08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Okej, aah :)

Åh, så kul!! Grattis! :)

Verkligen! Jaa, vi har inte hunnit lämna anläggningen än då jag bara haft honom i fem veckor. Han kommer från ett renodlat dressyrstall, så att säga där Yvonne Österholm har utbildat honom och det var även hon som visade honom på treårstetstet, gångartsdiplom. Deimion som han heter är regelbundet löshoppad, men inte inhoppad under ryttare. Planen är att han ska ridas i några andra ridhus inom kort och sedan starta en LB dressyr i början av augusti om allt går som det ska, så att vi hinner starta något innan kvaliteten :)

Jamen GRATTIS!!! :banana:

KL*
Var ute och promenerade i nära två timmar med Nalle igår. Inte för att vi gick så långt, men vi arbetade väldigt aktivt med att han skulle gå fram utan att hänga min medhjälpare i hasorna. (Bokstavligen! Jag skulle kunna släppa tömmen helt, och Nalle skulle följa efter honom som en stor hund! :D ) Eller stanna och nosa på alla högar med spillning!
Det blev m.a.o många och långa stopp medan viljornas kamp utspelades. Det blev några helomvändningar - och även om det är ofog, så var det lite kul också, för han liksom spanade in var D var och placerade sig snyggt intill honom.
Fick till slut den där sucken, och som jag ville.

Men att Nalle är en Skogsmulle går inte att ta fel på! Så snart jag vände in på en stig - vi följde ändå ett traktor-sandspår genom skogen -så kom all bjudning i världen in i bilden. Markförhållanden stoppar inte Nalle! Han går fram överallt, och vad som gladde mig mest igår var att när han slant eller halkade lite på de kletigare ställena, så parerade han med en gång och hade inga balansproblem.
Jag har ju undvikt all lera/sump just för att jag oroat mig för hans balans, men igår var det inga problem alls!
Såg heller inte några släpande baktår, men å andra sidan noterade hovslagaren samma ef.m att höger baktå var mer sliten än den vänstra och att jag måste hålla ögonen på den.

Hursomhelst är jag väldigt lycklig och glad över att Nalle klarar sig så bra även på mycket ojämnt/instabilt underlag.

Idag har jag och Ceasar för första gången galopperat i skogen. Åh så roligt det var och vad bra han skötte sig! Lycka!

Hej Pommery! Det låter som en bra plan inför kvaliteten tycker jag. Dressyrhästarna startar ju inte uppsuttet. Det gör de hoppstammade.
Dressyrhästarna väljer löshoppningen.
Så har jag fattat det hela i alla fall. Vi har ett sto anmält till kvaliteten.
Lycka till!

Vad roligt! Alltid lika härligt med den första galoppen, speciellt den ute i skogen! :)
Mitrolle: Vilka härliga bilder, ser riktigt kul ut!

*kl*

Tabbe har vilat i exakt 1 mån nu så jag tänkte sätta igång honom lite smått, red honom i skogen i torsdags och det gick jätte fint, han är så snäll han.
På tisdag blir det en tur i skogen igen! Tänkte testa låta honom gå barfota nån månad till om hans hovar fixar det, än så länge verkar dom göra det i alla fall! :)

kl

Har i helgen ridit första riktiga fälttävlan med Marlin, en 90 som gick över två dagar med dressyr+hopp igår och terräng idag. Blev 63,5% i dressyren, två nedslag i hoppningen (som är 95 cm inkl kombination), och felfri på hinder i terrängen med 8.0 tidsstraff.

Så tillsammans med tidigare terränghästprovet så är han nu färdigkvalad till 4-årschampionatet i fälttävlan! :love:

DSC08810.jpg

DSC08814.jpg

DSC08818.jpg

DSC08820.jpg

DSC08825.jpg

Superduktig!!! :bump:

Jobelle och jag var på pay and jump i onsdags, första tävlingsliknande vi varit på, och hoppade 65 cm. Hon skötte sig super, men var seg inne på banan och rev två hinder. Däremot tittade hon inte på något och var cool på framridning etc.

img_2331_207196485.jpg

img_2327_207196403.jpg

Hemma red jag ut idag och hon hade mycket bra bjudning och tempo ute på turen, så det gäller bara att få över det till ridbanan också. Jag tänker därför ställa av henne nu på lite sommarlov och se om hon hajar bättre efter lite vila. :)

Jac har fått på sig tappsko nr 2 nu och jag red en liten sväng barbacka. Ska försöka rida upp honom i lite mer kondis och kunskapsnivå nu när Jobelle vilar.

Men GRATTIS!!!!! :banana: :bump: :bow: Så jätte-jätteroligt! Duktiga Marlin!
Och vad kul det skall bli att ha någon man "känner" att titta efter i resultatlistorna. Håller alla tummar inför championatet.

@Mitrolle
Grattis till er med! :banana: Det är ju guld värt att de uppför sig i "runtomkring-situationerna" och att de får en positiv upplevelse med sig i bagaget. Felfria ritter och ev. rosetter är ju egentligen bara grädde på moset.

@Sar
Vad härligt! Visst är det underbart när man passerar en ny "milstolpe".

Hej Pommery! Det låter som en bra plan inför kvaliteten tycker jag. Dressyrhästarna startar ju inte uppsuttet. Det gör de hoppstammade.
Dressyrhästarna väljer löshoppningen.
Så har jag fattat det hela i alla fall. Vi har ett sto anmält till kvaliteten.
Lycka till!

Ok, så skönt att höra! :) Okej, va bra! Blev lite förvånad när jag såg både Don Primero- och Rubinrotavkommor i uppsutten hoppning. Vi har allafall inga planer på att hoppa mer än för skojs skull, så jag är väldigt övertygad om att vi kör löshoppning.
Tack! Lycka till med ert sto också! :)

Tack!

Det är ett Micklem-träns. Finns mer info här.

Är väldigt nöjd med det. Allting blir mycket mer stilla på hästen.

*kl*

Äntligen en Ceasarbild, nu har de fått gå ut på bete efter en lååång invänjning (de är rätt tjocka allihop så vi har "fångest")

Ceasarbete4r.jpg

*KL*
Min lilla buse fick sig ett longeringspass idag efter två dagars vila. Tanken var att låta honom vila fem dagar, men jag insåg rätt fort att energin bara sprutade i stallgången igår. Blev en bild från passet allafall :)

246.jpg

Såg himla intressant ut! Kan man göra bettlöst av det du har också? Det var ju klart snyggare utan kapsonring på nosen. ;) Nu rider jag inte bettlöst, men kunde ju vara bra att variera.

Ja det kan man :) Håller med om att kapsonringen inte är jättesnygg, men har man en tång går det att klippa bort den. Stod och kikade på det i förrgår faktiskt. Kommer nog aldrig att ha användning för kapsonringen ändå (fast om jag klipper bort den kommer jag garanterat att behöva den ;))

Jo, men det är ett jättebra träns. De har verkligen tänkt igenom det rent anatomiskt, plus att man har fyra funktioner i ett; grimma, kapson och träns antingen bettlöst eller "vanligt".

Plus i kanten att det även är tillåtet som huvudlag på dressyrtävling!

Jag köpte faktiskt ett till Nalle för två år sedan. Tyvärr valde jag cob-storlek. Hans mor har alltid passat i cob, och själv har han alltid varit nätt, men den är precis för liten för honom.

Tack för länken till återförsäljarna! Jag kanske kan göra något slags byte med dem till full eftersom Nalles aldrig har använts? Man kan ju alltid fråga.
(Eller är någon här intresserad av ett köp?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
4 779
Senast: Mineur
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 456
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar