07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

Gaaaaaaaaaaah unghästmonster.

Idag var vi i ridhuset och hon var så ofokuserad och knappt svängbar ibland grrrrrrrrr men det är iofs första gången hon är något annat än en drömhäst sen jag köpte henne så lite ursäktad är hon men det är ändå irriterande.:D

Mycket fina kort på hästarna, det är så kul att titta på.
Vad är det för rolig häst du har 'Lina Svensson', Pix? Den ser ju urhäftig ut!

Jag och Cilantro var hos min tränare i dag. Så det var ett nytt ridhus för Cilantro. Ett öppet, med bara sarg och hästhagar ända inpå... mycket spännande! Han gjorde några minirodeohopp när jag gick med honom och var väldigt spänd, så jag linade honom först, men det gick lugnt och fint.
Väl uppe tuffade han på som vanligt, tittade inte på något. Han är så duktig :love:. Han fick mycket beröm för sin fina ridbarhet. Och jag fick lite "skäll" för jag är curlingförälder :angel: eller något liknande. Jag red i för tillrättalagd form, för uppvisningsbetonat. Jag ville nog bara ge ett gott första intryck, får släppa på det. Jag tänker nog åka dit då och då och se så vi är på rätt väg. Även fast jag bara rider 15-20 min.

Min Sandro fastnade på en bild!
dsc_2411_101572126.jpg

Nu är jag hemma igen från Marbella, haft en underbar vecka med massa härligheter och känner mig ytterst taggad att börja med Amazing igen, som jag har saknat henne! :D:love:

Idag när jag kom så blev hon helt galen när hon hörde min röst, bockade och stegrade med öron rätt fram, gnäggade som en hingst och ville pussas och kramas jättemycket! :love: Gissar någon har saknat mig lite i alla fall! :angel: ;)

På torsdag blir det skor runt om och sen är det dags att börja rida på riktigt, vi har tagit det lite lugnare då hennes bakfötter inte riktigt tål gruset utan skor! :laugh:

Appropå försäkringar så har jag nyss försäkrat om henne i IF och Liv-Sporthäst och Veterinärextra (den bästa)

*kl*

Jag sitter i Åbo och läser lite i tråden med blandade känslor. Längtar hem till Lottapotta, men vill samtidigt att det ska ha gått ett år istället för en vecka. Jag är nog lite nervös för den där inridningen jag... Lotta är sutten på och vi har skrittat en del, barbacka, men när vi sen skulle göra det med sadel första gången åkte jag ju av och skadade axeln. Dum som jag var jobbade jag nog lite för tidigt, och dessutom med TUNGT slåtterarbete, så jag känner fortfarande av axeln. (Ska ringa sjukgymnasten nästa vecka.) Dessutom verkar jag få fler och fler spärrar - jag tror inte längre att jag kan klara av att rida in henne. Tömkörningen funkar som en dröm och hon är så otroligt klok och mjuk i tömmarna - och där är jag ju säker...men...jag känner mig helt borta när det kommer till ridningen. Jag fattar att jag ska fortsätta tömköra henne och att longera mer med sadel. Efter klartecken från veterinären (tandkoll) så vänjer vi in bett också...men sen då?

Har några namn på folk som kan hjälpa mig få henne "broke" och personen jag hade planerat ta hjälp av i inridningen har jag god kontakt med, men frågan är hur mycket ork personen har i höst. Det har varit en tuff tid för h*n. Ska kolla runt lite bland de tränare som håller till i närheten, så det kommer säkert lösa sig...men känns inte alls kul i magen när jag tänker på det där. (Så jag försöker låta bli.)

Inkörningen har jag god hjälp med och får mycket pepp & motivation i stallet, så den biten känns bra.
Ändå känner jag mig lite borta.

Ang betäckning:
För tre år sen, när jag just köpt Lotta, tänkte jag att hon nu skulle vara under inridning, att inkörningen skulle vara färdig och att jag skulle betäcka henne i sommar. Så har det dock inte blivit. Inkörningen blev försenad eftersom jag saknat medhjälpare och inridningen har väntat på att Lotta ska växa till sig. Nu vet jag inte heller om jag kommer ta föl på henne alls. Hennes stam på mödernet är riktigt bra och de 2-3 hingstar (av de som finns i Sverige) som jag skulle kunna tänka mig att betäcka med skulle komplettera henne riktigt bra - fölet skulle säkerligen bli riktigt bra. Jag tvekar dock eftersom jag just nu saknar motivationen till att ta föl på Lotta. Marknaden känns lite tjock och jag kan inte bli ståendes med två unga hästar. Att lease ut henne till nån som vill ta föl hade kanske funkat om hennes pappas stam varit lite bättre och om hon presterat nåt själv, men så vill jag ju helst inte hyra ut henne till nån utan själv ha full kontroll, så det hade inte heller funkat. (Säljer hellre i så fall.)

Jag fick förfrågningar redan förra året om Lotta skulle användas i aveln, speciellt i samband med den betäckande valacken och alla undersökningar, men det hade varit ALLDELES för tidigt att betäcka Lotta som 2-åring. Det var hon inte redo för. Kanske i år, men tveksamt. Hon behöver få jobba mycket mer först.

Nu står Atle och har sommarlov, men innan dess så red jag han i alla gångarter, faller det sig rätt ser jag ingen anledning att vänta:)

Nu ska jag snart sätta igång Atle och jag bara längtar:)

Vad ahr folk för planer för höstens ridning?

KL

I går tog jag min första tur ute på Masse :banana:

Det var första gången jag satt på honom över huvud taget...
Eftersom jag inte har någon som kan stå vid linan som vet vad man gör har jag fått använda andra som sitter på när jag står vid linan :(

Men vilken kännsla att få sitta på sin egen häst för första gången och ge sig ut på en skrittur...:love:

Nåja han stannade två gånger och en bockning och race blandning blev det men...... :bump:

Har nog hittat en del av problemet. Hon är sur på bettet!

När jag longerat henne innan ridning har jag haft inspänningarna i bettet och longerlinan fäst i grimman. Hon har travat avspänt och i låg form.
Igår provade jag att longera med linan fäst som jag gör på äldre hästar, trädd igenom den inre bettringen, över nacken och fäst i den yttre bettringen. Hon blev SUR! Travade spänt med stretande huvud, ruskade på huvudet, försökte dra iväg, stannade och satte sig/ställde sig och vräkte sig bakåt. Antar att det var nåt sånt hon gjorde när vi slog runt.

Har du kollat så att det inte är några vargtänder som spökar?

Nej, det har jag inte. Och kom precis ihåg att tänderna aldrig kollades på vet besiktningen heller, eftersom hon fick panik när man försökte öppna munnen på henne.

Hm. Hon kan fortfarande slänga sig när man pillar med munnen, jag har lyckats få henne att acceptera att jag sätter i bettet, men jag måste göra det från sidan...

Vi kanske ska ta och träna på det istället nu när jag ändå inte kan rida.
Tack för tipset!

Då skulle jag definitivt kolla tänderna! Ta ut en veterinär med tandkompetens, ge henne rejält med lugnande och in med munstege så det går att se någonting. :) Kan finnas mycket som lurar där inne. ;)

Då skulle jag definitivt kolla tänderna! Ta ut en veterinär med tandkompetens, ge henne rejält med lugnande och in med munstege så det går att se någonting. :) Kan finnas mycket som lurar där inne. ;)

Eller åk in till klinik. Om hästen får sån panik så kanske det är bättre om man kan ge henne rejält med lugnande, ställa henne i avsett undersökningsbås och veta att det finns mycket utbildat folk på plats och all utrustning som kan behövas.

Jag tar enbart ut om det gäller vaccinationer. Vill att det ska finnas utrustning och personal för alla eventualiteter när något annat ska göras. Åker in för allt, men då har vi en bra klinik i grannstaden också med både tandläkarutbildade och bra veterinärer.

Jo, det är ju sant... Jag är bara bortskämd med min veterinär som har specialgrejer med sig ut i stallet. ;)

Det har min också, men man kan aldrig få in allt i en bil som finns på en klinik. Särskilt inte ett komplett undersökningsbås.

Efter betet hoppas jag att hon är satt i alla gångarter så att vi kan börja hoppa in henne! :laugh:

Hon ska dock få löshoppa lite till först!

Sitter lite i samma sist, eller nästan iaf.

När jag köpte min lilla så var planen likadan. Tömköra och rida in under vintern våren mot tre års ålder. Sen skicka på betäckning och få vila under sommaren för att sen rida ett par månader på hösten o sen skulle hon få gå som mamma.
MEN, när våren kom hade vi inte börjat inridnigen ännu, brist på medhjälpare vill jag skylla på men...njae
Så ingen betäckning, har suttit på henne på uteturer sen juni, uppe i 11 ggr idag. Men känner att uppsittning och att sitta på fungerar skitbra. Men känns verkligen inte som den unghäst jag red in förut, allt sitter mkt mer djupt. Vi får se om det släpper.

Dock så finns min ambition om föl (ev betäcka nästa år) men som du säger, är svårt att få sålt. Kommer väl att ta ännu ett par år innan ekonomin i svergia kommit tillbaka helt (var ju trotts allt ingen jättesvacka förra hösten men ändå). Men lånar nån magen så vill jag som du, ha full kontroll. Och hur många är det som går med på det?

Vist måste man tänka lite, så att man vet vad man för, så att man inte ångrar sig sen, eller sister låst och det är försent att backa ur...hm...

KL

Jag är såå stolt över min Plutt idag!:love: Vi har för första gången ridit för min tränare och han gick jättefint:D Kul när någon tycker att man har hittat en riktigt bra häst. Han tyckte att det var en bra modell på honom och att steget var riktigt bra och att han verkar styrbar och har lätt för sig. Naturligtvis är jag lite partisk och håller med honom:p Men det är klart att man blir glad när någon har positiva saker att säga om den fula ankungen.

Igår red jag ut en sväng och den gick bra det med. Red över järnvägen och broar helt själv, pigg var han men det ser jag bara som positivt.

Det vi har på kalendern är att han måste få skor runt om för att han sliter sig så och jag kommer rida mest ute så det är nödvändigt sen så ska jag ta en check på tänderna nu och så att allt står rätt till.

*kl*

Ja då har vi också gjort vår premiärtur efter lite sommaruppehåll. :laugh: Satt upp utanför stallet och skrittade ner till paddocken, skrittade runt lite, svängde, stannade och fram. Sen lite trav. Allt verkade sitta kvar sen i juni. :bow:

Hon har dock ingen framåtbjudning alls i paddocken så jag har ingenting att jobba med. :( Är det något som kommer? Brukar unghästar vara så? Har ju ridit ut en del med sällskap och då är hon ju framåt, pigg och nyfiken, förutom när hon blir trött, då dör hon fullständigt. Vet inte riktigt hur mycket jag ska "tjata" på henne. Hennes mamma är ju ett energipaket utan dess like, orken tar aldrig slut, förrän hon står i boxen igen och inser att hon nog var trött, trots allt.

Min är likadan, noll framåtbjudning på ridbanan. Det släpper säkert bara jag kommer ut men jag har inte kommit dit än eftersom jag inte haft sällskap tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 341
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka