon sig till alla.

KL

Tack för era svar ang kvlitets! Det där med formen är också det jag minns mest från den tid då jag var och tittade varje år men tycker det är stor skillnad nu jämfört med då på hästar man ser på youtube, en del ser helt fantastiska ut! Era svar låter positiva tycker jag, hästen är reglerbar i både trav och galopp och har register bara han slappnar av och gör han inte det är det ju knappast domarnas fel. Däremot är det inte säkert att han kommer att göra snygga galoppfattningar och inte heller säkert att han går i form varenda sekund när han har saker att titta på runt omkring men om det räcker att man kan visa fram det som finns majoriteten av tiden är det kanske inte helt lönlöst ändå. Vi satsar det som går på miljöträning så får vi väl se om vi tycker det räcker den dag startavgiften ska betalas.

Gooing: om hon fungerar i longering i båda varven skulle jag nog försöka fortsätta med utgångspunkt från det. Det är inte otänkbart att ryttarens tyngd ger henne signaler som hon inte klarar att spegelvända i omvänt varv vilket kan resultera i den här typen av beteenden. Mer markarbete med koner, bommar etc kan också hjälpa, både tömkört och i långt grimskaft, så att det blir konkret för hästen vad den ska göra men också kräver att den är uppmärksam på signaler från föraren och inte bara har lärt sig vad den ska göra.

Jag skulle allra först kolla upp henne vetrinärt. Bara för att säkerställa att hon inte har ont någonstans. Efter vetrinärbesöket skulle jag också få henne genomkollad av en equiterapeut och sedan kolla utrustningen så att sadeln ligger optimalt och inte trycker.

Efter att det är säkerställt att hon inte har ont skulle jag uppsöka en duktig tränare/inridare för att få handfasta råd om hur man får igenom hästen. Om inte ens longeringen fungerar så tycker jag definitivt att man ska söka hjälp.

Men så tråkigt! Jag är precis som du helt övertygad om att det handlar om två olika skador. Den han har behandlats för tror även jag är en "rest" från avlastning och inget att oroa sig för.

Kan det vara någon sorts upphakning han råkat ur för? Där ser ju allt ut som vanligt både före och efter upphakningen. En nerv i kläm tycker jag inte borde släppa så snabbt. Du får hålla oss uppdaterade!

Men så tråkigt! Jag är precis som du helt övertygad om att det handlar om två olika skador. Den han har behandlats för tror även jag är en "rest" från avlastning och inget att oroa sig för.

Kan det vara någon sorts upphakning han råkat ur för? Där ser ju allt ut som vanligt både före och efter upphakningen. En nerv i kläm tycker jag inte borde släppa så snabbt. Du får hålla oss uppdaterade!

Ja, jättetrist. Men han har ju ändå inplanerad vila nu så det gör inte så jättemycket även om det såklart aldrig är kul när de är halta. Jag hoppas bara på att det faktiskt ÄR hälta pga avlastning och inte typ nån ligamentskada (även om det låter som det när man hör om andra som haft det) för är ju besvärligare att bli av med. Vi får se vad som sägs på återbesöket helt enkelt.

Ingen aning om vad det kan ha varit, känns inte som patellaupphakning iallafall eftersom båda bak + vä fram påverkades. Om det var nån form av upphakning var det nån annanstans. Knäppt iallafall.

Nu hoppas jag bara på att han ska bli bra, och lägga på sig ordentligt för han är så jäkla tunn ><

hej tack för snabba svar.

Vill poängtera att de inte är min häst. men ja kan säga som så att jag vet att sadeln itne ligger optimalt på henne då jag sjävl ser det tyvärr men det är en "inridningsadel" enligt äg. Vi har inte suttit upp ngt mer efter avslä'gningen utan kört från marken. de går just nu inte att få fram henne på töm i hövervarvet (det varvet som hon bockerar helt) och jag vet inte hur ja ska göra heller, vill hjälpa henne bst ja kan men även ja inser mina begränsngar tyvärr.

finns de ngt man kan säga, göra, träna extra på? ja ska absolut försöka testa det här med att kanske lägga ut ngn bom eller liknande.

kom på en annan sak som kanske är räv i spelet. När hon longheras av mig eller äg så har hon ofantligt svårt att fatta galopp. Min spontana tanke är att hon inte förstår vad det är vi vill men och andra sidan så springer hon som en katapullt i traven varv på varv på varv och man fortsätter driva så kommer aldrig den där galoppen...

jag vet ju att äg vill sitt bästa för hästen det vill vi alla så därfr ber ja er alla om lite feedback!

Ingen aning om vad det kan ha varit, känns inte som patellaupphakning iallafall eftersom båda bak + vä fram påverkades. Om det var nån form av upphakning var det nån annanstans. Knäppt iallafall.

Jo, det var inte patella jag tänkte på utan snarare att den skulle sitta någon annastans eftersom det plötsligt kunde "släppa"

Nu hoppas jag bara på att han ska bli bra, och lägga på sig ordentligt för han är så jäkla tunn ><

Här har vi motsatt problem. Min tunnis har blivit en tunna och jag har stor ångest inför betessläppet...

Jo, det var inte patella jag tänkte på utan snarare att den skulle sitta någon annastans eftersom det plötsligt kunde "släppa"

Här har vi motsatt problem. Min tunnis har blivit en tunna och jag har stor ångest inför betessläppet...

precis, nåt som hakade upp sig vid rörelsen som blir vid trav. Well, får hoppas att det inte händer igen utan bara var en tillfällighet.

mm, jobbigt det där med hullet. Min är alldeles för tunn och har liksom bara tappat, trots mer mat. Så nu hoppas jag att han ska äta upp sig riktigt ordentligt.

hej tack för snabba svar.

Vill poängtera att de inte är min häst. men ja kan säga som så att jag vet att sadeln itne ligger optimalt på henne då jag sjävl ser det tyvärr men det är en "inridningsadel" enligt äg.

Jag tycker nog att det lika viktigt att ha en välpassande sadel när de ska vänjas med någon på ryggen som senare.

Från vad du har skrivit så tycker jag inte att ni ska gå vidare med hästen innan den är genomkollad. Har den ex.vis täta tornutskott så är det ju smärtan som gör att hästen inte klarar av att gå på liten volt, dömt att misslyckas. Gör en ordentlig koll och ta sedan hjälp.

Håller absolut med!
Sadlen är lika viktig vid inridning som någon annan gång.
Men sen är det ju så klart skillnad på att "inte passa"
Det är ju skillnad på att den ligger heltokigt i bommen (svängd bom på rak rygg eller tvärrt om) eller att den antingen klämmer manken eller trycker på manken för att den är för vid.

Mindre avikelser kan man ju "snygga till" med en bra padd så att det absolut inte gör ont på hästen. Den ska ju inte förknippa det nya arbetet med smärta :crazy:

Fast jag tycker att det låter som att den sitter fast i ryggen, nån ordentlig låsning när det gör så i galoppen!
Kolla det av ET/vet/röntgen i vilken ordning ni vill, men jag hade absolut kollat!

Sar och rebeckasff - även jag tycker att sadel ska ligga bra på en unäst då det är första mötet och de ska tycka de är okej att ha den på ryggen. De skall ju inte förknippa med obehag eller smärta.

Då det inte är min häst kan ja inte bara ringa ut vet även om ja velat. Vi "jobbar" henne just nu från marken eller ja äg gör det och om de stämmer vet ja ärligt talat inte. hon är en sådan person som kan ljuga och det märks. men vartfall hur hade ni löst problemet med äg som inte riktigt vill lyssna. hon nappar lite på ideen om tandläkare/vet men HON anser inte att det är ngt fel på hästen. utan att hon bara inte fattar. ska ja va ärlig så tror ja att hon tagit sig lite mkt vatten över huvudet med att köpa oriden unghäst men det VÄGRAR hon erkänna.

Säg att du vägrar hjälpa till om hon inte kollar upp hästen, ev tar hjälp av någon som e mera erfaren oxå. Det handlar om din säkerhet oxå.

Hade det varit jag hade jag inte velat ta några risker med en annans häst om h*n inte lyssnar på dom råd som jag ger. Så enkelt e det med det.

Det låter onekligen inte som en bra kombination.
Vad som bekymrar mig är att du säger att hon inte drar sig för att ljuga. Det kan leda till riktigt svåra problem, om du tror en sak om hästen och hästen inte är införstådd med detta - så att säga...
Hon lurar ju också lätt sig själv på det viset. Sådana människor - utan att fördöma på något sätt! - vill ogärna se sanningen, och kan ljuga så att de tror sig själva, ist f att göra något åt saken medan det fortf går.

Kan du prata lite "pedagogiskt" med henne om hur svårt det är att se om de har några fel som stör? Påminn om TV-reklamen med hundarna som har ont i tänderna med parallell till hästar som inte gärna visar smärta, och dra några historier om andra liknande fall du varit med om. (Ljug friskt om du måste! :angel: ) Få henne osäker och övertyga om att det är bättre att ta ut en veterinär och få sina tankar bekräftade än att vara osäker och kanske förvärra något.

Om problemen kvarstår är det ju läge att tillkalla någon proffs tränare typ Lisbeth Johnsson, Anne L...- Äsch! glömt efternamnet just nu, men hon är Monty Roberts certifierad, eller Eamon Hickey. Lite extra pengar, men mindre tid på sjukstugan - plåster och magnecyl kostar också! Plus att hon får ju snabbare ut något av sin häst i ridväg - om det nu är bråttom med det. Men det förstår jag om det kan vara svårt att övertala till. Tyvärr kallar man sällan in proffshjälpen förrän det gått för långt och det kostar extra mycket tid och pengar att rätta till felet. :(

Ska du göra något mer med hästen bör du kolla alla försäkringar om något händer! Är hon villig att betala dina sjuk-/skadeomkostnader?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
4 738
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 282
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar