07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Cilantro gillar inte hovslagaren. Han är jätte fjoskig med sina ben. Förut fick jag inte ens borsta dom, sedan inte sätte på benskydden. Jag fick bremsa för att sätta på dom, har aldrig haft en så barnslig treåring förut :). Nu går benskydd utmärkt, men banka i söm i skorna är fortfarande livsfarligt! För övrigt är han väldigt skötsam.
På söndag åker jag bort en vecka till Öland, så ingen mer ridning nu.
Jag tänker rida 2-3 dagar i veckan nu när det är bra väder och ljust ute. Det blir svårare för mig senare i år, när andra hästen måste dras till ridhuset. Så då vilar han istället. Det blir mest uteridning i alla gångarter, små rundor på ca 30 min. Om jag rider på bana ca 15 min.
Idag lyckades jag trilla av min andra häst. Det var evigheter sedan jag rasade av! Jag låg och galopperade henne ute och plötsligt TVÄRNIT och av fög jag ;). Lite ont i benet gör det. Var inte alls beredd på det.

Melroose fick daglig träning med hammaren och har blivit mycket bättre.
I vintras gick hon inte att sko utan sedering..... Det är bara att träna och visa att det inte är så farligt. Nu går det bättre när hon har insett att skoning inte är förenat med livsfara.

Sån kan A också vara, hennes kropp är helig och gud nåde den som taffsar ungefär!
:angel: ;)

Hon försöker dra i benet lite men hovis pratar med henne hela tiden så tillslut jäspar hon som en besatt och slappnar av totalt! :laugh:
På 4 ggr med denna hovis är hon en helt ny häst att verka/sko! :love:

Min hovis skor så himla bra.... men, han är lite väl hetsig tyvärr. Det känner ju unghästarna av, speciellt en så här känslig häst.
Men jag borde banka på fötterna lite själv, jag skall träna mer på det!

Typiskt!

Vi har bara haft hetsiga innan tyvärr, som tar lång tid på sig och är stone face mot hästarna! :mad:
Så fort A ryckte, ryckte dom tillbaka dubbelt så hårt osv, de fick bara sko en gång om ens sko klart den som var!

Men han vi har nu kommer jag att behålla! Handfast men lugn, noga men effektiv! :love:

Hoho, tjo vad det gick. :D

Åtminstone när hon väl förstått att matte inte tänkte ge sig på att vi faktiskt skulle till andra änden av fältet. Det tog sin tid med trixande, fixande, fem steg fram och tio bak, lite kickar mot spöt och lite lätt irritation. Var nästan att jag gav upp, för att inte hamna i en olöst situation som jag inte redde ut. :crazy:

Jag tog dock ett djupt andetag, lugnade ner mig själv och en stund senare sa hon "men JAHAAAAA, var det det HÄR du ville?" och gick med stor säkra kliv resten av fältet tills vi var på "platån" som är lite planare och går att rida runt på. Tog alltså 20 min att ta oss över halva fältet och två min resten. :p

På "platån" travade vi, gjorde lite åttvolter, övade på att svänga, skrittade på med fint stöd och där jag kunde hålla emot när hon vill gå emot bettet. På banan tar det ju tvärstopp, här skrittade hon på och mjuknade. :love:
Sen chansade jag och satt kvar på när vi skrittade tillbaks ner igen till stallet och kompisarna, viss misstanke om försök till att dra iväg fanns men nope, framåt och positiv skritt, inte mer.

Så, dagens tur lärde åtminstone mig väldigt mycket om hur jag ska lösa låsta situationer med den här donnan och hur mycket och på vilket sätt jag kan gå på henne. :angel::bow:

Det låter ändå som en lyckad tur, du fick ju den arbetsvilliga framåtbjudning du ville ha när du väl sagt till henne! Skönt!

(Och duktiga du som vågade dig ut på fältet ;) )

Tack för berömmet och jadå, väldigt lyckad och nöjd. Massor av beröm fick hon också. Det får hon förvisso alltid men lite extra överdrivet idag.

Men var nära att ge upp som sagt, när vi först kommit nästan halvvägs och jag sen insåg att vi kommit hälften tillbaks från det. Hamnade i läget när det nästan bara var backen som fanns och backande hästar är INTE roligt och det vill jag inte ska bli en utgång hon lär sig. Visst var det en chansning att inte få någon draghjälp med sig men det går inte alltid att få allt perfekt som man skulle vilja. Då tog jag hellre den här övningen utan draghjälp än när vi ska rida ut. Förhoppningsvis hjälpte dusten idag ev framtida duster.

Men kändes riktigt trevligt att kunna trava runt med kontakt med munnen och utan ständig påminnelse med benen. Var de gånger vi travade i riktning mot stallet och jag sen svängde ifrån den riktningen som hon tappade lite bjudning men lite ben och ett smack och tydlig vägvisning så fortsatte hon. :laugh:

Red lektion på Miragon för första gången! Hon skötte sig utmärkt och det var mest jag som inte har sits och balans som förr :angel:
Tyvärr har jag kommit fram till att jag inte har tiden som krävs för henne (med heltidsjobb, familj och två brukshundar) så jag kommer att vara tvungen att sälja henne :cry:
Det hade inte känts lika jobbigt om hon inte hade varit så perfekt på alla sätt.
0012.jpg

0010.jpg

fler bilder: http://millan.no-ip.info/miragon_forstalektion/

*knapplån*

Jag hade vänt min osäkerhet till pepp och dessutom, "oprovocerat", blivit erbjuden hjälp från flera håll, men jag kan lägga ner allt nu för ett tag. Lotta stod i hagen på 3 ben idag.

Veterinären kom ut och vi behandlar det som senskada. Ska ta ut hovis för att dubbelkolla att det inte är en lurig hovböld eller så. Lotta står inne i sin box nu och pratar med kompisarna genom fönstret. Stackarn hade verkligen jätteont förut, men piggnade till efter lite medicin i halsen. Än så länge lugn och duktig i boxen. Imorn eller på måndag gör vi i ordning en liten hage till henne, så får vi se när hon är redo att komma ut i den. Ska gå så lite som möjligt nu. *suck*

Usch vad tråkigt. Hoppas hon piggnar på sig snabbt.
Här händer inte så mycket just nu. Antingen hällregnar det eller är det så kvavt att man inte orkar röra sig. Översvämmat överallt på ridvägarna eftersom vi har en å i närheten.
Orkar bara med min andra ridhäst som blir överladdad om han inte rids tillräckligt.

Lägger in en länk där Nova löshoppade i början av sommaren. Är rätt dålig med kameran och tar kort/filmer för sällan.
www.youtube.com/watch?v=PZSC9qvCJS4

woho!

i fredags blev de lite lasträning. var inte meningen men en stallkompis höre av sig och jag hade inget bättre för mig så vi åkte till stallet och lånade stallägarens transport och körde in i ridhuset för att börja öva. Vi tillämpade lite av tobbe larssons modell, inte stressa in dem i transporten utan låta dem bli nyfickna på den.

Prins förstod ganska snart att ett de nalkas mat när man går in där och två skötardörren såg faseligt spännande ut! så ja när första steget på lämen var gjord så gick de på tre röda och han stod inne i transporten och snaskade mat och stack ut huvudet genom förardörren. söta prinsen! Ville inte göra ngn dramatik av de hela så ingen mellanvägg eller bom fäldes upp bak heller inte lämen. Det gör vi nästa gång.

Kompisens häst får lite mer panik när man stänger bak så vi gjorde samma sak med han fick gå in och stå och mumsa medans jag gick bakom och klappade och peta och "bröta runt". Vi tror att hans klaostrofobi har kommit av att förra ägarna har tvingat in han och slagit han han inte gått in. Han skötte sig finfint.

Blir till att köpa transport snart med så man kan vänja dem att åka en liten bit innan varje ridpass o de. Tanken är att kunna lasta utan hjälp, men dåkrävs egen transport...

Idag (söndag) så är tanken att rida ut första rundan bort och tbx tillsammans med sälskap av en gammal frabror ponny. Vi får se hur detta går. KANSKE vågar ta några travsteg med.

Nej så synd! Precis når du fått lite glada tankar om en bra framtid..så typsikt.
Håller tummarna för att det är en sträckning eller hovböld och inget mer!

*KL*

Oj vad långt en del hunnit komma med sina 07:or... Eller så är det jag som ligger lite "efter"... :D

eftersom min Pradas fantastiska rumpa ser ut såhär:
_mg_3317_102699990.jpg

så försöker jag hitta på lite övningar för att bygga upp den lite:p
Vi tömkör 1-2 dagar/v eller promenerar ute 1 dag/v och så jag rider 1 dag/v.
När vi tömkör så är det i skogen, gärna backigt och mycket pinnar så hon får tänka var hon sätter ner fötterna..
Det är så roligt och man vill så mycket, så schemalagda veckor är verkligen ett måste:p Det kommer ta tid att bygga upp den här överlinjen
_mg_3294_102700211.jpg

Men hon är glad ändå!
_mg_3306_102700084.jpg

och hemskt söt:D

Jag har precid kommit igång med min lilla tjockis efter betet och har tömkört och longerat 3 gånger i veckan sista 2 veckorna. Här kommer några bilder på min bulle

uppstlld_102826917.jpg

galopp_102827073.jpg

Hon är så otroligt vacker! :love::love::love:

Det påminde mig om att jag borde ta lite nya kort på min dam, hon ska få ett bad i veckan och sen ska här plåtas! :D:D

Här är självförtroendet gott och med det kom första galoppen! :banana:

Fick lite draghjälp ut på fältet idag och så hamnade vi i situationen att draghjälpen var en bit bort, Zoe travade på för att komma ikapp och där var den. Var inte alls planerat. Sen gjorde vi om det tre gånger till och sista gången så galopperade vi även förbi draghjälpen. Rund, fin, balanserad, hon tog svängande hjälp jättefint så vi kunde galoppera på utan att behöva stanna för dike och sen staket utan att vi stannade för hjälper vilket hon gjorde jättefint.

Mitt lilla hjärta! :love:

ååååh vad fantastiskt det lät:love:
längtar tills jag är där med min Prada, får nöja mig med att hon var den som reagerade MINST igår när "de äldre lugnare" blev spattiga för ett rådjur:D

*knapplån*

Så var hovslagaren äntligen ute idag och tittade på Lotta. Hältan var idag mycket svårtydd, säkert pga vila + Metacam. Den var där, men inte så tydlig. Hovis klömde och kände och undersökte och hittade lite spår som kunde tyda på en hovböld som börjat släppa, så han gjorde rent det han såg. Jag satte ett jodopaxomslag (och är numera GUL om händerna eftersom gummihandskarna var slut) och håller en tumme för att det verkligen är en böld och att den släpper under natten. Imorn ska Lotta få komma ut i en liten hage och äta lite gräs, prata med tanterna i hagarna bredvid och slippa boxen ett tag. Rörelse är ju bra om man vill få en böld att släppa.

Håll gärna en tumme eller en tå för att det ÄR en böld och att den släpper nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka