08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Men grattis och lycka till med honom! :) Ser trevlig ut!

Ha-ha, med det namnet och stammen (pappan) förväntade jag mig en skäck av något slag. Vildbrun var lite oväntat. :D

Vad fin han ser ut! Grattis till hästköp!

Själv är jag otroligt nöjd med nya sadeln, att en bra sadel gör SÅ stor skillnad har jag pinsamt nog aldrig fattat. Jag har alltid haft utprovade sadlar men i lite lägre prisklass. Måste försöka få med maken och filma, för jag har nästan fått en ny häst pga sadelbytet. :D

silverbrun ;)
Ja, tror mamman oxå är skäck, vilken miss :p

pemi> Tack!
Sharpman är jättebra tycker jag :)

Provade ett helt gäng idag innan vi hittde en som låg bra på limpan, han har ingen manke och är en riktig tunna.
Uppförde sig utmärkt, duktig häst!

Hemma i boxen :)

Vilken söt en :) Hoppas det fortsätter funka bra med honom.

*kl*

Klippte Jac idag (lagom tills när de andra 3 snart måste klippas om) och det började inte så bra då klippmaskinen knappt hann ge ett ljud ifrån sig innan den tokdog, var nåt inuti som 'brann' tror jag för det luktade bränt en sekund när den stannade.
Skit. Tur jag inte hann börja klippa tänkte jag. Kul med en halvklippt häst liksom ;)
Sedan kom jag på att vi hade ju en gammal klippmaskin kvar, som varit på lagning. Den funkade prima, han stod som ett ljus och är nu helklippt. Till och med halva huvudet gick utan problem, han brydde sig inte alls.
:love:

I morgon blir det träning. Ska bli spännande. Jag ska dessutom hopptävla Jobelle då, på morgonen. Intensiv hästdag :)

Vad roligt!! Fin polle-ponny ser ut :)

KL

Vi har varit ute på en del roligheter - förrförra helgen på Hubertusjakt. Var himla trevligt och roligt och hästloppan skötte sig fint, även om hon var väldigt taggad emellanåt. Tyvärr har ingen av alla fotografer som var med lyckats fånga oss över hinder :meh:

Tjohoo!

Spännande med alla främmande hästar!

Förra helgen startade vi vår andra LB:1 och lyckades komma 2:a med knappt 64%. :) Jag är inte helt nöjd med min egen insats men hästen skötte sig fin-fint.

Nu ska vi ta det lite lugnt i ett par veckor och bara lalla runt i novembermörkret.. :bump:

Kul att du hittat en ny häst!

Men är han reggad som silverbrun sa du :crazy:, jag tycker han ser väldigt vanligt brun ut... Silveranlaget finns inte ens hos speciellt många raser (typ Islandshäst, Ardenner, Rocky-Mountain). En silverbrun har gråaktig man och svans. Vilka färger har föräldrarna (mer än skäck)?

Ja, det står i passet. Jag kan inte så mycket om färger, för mig är han brun.
Jag vet inte, pappa är ju skäck men mamma vet jag inte men jag tror hon är vanligt brun av det lilla jag sett.

För hästen ska bli silver måste en av föräldrarna vara det, dock syns det inte på fuxar utan endast svart tagel bleks. Men det är nog felbestämt som föl, verkar inte vara alltför ovanligt att id-kontrollanterna har noll koll på färggenetiken... Bruna föl kan ju ha lite gråaktig man, som oftast blir vanligt svart senare.

Verkar vara så. Min förra ridponny var reggad brun trots att han var svettfux/mörk fix.

Silverbrun? Njae, de brukar ju ha mycket ljusare man.
Så här:
SilverMorgan.jpg

Silver finns ju i några raser till, Welsh, t.ex (och även svenskt halvblod) så om mamma är ponny så kan det ju komma med där, men jag kan inte se det.
Mörka fuxar - fr.f.a de med ljus man - missbedöms ofta. Har för mig att det finns DNA-test för silver numer. om man känner för att kolla.

Så var sista tävlingen avklarad, red 1m och näst intill debut på 1,10 eftersom vi bara gått en pay and jump där jag valde att gå ut. 1 m gick kalasbra, hon var lite seg på de första hindren men sen fick jag bättre galopp och hon piggade på sig, vi blev felfria :)

I 1,10 så kändes hon lite tröttare såklart, var dessutom lång väntan i släpet mellan klasserna pga ca 70 starter i avd A... Hon hoppade faktiskt fint på de flesta hinder, rev dock 3 st räcken och överhoppade sig på alla oxrar. Jag valde att lägga en volt på ett ställe för att vi kom lite konstigt och jag ville hellre få ett bra språng så i slutändan medförde det ju ganska många fel, men jag är ändå rätt nöjd. Hon är grön fortfarande och hon skötte sig bra, vi tog oss runt hela banan trots att hon var lite trött och den var lång och lite teknisk.
Nu blir det vintervila från tävlingar och träna mera styrka och balans.

1425532_10152057909205948_1711694555_n.jpg

1385897_10152057909795948_941288251_n.jpg

734161_10152057908875948_1042939396_n.jpg

Så var jag ju även på dressyrträning med Jac på kvällen och det gick bra. Tränaren som red Jac på tillridning satt upp en stund först för att visa vad hon menade och sedan fick jag hoppa upp. Hon körde hårt med mig och jag fick tillbringa nästan hela passet utan stigbyglar. :p Men det kändes som jag fick ett hum om vad jag ska arbeta med iaf.

Vad fin han ser ut Bison!

Kul Mitrolle att det går så bra med båda två!

Wille känns fin med nya sadeln men blir lite trött så det blir korta pass. Haft min fd medryttare (som red Hennessy) här och testat honom idag. Hon ska bli medryttare på Wille och ta något pass per vecka. Blir skönt med lite avlastning.

Måste bara visa en kort filmsnutt från igår när Wille skulle "hjälpa till" att sätta upp en presenning mellan lösdriften och logen (där vår husvagn vinterförvaras), han är inte direkt rädd för att det prasslar... Tyvärr mörk film, men lite syns nog. :) Knäpphäst. :p

http://www.youtube.com/watch?v=RhjxaF9CUCA&feature=youtu.be

Grattis till nya pållen, supersöt, och beklagar även det som hände med Kakan, vad sorgligt att det gick så med din fina irländare.

MorvanMorr: Härliga Bilder även om det inte var några hopp, skönt med en häst som sköter sig vid gruppridning på det där sättet, min hade gått bananas!!

Senaste rapporten från vår front är klinikbesöket förra veckan som blev lite av ett antiklimax, jag tömkörde lördagen innan och jobbade ganska mkt trav o galopp och tänkte att han såg ju faktiskt ganska fin ut, kanske jag bara är hypokondrisk? Promenerade i söndags, tömmade igen på måndagen och tyckte att han såg dålig ut igen VB och att han också verkade lite motvillig till jobb. Klinikbesöket skedde på torsdagen.

Longerade först och kunde ju själv konstatera att det inte fanns så mycket att anmärka på, håller fortfarande VB lite inunder sig i bägge varv men inget släpande och ingen hälta. Böjprover ua. Till saken hör att han fick en ganska rejält skrapsår på framsidan av kotan just VB förra veckan när han blev rädd för något (inget) och slängde sig åt sidan på asfalten, höll på att tappa bakdelen och gå omkull men slirade istället på ovansida kota + fram/ovansida bakhovar och fick såret. Gick därför lindad men bandaget hade glidit lite i måndags och tryckt lite på böjsenan som nu är lite svullen mitt på. Kanske det var orsaken till att han såg störd ut i måndags? Suck.

Hade ju planerat att lägga om bedövningarna för att få klart för oss var problemet satt men det blev ju omöjligt eftersom han rörde sig så bra.. Iaf, vi ultraljudade knäna och han hade väldigt lindr synovit HB, lindr-måttl VB så beh bägge bakknän + ryggen vid sidorna av karpryggen. Vet höll med om att han annars musklat sig fint över rumpa och rygg av tömarbetet :)

Nu sjukhage + skritt över helgen, sedan stor hage och igångsättning, hur nu det ska gå till när jag inte kan rida :meh: Hästen är på tårna och en tickande bomb som flyger i luften av ett prasslande löv så frivillig pilot är inte helt lätt att hitta. Funderar över olika lösningar men det får nog bli tömkörning det här året till ända så tar vi igångsättningen i lugn och ro. Tömkörningen har börjat funka bättre igen när jag är lugn och positiv och inte gör någon grej av att han sprättar till då och då, så sista två passen har det varit nöjd häst med skum i munnen och glad matte, så jag försöker tänka positivt och ser fram emot vårens kurs för Anders Eriksson!

Oj vilket långt utlägg det blev om oss, tack till den som orkade igenom hela :D

Frågan är väl varför han får inflammation i knäna? Brukar väl komma från ryggen oftast? Och tömkörning i all ära, vad händer med honom sen när någon börjar rida? Men kanske kan du bygga så mycket muskler att han sen håller vid ridning med.

kl

Alla här som visat bilder, vilket fantastiskt jobb ni gör med era unghästar! Tycker alla ser så glada o välmusklade ut.

Lilla Svarta är ju i full gång även om jag fortfarande haltar fram...är rätt less på mitt ben nu men tänker börja rida på ponnyn i stallet i nästa vecka för att se hur det känns. Var iaf på hoppträning igår med Svarta, kompisen hoppar ju henne och det gick bra igår med. Fokus är nu på att träna upp styrkan och hon fick hoppa serie med 4 räcken några ggr på ca 70 cm höjd och sen några sneda anridningar på ett par räcken för att kolla av att hon var med på noterna. Allt utan bekymmer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 973
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 625
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård