08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Skönt att det inte var fång! Men vad mysko det andra lät :/ håller tummarna att det inte är nåt allvarligt!

Jo hon kanske tycker det ;) Men man blir lite fundersam om hur högt hästen skulle ha hoppat om man satte upp det på 1m ;)

Gillar på att det inte var fång!

Håller tummarna att det inte e något allvarligt imorgon.

Ibland kan hästar som överhoppar sig inte vilja hoppa så högt då de fortsätter att hoppa 'för högt' så de tycker det blir oöverkomligt. Men det är ju vanligt att unghästar överhoppar första tillfällena och sedan hoppar normalt, så det är nog ingen fara. :)

ja :S blir väldigt intressant att höra vad de har att säga imorgon

Vilka fina bilder på er när mo hoppar.;)
Håller med om att det ser ut som om hästen vill ha betydligt högre hinder.

Mooi, hoppas allt går bra i morgon. Lät väldigt konstigt. Tur att veterinären kom tillbaka och fick se själv vad som hände.

KL

Vad är det som bedöms på kvalitets? Var och tittade på treårs och insåg att jag nog varit för petig i detaljer, ex vis var galoppfattningarna väldigt obalanserade och hanteringen vid löshoppningen lite si och så. Det var iofs en positiv aha-upplevelse men jag började sedan fundera över kvalitets, om jag tänker för petigt i detaljerna där också. Om man upplever sig ha kort om tid, vad är det man ska fokusera på att kunna visa upp för att det ska vara lönt att anmäla?

Visade på kvaliteten förra året.
Nu vet jag inte om du ska visa uppsutten hoppning eller löshoppning?
Jag var anmäld till uppsutten hoppning, men dom hade gjort fel så jag fick löshoppa ist :devil:

Och då rider man i första passet skritt trav och galopp.
Dom vill se lite "variation" i gångarterna och ber en efterhand att öka eller tex lägga en volt.
Det samma i galoppen och där ska du även kunna stå upp och ger eftergift i handen och att hästen ska "stanna kvar" och inte slå upp huvudet och rusa iväg.
Tyckte absolut inte att det var någon svår ridning!

Sen sadlas det av, dommarna tittar på hästen (min stod nu som ett hängbuks svin och sov :angel:) och bedömmer extriör och sen visar man hästen i skritt och trav precis som 3 års för hand.

Nästa del blev sen löshoppning och där fick jag bra hjälp av funktionärerna eftersom jag var själv eftersom jag var anmält till uppsutten hoppning... (och hästen hade inte löshoppats på år...)
men iaf, det var det hela!
Plutten klämde till med 9-8 i hoppningen för det var så roligt att löshoppa :p

På treårs ska de ju bara vara styrbara i alla gångarterna där är det ju ingen direkt bedömning på själva ridningen. ;)

Idag då...

Kommer fram till kliniken och lastar ur nöjd och glad häst. Springer upp och minsann travar han som han ska. Går igenom ryggen på honom och han visar god rörlighet åt alla håll och ingen ömhet. Longerar honom och då i höger varv visar han hälta på vänster fram. Böjer och kommer fram till att det verkar sitta lågt, bedövar 2 ggr (på olika ställen) och det släcker ut -inte till 100% men klart mycket bättre än obedövad. Röntgar hoven (hovben och strålben) och den är jättefin. Han fick en kortisonspruta och hem i sjukhage med återbesök om 3-4v. Skulle det här som hände igår hända igen så ska vi komma in med honom direkt. Och jag har bett mamma och pappa att om de ser nåt så ska de filma det så vi kan visa på kliniken om det blir som idag att han inte visar nåt när han kommer in.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka... Det som hände igår var liksom alldeles för "stort" för att jag ska känna att det liksom uppkommit spontant, han måste ju ha gjort något ordentligt? Och jag känner att hältan han behandlades för nu och det andra igår med låst bakdel + släpande framben (iofs samma ben) var två skilda saker. Detta han nu behandlades för gissar jag är en rest från hans hasskada i våras -att han gått och avlastat det bakbenet och därmed belastat fram, eller så har han väl trampat snett i hagen...

Hursomhelst, här är vi idag och ja -jag är helt säker på att det kommer hända igen.

Jaha, det var ju skönt att det inte var fång, men vad i hela fridens namn har han råkat ut för då?
Det låter onekligen udda. Jag håller med Mitrolle om att nerver varit inblandade. Frågan är om han har halkat omkull och sträckt till sig ordentligt, men att det hunnit lägga sig/lossna när han fick stå inne och ta det lugnt? I så fall är ju bara grundskadan i vä fram kvar - och visst skulle det kunna ha sin orsak i en överbelastning (som i sin tur kom fram nu efter en ev. vurpa.)

Jag håller i alla fall alla tummar att han blir bra nu!

mooi - lät onekligen som en konsig händelse men om ja inte minns helt fel så kännr ja igen detta från att ha läst något på buke. jag minns tyvrr inte vad det var elller var men ja fick lite av en deja vy. Hoppas det löser sig!

KL
knas har kommit hem från tillridaren och går nu på bete med sin tjej i samma ålder! tyvärr märker ja en tränd på att magen börjar efterlikna en tunna! Tog och red lite åp knas häromdagen och gud ja allt bara klicka och de känndes sådär underbart som ja aldrig hade vågat hoppats på!

hadde även hoppats på att rida idag men då himlen bara öppnade sig och ja inte hade all tid innan jobbet så fick ja avstå och hoppas på en ridtur i morogn.

4-015_205767697.jpg

4-025_205767846.jpg

4-011_205767547.jpg

Mooi: Låter konstigt med något så snabbt uppkommet som ger den bilden.. Kan han ha rullat fast på natten? Han har väl inte känts konstig när du ridit sista tiden? Att bakdelen "låste" sig kanske bara var för att frambenet gjorde ont och han inte ville röra sig? vad bedövades och behandlades på kliniken? Hovled? Känns konstigt att spruta en led med så extremt kort anamnes, men alla tycker väl olika..

Här har vi pysslat med vårt sår, tänkte att han skulle klara sig utan pc men efter 3 dagar rann det bara mer snusk ur det så då fick han iallafall. Nu är det så gott som läkt och jag har ridit trots att stygnen sitter kvar, han har inte varit halt och verkar obrydd över såret förutom att det nu KLIAR! Backar upp med rumpan mot mig och vill att jag ska klia på det, försöker även med de andra hästarna i hagen men de tycker mest att han är konstig..

Har funderat över ev vila, han blev inriden förra våren, hade långt sommarbete och sedan på tillridning under hösten. Vilade flera veckor, sedan till försäljningstjejen som red ganska intesivt i ett par månader innan jag köpte. Jag har tagit det ganska lugnt, ridit/jobbat 3-4 ggr/v och några helt lediga veckor emellanåt när vi plockat vargtänder, haft tappskor och jag varit bortrest. Skulle inte vilja ge någon längre sommarvila utan låta honom vila 1-2 mån i höst/vinter istället. Någon vecka här och där fram tills dess blir det nog, och jag har hittills bara ridit på banan typ varannan v, rider annars ut ca 30-60 min beroende på tempo. Hittills är han bara pigg och glad och ambitiös så han verkar inte vara i behov av nån vila nu direkt. Hur gör ni med era?

Nej, det klart det är skillnad men kvalitets kan väl inte riktigt betecknas som en ridtävling heller? Det är lite det jag är ute efter, vart på skalan ligger det? Jag vet ju vilka moment som ingår men sämre hur domarna prioriterar i sin bedömning.

Mooi: det låter onekligen mystiskt och det är obehagligt när det är så där extremt. Hoppas ni hittar felet!

Mooi: Låter konstigt med något så snabbt uppkommet som ger den bilden.. Kan han ha rullat fast på natten? Han har väl inte känts konstig när du ridit sista tiden? Att bakdelen "låste" sig kanske bara var för att frambenet gjorde ont och han inte ville röra sig? vad bedövades och behandlades på kliniken? Hovled? Känns konstigt att spruta en led med så extremt kort anamnes, men alla tycker väl olika..

Tror inte han rullat fast, men det vet man ju aldrig. Jag tror som sagt att det har handlat om 2 olika saker. Hältan han behandlades för igår tror jag beror på avlastningshälta efter hans hasskada i februari. När han sattes igång en dryg månad efter den skadan kändes han inte helt 100 tyckte jag och vi åkte till klinik, ingen reaktion på böjprov och han bedömdes som frisk -och man misstänkte att han bjöd "ojämnt" och bara var ostadig i formen... + att vi tog bort en vargtand ifall att det berodde på den. (vilket jag inte riktigt trodde på då han inte reagerade när man tog i tyglarna, han gick bättre/renare med stöd än om jag travade på långa tyglar -och det tycker jag talar emot munproblem).
Jag har tyckt mig känna en viss orenhet/otakt i höger varv sen dess men jobbat utifrån att han bjudit ojämnt liksom och nu det sista har det varit bättre, tills i förrgår då -och klinikbesöket igår.
Efter böjprovet och longeringen så bedövades först hovleden och då släcktes hältan men inte till 100%. Därefter bedövades han lite högre upp (vet inte vad just det området hette) det skulle iallafall bedöva sidorna i hoven. Då var det ännu något bättre men man kunde fortfarande ana orenhet. Röntgen av hovben+stålben visade ingenting. Veterinären pratade om mjukdelsskador -ligament, senor, senfästen, bursan... Men det kräver MR och det var inget vi gjorde igår (han skulle behöva sövas för det). Jag fick alltså inte utpekat hovledsinflammation. Han fick en kortisonspruta i hoven och får metacam i 10 dagar. Återbesök om 3-4v. Är han inte bra då får man väl göra MR och jaga vad som hänt i hoven.
Ang låsningen av bakdelen + det släpande frambenet tror jag inte hänger ihop med den låga hältan fram -det känns som nåt helt annat, men det kan man väl hoppas bara var en tillfällighet, att han gjort nåt och klämt en nerv kanske? Iallafall så OM det händer igen så ska vi filma det, och åka raka vägen till klinik.

Jag tror ju som sagt att det är en avlastningshälta, men han kan ju även ha trampat snett nån gång i hagen och skadat någon av mjukdelarna i hoven. Nu får han ha sitt sommarlov som ändå var inplanerat, pappa gjorde en sjukhage ute i beteshagen och stängde av den stora hagen så att kompisen inte kan gå för långt bort.

Ok, låter ju som du skriver mer som att frambenshältan funnits ett tag och vettigt att den behandlades. Hoppas att det andra var en engångsföreteelse, trots att han ju är 4 år kan man ju inte helt utesluta typ slinger/wobbler med sådana symtom som du beskrev!
Jag har ridit på banan idag, har undvikit den då den är ganska liten och trång, idag kändes den dock större än tidigare vilket jag tolkar som ett bra tecken (börjar få kontroll på alla ben)! Provade ett sprenger dynamic RS på Appe några gånger och tyckte att han var lite lugnare i munnen, kan annars fippla runt en del med bettet. Har nu bytt tillbaka till det vanliga 3-delade eggbettet och konstaterade förvånat att han verkar gilla det mer nu! Så jag kanske slipper lägga ut 1000+ kr på bett iaf :)

trots att han ju är 4 år kan man ju inte helt utesluta typ slinger/wobbler med sådana symtom som du beskrev!
Jag hoppas verkligen inte att någon mer behöver handskas med det problemet! Som en med mer erfarenhet än hon någonsin ville ha i ämnet, så tror jag inte riktigt på Wobblers i det här fallet, men det kan du lätt kolla upp med några enkla "trick". OBS! Var FÖRSIKTIG!!! Är det Wobblers så kan han ramla omkull.

Titta efter släpande tå bak.

Snurra runt honom i en tight cirkel (båda håll) ganska snabbt och se om han trampar under sig eller sätter yttre bak långt ut alt. tappar balansen.

Backa honom snabbt och se om han kliver bakåt ordentligt med bakbenen, eller om de "fastnar".

Led honom rakt fram i skritt och låt någon ta tag i svansen och dra rakt (90*) åt sidan. En frisk häst parerar efter första steget om du kan rubba den alls i sidled. Se upp för bakbenen! Alla gillar inte att bli dragna i svansen!

Försök placera bakbenen i kors och se hur snabbt han rättar sig. Alt. titta när han går i hagen om bakbenen är ostadiga och hamnar för långt under magen i sidled.

Wobblers ger höga, runda travsteg bak och galoppen blir harskuttsaktig. De kan också få svårt att stanna utan att tappa balansen, och skulle de vingla åt sidan kan de också få svårt att få stopp och trilla omkull - så se upp i närheten av dessa hästar!!!!

Nu tror jag som sagt inte att det är Wobblers som han har - veterinären borde ha märkt något i traven, och symtomen är beständiga om än diffusa - men OM du misstänker detta så var försiktig med ev. kiropraktorbehandling! De får absolut inte böjas/"knäckas" i nacken, då detta kan förvärra ev. nervskada.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
4 740
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 289
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar