08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Hi-hi, jag gillar hennes reaktion efter att hon sparkar ner planket och skrämmer sig själv.

kl

en liten bildskörd från dagens promenad ute...

1374221_10152589204190400_110217515_n.jpg

1391663_10152589204380400_799631247_n.jpg

1383103_10152589111575400_511340152_n.jpg

1375810_10152589204450400_1226936298_n.jpg

1391586_10152589204585400_465950725_n.jpg

här håller han på att putta omkull mig ;)
1383382_10152589204630400_1733885150_n.jpg

Vilka underbara bilder, mooi! Den fjärde uppifrån är min favorit.

Kl*
Var ute och red 10-15 min i skogen idag och travade uppsutten för första gången! Bara några steg som Nalle tog självmant för att komma ikapp, men ändå. :)
Vi hann också med att nästan gå omkull - dock inte i traven! - under den korta tiden vi var ute. Nalle skulle ner för en liten klack, kanske en halv meter brant neråt. Vi har gått där massor av gånger, men idag hade han för bråttom och frambenen bar inte, så plötsligt befann jag mig på hans hals och insåg att han omöjligen skulle ta sig upp med mig där. Backa upp i sadeln skulle inte funka heller. På något sätt "sprätte" jag av honom och landade på fötter vid hans huvud; han kom upp, och jag satte snabbt foten i stigbygeln och satt upp. Tror inte han hann fatta att jag var av. :D
Synd att ingen hade kamera framme!

Fina bilder :d

*kl*
Var på en clinic för birgitta kjellin så dagens ridtur blev lite inspiration därifrån med bla många galoppfattningar och tempoväxlingar och inramning, kändes bra på slutet och Angola var nöjd ;)

Åh herregud vilken liten bockmaskin du har! :nailbiting: Jag är djupt imponerad av hur du reder ut henne, hade inte velat byta med dig...;) Hon hoppar ju jättebra även om det går på speed än så länge, blir ju bättre med styrka sen o när hon river nu är det ju för att hon kniper lite med bakbenen o springer över. Får du bara ordning på henne så hon lägger ned sina dumheter kommer du nog få en riktigt fin hopphäst i framtiden.

mooi: Hur går det? Hur lång konvalescens blev det? Jättefina bilder!

Lilla Svarta trimmas nu av min duktiga hoppväninna två dagar i veckan. Igår seglade de över ett 110 räcke utan att blinka, så högt har vi ju inte hoppat än på träning men höjden är verkligen inga bekymmer för henne. Däremot gillade hon INTE att sötebrödsdagarna som skogshäst är över...hon har verkligen blivit bekväm de här 3 veckorna som jag inte ridit utan hon bara lullat i skogen...:crazy:

mooi: Hur går det? Hur lång konvalescens blev det? Jättefina bilder!

Han ska vila/skritta i 3v och sen återbesök igen. Jag har gjort en sjukhage till honom för att hindra hans framfart något -han drar idiotryck med sprintlopp och bock med skruv, framförallt på eftermiddagarna och det är väl det som gör att han inte blir helt bra. Han är inte smidighetsministern om man säger så...
Men han är ganska glad ändå, lite arg över att han inte får ut och fräsa runt men det räcker med att ta ut honom på gången så är han snäll igen.

Åh herregud vilken liten bockmaskin du har! :nailbiting: Jag är djupt imponerad av hur du reder ut henne, hade inte velat byta med dig...;) Hon hoppar ju jättebra även om det går på speed än så länge, blir ju bättre med styrka sen o när hon river nu är det ju för att hon kniper lite med bakbenen o springer över. Får du bara ordning på henne så hon lägger ned sina dumheter kommer du nog få en riktigt fin hopphäst i framtiden.:

Haha, ja ;) För ett halvår sedan var det ännu mera speed, både innan,över och efter hindren. Måste fortsätta att jobba på att hålla henne mer samlad, speciellt efter hindren ;)

Jobelles mamma är också sådär bockig ibland, henne håller jag numera på att omskola till dressyrhäst istället :p

Klippte Jobelle idag så att hon ska vara fin och slippa svettas ihjäl nu när vi börjar hoppträna för ny tränare på tisdag.

1391598_10151968780360948_148884082_n.jpg

Oj, det verkar ha kommit in nya under tiden jag har varit borta! Bison och Equilina blandannat. Kul!

Moi Tråkigt med Calle, får hoppas det läker bra nu!

Ubbe har haft en lång sommarvila för mitt liv blev så snurrigt tillslut. Min åring står med en ny skada (bogledsfraktur och senskada) och det tär rätt så hårt på mig. Men sakta och säkert kommer vi tillbaka, Ubbe har fortsatt att mogna och det tackar jag för haha! Vi ska testa våra dressyrvingar den 27 oktober på lite lingondressyr och på den vägen få lite mer timmar i tävlingsmiljöer och bortaplan. Jag vill hemskt gärna ha honom klar för HUS-klass i vår/sommar (går till såhär) men då krävs det ju att han fixar olika miljöer och allt runtikringet.

Intressant! Jag visste inte att det hölls HUS-klasser i Sverige.
Då har jag lärt mig något nytt idag med! :)

Gångartsklasserna är på uppsving i dagsläget om jag förstår rätt. Fast bara på showerna och inte under WRAS.

KL
Igår var vi hos veterinären igen. Hade ju problem i somras med att vår haltade på morgonen när han skulle ut i hagen men var ok på eftermiddagarna.:crazy: Då var vi hos veterinär som knappt tyckte att han markerade så han fick metacam i tio dagar för att sen friskförklaras.
Förra veckan uppvisade han samma symptom. Jättefin på hoppträning på tisdagen och på onsdagen halt vid utsläppet. Nu åkte vi till vår vanliga veterinär. Hade dessutom filmat honom i fall han inte skulle visa något på besöket.
Markerade i båda fram efter böjprov 0,5 - 1 grad. Blev behandlad i båda framkotorna. Sen sa veterinären att han hade tunna sulor så han rekommenderade att sko honom med en plastsula. Nu vila i tre veckor och skrittas sen återbesök. Lät ju rätt ok. Man är ju orolig när en sån unghäst visar hälta.

Då kontrar jag med denna från förra året! ;)

Delvis KL.

Ubbe var skithäftig att rida igår. Passet var dock lite nervkittlande i början då han mest skuttade runt, slängde med huvud och framben a la hela hästen stormar och jag förbannade att jag skippade fegremmen och befarade att hamna högt upp i ett träd :rofl: Men jag la ner händerna på varsin sida av manken, klappade lite med tummen och skrittade på. Sen gjorde jag likadant i traven och gick in på en stor volt och bara travade på lugnt och försiktigt. Allt eftersom kunde jag inverka och be om lite böjning, ställning och vips kom en skithärlig och arbetsvillig häst fram och jag satt som på moln. Jag älskar denna hästen :love:

Varför finns det ingen som filmer när det går som bäst? Haha.

Vi har ett trevlig halvblod efter Dirco Hästak - Camaro M.
Köpte honom i mars 2012. Han har gjort flerfria starter i 120 före sommarvilan:)

Hade hoppats på att kunna tävla lite till under hösten men nu blir det vila och igång igen försiktigt så vi dottern kommer ut på banorna till våren.

d62ba026b6a587b551fc1ecb549f8837.jpg

Tunna sulor är inte kul. Hade det på ett fullblod som fick gå m den tidens lösning, PG beslag, var både dyrt o ramlade av lätt. Funkade inte i längden heller utan det blev tjocka sulor istället. Men det rättade till sig efter nåt år.

Tycker det lät lite konstigt för han har inte varit ömfotad när vi gått på grusvägar eller liknande.:meh:
Såg tydligen på röntgen att sulorna var tunna. Nu blir det styvare plastsulor tills snön kommer och vi ska ha på snösulor, för det kommer väl snö?
Många hästar har tydligen haft liknande besvär efter den torra sommaren.

Nu har jag och Ubbe varit på klubben och ridit igenom de program vi ska rida på söndag (lingondressyr). Ubbe va lite spänd men skötte sig utmärkt med tanke på den stora flocken ridskolehästar som brallade och busade i hagen. Andra gången i år som han är på träning på annan ort! Han är lite "oridbar" i galoppen fortfarande men vi kan starta och vi kan stoppa och det är en stor bedrift på Herr Ranchgaloppör :banghead: Har bara tagit oss 2 år att komma hit :d

Program 1
Räserdelen i program 2 :banghead: :banana:

Jag måste köpa engelska ridkläder. Får visst inte dyka upp i jeans, boots och rutig skjorta!

*delvis kl

Jag har samma besvär med Stella. Supertunna sulor, växer typ inget i trakterna och massvis i tån. Helt hopplöst :banghead:. Skor 5-6 v. Nu har det varit panik eftersom hovis inte haft tid, och häststackaren sett ut som ett vanvårdsfall typ. Fick en tid att sko på klinik (efter lite övertalning) i slutet av den här veckan, men lyckades få ut en hovis idag :bow:.
Ringt runt som en dåre i två veckor utan napp.
Så nu ser hon ut som en häst igen. 7 veckor och 3 dagar hade det gått sen senaste skoning.
Nu har jag ingen bild att visa, men hade jag haft det hade jag inte vågat visa upp den ändå :o.

Hade ett jättefbl på försäljning för en massa år sedan, 186 i mkh var hon. På henne fanns det absolut inget att spika i, utan vi limmade skorna med 3-4 veckors intervaller. Hopplöst.

Senaste på Stella, som snor hö ur munnen på min valack
998750_10151923946646676_1310441257_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 249
· Visningar
64 887
Senast: Mirre
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 613
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix