08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Åh fy tusan vad tråkigt. Brutna ben suger, och aldrig slår man sig lägligt heller. :arghh: Krya på dig och hoppas du får bra hjälp med dina fyrbenta!

Tack alla! Ja som tur är så har jag hjälp så hästarna kommer hållas igång som vanligt.

Olina, inget gips det är nya rön nu! De har bara dragit en märgspik genom benet o skruvat fast den med plattor. Så jag har ett ingångshål i knäet o ett nere vid foten o så frakturen mitt emellan. Bara plåster på o jag ska belasta fullt, men det går ju såklart inte men jag går en liten stund på det varje dag. Hittade bild på det faktiskt! Ja inte mitt ben förstås...
http://www.rontgen.com/sida/4/patologi/uben_mergspik_1.html

Smulan, opererades i eran stad!:) Tänkte först fråga sjuktransporten om den kunde åka förbi o hämta ett par sadlar men dels var han nog inte pigg på det o dels hade jag ju inte kunnat prova än på några veckor...:meh::D

Senast ändrad:

Haha härligt att du har tid att tänka sadeltankar när du är ute på ambulansfärd :laugh:

Vad märkligt att de inte gipsar men underbart att du slipper! När jag bröt benet så var det gips en halv evighet. Det var visserligen inte samma fraktur som du fått, utan längre ned, men båda benen i benet var av och även foten var krossad ganska så duktigt (Det var tacken för att man skulle göra en tjusig landning på fötterna! :banghead:). Jag opererades akut och har också massa skrot kvar sedan dess + två faktiskt riktigt fula ärr. Inget jag lider av idag mer än att jag har lite minskad rörlighet (och skyller således på det när jag rider i mitt svåra varv :angel:) och får lite känningar när jag går längre stunder på ojämnt underlag. Utnyttja dina försäkringar är mitt tips, anmäl skadan nu och rapportera senare för sveda och värk och för bestående men, i många fall täcker även hästförsäkringen olyckor på ryttaren. Jag hoppas du får en snabb och okomplicerad läkning, jag satt på hästryggen dagen efter att gipset var av även om jag fortfarande knappt kunde stödja på foten men jag kunde helt enkelt inte hålla mig mer, hästarna behövde ju motioneras! :p

Ok, ja hoppas att det läker som det ska och att du snart är tillbaka på ryggen :)

*kl*
Min lilla räka vilar för tillfället och det blir totalt ca 2 veckor och hon ska samtidigt vaccineras så det passar ju bra. Sen blir det träning och sista dressyrtävlingen är planerad till 26 oktober.

Ja jag var lika förvånad som du! Tänkte 6 veckors gips, jipeee, men så blev det ju inte. Bägge mina benpipor är av också men inga kross skador som jag vet iaf. Låter ju bra att du inga bestående men har, jag hoppas ju också på det men det blir nog mycket dressyr ridning med långa läder ett tag framöver misstänker jag!
Ha ha sadlar tänker jag ALLTID på!;)
Idag gick det riktigt bra att gå på benet men jag mår lite illa av morfintabletterna. Min ólycksfalls försäkring är redan kontaktad o likaså hästen hade en inbyggd sådan men tack för tipset iaf, kan ju vara så att man inte tänker på det.

Nej fy vad hemskt! Hoppas det går bra och att du läker komplikationsfritt.

Här är det både upp och ner, hade en jättemotiverande träning i helgen med Jac men nu i veckan har han inte känts riktigt okej. Han kändes ju lite såhär precis när han kom hem från sin månad på träning men det verkade gå över. Nu vet jag inte var det sitter så nu ska det kollas upp. Så drygt när man lagt ner massa pengar att det ska bli något.. :(

Jobelle och jag hoppade i ridhuset idag, tränade på det svåra varvet och fick kämpa en del med att hon inte skulle rusa iväg mot hindren efter svängen upp, fick till det tillslut. Två tävlingar vi anmält oss till har blivit inställda så nu ska vi på en pay and jump iaf så vi får komma ut lite. Sedan är det en till tävling innan vinteruppehållet.

20130927_114532_52456bdf9606ee104a290075.jpg

Sedvanlig ridhusbild..

Stackare inge roligt med bruten fot, vet en till som gjort sig illa nyligen, tänker på er!

Själv kommer jag att lämna er, eller inte helt, jag kommer nog titta in här då och då. Chelsea fina hästen har ont i ryggen och eftersom hon inte var min häst har sammarbetet tagit slut. :cry::cry::cry:
tollstad17_51eace94ddf2b351e0f14b77.png

Nu ska jag börja rida en 06a, 3 dagar i veckan. Medryttare som det kallas, blä vill ha en egen häst :wtf: men är självklart jätte glad ändå :)

Nej!!! Fina fina Chelsea, min favvo häst här!:(:( Men är det så långvarigt alltså? Har du ingen möjlighet att köpa egen häst?

Min favorithäst också :(
Det verkar som mitt och ägarens samarbete är slut, kan inte gå in på detalj men jag vill inte rida en häst som har ont i ryggen. Nej finns ingen möjlighet för mig att köpa en häst för tillfället...

+ sofiaspel

Men hu vilka tråkiga nyheter ni kommer med här då :(

KL

Jag och hästloppan har varit på Pay & Jump idag och hoppat hela 60 och 70 cm :D Har haft en period då pållan började överhoppa alla hinder något fasligt (urläskigt tycker jag som är mer åt dressyr-tant-hållet :o) och har därför haft fokus på "lätt och roligt" de senaste hoppträningarna. I dag var det lätt och roligt på P & J också :D

Men usch vad trist för er båda. :(

Tråkigt att inte få följa dig och Chelsea längre, sofiaspel - hoppas den nya blir en trevlig upplevelse i alla fall.

Novali08, jag hoppas att det läker utan komplikationer. Låter inte kul alls att försöka gå på det benet.
Gissa förresten om jag tänkte på din historia igår när jag trillade alldeles intill Nalles bakben! :eek:
Skulle sitta upp från en sådan där plastlådepall med ett trappsteg upp. Nalle tog ett halvt steg framåt när han tyckte att jag tog för lång tid på mig. Jag fick inte ut foten ur stigbygeln tillräckligt fort och höger fot slant då istället av pallen så att jag föll i backen.
Som tur var hoppade Nalle bara lite åt sidan - sedan vände han sig om och tittade på mig som om han undrade varför jag slängde mig på marken sådär. :p

Andra försöket gick mycket bättre och sedan red vi 10 min i padocken och övade "tysta" hjälper för stopp och start. Gick faktiskt riktigt bra mot slutet, men det är en bra bit kvar till att de är befästa.

Tack alla!

Usch då Natascha, du får vara försiktig o skaffa en halkfri pall. Mitt ben verkar faktiskt läka från dag till dag. Är inte hälften så svullet längre o det går ganska bra att "gå" på det, dvs hänga på kryckorna o tvinga ned foten i golvet med hälen först enligt sjukgymnast. Det gör iaf inte ont att gå. Men jag är ju fullkomligt livrädd för att råka ut för nåt vridmoment i dagsläget. Sen de små sträckor jag "går" är ju från soffan till toan o tebax igen...:meh:

Bägge hästarna blir iaf ridna o har skött sig, det känns skönt.

Sånt brukar jag fundera på ibland och tänka, det går inte att jag skadar mig... Min mamma kan ju ta stallskötseln och med sällskap rida Jobelle, men Jac och Jolie fixar hon inte. Då hänger det på om min stallkompis kan, men det skulle iaf inte bli lika regelbundet som när jag rider, så jag skulle nog sitta lite i skiten om jag skadade mig. Även fodringar i stallet skulle bli tufft för de andra att dela upp utan mig.. Får helt enkelt hoppas jag klarar mig!

Ja jag har ju haft tur i oturen. Vädret tillåter ju att mina hästar går ute fortfarande, de har fri tillgång på hö o uppvärmd vattenkopp i hagen. Tjejen som hjälper mig är arbetslös så hon kan lätt rida bägge två varje dag som de ska ridas vilket är en oerhörd lättnad annars skulle ju Lilla Svarta bli stående igen o det har hon ju gjort tillräckligt denna sommar!

Eftersom jag har eget stall skulle fodringar också vara lite besvärligt men har en inhysning som isåfall hade fått sköta det. Deras häst står ju inne nu så då hade ju även mina fått åka med på den svängen. Får se hur länge mina kan gå ute men jag kan ju säga att de är BRA mycket trevligare bägge två när de går ute dygnet runt, sen är de inget besvärliga normalt sett heller men jag märker skillnad på när de får röra sig fritt 24 h/dygn. Har STORA planer på att bygga lösdrift, måste ju helt klart vara det bästa för hästar.

Jo passar hästarna till det så är det säkert bra för dem :)
Har provat både och, det som funkar bäst för mina är stall på nätterna.

Skönt att det löst sej med hästskötsel och att benet repar sig! Ang lösdrift så ÄLSKAR både jag och hästarna det. Nu har vi ju inte kunnat nyttja den någon hel vinter pga skador, men SÅ skönt när det fungerar! :)

Kl

Här är på ännu en gång på G efter en månads oplanerad vila pga hovproblem. Willes fötter smulas sönder inifrån så det var väldigt svårt att sko honom sist. Hovis fick dit skor tillslut men det blev lite "trångskott" och lite branta vinklar så han fick ta det lugnt ett månad istället för att åka på utbildning som var planerat. Nu rids han igen men lugna pass och så försöker jag undvika små volter osv. Väntar med att hoppa in honom också. Han får enzion och fodertran, har köpt filtboots som jag blöter för att hålla fötterna fuktiga så hoppas jag att det blir bra. Givetvis uträknad foderstat också... Gissar på att detta är sviter efter boxvila och medicinering förra året, att det blivit någon rubbning i horntillväxten då.

Han tycker iaf att det är riktigt kul att bli riden igen! Pigg som bara den men snäll som inte bockar och busar. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 246
· Visningar
64 765
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 587
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?