Sv: 08rna del 6
Mooi: Låter konstigt med något så snabbt uppkommet som ger den bilden.. Kan han ha rullat fast på natten? Han har väl inte känts konstig när du ridit sista tiden? Att bakdelen "låste" sig kanske bara var för att frambenet gjorde ont och han inte ville röra sig? vad bedövades och behandlades på kliniken? Hovled? Känns konstigt att spruta en led med så extremt kort anamnes, men alla tycker väl olika..
Tror inte han rullat fast, men det vet man ju aldrig. Jag tror som sagt att det har handlat om 2 olika saker. Hältan han behandlades för igår
tror jag beror på avlastningshälta efter hans hasskada i februari. När han sattes igång en dryg månad efter den skadan kändes han inte helt 100 tyckte jag och vi åkte till klinik, ingen reaktion på böjprov och han bedömdes som frisk -och man misstänkte att han bjöd "ojämnt" och bara var ostadig i formen... + att vi tog bort en vargtand ifall att det berodde på den. (vilket jag inte riktigt trodde på då han inte reagerade när man tog i tyglarna, han gick bättre/renare med stöd än om jag travade på långa tyglar -och det tycker jag talar emot munproblem).
Jag har tyckt mig känna en viss orenhet/otakt i höger varv sen dess men jobbat utifrån att han bjudit ojämnt liksom och nu det sista har det varit bättre, tills i förrgår då -och klinikbesöket igår.
Efter böjprovet och longeringen så bedövades först hovleden och då släcktes hältan men inte till 100%. Därefter bedövades han lite högre upp (vet inte vad just det området hette) det skulle iallafall bedöva sidorna i hoven. Då var det ännu något bättre men man kunde fortfarande ana orenhet. Röntgen av hovben+stålben visade ingenting. Veterinären pratade om mjukdelsskador -ligament, senor, senfästen, bursan... Men det kräver MR och det var inget vi gjorde igår (han skulle behöva sövas för det). Jag fick alltså inte utpekat hovledsinflammation. Han fick en kortisonspruta i hoven och får metacam i 10 dagar. Återbesök om 3-4v. Är han inte bra då får man väl göra MR och jaga vad som hänt i hoven.
Ang låsningen av bakdelen + det släpande frambenet tror jag inte hänger ihop med den låga hältan fram -det känns som nåt helt annat, men det kan man väl hoppas bara var en tillfällighet, att han gjort nåt och klämt en nerv kanske? Iallafall så OM det händer igen så ska vi filma det, och åka raka vägen till klinik.
Jag tror ju som sagt att det är en avlastningshälta, men han kan ju även ha trampat snett nån gång i hagen och skadat någon av mjukdelarna i hoven. Nu får han ha sitt sommarlov som ändå var inplanerat, pappa gjorde en sjukhage ute i beteshagen och stängde av den stora hagen så att kompisen inte kan gå för långt bort.