08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Vad roligt Bison! Ser ut som en snäll pålle. Men hur i hela friden fick du ordning på din fot så snabbt? Mitt brutna ben gör ju fortfarande rätt ont och jag kan inte gå utan att halta.

Han är en snäll pålle! Inte ens bott här en vecka och han är verkligen helcool, idag när jag ropade på honom kom han i full galopp :love:

Ja, du, det undrar jag med :p
Men innan har jag ju fått ha gips sex veckor och varit skitstel efteråt och haft massa ont. Denna gång satte de rejäla skruvar och jag behövde bara ha gips två veckor och sen skenor. Då klarade jag mig utan kryckor och kunde hålla igång rörligheten. Hade skenorna tre veckor innan jag tog av dem, började jobba efter totalt sex veckor :)
Är lite svullen men inte så farligt.

Jobbigt för dig att det tar så lång tid att bli bra :(

Såhär såg han ut idag min Laxponny :)

KL

Här är det inte så uppåt. Calle var ju iväg på MR för ett tag sen för koll av sin hov och de bilderna har varit iväg på konsultation. Fått ett mail idag där den tyska vetten har uttalat sig och vad jag kan utläsa så ser det inte sådär himla bra ut. Får väl ett samtal från "vår" veterinär imorgon (eftersom hon också fått detta idag), men ja -känns inte så bra :(

KL

Här är det inte så uppåt. Calle var ju iväg på MR för ett tag sen för koll av sin hov och de bilderna har varit iväg på konsultation. Fått ett mail idag där den tyska vetten har uttalat sig och vad jag kan utläsa så ser det inte sådär himla bra ut. Får väl ett samtal från "vår" veterinär imorgon (eftersom hon också fått detta idag), men ja -känns inte så bra :(

Usch vad olustigt! :(

Kl

Uppdaterar inte så jätte ofta här men läser hur det går för er andra :)

Nu har Lusen varit på sin 3ehoppträning och nu har poletten trillat ner med vad man ska göra med dom där sakerna som står ivägen hela tiden! :D

Han var super taggad och pep och bockade/busade hela tiden :)

En liten bild på den bländande hopptekniken ;)

null_zpsa196d5f3.jpg
[/IMG]

Och sen lite massage på rumpan någon dag senare
null_zpse406957a.jpg
[/IMG]
Man får vara snäll när man e stor annars når inte mamma upp :D

Oj, inte roligt. Hoppas att eran veterinär har en annan åsikt!

Bison: Kul att du kom tillbaka till hästeriet och din nya pålle verkar supertrevlig :)

Delvis kl
Han har kroniska ligamentskador i hoven och brosket i hovleden är påverkat (ordentligt förtunnat på ena sidan). Han går ute hos mamma och pappa nu, och kommer gå där i ett antal månader framåt och så får man se om han blir ohalt (dock är han bara 0,5-1 grad halt på böjt spår i dagsläget så det är inte så mycket) -men skadan kommer inte försvinna och även om han blir ohalt kommer han inte hålla för någon direkt ansträngning. Känns förjävligt

Nej vad tråkigt! Din fina, fina häst! Minns inte historian bakom, har han haft problem länge?

Novalli: Knälederna och ryggen hänger ju ihop, och problem verkar ju finnas på bägge ställen, vad som är hönan och ägget är ju svårt att veta.. Nu är ju bägge undersökta och behandlade och bägge behöver ju byggas upp muskulärt för bästa resultat så egentligen är nog promenerande och tömkörning optimalt just nu, vad han sen funkar till får ju framtiden utvisa men jag hoppas ju kunna använda honom fullt ut på min nivå och vi satsar ju inte på OS direkt.

Idag var vi på en timmes promenad, han är ju så på tårna och sprättar till för saker jag inte ser med jämna mellanrum men all tid man lägger på att hantera honom ger ju resultat och han går ju "fot" bättre än min hund och stannar, svänger och backar fint på kommando :-)

Men fy :( :(
Så ledsen för din skull, finaste Calle :(

kl
Vi har gått mysig promenad i skogen idag med man och hundar, han skötte sig exemplariskt. Superlydig och välhanterad från backen.

Delvis kl
Han har kroniska ligamentskador i hoven och brosket i hovleden är påverkat (ordentligt förtunnat på ena sidan). Han går ute hos mamma och pappa nu, och kommer gå där i ett antal månader framåt och så får man se om han blir ohalt (dock är han bara 0,5-1 grad halt på böjt spår i dagsläget så det är inte så mycket) -men skadan kommer inte försvinna och även om han blir ohalt kommer han inte hålla för någon direkt ansträngning. Känns förjävligt

Så oerhört tråkigt, vi har ju alla njutit av alla vackra ridbilder. Hoppas att vilan ger resultat!

Nej men herregud vad trist!:( Jag är verkligen ledsen för din skull. Men om det nu är kroniskt varför ska han gå i hage några månader? Inte för att verka elak, det förstår du säkert, men om han nu inte går att använda som tävlingshäst varför döms han inte ut direkt? Finns det någon som helst chans att han håller för någon slags ridning?

Vad kommer skadan av tror dom?

Nej men herregud vad trist!:( Jag är verkligen ledsen för din skull. Men om det nu är kroniskt varför ska han gå i hage några månader? Inte för att verka elak, det förstår du säkert, men om han nu inte går att använda som tävlingshäst varför döms han inte ut direkt? Finns det någon som helst chans att han håller för någon slags ridning?

Vad kommer skadan av tror dom?

Findings:
-Asymmetry of the joint space with compression and thinning of the medial part of the hyaline cartilage
- Increased signal intensity proximal in the lateral and distal in the medial collateral ligament of the coffin joint

Diagnosis:
- Mild to moderate arthrosis of the coffin joint
- Chronic desmopathie of the collateral ligaments

I slutsatserna så står det att asymetri/förändringar av ledbrosket och förändringar på sidoligamenten ofta hänger ihop. Det är oklart vad som kom först -ligamentskadan som orsakar instabilitet i leden eller asymetrin i leden som orsakar stress på sidoligamenten.
Det är två avvikelser som kan orsaka återkommande inflammationer och därför är prognosen osäker.

Han får gå ett antal månader och så får vi se om han blir ohalt. Även om ligamenten mirakulöst skulle läka ut så är brosket skadat och det ändras ju inte. Jag vet inte hur hållbarheten skulle se ut för lättare ansträngning men jag är inställd på att han aldrig blir någon tävlingshäst. Jag är väl inte helt klartänkt just för ögonblicket men vi ska prata mer med veterinären.

Så tråkigt, förstår verkligen att allt inte sjunkit in hos dig än o det är ju bra att han kan vara hos dina föräldrar under tiden.

kl

Idag har lilla Svarta gått ett morronpass i ridhuset med tjejen som håller igång mina hästar åt mig. Hon skötte sig kanon men det märks att det är kallare o att hästarna blir pigga då! 6-åringen gick sitt sista pass hos mig idag innan hon åkte iväg till sin nya ägare. Istället har jag en liten 3-åring som ska börja lekis, dvs den är inriden men ska börja skolas lite mer nu.

Så tjusig :love:
Vad roligt!! Fin polle-ponny ser ut :)

KL

Vi har varit ute på en del roligheter - förrförra helgen på Hubertusjakt. Var himla trevligt och roligt och hästloppan skötte sig fint, även om hon var väldigt taggad emellanåt. Tyvärr har ingen av alla fotografer som var med lyckats fånga oss över hinder :meh:

Tjohoo!

Spännande med alla främmande hästar!

Förra helgen startade vi vår andra LB:1 och lyckades komma 2:a med knappt 64%. :) Jag är inte helt nöjd med min egen insats men hästen skötte sig fin-fint.

Nu ska vi ta det lite lugnt i ett par veckor och bara lalla runt i novembermörkret.. :bump:

Riktigt ledsen för din skull, mooi. Calle som har varit så fin!! :(
Klen tröst i sammanhanget att det knappast är något som du orsakat.

Kl

Idag var det hoppträning på schemat för Lilla Svarta. Hon är så himla pigg o glad nu, riktigt positiv o framåt trots att det var många travbommar idag o det är ju TOTALT överreklamerat i hennes värld! "Varför trava när man kan galoppera" är hennes motto...:meh::D

Avslutade iaf dagens träning med att höja upp räcket några ggr. Sista höjningen låg på 120 cm igen o hon skuttar verkligen över!:bump:

1476324_10152123361053313_210237758_n.jpg

1479124_10152123359348313_2056588709_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 973
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 625
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård