08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Vilken underbart fin häst!

Kl
För oss går det åt skogen.
Kakan tas bort på torsdag pga en obotlig sjukdom :( :( :(

Så nu är det bara att leta ny häst igen, livet är jätteroligt, verkligen....

Jag var tvungen att kolla upp din tråd, fy vad tråkigt för er! Att livet ska vara så hemskt ibland alltså. Suck! Nu får det faktiskt ta och vända för dig.

Fruktansvärt sorgligt Bison, både med dina skador och din fina häst. Nu får du ta en välförtjänt paus o sen när allt kommit lite mer på avstånd så kan du säkert komma fram till vad du vill göra i framtiden.

Men så fruktansvärt ledsamt, Bison. :( Fina, fina Kakan!
Fy så snabbt hemska saker kan hända och vända på allt. Hoppas verkligen saker och ting ljusnar för dig snart.

Usch, jag tycker verkligen det är superhemskt att du måste ta bort din fina häst. Jag har ju också en med ett ögonproblem så jag lever med hoppet att det inte ska bli värre än det är nu, för som det är nu funkar det fortfarande bra.

*kl*

Har idag varit och hopptränat för andra gången med Jobelle för nya tränaren och det känns superbra. Bra övningar, bra kritik och tips och hästen hoppar strålande! :love: Fick också positiva ord från tränaren om att Jobelle är bra, har bra teknik och är lovande, härligt när de orden kommer från någon som vet och kan, och inte bara från ens eget väldigt partiska hjärta :D
Nu ska bara matte få till alla delar så vi blir riktigt bra team, har lite saker för mig som jag måste träna bort känner jag, lite rester från alla år med Jobelles galna mamma ;)

Tittar in här med ett inlägg för en gångs skull och en liten uppdatering från oss. För er som inte kommer ihåg oss så har jag en 08:a e Don Crusador som varit lite på tårna hela sin uppväxt. Nu har han landat rejält och vi kan vistas på bortaplan utan risk för att allt ska spåra ur. Sakta men säkert. Han gör fina byten och börjar hitta formen. Vi har haft fokus på kondition och att hitta en ärlig framåtbjudning det senaste året. Lite bilder från i Söndags också.

1377215_10151766507399506_540199005_n.jpg

1385316_10151766524244506_420577867_n.jpg

1381913_10151766527349506_1186125635_n.jpg

Vad sorligt, har läst om er och tänkt att du verkligen hittat "din" häst, verkligen tragiskt, *styrkekramar*.

Här är det heller inte så muntert, Appe var halt VB efter terränghelg i början av juli (landade tokigt i nersprång från liten bank?), hade böjprovsreaktion som försvann efter ledbedövning av knäet men rörde sig fortfarande inte bra, såg helt fin ut efter bedövning höftled. Behandlades i bägge, vilade, sattes igång lugnt och långsamt, blev inte bra. Scint förra v visade inget i bakbenet, ej heller ultraljud av höftlederna. Knäet är röntgat i mars. Ingen böjprovsrekation nu. Har aktivitet i ryggen på scint, även rtg-fynd i ländryggen ffa, tätt liggande tornutskott. Behandlades i ryggen och tömkörs nu men jag tror inte att ryggen är orsaken till förändrad bakbensrörelse, släpar tån VB ffa när ytter på volt, kortare steg ffa i skritt (som jag delvis noterat över ett år!). Jag är gravid, hästen höstvild och exploderar när ett löv faller så tömkörning i naturen är därför inte helt kul eftersom han är både stor och får upp bakbenen så tömmen har fastnat både under svansen och mellan bakbenen några gånger och jag är glad över att jag hittills lyckats lugna och reda upp situationerna.

Blir nog ytterligare klinikbesök med närmare koll av knäleden, bara att ta ledigt från jobbet igen och boka båt och åka..

När ska man få glädjas över sitt fritidsintresse och inte bara lägga pengar och tid på oro och tårar. Fan.

Grattis till blivande bäbis!:)

Ja du har haft mer än din beskärda del av skador i avdelningen "mystiska hältor". Men kanske han inte gjorde nån ny skada på terrängen utan kanske är det den som du har haft misstanke om så länge men inte hittat? Ligamentskador i bak knän är ju jättesvåra att hitta och tar oändlig tid att läka, kanske det är nåt sånt som spökar?

Ja, man börjar bli trött på att oroa sig och fundera och varannan dag tänka "det är nog inget" och varannan dag vilja köra hästen till klinik på direkten.. Han går ju i liten hage nu och sköter sig bra, går snällt på promenader men att tömköra ute är mera äventyr än jag hoppats på. När han "blir rädd" för något som jag ofta inte ser/hör flyger han i luften och sticker sedan framåt i en serie bakutsparkar. Efter incidenten häromdagen med töm mellan bakbenen har jag nu tömmarna bara lagda på ringarna på gjorden så att jag kan ha paniklösningen att släppa den ena och få honom att vända runt mot mig genom att hålla i den andra. Fick användas igår under promenaden, två gånger :meh:

Han har väl överskottsenergi antar jag, och är ju en väldigt vaken häst, men just nu önskar jag mig mest en lugn skogsmulle att mysa runt på..

Och Novalli, jo, mycket möjligt att det är en och samma sak med bakbenet som spökat hela tiden och förvärrades under terränghelgen, jag tror verkligen inte att ryggen är orsaken till rörelsestörningen/hältan, och tänker ringa på måndag så vi får åka in igen och bedöva och se hur det verkar. Det luriga var att böjprovsreaktionen försvann vid knäledsbedövningen vid första besöket, däremot såg han fortfarande ojämn ut på volt, och när sedan höftleden var bedövad såg han helt fin ut! Man kan ju tror att det berodde på att knäledsbedövningen fick verka längre tid, men det lades en låg nervblock imellan och då var det ingen förbättring. Kanske det ändå "bara" är knäet (och ryggen) och höftledsbedövningen bara förvirrat oss. Om han blir bättre av knäledsbedövning nu vill jag iaf ultraljuda knät och gärna röntga om det (är OCD-röntgad i februari). Orkar inte gå och vänta, och så börjar det hela om nästa sommar när man ökar träningen. Dessutom tar han ju fortfarande kort steg i skritt VB, men travar normalt rakt fram som han alltid gjort.

Långt utlägg om vårt krångel, men det upptar mycket av min tankeverksamhet just nu..

Ja det förstår jag. Tycker du ska stå på dig ännu mera denna gång o begära utökad utredning med allt som tänkas kan. Helt krasst är det ju ingen idé att fortsätta med behandlingar som inte ger resultatet att hästen blir helt frisk. O friska hästar tar inte kortare steg med ett bakben, det vet ju både du o jag.

KL

I går hade vi hoppträning med fokus på titthinder, vi har inte gjort mycket sådant tidigare men nu har vi hoppat såväl vattenmatta som hinder med hängande hjärtan, koner och div annat. Sjukt nöjd med min duktiga pålla :p som - visst kikar - men glatt hoppar allt som amatörmatte styr på.

Ibland är de så extra förtroendefulla och hjärtknipande de här djuren, när de kunde reagerat på ett helt annat sätt :love:

Vad är det för sadel du har? :)

Stella har gått på töm lite och var ute på en kort tur igår. Var ovanligt seg.
På volten idag, mkt piggare.

Joggade bara lite enkelt i åttor i trav och galopp. Dottra red runt på volt i trav på sin ponny. I ett byte for dock Stella iväg i ett par bocksprång, och ponnyn efter i bocksprång. Nåja, dottra klättrade upp igen och var glad över att få äta tårta senare.

Har ingen bild på Stella o bidra med, och ponnyn är född -98, men dottra är född 08, så jag smyger in en bild på de två istället ;)

249103_10151591979021676_1745673080_n.jpg

578025_10151882880641676_371945424_n.jpg

PS Barn är mkt mer lättlärda än hästar

Två ridpass på raken nu Stella har varit skitfin. Tuffat på i rund låg form. Hon som är född steppdansare.

Nu kan jag dock inte skjuta längre på det värsta jag vet, klippningen. Det är ju så förbannat tråkigt, sticksigt och kliigt.

Har klippt 3 av 4 redan och måste snart börja om med den första igen, det växer som ogräs :p

Jac är den enda som inte är klippt ännu men det är snart dags. Han helklipptes ju i somras också eftersom han svettades så och skulle bort på träning så det är säkert därför han inte är lika i fas som de andra. Han är nog iofs den som blir minst lurvig av dem, stona är som grizzlys.

Jac idag med nya tränset

20131031_122506_52726d4cddf2b3490bc0328f.jpg

delvis kl

Av mina så är bara Hottie klippt än så länge och hon är inne på andra omgången. Calle är oklippt eftersom han inte rids. Han ska btw troligtvis göra en MR av hoven nästa vecka så då hoppas jag få besked om vad som felas gubben. Han är iallafall himla snäll -jag skulle filma honom igår för att visa veterinären hur det ser ut nu och han är inte riden på en månad + har stått i sjukhage i 3v men det var bara att hoppa upp och rida på.
Såå, ni får gärna hålla tummarna att man hittar vad som är fel och att det är repareringsbart.

Senast ändrad av en moderator:

Tråkigt med så långvarig skada som dessutom inte är helt diagnosticerad. Hoppas magnetröntgen ger svaret.

Mina är klippta två ggr redan. Helklipper nu men det blir sista gången, resten av vintern spårklipper jag bara. Hals o mage men inget på ryggen och inga ben.

Lilla Svarta börjar ta sig, hoppade jättefint med kompisen på ryggen i måndags. Seglade över en oxer på 120 utan att blinka! Jag såg ut så här::eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 248
· Visningar
64 880
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 613
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?