07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag har suttit på henne totalt 6 gånger nu, och nån hade väl suttit på henne en gång eller så innan jag köpte henne. Första två gångerna satt jag bara där, rörde inte henne med skänklarna och hade inga tyglar.

Jag kunde styra litegrann och bromsen fungerade för det mesta när vi började rida ut. Men det kom efter hand och har man bara säkerhetsväst och halsrem så brukar det lösa sig
Det är väl ungefär där vi är nu... Fast jag äger ingen säkerhetsväst. :crazy:

Idag hade jag tänkt rida ut på terrängspåret med draghjälp, men nu är det kris för min medhjälpare måste akut lämna tillbaka foderhästen (ägaren kom plötsligt på att hästen inte fick hoppas, korkat att låna ut den till en hoppryttare då?)

Så nu är det kris och gråt i stallet, jag får nog ta hand om det i första hand. :cry:

Fan också, precis när vi börjat komma igång. Och hästen som ska lämnas tillbaka var min "medryttarhäst".
Blä.

Vet ej om ni skrev till mig men jag svarar ändå!

Kanel: TACK! Ja han e super go att ha att göra med, snäll som få för att vara näst intill ohanterad sedan ja kom i början av juni.

Amelique: TACK! Han är e:Magini - Marathon u:Red Lady. Jsut nu ligger han runt 165 tror jag, och kommer nog stoppa på 170-175 knäna är enorma mot han små ben nu så han lär nog växa lite till.

Igår blev det en faseligt massa pussande på prinsarna i hagen och efter de så bjöd de på bus. jag sprang och hämta kamerorna (som oftas är i bilen) och började fota. har inte lagt in alla bilder än men här är ett smakprov.

31439368.jpg

Chardonay står å skriker på min Bugsy malone ser det ut som =)

Vi provade rida med en av ponnysarna istället. Det gick INTE ALLS. Hon tänkte minsann inte följa efter någon ful ponny. :mad: Mycket lirkande hjälpte inte, och till slut ställde hon sig och vi gick över. :eek:

Jag hann inte undan, och fick benet klämt under henne. Hon kom inte upp utan kastade sig runt, och rullade rakt över mitt bäcken. Det gjorde ONT kan jag säga.

Så det blev ett besök på akuten igår kväll, hur pinsamt som helst. Speciellt som ortopedjouren var en ung man som gick med mig som student på samma akut i höstas. :o:o

Iaf, inga skelettskador, men jag kan knappt gå. Hoppas att det här går över snabbt så att vi kan komma igång igen. Förhoppningsvis har hon lärt sig att det är obra att ställa sig. :grin:

Usch, din stackare! Det där lät inte alls kul, riktigt otäckt, vilken tur att du klarade dig fint iaf!!
Hur går hon med ledare, är hon lika "tjurig" då?

Vette fan om jag har klarat mig fint, har aldrig slagit mig så här mycket under mitt hästliv. Men förhoppnigsvis blir det inga bestående men iaf.

Igår var hon tjurig även med ledare, men tidigare har det gått bra. Vi får backa några steg när jag är fit att hoppa upp igen.

:eek: :eek:

Oooh... :crazy: Det är väl typ bland det värsta dom kan komma på att göra... Bockningar och bakutsparkar i all ära, men när dom reser sig är det verkligen inte roligt...

Hoppas att du kryar på dig snabbt!

Aj, hoppas det går bra med dig. Unghästar som inte har hundra koll på var de har sin kropp och stegrar sig är aldrig kul, har en 5-åring med såna tendenser när hon är på humör.

Låter väldigt vettigt att ta det lilla lugna och backa några steg när du är på benen igen i alla fall. Klokt tänkt.

Nej, det var lite klantigt uttryckt med fint men hoppas verkligen att du mår bättre snart!! Hoppas ni kommer till lösning på det iaf!

Gooing
Ja, det ser onekligen ut att bli en stor kille! Blir nog kanonbra när han fått växa till sig lite :)

Usch det lät inte kul! Hoppas du kryar på dig snart!

Idag har Plutten fått bli longerad. Han gick riktigt bra och fick gå en stund med inspänningar.
Min pålle är inte direkt någon fotomodell men han kom med på några kort iaf :D
Avskrittning
31442776.jpg

31442783.jpg

ville hellre kela än att vara med på kort :)
31442785.jpg

Men aj så otäckt!
Brukar hon vara så "tjurskallig" av sig eller är hon rädd?
Går hon fram bra när man longerar? Jag skulle nog också backa flera steg, bara lina och se att hon är lydig och framåt på lina med sadel. Och inte besväras alls av sadel.
Sedan bara hänga på henne några gånger och efter det bara sitta upp och så av igen några gånger, tills hon tycker det är helt ok. Inte gå med henne alls, innan hon är helt tillfreds med att du sitter där.
Efter det leda henne med dig på ryggen, utan att du inverkar alls några dagar och sedan börja inverka mer och mer, fast med ledare. Man behöver ju inte gå så många steg första gångerna, bara en liten bit och så räcker det. Så hon känner sig duktig.
Det går ju att rida på en väg eller så, med ledare. Det ger ju lite mer framåtbjudning än på bana. Fast det känns tryggare på banan ibörjan tycker jag.
I början måste hon ju lyda den som leder henne och inte dig.
Och trav och galopp först när hon är lugn i skritten, annars kanske man bara skrämmer henne.
Det var bara mina tankar :)
Fast jag är säkert överförsiktig, men jag vill inte att något händer som kan bli problem av

Jag skall ta min pojke till ridhuset imorgon, för min bana är så dåligt underlag på. Får se hur det går. Skall bli kul att se oss i speglarna. Alltid nyttigt.

Rädd är hon inte. Hon har aldrig reagerat på något jag gjort, helt ok att bara sitta upp, stöka med utrustningen, longera med hängande stigbyglar, hon bryr sig inte alls.

Jag tror att problemet sitter i att hon vet att hon ska göra som ledaren säger, men tomten på ryggen har hon inte fattat att man ska lyssna på. Alltså mer träning med ledare men där jag försöker inverka.
Svårt att träna svängar när hon bara följer efter personen i linan.
Kanske ska ta och lära henne tömkörning innan jag ger mig på ridningen igen. Då får hon lära sig att svänga, och att den som bestämmer befinner sig bakom henne, inte framför/vid sidan.

Idag är höften bättre, men alla andra muskler i kroppen, som jag använt som kompensering, skriker av träningsvärk. Så vältränad var jag. :angel:

Tömkörning är jättebra! Jag har tömkört min Plutt en hel del ute i skogen och på banan innan jag satt upp på honom och han har lärt sig att gå fram utan att någon går framför honom. Sen tycker jag att man kan driva på dom bra när man går där bakom.

Hoppas att du blir bättre snabbt!

Ja, nu har jag inte skrivit på ett tag. Men här är min kille. SUPER-duktig är han! Helt stadig i formen (graman på bilden, men det fungerar som fegissnöre ;) ) med korrekt och jämnt stöd i båda händerna, går stadigt i form i alla gångareter och i alla övergångar. Hur känslig som helst, är en PÄRLA att rida, helt klart den mest samarbetsvilliga häst jag suttit på!
sandrobanan_101216320.jpg

Blir min nästa dressyrstjärna! Ska idag träna för tränaren en liten stund, få lite hjälp med vidareutvecklingen. Och jag vet, han är förfärligt tanig, men han får massa massa massa mat och lägger på sig nu så man kan se magen växa! :D

*kl*

Igår red jag min stjärna på vår stora utebanan, 50x100, för första gången. Skrittade och travade och hon var helt kolugn. Känns bra då jag gärna vill rida där hellre än i ridhuset då den är så stor och man får lite gratis bjudning och det är ju inget man tackar nej till på dessa unghästar :D

Tömkörning tycker jag är jättebra och något jag gärna använder mig av när jag utbildar hästar. Det de redan kan på marken är lättare att lära när man sitter på.

Tycker absolut du ska tömköra din donna både på bana och på ridhus så att hon lär sig att gå fram fast ingen går brevid och att hon lär sig att lyssna på dig som går bakom.

Jag gör ett snabbt inlägg, är nere i Marbella o har en underbar semesterveckan så Amazing har ledigt och gottar sig i hagen! :laugh:

Skriver när jag kommer hem igen!

Skönt att höra att du är på bättringsvägen!!
Tömkörning låter som en bra idé. Jag är inte så bra på det själv, men jag skall nog ta och lära mig det. Det är ju ett väldigt bra komplement till ridningen annars också.

Det där låter inte kul, var försiktig!

...

Hur många här rider sina treåringar i alla gångarter? Jag rider både ute i skogen och på dressyrbanan med dem i samtliga gångarter. En av dem har börjat hitta formen riktigt bra, en är på väg och den tredje är inte dressyrriden alls pga tidsbrist men jag hoppas komma igång med henne nu efter treårs på söndag :)

Ska försöka få upp en video snart :)

Red alla gångarter redan på hösten när han var 2½. Hittar man framåtbjudningen så brukar det trilla på rätt bra naturligt. Och jag har 3-årstestet som delmål även om hästen kanske inte är i visningsskick just den helgen alltid. Men de ska kunna göra det som krävs där innan sommarbetet.

Min går på bete, planerar att ta in honom från flocken i början av oktober och rida ca 2-2½ månad innan det är dags för vintervilan.

Jag har bara haft min häst sen 29 maj men vi rider i alla gångarter i ridhuset och på banan. Ute har vi bara varit en gång, började rida i måndags igen efter vila sen midsommer, och då skrittade vi bara. Ska rida ut igen på måndag och då ska det travas. Hon är inte uteriden innan jag köpte henne men hon är hur lugn som helst så det är nog inga som helst problem.
Hon går stadigt i form i alla gångarter och övergångar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 599
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 384
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka