07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Igår flyttades även Pix till nytt bete :laugh:
31529654.jpg

31529659.jpg

31529658.jpg

31529656.jpg

31529655.jpg

Åh så fint bete! Avis, här är väldigt nerbetat. Fast pållarna är runda ändå :)

Och vi har så mycket gräs att det räcker och blir över... i hagen där mina tre ridhästar går har de knappt betat ner hälften (den är cirka två hektar) och unghästflocken har en dubbelt så stor hage så de är inte ens i närheten av att kunna äta av allt (1 gammal ardenner, två 2-åringar och min 3-åring).

Jag har dock börjat stödfodra mina två äldre fullblod lite och de har numera tunna regntäcken på sig för att inte sätta vinterpäls i onödan. Hoppas att ridhästarna kan gå ute i alla fall till mitten av september och unghästflocken tar vi inte in förens till älgjakten. Krisar det så ställer vi ut en hösilagebal på slutet. Skönt att slippa ställa in dem på box så tidigt, mina hästar går mycket bättre på sommaren när de inte sover inne (och nej, det finns tyvärr ingen lösdrift inom en radie att jag kan ha hästar där).

Och min lilla längtar tills det är dags att bli installad! :D
Det finns fortfarande bete (+ att hon har fått mat varje gång vi jobbat under hela sommaren) men hon gillar sin box och de dagliga rutinerna gissar jag! :laugh:

(Hon vill ha kontroll och bra planering som jag :angel:;))

Nu när hästarna är hemma igen blir det tätare rapporter! ;)

Idag blev det promenad med Queenie och tvååringen. Lillasyster fick leda sin lilla ponny och de var så lyckliga båda två! Gick på en väg (som vi kallas spånvägen) som är ca 2 km lång, både backig och bitvis lite stenig med både bra och sunkigt underlag, så de får verkligen jobba! Queenie skötte sig som vanligt jättebra!

En bild på lilla ponnyn och systeryster!
31533480.jpg

Igår red jag ut barbacka på min tjej, det var roligt att känna vilka ryggmuskler hon skaffat sig. :) Blev bara en skrittur, även om hon försökte föreslå trav ett par gånger. :angel:

Nu börjar det dra ihop sig till inhoppning, T skall rida henne en gång i markarbete innan vi sätter upp några hinder. Har bestämt mig för att inte hoppa in henne själv då jag är lite för ringrostig än. Bättre att T gör det som skall tävla henne nästa år. :D

Min lille älskling har fått nya skor. Men har fått en hovböld :(
Så han får stå inne i boxen och vara ute i sjukhagen och beta.
Innan han fick hovböld så har vi hoppat. Eller hoppat och hoppat men iaf 30 cm :D
Han är jätte duktig :)

Maja_Kandi : hur många hästar har du ? Jag blev bara lite nyfiken då jag såg att du, liksom jag, skriver i några olika trådar.

Själv skriver jag både i 05 tråden, 07 tråden, 10 tråden och ibland lite i 09 tråden :p (har alltså en var av dessa årgångar)

Jag borde kanske också skriva i 05-tråden men jag orkar inte hänga med på fler ställen än ett :angel:

Har också fyra stycken, men två av dem är lite äldre så de kvalar inte in i unghästtrådarna.

Igår hade jag ett riktigt :idea::love: moment tillsammans med Amazing!!

Hon är alltid pigg och glad inför jobb och gör vad jag anser alltid sitt bästa för att lyda och vara duktig! :bow:

Men igår var det på en helt annan nivå! Allt stämde till 100% och hon låg så galet lätt i tömmen (tömkörde istället för longering, hon gillar det bättre) och lyssnade på varenda liten signal precis hela passet! Det var helt sjukt vad bra det gick!! :bump:
Hon travade på med stora steg, i rätt form och helt avslappnad, men ändå superkoncentrerad! :love:

Nu börjar det verkligen hända grejer, våra pluttar börjar bli vuxna på riktigt! :love:

Idag har vi varit ute i skogen och jobbat.

Vi hade ju ett litet missöde i våras när jag satt uoo hemma före uteritt och har tagit det väldigt försiktigt hemma sedan dess ( blev tidigare skrämd av hans mamma och är därför inte den kaxigare typen av ryttare längre). Mamma höll i linan sen hoppade jag upp vi släppte linan och sedan gick hon med 300m sen gav vi oss iväg själva med två hästar som sällskap, lillkillen var jätteduktig och gick först hela vägen. Bjudningen var lite si och så han stod emot en del (vilket leder till att han krullar ihop sig) men ett par gånger till i skogen så kommer det nog släppa (vi har inga problem med bjudningen på bana). Summa summarum av sagen glad och lycklig både häst och ryttare med ökat självförtroende efter att ha ridit ut i samtliga gångarter.

Men pappa frågade mig om jag blivit fegare än vanligt när jag sparserade runt i säkerhetsvästen i stallet innan jag satt upp, sist jag red med säkerhetsväst var när jag tävlade ponny och det är 8år sedan nu. Men bäst att ta det säkra före det osäkra med unghästarna. men gud vad spänd och begränsad man blir i sin sits och rörlighet i säkerhetsväst, hade gärna fortsatt rida med den när jag rider ut men vet inte om jag klarar det faktiskt då den påverkade min sits och känsla något enormt.

Rider ni med säkerhetsväst och isåfall vas för någon. Den jag hade idag var en racesafe (heter dom så?).

Jag rider definitivt med säkerhetsväst på min lilla även om hon inte varit i närheten av att göra något medvetet.

Jag köpte mig en Airowear Outlyne i våras. Då ska sägas att jag aldrig någonsin i mitt 25-åriga hästliv ridit med säkerhetsväst men den där funkar riktigt bra. Inte för att jag någonsin kommer att vara bekväm med väst men det är helt klart den som funkat bäst av de jag provat.

Rider ni med säkerhetsväst och isåfall vas för någon. Den jag hade idag var en racesafe (heter dom så?).

Jag har säkerhetsväst när jag rider in hästar och under den första tiden (dvs tills de känns hyfsat stadiga och förutsägbara). Eftersom jag tävlar fälttävlan så är jag rätt van och har en väst som är specialbeställd i storleken för att passa optimalt. Minns inte vilket märke den är, men det är flera tunna lager som "glider" på varandra för att man ska bli så rörlig som möjligt. Guld värt.

Den lär inte billig?!;)

Nej jag rider oxå med säkerhetesväst på denna ungdom.
Och det är jag glad för, för nu verkar det som att bockningarna är nått jag får dras med ett tag. Får se när första åkturen blir :crazy:
Gjorde till och med ett par tjuvrusningar med bockprång på slutet idag! Hua! Men det är nog för att hon inte riktigt orkar men fått mer muskler för att orka säga till lite oxå...
Vi får se hur det ter sig, synd jag har så dålig balans bara :crazy:

Gjorde till och med ett par tjuvrusningar med bockprång på slutet idag! Hua! Men det är nog för att hon inte riktigt orkar men fått mer muskler för att orka säga till lite oxå...
Vi får se hur det ter sig, synd jag har så dålig balans bara :crazy:

Låter som du och jag hade ett liknande pass idag. Försökte träna galoppfattningar på Ariel, men hon skulle bara rusa iväg i full fart och ville inte stanna. :crazy: Jag satt lite löst ett par gånger men allt slutade ändå okej. Hon var superfin i traven på hemväg, men så fort jag bara tänkte galopp så blev det rusning. :cry:

Nä, det blir skönt på tisdag när hoppiloten T rider markarbete på henne. Då kanske det blir lite ordning. :angel:

WOHO!!!

i går fick ja äntligen lite hjälp från marken och vi kunde d å fatta våran första trav uppsutten. vilken känsla, vingligt i början men sedan så traska han på fint. Jag och andra sida hade nog glömt allt va balans under hela sommaren heter va lite ostadigig ja me i början men så rätta de upp sig. =) vi gjorde inget amibtiöst utan bara några var åt båda hållen så myyyyyycket beröm och klappar för att sedan gå in och tacka för osss =) Skall testa på måndag igen om han förstod mina hjälper och de där längtar redan =)

här är en lite uppsutten bild på oss, tyvärr inte den bästa men får duga då den är den ända =)
31539504.jpg

och en liten bonusbild på han i hagen
31539508.jpg

Få en väst tillpassad kostar ingen förmögenhet om man ser till hur länge man har den och försäkringen den ger. Har man en flexibel ridsportbutik hemmavid så går det att fixa, de kan ta hem delarna separat från leverantören.

Mitt problem var att min rygg är för lång i förhållande till var revbenen slutar (min bröstkorg är alltså för kort). För västens framsida ska ju aldrig sticka ner för mycket under nedersta revbenet och baksidan får inte vara alltför kort (samtidigt som den inte får ta i sadeln när man sätter sig ner och lutar sig bakåt, vilket man gör i terrängen rätt ofta).

Kl

Igår skulle jag testa att rida på våran äng men tjoho tyckte Plutten och blev till ett litet monster:devil: Kan iofs ha berott på att det blåste halv storm:p Så jag fick rida tillbaka till paddocken och rasta av honom där istället. Nästa gång ska jag vara så smart så at jag rastar av honom innan jag rider upp till ängen:angel:

Nu i veckan är tanken att viska testa en ny tränare. Hon är B-tränare i hoppning och Plutten och jag ska vara med dom stora pållarna på deras hoppträning och vi ska trava över bommar är tanken:)

Maja_Kandi : hur många hästar har du ? Jag blev bara lite nyfiken då jag såg att du, liksom jag, skriver i några olika trådar.

Själv skriver jag både i 05 tråden, 07 tråden, 10 tråden och ibland lite i 09 tråden :p (har alltså en var av dessa årgångar)

Jag har fyra på papper, men ponnyn är ju egentligen syrrans. :) En 08a, en 10a och deras mamma som är dräktig igen, också ponnyn som är 07a. :) Det blir en liten drös! ;)
Alltid kul att höra om andras hästar så försöker hålla igång i alla trådar! :D

I helgen hoppade jag för första gången med Mombasa :D Eller vi galopperade över ett räck på typ 40 cm och några låga sockerbitshinder + lite travbommar. Ingen tvekan i hästen men det var lite jobbigt och det var lite svårt att hålla reda på fötterna vid travbommarna. Det var iaf jätteroligt och jag tror att Babsan tyckte det var skoj! Lite sesådär med framåtbjudningen i paddocken, men det blir bättre varje gång!

Var ute på en lång promenad igår till klätterbacken ( Matte behöver oxå lite motion). Fick dock lite problem då Babsan hela tiden trampade mig på hälarna. Vilket hon aldrig har gjort förut. Fick backa henne gång på gång, men så snart vi börjar gå igen så smyger hon fram och ska gå nära en och gärna på fötterna mina. Hon var lite allmänt på tårna och kunde inte riktigt koncentrera sig på mig. Försökte att inte bli Irriterad, men det är svårt ibland och idag har jag stora blåmärken längst hälsenorna :P Hehe. Större delen av prommisen gick fakiskt bra ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 584
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 329
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka