08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Idag lyckades Jac trampa sig och dra av en sko på en skrittur, vilket jag inte ens märkte förrän vi var nästan hemma och han linkade till på knölig väg. Förstår inte hur de lyckas ibland??? :confused:
Som tur var kommer hovis i veckan.

Söt är man ju ändå ;)

20131124_091101_529275c62a6b2224eaa73902.jpg

Jobelle var billig idag. Jag också antagligen från hennes sida sett. Vi hade ett otroligt ogivande pass med kommunikationssvårigheter och massa slit som knappt gav något i slutänden ändå, mer än rejält med motion och en massa irritation. Tur det finns bra dagar som väger upp sådana skitpass.

Vilken underbart vacker färg!:love:

Mitrolle: alla har vi haft såna pass som du hade med Jobelle. Egentligen är det lika bra att sitta av eller rida ut i det läget men man tror ju alltid att det ska bli bättre...:meh:

Ja jag vet, jag tänkte på det när jag satt av, att jag borde verkligen ha gjort något annat istället, men som du säger så tror man ju att det ska gå att lösa :p

Idag blir det hoppträning för tränare iaf, då får vi förhoppningsvis lite bättre känsla :D

I helgen var vi på kurs för "Ankan". Detta var första gången vi hoppade för en annan tränare. Fick mycket att ta med oss hem och jobba vidare på, lärorik helg, så jag är jättenöjd trots att Lolli inte var på sitt bästa humör.... (Fuxsto:yuck:)

Dag 1
En väldigt laddad häst som mestadels lekte rodeo under uppvärmningen. Lite väl "jag-lyssnar-inte-utan-kan-själv" genom hela passset. http://www.youtube.com/watch?v=6BObqnmIhz0&feature=c4-overview&list=UUJZYYDATmViQtIDpS3YgkdQ

Dag 2
Banhoppning. Här var hon lite lugnare. Inte fullt så överpigg. Avslutade med att för första gången hoppa nio hinder i följd på 0,90-1 m utan bock och bus ;) http://www.youtube.com/watch?v=Wi8AjpR49Ck&feature=c4-overview&list=UUJZYYDATmViQtIDpS3YgkdQ

Stor skillnad på henne jämfört med tidigare! Det har du gjort bra :)

*kl*

Dagens träning gick super, fick jobba med just galoppsprången genom att rida på relaterade böjda avstånd och öka eller minska beroende på vad som behövdes för att få till övningen vilket var supernyttigt för oss.
Kändes som att passet i förrgår kanske ändå gjorde någon nytta trots att det inte kändes som det gav så mycket just där och då :p

kl

Megabesviken är jag!:( Satt upp o skulle skritta/trava av min pålla efter träningen med annan pilot igår. Trodde ju för guds skull att jag skulle kunna göra det nu efter 2 månader...glöm din dröm...:mad: Stiglädret ligger precis på fraktursåret och det gör OOOOONT! Skritta gick väl an men trava...inte en chans.:arghh: suck.

Men pållan skötte sig kanon på träningen iaf o hopp piloten är jeeeete nöjd med henne!:banana:

Tack, han är jättesöt :)

Mitroelle > Skönt att det gick bra på träningen. Grispass har vi nog alla, jag är ju så jäkla envis oxå, vill inte ge mig innan det går bra...

Vanilj_Hallon> Vildhäst! Men du är duktig :)

Nova> Men fy vad trist :(
Du får rida barbacka!!

Lax blev klippt idag för första gången i livet. Han tog det med ro som allt annat, klock ponny :love:

Hittade en fläck på hans mage!

Gud så ponnysöt han är. kloka ögon!

Fastän vi inte känner varandra så är jag verkligen jätteglad för din skull att du hittat en till fin kompis! :bow:

Hittade en fläck på hans mage!
Jamen, då kanske han är minimal sabino i alla fall. :)
Söt är han oavsett! Håller med supercassie om hans ögon.

@Novali:
Nä, så dumt! :mad: Kan det hjälpa att lägga en tjock (typ ylle-)linda runt stigläder eller ben?

Idag var jag iväg och fick Jobelle riden av tjejen som hade Jac på tillridning (hon har mycket tursamt flyttat till ca 3 mil från oss istället för 20) och jäklar vad skillnad det blev, men hon fick allt kämpa lite för att få igenom det hon ville. Det är ju lite set som är grejen med Jobelle, hon bara 'jaha, vaffö då?' och förstår inte riktigt poängen med att bjuda helt själv. Men det ska nog bli bättre det med, det har ju redan blivit 10 ggr bättre senaste året.
Hon gillade iaf både modellen och kapacitetet hos Jobelle. Alltid nåt :D

En suddig bild blev det..

20131128_104745_529764762a6b220e56b92eac.jpg

Översättning?
Det var antagligen bara kontrollanten som misstog sig när han var föl. Precis som min förra ridponny som var reggad brun fast han var mörkfux.
Blir lite enformigt när tio personer skriver samma sak. För mig spela det ingen roll om han är brun, silverbrun eller viltbrun, han är en underbar liten häst oavsett färg i passet.

Blir lite enformigt när tio personer skriver samma sak. För mig spela det ingen roll om han är brun, silverbrun eller viltbrun, han är en underbar liten häst oavsett färg i passet.
Hi-hi. men du fick ju igång en diskussion som intresserade flera i alla fall. ;) :D

Annars finns det ett jättebra gammalt talesätt: En bra häst har ingen färg! :)

Bra talesätt!

Har fått problem :(
Efter att äntligen ha hittat ett stall med bra rutiner, ute minst 12 timmar även vintertid, bra hagar utan lera, fem fodringar, bra ridvägar, utebana och när till ridhus så har det nu visat sig att Lax inte kan gå med ston.
Stallägaren har fem hästar, alla ston.
Jag är enda inackoreringen.

Så nu går Lax ensam, han är lugn och trevlig i hagen och i hanteringen men får tokmycket energi. Vill bara galoppera, bocka och bralla. Han har gått på enorm lösdrift med 20 valacker och hingstar i olika åldrar innan och är van att busa runt.

Vet inte vad jag ska göra. Stall finna det men folk tror deras hästar avlider av att vara ute, 9 - 15 är standard, gärna i en lerig ruta.
Är det bra hagar finns ingenstans och rida.
Pga mitt jobb är det nästan ett måste med fullservice.

Känner mig lätt uppgiven just nu.

Försöker han betäcka dem eller? Min går också själv nu, men pga av att han styr och ställer i hagen så de andra i stallet har svårt att hämta sina hästar när min är där och vallar. Ingen rolig lösning men jag kan och tänker inte flytta honom, märks ju tyvärr att det blir mer överskottsenergi.

Har haft lite turbulenta dagar, släppte ut honom ur sjukrutan i söndags, for som ett jävla jehu i vår steniga skogshage trots att jag tömkört innan. Jag var helt säker på att han skulle bryta ett ben. Trodde att mina farhågor besannats när vi tog in på kvällen, stapplade in mer eller mindre trebent och hade ont i en framhov. Hovbensfraktur hejsan tänkte jag men morgonen efter mkt bättre så fick gå ut i liten sjukruta igen. Blev uppringd på dagen och fick info att han var på rymmen, hade farit runt som en dåre i en timme innan han blev infångad, genomsvettig men inte särskilt halt. När jag kom upp på kvällen var han trebent igen. Hittade en spricka i sulan som vätskade och kunde verka bort ett litet lock av sulan, troligen bara sprungit på vass sten men fick ont när grus och jord pressades in i hoven. Gips några dagar och nu sulor på, så igår kunde jag tömköra igen! Han ser fortfarande skum ut ibland i rörelsemönstret, mest i skritt, men nu har vi utrett så mycket utan resultat så nu blir det träning och se om det är muskulärt och går att jobba bort eller vad som händer. Skickar kanske iväg honom till annan ryttare efter jul och nyår om planerna klaffar och han verkar ok. Konstigt att vara hästlös isf, när man är van att åka till stallet alla kvällar!

Ja, han klättrar på dem.
Han är så uttråkad nu så det finns inte, känner mig som en djurplågare.
Detr så fel att han måste gå ensam, måste hitta en lösning.

Lät besvärligt med din, hoppas det reder sig.

Fast han blir säkert inte bättre om du byter stall o han får vara inne så mycket som han heller inte är van vid. Då får han överskotts energi av det istället. Ge det minst 1 månad innan du gör något, det tar ju lång tid för en häst att anpassa sig till nytt ställe.

Nej det blir ju pest eller kolera.
Ska jag flytta ska det vara till något med samma ästhållning som här.
Men att ha honom ensam resten av liv känns ju skit :-(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 980
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 626
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård