08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Det tänkte jag faktiskt inte på men det var ju inte kallt direkt. Vi har ju haft sån otur med tränare som byts ut och ingen ny kommer in men från och med nu blir det träna klassiskt och där är utbudet helt annorlunda. Så nu lär det ju hända nått mer.

KL

Nu är tid för MR bokad och det blir på måndag. Skulle gjort imorgon egentligen men pappa kunde inte åka då (föräldrarna får åka för jag har inte möjlighet att ta ledigt från jobbet nu).
Spännande! Och lite nervöst... :nailbiting:

Hoppas det går bra, kanske är nåt ligament som spökar.

kl
Min lilla tjockis börjar äntligen se någorlunda ut igen efter att ha fått vila alldeles för mycket i sommar. De går ju på fri tillgång i hagen och vilken skillnad det har gjort på pälsarna! Både vit o svart glänser och är verkligen i topptrim! Får enbart 1/2 kg havre+mineraler förutom fri tillgång på hösilage. Känns som ett billigt sätt att få en glad häst som verkligen är perfekt i kroppen!:)

Jag hoppas också att det går bra, usch aldrig roligt med en skadad häst.

*kl*
Måste bara berömma min häst, ibland slår hon mig med häpnad. Igår klippte jag henne igen, 3:e gången totalt i hennes liv, och denna gången även under magen och på sidorna (sparade ryggen) men hon står så snällt och sover när jag klipper och maskinen låter utan något i öronen, så duktig :love:

Det här med tränare är hopplöst.
Jag har svårt o hitta en dressyrtränare på lagom nivå. Det verkar bara finnas fancy dressyrtränare (o vi rider ju inte dressyr på den nivån, o de summorna de tar har jag inte lust att lägga på en DRESSYRtränare) eller typ ridskoleinstruktörer. Och där har jag inte riktigt samma synsätt på ridning.

Btw, Stella har vuxit fyra cm sen i vintras, o är numera 156 ist för 152. Stor hest nu :D

Tycker det ser bra ut, mkt bättre än tidigare och hon fokuserar mer på att hoppa nu och inte bara lattja runt ;-)

Instämmer med Olina. Det går ju alltid i stadier under utvecklingen. Även om det är "dressyrgalopp" så är den ju förbättrad och förbättrad galopp = bättre språng. Nu jobbar du vidare på att förbättra galoppen ytterligare och får ännu bättre språng. :)

Inga uppdateringar här!
Jag håller på o flyttar så både Nalle och Mamma-hästen vilar. Förhoppningsvis kan jag sätta igång igen nästa vecka (det tar ju f-n aldrig slut!!!) för jag är anmäld till Anders Eriksson den 24/11.

Jag har äntligen hittat bra tränare nu efter nästan åratal av diverse provande. Hoppas på att det fortsätter kännas bra framöver med, dock känns det som att man får vad man betalar för, som med allting annat.

Var ute med Jobelle på superbra grusvägsunderlag idag och hon var tossigt pigg efter 2 dagars vila så vi rullade på i galopp i frivillig fart så att säga. Hon är ju inte som sin mor så det var ändå helt okej hastighet (hennes mor hade lagt i Täby galoppväxeln och försvunnit i fjärran) och hon kändes väldigt fin med påskjut och allt.
Däremot har hon pippi på galoppombyten, hon byter galopp med ett rent byte ungefär var 5-6 galoppsprång. Känns som hon har svårt att bestämma sig vilken hon ska ha? :p
Förut undrade jag nästan om det var något fel på henne när hon höll på och sparkade ut med bakbenet i mer samlad galopp, men det gör hon nästan aldrig numera efter att hon fått bättre balans och blivit starkare. Tror detta också har med styrkan och balansen att göra, men det känns ju lite märkligt att sitta på.
För övrigt är hon jättefin i kroppen och jag tror inte att det är något fel på henne.

Jac red jag dressyr med i ridhuset igår och han var också pigg och taggad så han gick super faktiskt :)

Vad duktig du är som hinner hålla igång två unghästar, jobbar eller pluggar du?

Novalli: du ska behålla svarta och sälja skimmeln eller? Hon ser pigg och ärtig ut dina svarta, hur stor är hon? Hur länge räknar du med tills du kan vara i sadeln igen? Jobbigt med skador, både på hästar och ryttare!

Vanilj_Hallon: Hon hoppar ju riktigt fint, ser kvick ut i benen och betydligt mera koncentrerad på hoppandet nu än förra filmen.

Lycka till Mooi, gillar verkligen din häst, hoppas ni får positiva besked på måndag.

Jag har kliniktid bokad tills torsdag, fortsätter utredning av min dåre. Han har fått gå kvar i liten hage sedan sista besöket eftersom jag ganska tidigt insåg att det skulle bli en till vända och tänkte att jag får se till att rasta honom lite alla dagar istället. Det är ju ganska lerigt i hagarna nu och han röjer på bra om han har chansen. Har jobbat mycket med tömkörning, långtygling och bara promenerat men han har så mycket energi nu! Var på promenad igår i vindstilla dagsljus men han såg spöken överallt och lyckades skrapa upp sig på kotan när han blev rädd för något som jag uppenbarligen missade och nästan gick omkull på asfalten. Gled med bägge bak under sig när han slirade till och var fem före att ligga på sida! Bilar är tydligen sjukt läskiga nuförtiden också. Senaste promenaden innan denna var dock i mörkret och vi mötte en älg så han kanske hade det i bakhuvudet.

Känns jobbigt med allt just nu eftersom jag är i 6e mån och inte vet vad jag ska göra med hans igångsättning, hade lite planerat vila och sedan skicka iväg honom för igångsättning/utbildning men jag vill ju veta att han är frisk i kroppen först! Betvivlar ibland att han är rätt häst för mig, jag har alltid gillat vildpannorna men har faktiskt blivit lite skraj när han är så sjukt explosiv, och balansen kanske inte är på topp efter graviditeten sen.. Jag får försöka ta en dag i taget, han lugnar sig säkert i vår/sommar när det är dags för mig att komma igång på riktigt, bara vi får ordning på hans mystiska bakben först!

Jag jobbar heltid, så det är lite körigt ibland faktiskt att hålla igång 2 unghästar och en äldre (Jobelles mamma, 10 år). Men jag kör på så länge det är roligt och jag orkar.

Ja hon är härlig min Svarta men jag längtar tills hon blivit så vuxen att hon slutar m sina hyss! Hon är ca 164 cm lika hög som jag är lång!
Den Vita ska säljas ja, är en hopphäst o inte fälttävlan som jag sysslar med.

Hoppas du får ett riktigt svar på vad som är tokigt m din häst.

Min är nog också ungefär lika hög som jag är lång, typ 176 ;)

Idag har vi tömkört, han har ju överskottsenergi och fick trava och galoppera på stora volter. Första galopperna måste han sparka och bralla runt, sen är det bättre, och när jag ber om galopp och han drar iväg så försöke

Funderade idag på vad jag ska göra när han "sticker" i tömmen. Ett hörn på ridbanan är läskigt och där tenderar han att ladda iväg i en bockserie. Lät honom först hållas, tog in honom på en volt och gjorde hörnet om och om igen. Tröttnade sedan och bromsade honom ganska burdust och fortsatte sedan i lugn trav eller skritt som det var från början. Vet inte vilket som är rätt men han måste ju lära sig att behärska sig och inte sticka för minsta lilla.. Tömkör någon av er? Bra komplement tycker jag, och kul att se sin häst jobba från marken (och perfekt för gravida med vilda hästar!)

Jag är dålig på att tömköra faktiskt, min 10-åring kör bara järnet runt runt så där gav jag upp lite, den ena 5-åringen fattade heller inte poängen och stod still istället (Jac) men Jobelle funkar jättebra att longera lite inspänd, så det brukar jag göra ibland som komplement :)

Gud vad härligt.
Jag har min gamla tränare på andra sidan stan, men tror jag ska kunna få ut henne om jag får ihop lite folk, såsmåningom.

Senaste på Stella

1463493_10151964665706676_963099369_n.jpg

1456106_10151964665806676_340661250_n.jpg

Det där med lika hög som man är lång det stämmer nog på mina med, de är 169-170 ungefär och jag är lika :D

Jobelles nya täcke kom äntligen idag, efter 1 månads väntan sedan jag beställde det. Inte går det snabbt ibland tyvärr... Men den som väntar på nåt gott sägs det ju..

544185_10152044505650948_849503571_n.jpg

Fint täcke! :)

Varit på Sharpmans sadelprovning på Husabykliniken i em. Det var inte helt lätt att hitta en sadel som passat kort svängd rygg där hästen dessutom är hög i bak och har väl markerade bogblad. Lägg sen till låååånga ben och stor rumpa på mej så kan ni ju tänka er... Att hitta något billigt (under 15000) kunde jag glömma direkt närmast det priset var nog en childeric för ca 17000kr men den låg inte helt 100. Provade mååånga olika alla i prisklass 15-30000 mao mer än jag tänkt mej. Fastnade till sist för en Crown Ideal special pro (kalvskinn), riktigt skön och Wille fick ju TRAV med den! Sänkte nacke och höjde ryggen. STOR skillnad mot med Teknan. Jag hamnade också betydligt bättre i sadeln så det kändes jättebra! Fick helt enkelt tänka om, har hela tiden tänkt att jag köper något billigare nu i början OM han inte håller med tanke på alla skador. Nu får jag väl istället se det som att jag försöker förebygga skador genom att ha en riktigt bra sadel...

Är supernöjd med hans uppförande också, han är verkligen cool. Han är ju riden mest ensam eller ihop med dotterns ponny, men brydde sig inte alls om att det var fler hästar i ridhuset och att folk både longerade och tömkörde. En annan häst fick spader för att de ruskade av en filt, Wille som stod precis bredvid tyckte då inte att det var något att hetsa upp sej för. ;)

NU längtar jag efter att börja träna dressyr igen. :)

Var även premiär för Wille att åka "nya" (bättre begagnade) transporten. Han gillade den nog för han stod som ett ljus. :)

kl
Jag har köpt mig en ny pålle pch kommer tillbaka till tråden.

Han är förvuxen ponny född 2008. Mamma är tysk ridponny och pappa är halvblod/paint. Mättes till 153 cm i våras och har vuxit lite till efter det, lagom till mig :)
Han är grundriden men inte så utbildad, perfekt så jag kan forma honom själv. Väldigt pigg och glad att rida, snäll och trygg på alla sätt. Rör sig inte så stort vilket min trasig kropp tackar för :)

Film från första provridningen. Jag hade ridit några storhästar åt en kompis dagen innan och hade ganska ont, därav dålig sits och kort ridpass.
Igår prövade jag en andra gång, gick mycket bättre, jag red bättre, han var stadigare, jag kunde galoppera ordentligt och även hoppa några språng :)
http://www.youtube.com/watch?v=WVQZnLX_pXw&feature=c4-overview&list=UUpmmUxpuC_R-vKoahYXxh1w

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 966
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 622
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård