07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Haha jaså. Sicken tur jag hade att jag var först då.

Vad fick du tag på för någon istället då ???

En 3 åring Palermo heter han :)
En trakehner. Vet inte något om hans stam med han har full stam iaf haha :)

Hej Alla!
jag har suttit och läst lite om era -07 nu när jag själv har blivit med en! Lite oplanerat, men så är livet ibland :D Så tänkte presentera mig och min lilla häst nu :)

Efter att ha ridit ponny i många år har jag äntligen gått över till storhäst! En treåring som heter Mombasa, tyskt halvblod, import från Polen. Vi jobbar mkt från marken just nu då hon är bufflig och jobbig på stallgången. Har nog fått ett riktigt sto med sina egna åsikter. Vi har väl ridit ca 8 gånger vilket går bra! Väldigt mjuk o trevlig i
pic_show_id31416821.html
munnen. Ett plus är att hon är helt trafiksäker ( har dock inte ridit ut ensam än).

Välkommen och lycka till!

Kl
Jag har som en del vet inackorderat Jack i ett stall med ridbana och ridhus. Han kommer få vara där 1 år under tiden jag rider in och utbildar honom för hemma har jag ingen tillgång till varken det ena eller det andra och köra trailer flera ggr per månad till ridhus var inget ekonomiskt alternativ precis.

Iaf så klev han helt sonika ut i hagen till sin nya hagkompis, en 3 årig hingst. Jack var totalt ointresserad av att hälsa och leka utan ville bara käka ;)

När hingsten flög över stängslet dagen därpå för det kom 2 brunstiga ston på vägen lyfte han inte ens på huvudet då det utbröt kalabalik, snacka om cool häst man har.

Jack har under året gått från vass och obstinat unghäst till en cool stabil 3-åring som bara gör allt jag ber om med stor nyfikenhet och lust att lära sig nya saker, jag måste ge mig själv lite cred för att lyckats så bra med hanteringen *skryt* :o

Igår fick han på sig den 24 kg tunga westernsadeln för första gången i ridningen (har hittills ridit barbacka och ibland bomlöst) funkade kanon och han lyssnar enormt bra på allt jag ber om. Idag är det lite markträning i ridhuset så jag ska ta med mig kameran för nu är det länge sedan jag fotade honom.

Jag har följt den här roliga tråden och har också en 07:a.
Bäst jag presenterar honom också. Han heter Cilantro och vi har fött upp honom själv. Hans mamma är min tävlingshäst i dressyr (e BH Hertug) och han är hennes första avkomma. Pappa är Johnson. Han var nära att dö som föl, då han fick infektion via sin navel och blev bukopererad och bodde på Strömsholm i två veckor. Det var mycket pyssel efter det och boxvistelse, huuu. Sedan blev han ärrbråckopererad på hösten och boxvistelse igen. Vi har gått igenom mycket, så han är väldigt speciell för mig.
Apropå försäkring, jag är glad att vi hade 120000 i vererinärvård ;)!
Nu är han en jätte stilig kille på dryga 170cm och väldigt frisk!
Han gick rådgivande bedömning för 2-årshingstar med fin kritik och var tänkt att visas på treårs, men det var fullt där vi bor. Nu är han valack. Han är riden lite sedan förra hösten, i omgångar. Nu har han haft sommarlov, men jag red igen första gången igår. Han var superfin :love: Vi var på skogstur med en annan häst och det kändes inte att vi inte ridit på så länge, allt bara fanns kvar. Jag skall ta med honom till min tränare för första gången, bara han kommer igång lite igen.
Skall försöka få in ett kort på honom senare.

*kl*

Idag har jag ridit för första gången sen midsommar och det blev även premiärturen ut. Hon skötte sig som den superstar hon är och tittade inte på något. Hade sällskap idag men nästa gång ska jag testa att rida ut själv.

*KL*

Prince är igång nu igen lite lätt efter sitt sommaruppehåll. Han har verkligen blivit stadig om man jämför med när ja ställde av honom. Lite loj idag men luften stod helt stilla... ÅSKA TACK!!! :D

En liten bild på oss från idag :)
015-3.jpg

Jag pressade min lite mer idag, och hade henne att gå mer framåt i skritten. Vi har fortfarande ledare, och det är lite svårt att svänga, men det gick bättre idag. Provade faktiskt även att trava idag! :bump:

Hon tjurade lite när vi manade på henne framåt, tror att det snart kan börja komma lite protester. Borde nog skaffa en säkerhetsväst snabbt.

Har du ingen som kan rida med dej ut - som förhäst? Mycket lättare då....

Jo, det kan vi nog fixa, men jag tror inte att vi är där riktigt än. Eller så är det det vi är...

Nya tag med min prins! igår så va de upp på pallen och en liten muta när vi skulle upp, han är lite kinkig blir lite sur och små iriterad när jag försvinner för han på marken. konstig prick där. tycker inte det är obehagligt när jag är på ryggen är halft över påvg upp så att säga men just de lilla avstampet och ev duns som blir vid avhopp/upphopp. Mat är ända vägen till mannens hjärta

Det blev ett lite lättare pass igår i ridhuset. nu går vi fram utan problem va ju bara dehär med att svänga. i vänstervarv är han felfri (änsålänge), men höger varvet är svårt. kroppen går framåt medans huvudet är svängt åt höger trots ledande tygeltag och en matte som hänger åt höger för att få hela sin vikt dit. Det är rligare att gå framåt. Halterna ska vi, eller snarare måste vi finslipa. stannar gör han juh men de tar 10 sek innan vi är helt stilla och då har vi även snurat 180 grader... så i morgon blir de bommar upp och öva öva öva!

Skall komma igång på riktigt nu, både ja å prins har haft påtok för mkt sommarvila

Åh jag blir så sugen på att hjälpa dig när jag läser här! Fast du har säkert hjälp redan :)

Hur mycket riden är hon? Är hon helt 100% orädd av att ha dig på ryggen? För om hon är det föreslår jag att du är mer bestämd mot henne så hon förstår vem som bestämmer. Ofta hamnar man någon gång i det läget med en unghäst att den ifrågasätter och det kan börja med en sån enkel grej att den surar när man manar på framåt. Det ska du helst inte tolerera utan kräv genast att den svarar framåt!

Grattis till att ni travat, det går ju framåt i alla fall :)

Igår var jag och Cilantro ute på vår andra ridtur efter sommarlovet. En liten bild på oss innan vi ger oss iväg.
Han skötte sig jättebra och vi vågade oss på några galopper tillsammans med hans hagkompis. Han har en underbar galopp :love:. Men han behöver få på ett par framskor, för det är lite ont i fötterna när det är stenigt.
Jag var tvungen att ta dressyrsadeln, för min stackars rumpa var mörbultad av den hårda allroundsadeln. En inbiten dressyrtant klarar inte sådan sadel för många dagar :angel: (jag har ridit andra hästen med den också). Men det gick ju bra det med.
Cilantro blir nog aldrig fälttävlanshäst (och inte matte heller). Första ridturen blev vi stående vid ett översvämmat område en evighet, innan jag övertalade honom om att det gick att gå där. Denna gång gick det lite fortare, men otäckt är det!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31430000-31439999/640x480/31432879.jpg

Brottats lite med datorn nu och fått fram några bilder på prinsen, dock som vanligt i hagen. HAr juh ingen som kan ta kort på mig när ja rider =(

31434189.jpg

Finast
31434193.jpg

Bjuder på lite trav i hagen
31434184.jpg

sommar tjock!

Vad fin han är :) Vad är det för stam på honom och hur hög är han? Jättetrevlig modell, verkligen i min smak!

Tack, jag tycker naturligtvis också att han är fin, inte alls partisk :angel:
Stammen är Johnson- BH Hertug-Weltmeyer-Romadeur II, egen uppfödning.
Han var 170 sist han mättes, ngt större nu tror jag. Men han är liten i modellen, mest ben, ger inget stort intryck. Jag tycker han ser lite ponnybusig ut och han är busig, fast snäll. Han är som en jätteåring, superbarnslig!

Min gick inte framåt för fem öre i början när jag red i ridhus/paddock, det fanns helt enkelt ingen bjudning. Trava gick an korta sträckor men bad jag om galopp så började han bocka på stället. Han fattade inte vad jag menade.

Så jag slutade rida själv och inomhus. Ut i skogen med en snäll hästrumpa som draghjälp och mycket framåt i friskt tempo. Det gjorde underverk för min som plötsligt förstod vad jag menade och att det inte var så värst jobbigt när allt kom omkring.

Sedan gjorde vi samma sak på banan (draghjälp och framåt i ridningen) och kunde bitvis länga avståndet till draghjälpen tills den andra hästen var på andra sidan banan/stod stilla i mitten och min gick framåt för mina hjälper och inte för draghjälpens skull.

Jag kunde styra litegrann och bromsen fungerade för det mesta när vi började rida ut. Men det kom efter hand och har man bara säkerhetsväst och halsrem så brukar det lösa sig :D

Knapplån

Har varit inne och tjuvkikat här i tråden och även för läääänge sen skrivit ett inlägg eller två...
Min 07 och jag har inte kommit långt alls. Tappsko efter tappsko, hälta och växtperiod... :cry: Extremt ömfotad fram så skor där är ett måste. Och när han är ok då har jag igen hjälp... Så, vi har kommit så långt att han är sutten på i skritt och trav, tömkörd ett par gånger och longerad i alla gångarter. Så fort skon kommer på igen ska han sättas igång efter sommar vilan och nya friska tag frammåt:D
Han ska börja longeras med inspänningar 1gång/v,
Befästa start stopp höger och vänster på ridbanan 1 gång/v. varvat med bommar, löshoppning, tömkörning osv.
Sen ridning ute i skogen 1 - 2 g/v
Men om ni känner ngn i närheten av falun som har tid o lust att hjälpa till :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
377
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 624
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 418
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 303
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka