08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Nej, vad drygt... :( Förstår ditt dilemma... Min -08 har också svårt att hålla sig på marken ihop med ston men för tillfället har jag bara honom och minihingsten hemma så det går ju bra.

Senast ändrad:

Tror inte att jag uppdaterat något sedan Breeders? Men om jag har det och upprepar mig så ber jag om ursäkt :D

Corle fick först lite vila efter en ganska intensiv höst och sedan har vi satsat på dressyren lite och gjort tre starter. Den första i LC:2 på 63% och sedan två i LB:1 på 65% resp 67% där båda räckte till placeringar :) Han har växt/breddat sig ur sin dressyrsadel så vi har fått utrpovat en ny lagom till sista tävlingen, gav genast två procentenheter upp i protokollet ;) Har också fått plocka bort padden under hoppsadeln, så nu hoppas jag att han inte blir bredare för den är så vid det går... Nu har han semester resten av året :)

Tävling för några veckor sedan, "gamla" sadeln:
IMG_7249_zps82cb55f4.jpg

IMG_7271_zpse62fbeb3.jpg

IMG_7172_zpsa00e34ab.jpg

Tävling i söndags, "nya" sadeln:
9658BDDA-5FE8-4470-BDD7-553152F886A1_zpspw3ba3wt.jpg

DDC8D807-84AB-4A42-9B95-7C960EC4364A_zps3edvymhb.jpg

C743E485-FDCF-44ED-BD4A-53FDD4191C0F_zps8kq7ysnz.jpg

Jag har fått väldigt många kommentarer på dressyrtävlingarna att han är så söt, måste vara pannluggsknoppen som gör det :D
IMG_7174_zps2f3679e3.jpg

Sen måste jag visa de här två bilderna från Breeders som jag precis köpt från Equipe :love:
07377F7A-74A4-44B5-AAF5-F7A312A6EFE9_zpspesqlhnj.jpg

745C77D2-F50E-4007-9299-5B866D4D473E_zpsggjbyuzz.jpg

Men han ÄR söt!:love: Verkligen. Å så roligt att du rider både hoppning o dressyr för du är ju inte en utpräglad FT-tjej såvitt jag vet även om du startat?
Du har säkert skrivit det förut men hur gick det på Breeders?

kl

Lilla Svarta fortsätter att sköta sig på träningar o hemma, så himla skönt att hon rids som vanligt så jag den dag mitt j**la ben ger sig o slutar göra ont, kan hoppa upp o rida vidare utan att behöva börja om med henne.

Nej, jag är absolut ingen ft-ryttare, gjorde ett par starter med hans mamma för skojs skull och för att hon tyckte terrängen var typ det roligaste som finns i hela världen. Denna har varit på ett par träningar men det är inte alls hans grej :D Jag tycker dressyren är superviktig! Man borde inte få starta hoppning utan att tävla dressyr först ;) Men det är ju hoppningen vi båda tycker är roligast och som vi satsar på.
Han var (klassens första :D) nolla dag ett, dag två satte jag för dålig galopp från start och glömde vägen så en hel linje blev pannkaka, totalt 4 ner. Men jag är verkligen supernöjd med hästen, jag kan inte begära att en 5-åring som går det största och svåraste han någonsin gjort ska reda ut mina ryttarmissar. Nästa år rider jag bättre!

Jag tycker dressyren är superviktig! Man borde inte få starta hoppning utan att tävla dressyr först ;)
Som dressyrdomare måste jag ju bara applådera en sådan inställning. :up: :D
Och, som sagt, han är verkligen söt! Något med nosbläsen och öronen tror jag. ;)
Fantastiska bilder! Inramade på väggen?

@Bison
Sådant är alltid trist. Har ingen bra lösning. Ska fundera på om jag hört någon som lyckats träna bort problemet.

Älskar bilderna från breeders! Helt underbara!

Ja, det känns jäkligt drygt.

Igår fick han nya skor på förmiddagen, började jobba vid lunch så ingen ridning då.
Idag hade jag turen att det fortfarande var plus grader så jag kunde longera först.
Tio minuter for han runt som ett skållat troll, pip, bock och brall.
Bytte varv och samma sak.
Det här är inte hållbart i längden, nu ska det frysa påoch då är det färdiglinat.

Ridpasset efter var super! Allt satt, skritten, traven och galoppen. Han kunde galoppera avspänt och runt runt fyrkanten utan att falla isär och bli lång.
En underbar känsla!
Jag är så kär i min lilla häst, måste se till att han får det bra!!

Härliga bilder och fin häst! :) Jag försöker också rida både hoppning och dressyr och håller helt med dig om dressyrbiten.

Hoppträningen igår kändes riktigt bra, fast först kändes hon jättejobbig, fick inte till galoppen utan bara massa studs och bängel och jag hittade själv inte alls någon bra balans. Kände att sadeln nog inte låg riktigt bra, hoppade av och flyttade fram den, poff en helt annan häst. Jag har misstänkt ett tag att den inte är helt 100 åt henne, då den ofta glider bak om man inte placerar den perfekt eller har brösta på. Tror helt sonika den är för rak för henne och sedan när den dessutom glider lite så trycker den henne på länden och då skuttar hon runt.
Ska prova lite sadlar nu och se vad som kan passa bättre.
Övriga delen av passet gick bra, galoppen går mycket bättre. Nu börjar det kännas som det är jag som måste lära mig timing och känsla för hur fort/stora galoppsprång jag ska välja för att komma rätt, inte att jag bara ska hålla galoppen på henne liksom. Mycket stor skillnad från innan jag var iväg och fick henne dressyrriden ordentligt ett pass av proffset :p
Nu är det bara att fortsätta traggla galoppbommar och relaterade avstånd och att reglera galoppen.

Vad tråkigt när det blir så.. :(

Har han varit hingst länge?
Ibland kan det ta ett tag när dom bara gått med andra pojkar att uppfostras i ny flock med ston..

Stallägaren har inget sånt där "surt pissesto" som skulle kunna uppfostra honom om hur man beter sig bland damerna?
Alltså att man inte har honom tillsammans med alla stona samtidigt?
Han ska ju såklart inte komma till skada men att han börjar gå med dom/ det stoet som verkligen inte låter honom hoppa på henne?

Det finns fyra ston. Ett är en riktig pissmärr men hon är så jäkla elak mot honom så det funkar inte heller.
Henne försöker han inte ens klättra på, han är bara rädd för henne och blir mer olycklig av att gå där än själv.

De andra tycker om honom lite för mycket och inbjuder hela tiden, svassar efter honom och håller på.

Jag förstår ju att stallägaren inte vill pröva för mycket, hon är ju rädd om sina hästar såklart och jag är orolig att han ska bli sparkad.
Vet inte hur länge han varit hingst, till två år som längst iaf.

Han är ju så jäkla bra på alla sätt i övrigt. Men jag har lagt ut annons och idag ska jag titta på stall.

Senast ändrad:

Aja, då har ni ju försökt lite i af :)

Hoppas att du hittar ett sånt bra stall till då ;)
Inte roligt att byta hela tiden men det måste ju så klart funka för alla..

*kl*
Igår var jag och träna hoppning med Lusen igen. Hans 4e gång han hoppar och han blir alldeles lyrisk när han ser hinderna i ridhuset! :p
Han är supertaggad, busar, piper och galopperar på stället.

Att denna stora häst bara kan vara så lätt i fronten och bara samla ihopa sig på det viset han gör är för mig en gåta...!

Igår var det gympahoppning på schemat och det klarade han ut väldigt bra!
En serie med 4 studs
En serie med bom hinder bom
En serie med studs ett galoppsprång och sen en oxer ut.

Han bjuder friskt på allt och nu ska vi bara lära oss att vänta in hinderna utan att han attackerar eller bara står still på stället och galopperar utan att jag har något alls i handen och sen attackera.. O_o

Alla andra på träningen bara skrattar åt honom så säger att han låter som en sån där pipleksak som man har till hundar...:cautious::D

Men huvudsaken är att han tycker att det är kul, det andra kommer med mer rutin :)

Glad idag :)
Hittat ett stall som nog kommer passa Lax bra.

Ligger bara 2,5 km hemifrån. Stora, ordentliga hagar, bra ridvägar, ridban och till ridhus tar man sig på fem minuter med transport.
Hästarna går ute mellan 06 och 17 - 18 på vardagar, går ut vid 08 på helger. Fyra fodringar, står i uteboxar.

Flyttar dit så snart vädret tillåter :)

kl

nu är jag tillbaka här i 08:a-tråden ;)
Nu med Calles "kusin" Maverick (samma pappa och mormor). Hämtade idag och ska ha på obestämd tid. Han rör sig utav bara helsike men det är mycket jobb med honom då han blivit slarvigt riden. Är omusklad och de muskler som finns sitter på fel ställen, men i grunden är han :d :up:

df9551ee64ce11e3b6a81263b72a9ebf_7.jpg

Då blir det säkert bra för grundmaterialet finns ju där!:)

Jag har så mycket tid så jag vet inte vad jag ska göra med den...suck...igår offrade jag mig t om o följde med till närliggande stad för shopping med tonåring, INTE min grej att shoppa kan jag säga! Och vad händer när vi är där?? Helt plötsligt finns det 1000 hysteriska tjejer o x-antal ngt mindre hysteriska tonårspojkar som samlas runt en tillfälligt uppbyggd scen...på scenen uppenbarar sig plötsligt Idol-Kevin!:D Nåja, det var ju lite kul iaf.

Det är en speciell punkt på mitt ben som gör iller-ont om jag trycker på den, ska ringa ortopeden på måndag o höra vad som händer, tycker att efter 3 månader så borde jag nog känna mig bättre än så här.

Haha, julshopping och idoler är väl alltid kul...! :wtf:

Med min lilla Lus går det iaf framåt :)
I morgon ska vi på vår första dressyrträning, pratade med tränaren i veckan och har redan förberett henne på att han har varit körhäst och inte kan så mycket som andra 5 åringar.
Han är dock vääääldigt ambitiös och vill gärna göra rätt. Ända "problemet" är att han är lite väl smart så har man tränat på en sak ett par gånger så "vet han" vad som ska göras och gör gärna det i förebyggande syfte och otroligt snabbt så benen går på alla håll och kanter och så slutar det mest i bus och pip...O_o

Men men, att lära sig att vänta ingår väl det också i utbildningen :p
Så jag återkommer med uppdateringar :)

Så roligt att det löste sig så bra, Bison.

@mooi
Ser riktigt snygg och trevlig ut - det lilla jag kan se i vart fall. Lycka till med honom!

@Novali
LOL om shopping! Känner igen det där. :wtf: Fast jag spenderade 5 (!) timmar på Lisebergs Julmarknad i fredags och ville helst inte gå därifrån. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 980
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 626
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård