07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Hur har nmi lagt upp planenen för era treåringar i höst och vinter?

För Ariel blir det ridning tre dagar i veckan i augusti, september och oktober. Först är fokus på att lära in galoppskänkeln, sedan i september börjar vi inhoppningen. :laugh: Jag skall försöka hålla mig till ett pass på banan och två ut, men det går ju inte alltid ihop sig.

I november och december får hon vila, då blir det till att sätta sig ned med T och gå igenom tävlingsplaneringen för 2011. Roligt! :bump:

Hur har nmi lagt upp planenen för era treåringar i höst och vinter?

Tar in min från betet i början av oktober. Sen får han gå 3 dagar i veckan i ungefär 2½ månad. Sen ställer jag av honom så han får vila igen i ungefär 2½ månad och sedan rider jag igång med siktet inställt på kvalité och ev championat.

Sommaren som 4-åring får han vila lite kortare period, ca en månad.

Då är han riden och aktiverad 2 månader som 2½-åring, 2 månader på våren som 3-åring och 2½ månad på hösten. Tycker det räcker gott och väl för en unghäst. Han är ju i fas med de som rids mycket mer och redan inhoppad, löshoppad, riden i skogen och på bana i alla gångarter.

Jag hade funderingar innan det visade sig att hon blivit tjuvbetäckt förra året och hon fick ett föl i april år. Ingen ny betäckning i år för oss...

Min treåring är dräktig med Sir Oldenburg (hoppas hon fortfarande är det..)
Hon är visserligen till salu men kanske blir hon kvar hos mig ett år till och då blir det föl i april!

Hur resonerade ni när ni tog beslutet? Många med prestationshästar (eller ja, framtida prestationshästar) gör ju det för att inte störa tävlingskarriären med föl, vad det anledningen hos er?

Anledningen är flera.

Dels har jag inte tiden att träna/tävla mer än en häst åt gången och jag har ett sto som ska ridas igång nu i höst och börja tävlas till våren.

Dels är det för att jag tycker den här hästen är väldigt trevlig, har bra gångarter och hög ridbarhet, och jag har ägt mamman till henne så jag tycker det vore roligt med en avkomma efter det här stoet, och kanske sälja stoet sen istället och behålla avkomman.

Jag tycker om när alla hästar i stallet "har en uppgift" om du förstår vad jag menar. Avelsston ska vara dräktiga, ridhästar ska tränas/tävlas och unghästar ska växa, leka och ha det bra.

En treåring som jag inte har så mycket tid att vidareutbilda/träna och som dessutom ska växa lite till, tycker jag det är bra att passa på att ta ett föl. Givetvis måste det ju då vara ett sto man tror passar i avelsboxen, annars är det ju ingen vits :)

Hade jag inte haft det andra stoet att sätta igång i höst så hade det nog inte blivit någon betäckning.

Så det var alltså inte för att inte äventyra en framtida tävlingskarriär :)

Senast ändrad:

*kl*
Puh. Nu är jag nog tillbaka igen med ny 07:a... tråkigt att det slutade som det gjorde med förra men det känns ändå som att det fanns en mening med allt.

Jag hoppar alltså in i tråden med min foderhäst Gaia Prada e Nipr
dsc01220_101568018.jpg

_mg_3231_101576467.jpg

En otroligt trevlig och framför allt speciell häst!
Hittills har vi skrittat och travat, håller mest på att bli av med lite nerver som för tillfället sitter utanpå:D

dsc01231_101567835.jpg

Jag och Prada till höger

Hon rids i grimma, och vi kommer inte använda bett på ett tag... Hon blir lite stressad när man ens försöker få på något med pannband, så vi börjar försiktigt med bara ett biothane-träns med pannband utan bett:D

*kl*

Här är några bilder från igår när jag rider på banan. Igår var det lite spänt och okoncentrerat men hon skötte sig bra.
014-1.jpg

017.jpg

018.jpg

Vad fina alla hästar är! :love:

Här kommer två bilder på min lillskrutta från idag! Hon och tvååringen går fortfarande på bete och kommer göra det tills den 19 då de flyttar till nya stallet. Queenie är en riktig tjockis för tillfället så vi har lite daller att få bort i höst! :D

31466051.jpg

Ignorera syrran som precis släppte henne efter en puss... :p
31466053.jpg

Mycket ljusare än innan betessläpp så hon nu börjar hon verkligen bli skimmel! :D

Vad söt hon är! Jag tycker att min har ljusnat mycket i sommar också. Bävar lite till jag har en vit häst och jag tvingas stå och putsa.

Idag har jag ridit en sväng igen. Ut en bit och lite på banan. Jag är glad över att han fortfarande tar galoppskänkeln i båda varven utan krusiduller. Ska bli roligt att få börja träna lite för han behöver börja jobba i lite bättre form, är stundtals jättefin men orkar inte riktigt än.

Red min nya 07 i går för första gången hemma. Det gick jätte bra :)
Väldigt pigg och positiv lite vinglig men det är väl typiskt unghäst :P
Lite bilder :)
dsc00705_101626088.jpg

dsc00709_101626329.jpg

dsc00712_101626390.jpg

Måste verkligen sluta titta ner hela tiden och räta upp mig lite sitter som en hö säck :P

*kl*

Nu är äntligen mina pojkar hemma från betet :laugh: Har saknat dem väldigt mycket! Luxus har blivit lite smal så han får äta upp sig någon veckor innan vi sätter igång att rida. Mille har kvalat till ungponny-championatet i slutet av september som vi nu jobbar mot. Även om han fick högre poäng i hoppning kommer han att gå som dressyrponny.

Mille och jag i nya stallet, bilder kommer på Luxus så fort han är lite tjockare... :angel:
Mille_trav_.jpg

Mille_trav_2.jpg

kl

Slänger in en liten bildbomb med tråkiga hagbilder på en skitig Pix som fått stubbman :grin:
31469918.jpg

31469920.jpg

31469922.jpg

31469923.jpg

31469927.jpg

31469931.jpg

Jag har inte hunnit fixa till stubben därför ser den ut som den gör :angel:

Igår var vilan slut för Ariel så det blev en uteritt med framförallt skritt och lite trav. Kände att hon ville galoppera också, men vi får vänta lite med det. :p Hon var väldigt glad över att få jobba igen, den hästen lär bli en arbetsmyra!

Idag blir det longering med fokus på galoppfattning i väntan på min nya häst jag köpt! :D

*kl*

Har nog hittat en del av problemet. Hon är sur på bettet!

När jag longerat henne innan ridning har jag haft inspänningarna i bettet och longerlinan fäst i grimman. Hon har travat avspänt och i låg form.
Igår provade jag att longera med linan fäst som jag gör på äldre hästar, trädd igenom den inre bettringen, över nacken och fäst i den yttre bettringen. Hon blev SUR! Travade spänt med stretande huvud, ruskade på huvudet, försökte dra iväg, stannade och satte sig/ställde sig och vräkte sig bakåt. Antar att det var nåt sånt hon gjorde när vi slog runt.

Det tog iofs inte så lång stund för henne igår att acceptera det och trava i sin vanliga låga form även med kontakt i linan, men jag ska nog göra det ett tag till innan jag klättrar upp!

Satt upp på en annan häst i stallet igår, jättekul, men gjorde så sjukt jävla ont att jag kravlade mig av ganska kvickt. Får nog vänta lite till. Blä!

Tillägg:
Så fina hästar alla har! Är lite avundsjuk nu på er som redan har inridna 3-åringar. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 346
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka