07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Idag var det premiärtur på lilla hästen för hösten! Hon skötte sig jättebra, vi hade med oss lillasyster som sprang före istället för nån häst som draghjälp, det funkade lika bra! ;) Alla hjälper satt fortfarande på plats, både framåt och svängar och broms. Travade ett par steg också. Satt på max femton min men hon hade ändå hunnit blir lite svettig under gjorden! :p Såklart med den kaggen! ;)

31544102.jpg

*Lite knapplån men fortsättning på västdiskussion*

Det är det som är så bra med Outlynen, den går att få i princip tillpassad då de har så enormt många kombinationer. Jag letade ju till förbannelse då jag är rätt så rund och samtidigt extremt kort i överlivet. Även de med hyffsat många storlekar gick inte att få till, tex racesafe. Så fick jag tipset här på buke att kolla på Outlyne. Tror de har typ 20 olika storlekar vid mätning av längd av bröstkorg, runt byst och runt midja och på det sedan går alla dessa 20 storlekar att få i tre olika längder på ryggplatta.

Vidare i hästpratet;
Jag funderade lite på det idag när jag red min lilla. Vi har ju börjat galoppera lite, tog ett par stycken idag också. Det jag funderade på var vid inlärning av galoppskänkel, befäster ni den i ena varvet först och sedan tar det andra varvet när de kan det ena eller tränar ni in i båda varven på samma pass?

För övrigt är att ha kommit ut på fältet det bästa jag gjort. Även om det tittas på både det ena och det andra så går det FRAMÅT och jag kan göra samma arbete där som jag skulle gjort på banan annars. :bow: Tack för sparken i ändan! :D

För övrigt är att ha kommit ut på fältet det bästa jag gjort. Även om det tittas på både det ena och det andra så går det FRAMÅT och jag kan göra samma arbete där som jag skulle gjort på banan annars. :bow: Tack för sparken i ändan! :D

Det var så lite så, alltid trevligt att kunna sparka folk i rätt riktning :angel: :D

Vad det gäller galoppfattningar så tänker jag inte så mycket på just "att befästa" dem så fort som möjligt, ingen idé att haka upp sig på just själva fattningen utan försöka få en bra och framåt galopp. Jag fattar alltid på böjt spår så att de inte ska fatta fel (fatta på rakt spår går jag inte in på förens de börjar bli bortåt 5 år gamla, i de lägsta dressyrprogrammen är det ändå alltid fattning i en hörna) och försöker korta ner sträckan hästen slängtravar successivt tills de faktiskt fattar när jag ber. Överdriver alltid hjälperna i början också.

Hellre att hästen går framåt in i galoppen de första gångerna än att man sitter och tjuvhåller för att den inte ska springa in i galoppen. Det främjar inte framåtbjudningen och inte heller själva galoppen på en obalanserad häst.

Sedan är det alltid bra att öva sånt på just ett fält eller i skogen då hästarna oftast är lite mer elektriska då och känsligare för hjälperna samt allmänt mer framåt.

Just det ja, glömde att svara på själva frågan :angel:

Jag galopperar lika mycket i båda varven då jag rider ett pass på banan och när jag rider rakt fram i skogen blir det den galopp det blir när det är så unga hästar. Har inte ens tänkt tanken att man skulle "ta en galopp i taget", känns inte det minsta behövligt.

Tänkte mest på banan, när de kanske själva inte kopplat att det skiljer mellan galopperna, att man på något vis befäster att det alltid är samma galopp man är ute efter, de kan ju inte koppla att det man gör från ena sidan, att det är samma från andra. När man rider ute blir det ju som det blir. Jag tänker väl för mycket, som vanligt. :grin:

Efter massor av slängtravsgalopper på hennes mor, så är det rena drömmen och oerhört balanserat i övergångarna från trav till galopp på den lilla. :love:

Haha, ja, ska väl göra det. :angel:

Är så rädd att göra fel och förstöra henne. Har ju inte gjort något lysande jobb med mor hennes och önskar helst inte någon repris.

Då är rid bara och tänk inte så mycket ett bra råd, jag rider som bäst när jag inte fumlar med alla småsaker och rattar för mycket samtidigt. Och ta hjälp när du känner att det behövs. Det är ju rätt så basic råd.

kl

Idag var min Plutt mkt bättre:) Red ut en sväng och både travade och galopperade på vägen och sen tog vi en liten bit in i skogen över stock och sten. På hem vägen så red jag några varv på ängen och han var mycket lugnare så idag fick han en guldstjärna igen! Nu blir det vila i två dagar tror jag så rider jag på torsdag igen.

Påtal om galoppfattningar så gör jag som underbarn och fattar i hörnerna för att underlätta. Har endast gjort några fattningar på rakspår och han har väldigt lätt för sig och fattar rätt där också men andra unghästar jag har ridit in har inte haft riktigt lika lätt. Men som sagt så är framåtbjudningen det viktigaste!

Jag har inte skrivit på ett tag... men har mycket tid att skriva nu!

Jag har ridit min Effie 15-20 ggr nu och i lördags gjorde vi vår andra skogstur och det gick kanon. Vilket framåtbjudning och vilket steg i traven. Och spetsade öron. Det kändes super. Red ut själv eftersom jag inte har någon som kan rida med mig. Men någon är alltid här hemma när jag ger mig ut och vet vilken väg jag tar + mobil med mig.

Men så hände det som inte fick hända i söndags. Min gamla sadel funkar inte så jag har lånat min kompis Albion Legend. Men jag letar ny sadel. Så jag hade lånat hem en Santa Cruz Celine X-wide (Som bör passa henne som mäter 91 grader rätt bra. Allt såg bra ut och jag satt upp i söndags och skrittade iväg här hemma i hagen. Minns inte mer förrän jag låg på marken rätt omtumlad osh såg dimmigt. Min kompis var med mig som tur var. Så nu sitter jag här med en fraktur på halsryggen (3:e spinalutskottet av). Stödkrage i 2 veckor och sen ny röntgen. Ingen ridning på minst 6 veckor.
Min kompis berättade sedan att hon hoppade rakt upp (typ rätt upp över ett hinder på 1,30) och när jag var på väg att landa i sadeln mötte jag henne på vägen i nästa skutt. Så jag flög som en katapult och landade på huvudet (sidan/pannan).
Vad gick då fel? Sadeln var smalare i kanalen än de jag ridit i tidigare. Det var en helt ny sadel (stel?) Dessutom hade jag inte fårskinnspadden under, och när jag tänker efter så har jag alltid ridit med den, även när jag testat en annan ny sadel. Ja, efterklok kan man ju vara... Så jag antar att min fröken talade om bestämt att någon Jacson Celine vill hon inte ha på ryggen! Hon blev nog rätt förvånad, bara tvärnitade och stod och tittade på mig.

Jag var inte kapabel att rida så min kompis satt upp på henne och skrittade nåt varv efteråt. Hon ska äver longera henne med den vanliga sadeln i helgen. Sen får hon vila ett tag. Trist nu när vi verkligen började komma igång.

Konstigt det där att hjärnan bara knäpper av och man inte minns något. Men jag är ju inte rädd för att sitta upp igen (om jag inte blir feg under kommande veckor...) Och jag anser anser inte att det är hästens fel, snarare mitt eget.
När jag orkar och inte är sjukskriven längre sätter jag igång markarbetet igen och tar hjälp med lite tillridning någon vecka innan jag sätter mig på henne igen. Vi har tappat så mycket tid nu först när hon fastnade i transporten, sedan var halt en period i somras och nu detta...
Men hon går ju här utanför mitt fönster med sina nya fina första skor och jag längtar bara efter att komma igång igen...

Konstigt det där att hjärnan bara knäpper av och man inte minns något.

Minnesförlust vid vurpor är läskigt :crazy: har också varit med om det, ena sekunden satt jag på hästen och nästa gång jag mindes något så stod jag i sadelkammaren med de andra tjejerna som hade varit med på ridturen och det hade gått bortåt en timme sedan hästen vurpade med mig och sprang hem själv...

Hoppas att det går bra och att du kryar på dig.

Hej Alla. Tänkte hoppa in och engagera mig i denna tråd nu då vi har fått tillökning i familjen av en 07:a:D

Usch vad läskigt! Hoppar att du blir bättre snabbt!

Magicadehex: Du måste ju berätta mer om eran nya 07:a!!!

Det har vart så inspirerande att läsa om er och era 07:or =)

Vår blev tre år i maj och det är meningen att han såsmåningom ska bli dotterns att sköta helt allena och rida och tävla.
Han är lite speciell för han har en "ticks" för sig. Han studsar till och nästan sätter sig på ändan emellanåt. Samma när man rör vid hans bakdel,sätter på täcke etc. Han är alltså ganska bakskygg=(
Men han ska ridas av små vuxna emellanåt oxå för att komma framåt i utbildningen. Fast vi tar det med ro och går sakta framåt=)

Samma ute,så kan han få ett ryck bara pang bom!

Det vi har att se framemot är treårs testet den 11 september. Ska bli så spännande! HAr själv aldrig visat ngn häst:p

Idag hade vi markövningar med lillen och min gammelkuse. Övade med presenningar,och det va verkligen en utmaning för det blåser storm! Men hästarna va så coola och gick både på och under presenningen=)

Är det några mer som har 3-års testet kvar?

Välkommen! Tömkörning kanske skulle vara något om han är så bakskygg?

Själv har jag bara tömkört min tjej några veckor nu, jag tycker det är så roligt men svårt! En kurs skulle inte sitta fel. Men idag har jag bestämt att jag ska rida en sväng! Första gången sen maj :bump:

Nä, det blir skönt på tisdag när hoppiloten T rider markarbete på henne. Då kanske det blir lite ordning. :angel:

Jodå, det var ett riktigt trevligt pass som både fotades och filmades. :laugh: Blev fyra galoppfattningar totalt, märktes på henne att hon helt enkelt inte förstår galoppskänkeln och väljer då att öka farten i trav. Så mer tragglande på lina får det bli. :p

Fick tummen upp för inhoppning, så tisdag eller onsdag nästa vecka smäller det! Då kommer jag hoppa min äldre häst och T hoppar Ariel. Så roligt! :banana:

Den här veckan ska jag minsann klättra upp på Chatsi igen!

Hon har plockat lite pluspoäng hos matte senaste dagarna då hon uppfört sig väl när vi går längs trafikerad väg från och till betet. Även hastigt uppdykande bilar i mörkret är ok.

HAn är massa tömkörd och det går jättebra. HAn är lite speciell,inte bakskygg som hästar kan va utan annorlunda:angel:

JAg är oxå usel på tömkörning. Ska få tummen ur och oxå ta hem en instruktör som kan lära mig bättre:p

Kl

Idag har Plutten fått kollat sina tänder. Inga vargtänder eller något annat som behövde fixas så jag är nöjd. Jag hade sån tur för jag hade tagit in en av mina andra hästar för att jag skulle rida för tränare och då fick jag syn på att det var en vet i stallet så snabbt som ögat med en halvtimme kvar tills jag skulle börja rida fick jag springa ner och hämta honom. Det var en snäll vet som endast tog 100kr för denna lilla kollen och jag slipper åka iväg till tandläkaren som jag skulle ha gjort om det hade varit något. Men det lugnar mattes hjärta att det är kollat och att allt var bra:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 584
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 328
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka