Sv: 07rnas tråd nummer 6.
*kl*
Jag sitter i Åbo och läser lite i tråden med blandade känslor. Längtar hem till Lottapotta, men vill samtidigt att det ska ha gått ett år istället för en vecka. Jag är nog lite nervös för den där inridningen jag... Lotta är sutten på och vi har skrittat en del, barbacka, men när vi sen skulle göra det med sadel första gången åkte jag ju av och skadade axeln. Dum som jag var jobbade jag nog lite för tidigt, och dessutom med TUNGT slåtterarbete, så jag känner fortfarande av axeln. (Ska ringa sjukgymnasten nästa vecka.) Dessutom verkar jag få fler och fler spärrar - jag tror inte längre att jag kan klara av att rida in henne. Tömkörningen funkar som en dröm och hon är så otroligt klok och mjuk i tömmarna - och där är jag ju säker...men...jag känner mig helt borta när det kommer till ridningen. Jag fattar att jag ska fortsätta tömköra henne och att longera mer med sadel. Efter klartecken från veterinären (tandkoll) så vänjer vi in bett också...men sen då?
Har några namn på folk som kan hjälpa mig få henne "broke" och personen jag hade planerat ta hjälp av i inridningen har jag god kontakt med, men frågan är hur mycket ork personen har i höst. Det har varit en tuff tid för h*n. Ska kolla runt lite bland de tränare som håller till i närheten, så det kommer säkert lösa sig...men känns inte alls kul i magen när jag tänker på det där. (Så jag försöker låta bli.)
Inkörningen har jag god hjälp med och får mycket pepp & motivation i stallet, så den biten känns bra.
Ändå känner jag mig lite borta.
Ang betäckning:
För tre år sen, när jag just köpt Lotta, tänkte jag att hon nu skulle vara under inridning, att inkörningen skulle vara färdig och att jag skulle betäcka henne i sommar. Så har det dock inte blivit. Inkörningen blev försenad eftersom jag saknat medhjälpare och inridningen har väntat på att Lotta ska växa till sig. Nu vet jag inte heller om jag kommer ta föl på henne alls. Hennes stam på mödernet är riktigt bra och de 2-3 hingstar (av de som finns i Sverige) som jag skulle kunna tänka mig att betäcka med skulle komplettera henne riktigt bra - fölet skulle säkerligen bli riktigt bra. Jag tvekar dock eftersom jag just nu saknar motivationen till att ta föl på Lotta. Marknaden känns lite tjock och jag kan inte bli ståendes med två unga hästar. Att lease ut henne till nån som vill ta föl hade kanske funkat om hennes pappas stam varit lite bättre och om hon presterat nåt själv, men så vill jag ju helst inte hyra ut henne till nån utan själv ha full kontroll, så det hade inte heller funkat. (Säljer hellre i så fall.)
Jag fick förfrågningar redan förra året om Lotta skulle användas i aveln, speciellt i samband med den betäckande valacken och alla undersökningar, men det hade varit ALLDELES för tidigt att betäcka Lotta som 2-åring. Det var hon inte redo för. Kanske i år, men tveksamt. Hon behöver få jobba mycket mer först.